LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inductie kookplaat 1Fase

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door angel1978 »

Obelix1 schreef:
02 nov 2019 20:13
Techneut71 schreef:
02 nov 2019 18:04
Obelix1 schreef:
02 nov 2019 18:01
https://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentie
f = I/T
Waarbij T de periode is in seconden.
bron wikipedia.

In woorden, frequentie is stroom gedeeld door tijd.
Jouw link:
In de natuurwetenschappen wordt de frequentie f {\displaystyle f} f weergegeven in hertz (Hz), het aantal gebeurtenissen per seconde (s).
daar staat dus:
f = 1 (één) / T en niet I (hoofdletter i = stroom)
Frequentie is de stroom die in een bepaalde tijd wordt aflegt, f =frequentie, I = stroom en T =tijd. Dus in een sec. wisselt hij 50 keer van stroom (+/-), sinus.
Ik zie geen cijfer 1 staan.
Tijd voor een fatsoenlijke bril

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Theotrucker schreef:
02 nov 2019 12:35
Zet hem maar in de kofferbak van je Tesla. Met 20 jerrycans.
Als die net gekocht en leeg zijn zie ik geen probleem!
Maar zoveel Alcohol stook ik ook weer niet, en Tesla, die wil ik niet, je moet extra stroom laden om het grote gewicht te
vervoeren, een kleinere Leaf of Zoe is veel zuiniger per KM en nog betrouwbaarder ook zeggen ze!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bladzijde 4.
Weer een topic om zeep door al die zolderkamernatuurkundigen.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je geen gelijk hebt, kan je altijd nog de stratenmakers op zee te hulp roepen. :roll: om er onder uit te zwemmen.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

tttlocke schreef:
02 nov 2019 22:13
Bladzijde 4.
Weer een topic om zeep door al die zolderkamernatuurkundigen.
:D
Waarbij ik dan wel wil opmerken dat ik daadwerkelijk natuurkunde heb gestudeerd en geen zolderkamer heb :D. Wel een werkkamer annex bibliotheek op de begane grond, dit (en deze :wink:) terzijde.

Ook hier duurt de discussie wat langer, omdat iemand kennelijk geen idee heeft wat frequentie is, niet weet wat een fase is en volstrekt verkeerde formules debiteert.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
02 nov 2019 21:54
Obelix1 schreef:
02 nov 2019 20:13
Ik zie geen cijfer 1 staan.
Tijd voor een fatsoenlijke bril
Als ik de tekst kopieer en plak vanuit post obelix1, zie ik weldegelijk een hoofdletter i ipv 1
In hex editor ziet het er zo uit , hex 49 is hoofdletter i
66 20 3D 20 49 2F 54 | f = I/T

Deze fout in de formule valt nog wel mee, vergeleken met de verdere tekst in dat bericht.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@snuffel1
Wat is de frequentie van wisselspanning?
De frequentie van wisselspanning binnen Europa bedraagt 50 hertz. Hiermee wordt bedoeld dat binnen één seconde de spanningswaarde 50 keer verandert. De sinusvorm in bijgaande afbeelding, komt dus 50 keer voor binnen één seconde.

https://info.elektroshop.nl/elektroinfo ... lspanning/

U heeft volkomen gelijk maar uw ‘nulpunt’ is als de spanning weer positief wordt maar een sinusvorm heeft 2 nulpunten waarop de spanning nul is.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 03 nov 2019 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door de auditu »

Obelix1 schreef:
01 nov 2019 11:10
Zo zo, Lady is ook al elektricien. Met mijn MTS achtergrond begrijp ik haar verhaal dan ook helemaal niet. Drie hoofdzekeringen die je niet kunt zien maar Lady weet ze wel te zitten?

Er komt altijd 2 fase en nul naar binnen, normaal gebruikt iedereen 1 fase en 0. (230 volt dus) Fase L1 is dus af gezekerd op 25 A, en de onderliggende groepen op 16 A. Vertraagd dat kan.

Je hebt dus geen drie hoofdzekeringen maar èèn (1) Lady1234!
Geen idee of Lady elektricien is, maar mijn indruk is dat Lady zich doorgaans goed informeert alvorens hier iets te schrijven. Daar komt bij dat Lady zich voortreffelijk weet uit te drukken in onze mooie taal.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door de auditu »

Erthanax schreef:
02 nov 2019 23:26
tttlocke schreef:
02 nov 2019 22:13
Bladzijde 4.
Weer een topic om zeep door al die zolderkamernatuurkundigen.
:D
Waarbij ik dan wel wil opmerken dat ik daadwerkelijk natuurkunde heb gestudeerd en geen zolderkamer heb :D. Wel een werkkamer annex bibliotheek op de begane grond, dit (en deze :wink:) terzijde.

Ook hier duurt de discussie wat langer, omdat iemand kennelijk geen idee heeft wat frequentie is, niet weet wat een fase is en volstrekt verkeerde formules debiteert.
Die "iemand" komt wel met een zekere frequentie terug om zijn gelijk te bewijzen.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@de auditu

Dank u wel voor het compliment.

Nee, ik ben zeker geen elektricien. Mijn opleiding en vroegere werkzaamheden liggen op een heel ander vlak. Maar mijn interesses en ervaringen zijn, ook door mijn leeftijd, zeer uitgebreid.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Lady 1234 net als ik geen zwarte maar een doorkijk kast heeft waar je de Zekeringen kunt zien zitten?
Dat is bedoeld voor bedrijfsleven maar ik heb die ook in mijn nieuwe huis gezet.

Als jou Netbeheerder eerst vragen stelde over die na de meter.... de verzegelde was duidelijke geploft en dat moeten zij doen.
Waarom iedereen een zwarte koopt? De ruimere Glas heldere is goedkopere kast in aanschaf en mooi om de stroom langs te zien komen.. het mag!



Verder de perfecte Sinus... met panelen en dubieus merk Inverter is dat iets minder mooi geworden.
Ik lever veel meer dan ik gebruikte!
Deze omvormer van gelijke hogere spanning naar 230/244 volt Wissel... geeft niet meer de perfecte op het beeldscherm bij uitlezen dus ik verpeste het voor mezelf en enkele buren als ik niets zelf gebruikte!

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn excuses, ik heb nu pas de moeite genomen om dit linkje te volgen:
Obelix1 schreef:
02 nov 2019 19:12
(...) Ik kan je ook een blokkerige frequentie laten zien hoor, wil je die.?
https://cdn.ready-market.com/101/0d7f24 ... v=b8a5ab9a
(...)
Maar die frequentie is bepalend voor de geschiktheid van vele doeleinden, zuivere sinus dus en geen blok toestanden.
Obelix1, dat plaatje laat helemaal geen blokkerige frequentie zien.

De frequentie kunt u afleiden uit de horizontale as, maar daar staat geen tijdschaal bij. T is de tijd die een volledige golf duurt, één gedeeld door T is dan de frequentie.
De frequentie is zichtbaar als de afstand tussen de snijpunten van de rode lijn (het signaal) en de blauwe lijn (de tijdas). Die afstand is constant, ofwel de frequentie is constant (en niet blokkerig).

Het verticale, blokkerige signaal is de stroom, niet de frequentie. U ziet dus een blokgolfpatroon van de stroom. Zou u deze stroom door een vaste weerstand sturen, en daarover de spanning meten (de wet van Ohm kent u wel) dan ziet u hetzelfde patroon ontstaan. De spanning heeft dan een blokkerig patroon. Als er dan maar twee waarden zijn (bv +5V en -5V), zonder tussenstapjes zoals in dit plaatje, dan is de spanning een zuivere blokgolf; toen ik nog in een natuurkundig laboratorium werkte, noemden we dat gewoon een blokspanning.

De frequentie is dus helemaal niet sinusvormig of blokkerig. In het elektriciteitsnet (ook bij TS, hij meldt niets over een generator) is de frequentie zeer constant en vertonen spanning en stroom een sinusvormig verloop in de tijd.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Quote
Als Lady 1234 net als ik geen zwarte maar een doorkijk kast heeft waar je de Zekeringen kunt zien zitten?
Dat is bedoeld voor bedrijfsleven maar ik heb die ook in mijn nieuwe huis gezet
Quote

Nee, het was geen zwarte en ook geen doorkijk kast. Maar hij was van grijs metaal. Een grijze metalen basis tegen de muur en daar overheen een dichte grijze metalen kap, met een loodje aan de onderkant ter verzegeling.

Maar dat ding is weleens open geweest en dan zie je wat er in zit. Zit en zat er van de bouw van de woning in en is van de netbeheerder.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
03 nov 2019 11:30
De frequentie is dus helemaal niet sinusvormig of blokkerig. In het elektriciteitsnet …. vertonen spanning en stroom een sinusvormig verloop in de tijd.
Netspanning is nog enigszins sinusvormig. Maar uit het net opgenomen stroom hoeft niet eens op de spanning te lijken, doordat de meeste belastingen niet zuiver ohms zijn.
Menig apparaat gebruikt alleen stroom in de toppen van de sinus, op zijn beurt tast deze belasting ook de spanningsvorm aan
zie bijv
http://www.breem.nl/TechThemas/Lichtnetvervuiling.htm


NB Een sinusvormig bevat maar 1 frequentie, afwijkende golfvormen bevatten ook boventonen.
Een blokgolf van 50Hz bevat naast grondtoon van 50Hz ook alle oneven veelvouden: 150Hz , 250Hz, 350Hz...….
https://nl.wikipedia.org/wiki/Golfvorm

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

En dan de gemodificeerde frequentie die ook bestaat en waar ik het over had. Blokfrequentie -blokgolf.
http://omvormer-advies.nl/omvormers/de- ... ml#more-43

Verder zeg ik er niks over, maar bestudeer het op uw gemak. Blijft u mij aanvallen dat ik uit mijn nek praat of dat ik brilletjes nodig heb, mij ook goed. Ik heb ook een bibliotheek, heerlijk die stripboeken Asterix en Obelix. Maar ik ben dan ook geen Natuurkundige.

Verder vergaart u de info gewoon van het net zoals sommige dat ook doen, maar ik zie ook velen op andere vlakken met parate kennis en daar sluipt wel eens een foutje in de zins opbouw. We zijn maar mensen en die maken foutjes, ik heb het ook gewoon toegegeven dat ik het verkeerd zag met die 3 fasen en nul. Nou en.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toch nog een paar opmerkingen:
- Ik val u niet aan, ik probeer iets uit te leggen.
- Over een bril heb ik het niet gehad, dat was iemand anders.
- Dat u geen bibliotheek hebt is niet ongebruikelijk.
- De albums van A&O heb ik ook en de eerste twaslf kende ik bijna uit mijn hoofd.
- Ik vaar in dit topic op mijn parate kennis.
- In de links die u deelde (het blokkerige plaatje en deze laatste) staat niets wat strijdig is met mijn beknopte uitleg.
- Sterker nog, beide links ondersteunen mijn uitleg en uw uitleg is ermee in strijd.
- Ook in de laatste is geen sprake van een blokfrequentie, maar van een blokgolf.
- Spanning kan (in de tijd) de vorm van een blokgolf (of een sinus) hebben.
- Als de frequentie gaat variëren, komen we terecht bij frequentiemodulatie (FM). Dat is voor de radio, niet voor de kookplaat van TS.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Succes ermee, dan lult die Omvormer advies.nl ook maar wat uit zijn nek, ik zou eens bellen en vragen waar ze mee bezig zijn.

Een ander forumlid begon over een brilletje, en u stak uw dikke duim omhoog. U vond het geweldig en was er mee eens dat ik een hoofdletter i (I) voor een 1 (èèn) aanzag. Zie je wel, die Obelix die spoort niet. Hoe denigrerend!

We hebben het niet over radio`s, hoe kom je erop om daar over te beginnen? Omvormers met zuivere sinus of gemodificeerde sinus dat is het waar het over gaat en wat ik bedoel.

Die kookplaat was voor mij allang aangesloten, 2 groepen van een fase aftappen, maak er 10 A van, en aansluiten die zooi.

U heeft dus duidelijk nog steeds niet begrepen dat gemodificeerde sinus bestaat bij omvormers. En dat die een hoop kunnen verpesten....en dat is de boodschap aan de consument, denk daar aan voordat u eens een omvormer of aggregaat koopt. Off-Topic.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door angel1978 »

Obelix1 schreef:
03 nov 2019 16:50
Succes ermee, dan lult die Omvormer advies.nl ook maar wat uit zijn nek, ik zou eens bellen en vragen waar ze mee bezig zijn.

Een ander forumlid begon over een brilletje, en u stak uw dikke duim omhoog. U vond het geweldig en was er mee eens dat ik een hoofdletter i (I) voor een 1 (èèn) aanzag. Zie je wel, die Obelix die spoort niet. Hoe denigrerend!

We hebben het niet over radio`s, hoe kom je erop om daar over te beginnen? Omvormers met zuivere sinus of gemodificeerde sinus dat is het waar het over gaat en wat ik bedoel.

Die kookplaat was voor mij allang aangesloten, 2 groepen van een fase aftappen, maak er 10 A van, en aansluiten die zooi.

U heeft dus duidelijk nog steeds niet begrepen dat gemodificeerde sinus bestaat bij omvormers. En dat die een hoop kunnen verpesten....en dat is de boodschap aan de consument, denk daar aan voordat u eens een omvormer of aggregaat koopt. Off-Topic.
Zijn er ook brillen die helpen voor begrijpend lezen?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door Obelix1 »

U begrijpt niet wat er staat?, u vond toch dat ik een brilletje nodig had? Waarom eigenlijk..?

Met niet een letter mengt u zich in de conversatie, niet een uitleg hoe een kookplaat zou moeten aangesloten worden, geen enkele kennis van elektriciteit en u kat met de opmerking 'zeker een brilletje nodig'. Nou dan begrijp ik wel wat u bedoelt :wink:

Een hoofdletter i ziet er bij mij uit als I, als ik een 1 zie dan begrijp ik dat het èèn is. De formule klopt dan alleen niet, maar dat is een discussie punt.

Dat is de intentie van bepaalde forumgangers (panel leden), afbekken, afzeiken en denigreren. En het mooie is, u verdient er ook nog eens dikke pluimen mee. Dus u bent niet de enige. Volgens mij heerst hier een antipathie tegen buitenlandse Nederlanders, wat hebben die nou met zoveel praatjes te maken op een Nederlands forum. Velen zijn nog steeds rancuneus en denken dat ik nog steeds de persoon bent, ik ken hem niet, die schijnbaar op CV woont.

Hoe lang heb ik dit moeten aanhoren, ook door u. Weet je wat, ik ben het beu om mij steeds te moeten verantwoorden tegen deze grote groep, zoek maar een ander slachtoffer. Ridder 7777 is er helaas niet meer, maar er meld zich vanzelf een ander slachtoffer waarmee je heerlijk kunt vermaken. Zoals natuurkundige Erthanax als eens heeft gezegd 'ik vermaak me prima met u en gun u een fijne tijd op Kaap Verdie" of deze "wel de lusten maar niet de lasten"

Ik heb het geprobeerd, maar er is een limiet. Er zijn ook velen die ik graag mag en ook zeker een keer zou willen ontmoeten, maar het zit er niet in.
Laatst gewijzigd door Obelix1 op 03 nov 2019 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Inductie kookplaat 1Fase

Ongelezen bericht door fred- »

tttlocke schreef:
02 nov 2019 22:13
Bladzijde 4.
Weer een topic om zeep door al die zolderkamernatuurkundigen.
leukste reactie tot nu toe. :D

Gesloten