LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groot onderhoud badkamer en toilet

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
sandex
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jan 2015 19:19

Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door sandex »

Binnenkort gaat de wbv de badkamer en het toilet onderhanden nemen, oftewel, na dertig jaar krijgen we een nieuwe badkamer en toilet. Allemaal leuk en aardig zou je denken maar we kunnen acht dagen niet douchen, wassen en fatsoenlijk naar het toilet......Nu heb ik in de douche een thermostaatkraan, ik dacht toch weer een thermostaatkraan te krijgen, maar nee, fout gedacht, als ik een thermostaatkraan wil, ik wilde er ook één op de wastafel ( een éénhendelskraan ) krijg ik te horen dat dat niet standaard is, als ik dat wil moet ik 185 euro betalen?? Daar ben ik tegenin gegaan natuurlijk, mijns inziens is dat niet meer van deze tijd, je spoelt toch een heleboel drinkwater zo het riool in. Ik mag blij zijn dat ze het gaan doen, het is hun beleid om standaard kranen te plaatsen.
Het schijnt ook hun beleid te zijn dat je zelf mag uitzoeken waar je naar het toilet gaat, gaat douchen en wassen...... :roll:

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door witte angora »

Gaat dit om sociale woningbouw of om vrije sector? Dat maakt nog wel verschil.

Als het om sociale woningbouw gaat krijg je inderdaad een relatief goedkope voorziening. Niet vreemd, omdat de huurprijzen doorgaans een stuk minder zijn dan zou moeten, gezien de waarde van de woning en de puntentelling. Overigens zou ik niet zo goed weten waarom je met een 'gewone' kraan meer water zou verbruiken dan met een thermostaatkraan.

Hoe het met douchen en toiletgang geregeld is weet ik natuurlijk ook niet. Krijg je daar nog nader bericht over?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een thermostaatkraan op een wastafel is heel ongebruikelijk. En je gebruikt echt niet meer water als je aan twee knoppen moet draaien bij de douche of wastafel.

Een thermostaatkraan en éénhandel kraan zijn wel comfortabeler. Als u die nu zelf geïnstalleerd hebt, zou ik bij de renovatie ze maar terugvragen en zelf nadien weer plaatsen. Of misschien willen ze deze wel meteen gebruiken.

sandex
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jan 2015 19:19

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door sandex »

Dat snap ik, maar het ziet er niet uit. ik noem het gewoon onderhoud hoor, daar betaal ik iedere maand de huur voor.....

sandex
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jan 2015 19:19

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door sandex »

Het is een sociale huurwoning, ze beginnen 11 november, dus nee, we moeten zelf uitzoeken waar we naar de wc gaan, de was doen of gaan douchen.....

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zit dat toilet in de badkamer? Zo niet, dan zijn ze daar toch geen acht dagen aan bezig.

En wellicht wordt er een Dixie geplaatst.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

sandex schreef:
03 nov 2019 10:58
Het is een sociale huurwoning, ze beginnen 11 november, dus nee, we moeten zelf uitzoeken waar we naar de wc gaan, de was doen of gaan douchen.....

Dat is toch volslagen belachelijk! De was kun je nog makkelijk uitbesteden, maar je kunt toch niet stinkend rond lopen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Stinkend rondlopen”

Dat valt toch wel mee. Er zal beslist in de keuken nog wel een kraan zijn waar water uitkomt.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als ze met de badkamer en toilet bezig zijn, wordt het water toch afgesloten?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U staat natuurlijk vrij om na de opknapbeurt de kranen op eigen kosten te vervangen. Waarom zou de eigenaar van een goedkope sociale huurwoning moeten opdraaien voor uw luxe wensen?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ZeerPrivé schreef:
03 nov 2019 11:16
Als ze met de badkamer en toilet bezig zijn, wordt het water toch afgesloten?
Hooguit als er iets afgesloten moet worden. Stel dat de wastafel in de badkamer nu weggehaald wordt en over 3 dagen weer terug geplaatst, dan wordt het water even afgesloten om de kraan te demonteren en de leiding wordt dan afgedopt. Na hooguit een uurtje kan er weer druk op de leidingen komen. Het is dus niet zo dat je dagenlang zonder water komt te zitten.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

NeoDutchio schreef:
03 nov 2019 11:18
U staat natuurlijk vrij om na de opknapbeurt de kranen op eigen kosten te vervangen. Waarom zou de eigenaar van een goedkope sociale huurwoning moeten opdraaien voor uw luxe wensen?

Zo luxe vind ik dat niet. Als je badkamer en toilet upgrade naar de huidige tijd, waarom dan nog kranen plaatsen uit de vorige eeuw? Ik zou zeker vragen de al in gebruik zijnde thermostaatkraan terug te plaatsen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door witte angora »

De wc zal toch ook geen 8 dagen afgesloten zijn? Akkoord, de pot wordt weggehaald, de oude tegels worden weggebroken, en er worden nieuwe geplaatst. Dat zal 1 of 2 dagen werk zijn. Tenminste, als het een separate wc is.

Als het een gecombineerde douche/wc is kost het inderdaad een paar dagen langer. En dan kun je inderdaad, als de wasmachine daar ook in staat, de was niet doen.

Mijn advies is om op de dag voordat de mannen komen de laatste was nog te doen, zodat je voorlopig vooruit kan. Mocht er in die 8 dagen iets tussendoor gewassen moeten worden, dan kan dat misschien een keertje met de hand? Het is even wat werk, dat is waar. Maar het wordt evengoed schoon.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De wasserij is vaak verdwenen en als je familie verder weg woonde, is er geen collega of vrienden in de buurt?

De WC, een Dixie is buiten en koud, liever een Chemo Toilet in slaapkamer dan maar... doe ze wel vaker.

Douche? Bij mijn in de buurt kregen ze vrijkaartje voor plaatselijke zwembad!

Verder moeten ze bij het werk tijdelijk de leiding afdoppen zodat keuken nog water over hield.
En de baby kon daarmee wel dagelijks in bad.. alleen vader en moeders niet.

En de kraan, als je zelf de huidige terug wilde of nieuwe Thermo kocht monteren ze die graag voor jou....
dan kreeg je hun standaard kraan erbij voor als je gaat verhuizen en blijft die jou eigendom.
Ik zou niet via de woningbouw dit vragen, dat is eenmalig een groot bedrag of elke maand meer betalen dus eigen kraan erop mag!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

NeoDutchio schreef:
03 nov 2019 11:18
U staat natuurlijk vrij om na de opknapbeurt de kranen op eigen kosten te vervangen. Waarom zou de eigenaar van een goedkope sociale huurwoning moeten opdraaien voor uw luxe wensen?
Een thermostaatkraan op de douche en een eenhendelskraan op de wastafel heeft niks met 'luxe wensen' te maken.
Eerder met standaardvoorzieningen van vandaag de dag.
Een sociale huurwoning kan een huurprijs hebben van 720 euro. Wat je maar 'goedkoop' noemt...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die thermostaatkraan en éénhendel kraan zullen er niet standaard ingezeten hebben en zijn wellicht geplaatst door de Ts. Als de wbv die door nieuwe vervangt, zijn de daar ook verantwoordelijk voor.

En die thermostaatkraan in de douche is wellicht voor veiligheid te prefereren, maar minder water gebruik je er niet door.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door renewouters »

Klaas Jan schreef:
03 nov 2019 11:43
NeoDutchio schreef:
03 nov 2019 11:18
U staat natuurlijk vrij om na de opknapbeurt de kranen op eigen kosten te vervangen. Waarom zou de eigenaar van een goedkope sociale huurwoning moeten opdraaien voor uw luxe wensen?
Een thermostaatkraan op de douche en een eenhendelskraan op de wastafel heeft niks met 'luxe wensen' te maken.
Eerder met standaardvoorzieningen van vandaag de dag.
Een sociale huurwoning kan een huurprijs hebben van 720 euro. Wat je maar 'goedkoop' noemt...
Zolang dat soort kranen nog een stuk duurder zijn kan je het moeilijk "standaard" noemen en al helemaal niet voor woningen die zo goedkoop mogelijk moeten zijn en blijven. En verder is het financieel ongetwijfeld interessanter om het na de renovatie zelf te vervangen dan dat de WBV het betaalt en doorberekend in de huurprijs, jaar in jaar uit (de huur gaat immers niet omlaag als bepaalde zaken zijn terugverdient).

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

renewouters schreef:
03 nov 2019 12:20
Zolang dat soort kranen nog een stuk duurder zijn kan je het moeilijk "standaard" noemen en al helemaal niet voor woningen die zo goedkoop mogelijk moeten zijn en blijven. En verder is het financieel ongetwijfeld interessanter om het na de renovatie zelf te vervangen dan dat de WBV het betaalt en doorberekend in de huurprijs, jaar in jaar uit (de huur gaat immers niet omlaag als bepaalde zaken zijn terugverdient).
Ik vind het 'standaardvoorzieningen van vandaag de dag'.
En het verschil in prijs tussen een douchemengkraan of een thermostaatkraan is echt niet zo groot.
Het verschil tussen die twee kranen heeft een te verwaarlozen invloed op de huurprijs van een sociale woning.
Dat zij echt andere factoren die er werkelijk toe doen. Zoals het arbeidsloon van een renovatie.
Het is een keuze van een WBV om service en gangbaar comfort te bieden.

sandex
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jan 2015 19:19

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door sandex »

Even voor de duidelijkheid, ik betaal de maximale huur die ze voor de woning mogen vragen, dus een hogere huur gaat hem niet worden, verder zat er al een thermostaatkraan in de douche, als ze het verschil in rekening brengen van de kranen kan ik me er nog enigzins in vinden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Klaas Jan schreef:
03 nov 2019 12:56
En het verschil in prijs tussen een douchemengkraan of een thermostaatkraan is echt niet zo groot.
Het verschil tussen die twee kranen heeft een te verwaarlozen invloed op de huurprijs van een sociale woning.
Dat zij echt andere factoren die er werkelijk toe doen. Zoals het arbeidsloon van een renovatie.
Het is een keuze van een WBV om service en gangbaar comfort te bieden.
Er zijn huismerk kranen van €39,- tot luxere varianten van €359,-. Een wbv gaat geen goedkope thermostaatkraan hangen met de wetenschap dat deze snel aan vervanging toe is. Dan kost die ene goedkope kraan ineens stukken meer.

Gesloten