LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inductie kookplaat 1Fase

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mag mijn computer dus hier niet op aansluiten lees ik maar de adapter om de Laptop te laden staat; 100~250 Volt 50/60 Hertz... en overal bleef deze gewoon de LiPo04 opladen die ik uit een sloop Tesla haalde....

Alleen een oude TV / Glasbak of Desktop uit vorige eeuw zou hier problemen mee kunnen hebben wat deze firma schreef!

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Obelix1 schreef:
02 nov 2019 11:53
Verdiept u zich er maar eens in.
https://www.ts24.nl/product_info.php/in ... generator/
Mooi. En welke generator levert nu een blokspanning?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zet hem maar in de kofferbak van je Tesla. Met 20 jerrycans.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

U bedoelt te zeggen blokfrequentie of te wel gemodificeerde sinus. Blokspanning bestaat niet.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

snuffel1 schreef:
02 nov 2019 12:05
Inductiekookplaten in een woonsituatie worden normaliter op 2 fasen 230 volt aangesloten en dat gaat als volgt fase 1 plus de nul is 230 volt, fase 2 plus de nul is ook 230 volt. Het vermogen dat de kookplaat in totaal kan gebruiken wordt opgesplitst in twee groepen omdat de installatie af gezekerd is op maximaal 16 ampère. Krachtstroom is een heel ander verhaal want tussen de fasen L1, L2 en L3 staat 400 volt maar wordt de nul niet gebruikt want als de nul wel gebruikt wordt heb je 3 fasen 230 volt en geen 400 volt krachtstroom.

Echte kolder. Je haalt groepen en fases door elkaar en ook bij krachtstroom kan je gewoon 230 V gebruiken/aansluiten.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door 16again »

Obelix1 schreef:
02 nov 2019 12:37
U bedoelt te zeggen blokfrequentie of te wel gemodificeerde sinus. Blokspanning bestaat niet.
In mijn schooltijd heette dat gewoon een blokgolf. En nu nog steeds.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door 16again »

Fiesiekus schreef:
02 nov 2019 15:04
snuffel1 schreef:
02 nov 2019 12:05
Inductiekookplaten in een woonsituatie worden normaliter op 2 fasen 230 volt aangesloten en dat gaat als volgt fase 1 plus de nul is 230 volt, fase 2 plus de nul is ook 230 volt. Het vermogen dat de kookplaat in totaal kan gebruiken wordt opgesplitst in twee groepen omdat de installatie af gezekerd is op maximaal 16 ampère. Krachtstroom is een heel ander verhaal want tussen de fasen L1, L2 en L3 staat 400 volt maar wordt de nul niet gebruikt want als de nul wel gebruikt wordt heb je 3 fasen 230 volt en geen 400 volt krachtstroom.

Echte kolder. Je haalt groepen en fases door elkaar en ook bij krachtstroom kan je gewoon 230 V gebruiken/aansluiten.
Dat "echte kolder" is overdreven, uitleg van snuffel1 is de beste die ik hier lees.
En bij krachtstroom is het juist de bedoeling om de belasting (zware motor oid) op te nemen tussen de verschillende fases.
Al sluit dat inderdaad niet uit dat je een verbruiker tussen een fase en nul aansluit

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

16again schreef:
02 nov 2019 15:08
Obelix1 schreef:
02 nov 2019 12:37
U bedoelt te zeggen blokfrequentie of te wel gemodificeerde sinus. Blokspanning bestaat niet.
In mijn schooltijd heette dat gewoon een blokgolf. En nu nog steeds.
Klopt die bestaat nog steeds, en die heet blok frequentie. Een frequentie is namelijke een golf zoals je weet, hoe zuiverder de golf (frequentie) hoe geschikter voor vele randapparatuur.
Het is dus niet de spanning want die is gewoon Volt, en die druk je uit in V. Frequentie druk je uit in f = I/T en heeft dus niks te maken met Spanning (Volt.)

f = I/T betekent stroom per tijd eenheid. Dit kan blokkerig gebeuren maar ook zuiver sinusvormig, dus dat bepaalt meteen de kwaliteit van de sinusvorming. En dus ook de spanning bron.

Dus een blokgolf is geen blokspanning, dat mag nu wel duidelijk zijn.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben nog wel erg benieuwd naar een beschrijving van een blokfrequentie. Stroomsterkte of spanning uitzetten tegen de tijd, dat laat bv een sinus zien, een zaagtand of een blokvorm. Maar wat moet ik me dan voorstellen bij een blokfrequentie? Die is dan gedurende de halve periode +50 Hz en de tweede halve periode -50 Hz? Hopelijk gaat deze of gene deskundige me dat nog uitleggen, want negatieve frequenties, dat is helemaal nieuw voor me. Maar er zijn wel meer nieuwe ontwikkelingen geweest sinds ik natuurkunde studeerde, dus misschien heb ik deze ook gemist.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aha, de uitleg is er al; kruisende berichten. Alleen jammer dat dat blokverhaal klinkklare onzin is.
Obelix1 schreef:
02 nov 2019 17:29
Klopt die bestaat nog steeds, en die heet blok frequentie. Een frequentie is namelijke een golf zoals je weet, hoe zuiverder de golf (frequentie) hoe geschikter voor vele randapparatuur.
Onzin. Frequentie is het aantal wisselingen per seconde. Dat kan op een sinusvormige golf slaan, maar ook op een blokgolf.
Het is dus niet de spanning want die is gewoon Volt, en die druk je uit in V. Frequentie druk je uit in f = I/T en heeft dus niks te maken met Spanning (Volt.)


Klok en klepel. De grootheid spanning wordt uutgedrukt in de eenheid volt, V. De groitheid frequentie wordt uitgedrukt in hertz, Hz.
f = I/T betekent stroom per tijd eenheid. Dit kan blokkerig gebeuren maar ook zuiver sinusvormig, dus dat bepaalt meteen de kwaliteit van de sinusvorming. En dus ook de spanning bron.
Freqentie is één gedeeld door tijd, niet stroom gedeeld door tijd, dan kloppen de dimensies immers niet.
Dus een blokgolf is geen blokspanning, dat mag nu wel duidelijk zijn.
Nee, dat is helemaal niet duidelijk. Uw uitleg is volstrekt onjuist en daardoor onbegrijpelijk.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentie
f = I/T
Waarbij T de periode is in seconden.
bron wikipedia.

In woorden, frequentie is stroom gedeeld door tijd.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Obelix1 schreef:
02 nov 2019 18:01
https://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentie
f = I/T
Waarbij T de periode is in seconden.
bron wikipedia.

In woorden, frequentie is stroom gedeeld door tijd.
Jouw link:
In de natuurwetenschappen wordt de frequentie f {\displaystyle f} f weergegeven in hertz (Hz), het aantal gebeurtenissen per seconde (s).
daar staat dus:
f = 1 (één) / T en niet I (hoofdletter i = stroom)

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Maar dan hebben we het nog steeds over frequentie, en niet over spanning. @Erhanax probeert wijs te maken dat blokspanning bestaat. Naar mijn mening bestaat dat niet.

V = i x r (volt)

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je de spanning uitzet tegen de tijd (bv met een oscilloscoop) dan kun je allerhande vormen zien. Een rechte lijn bij gelijkspanning, een karakteristiek hobbelpatroon bij een ECG (hartfilmpje), een nette sinus bij netspanning, of een blokvorm of een zaagtand (bv uit een lab-voeding). Zo simpel is het.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

En dat is de frequentie die je ziet, net zoals je zegt. Bij gelijkstroom is de frequentie plat, plus gaat naar min.
Bij wisselstroom (I) gaat dat in een sinus , 50 x per seconde en dat is wat je ziet op jouw oscilloscoop.

Ik kan je ook een blokkerige frequentie laten zien hoor, wil je die.?
https://cdn.ready-market.com/101/0d7f24 ... v=b8a5ab9a

Dat is wat de Chinese goedkope generators aan boord hebben, en zeker geen koper wikkelingen. Geloof me, jouw Led lampjes leven niet lang en senseo koffie werkt al helemaal niet op deze frequentie golf.

Als je zonnen energie hebt met accubank wil je zuivere sinus in huis hebben, dus ook een zuivere sinus omvormer alsmede generator set.
Die kookplaat maakt het niet uit ON TOPIC die slikt alles als het maar voldoende stroom krijgt en de juiste spanning. U=IxR Spanning = stroom * weerstand. Dus zonnepanelen moeten er flink aan trekken en is dus eigenlijk niet echt geschikt in mijn geval, heb maar 2000 watt. Vandaar niet nuttig voor mij, ook geen airco.

Maar die frequentie is bepalend voor de geschiktheid van vele doeleinden, zuivere sinus dus en geen blok toestanden.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Techneut71 schreef:
02 nov 2019 18:04
Obelix1 schreef:
02 nov 2019 18:01
https://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentie
f = I/T
Waarbij T de periode is in seconden.
bron wikipedia.

In woorden, frequentie is stroom gedeeld door tijd.
Jouw link:
In de natuurwetenschappen wordt de frequentie f {\displaystyle f} f weergegeven in hertz (Hz), het aantal gebeurtenissen per seconde (s).
daar staat dus:
f = 1 (één) / T en niet I (hoofdletter i = stroom)
Frequentie is de stroom die in een bepaalde tijd wordt aflegt, f =frequentie, I = stroom en T =tijd. Dus in een sec. wisselt hij 50 keer van stroom (+/-), sinus.
Ik zie geen cijfer 1 staan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Gelijkstroom met een platte frequentie.
Het moet niet gekker worden.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Zie jij frequentie dan, alles is zo lineair wat.
https://www.google.com/search?q=gelijks ... IgmXWso6M:

Alles gaat in een richting op van plus naar min zonder horten of stoten, èèn rechte lijn.
leen die oscilloscoop van Erthanax maar dan je het zien.

Je weet toch hopelijk wel wat een sinus is, en die is niet plat :mrgreen:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb wel de MTS in Helmond afgemaakt.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Daar heb ik respect voor Theo, even goede vrienden. Ik had het ook anders kunnen uitdrukken maar het kwam zomaar in mij op. Vond het wel een grappige uitdrukking :D Stratenmakers zeggen plat is hol, daarom leggen ze alles bol :mrgreen:
Ik heb de MTS in Rotterdam afgemaakt, en 1 jaar HTS in Den -Haag. Dat was voldoende voor mijn doelstelling.

Verder neem ik jouw raad aan, het moet niet gekker worden.

Lekker weer hier joh, tijd om eens langs te komen.

Gesloten