LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groot onderhoud badkamer en toilet

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

U zegt dat u gedurende enige de douche en toilet niet kunt gebruiken. Neem aan dat er meerdere woningen onder handen worden genomen. Vast niet tegelijk. Kunt u niet bij een buur douchen en het toilet gebruiken en als het bij u klaar is deze service aan de buren aanbieden?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Berteman »

NeoDutchio schreef:
03 nov 2019 13:23
Klaas Jan schreef:
03 nov 2019 12:56
En het verschil in prijs tussen een douchemengkraan of een thermostaatkraan is echt niet zo groot.
Het verschil tussen die twee kranen heeft een te verwaarlozen invloed op de huurprijs van een sociale woning.
Dat zij echt andere factoren die er werkelijk toe doen. Zoals het arbeidsloon van een renovatie.
Het is een keuze van een WBV om service en gangbaar comfort te bieden.
Er zijn huismerk kranen van €39,- tot luxere varianten van €359,-. Een wbv gaat geen goedkope thermostaatkraan hangen met de wetenschap dat deze snel aan vervanging toe is. Dan kost die ene goedkope kraan ineens stukken meer.
Een huismerkkraan hoeft helemaal niet van een slechtere kwaliteit te zijn dan een luxe kraan.

De grote bouwmarkten betrekken hun 'huismerkkranen' van fabrikanten als Grohe en Plieger. Eventuele onderdelen die defect kunnen gaan, blijven daardoor lang beschikbaar en zijn ook uitwisselbaar. Kranen uit het luxe, dure segment hebben vaak een zeer trendgevoelig design (of zijn ontworpen door een bekend ontwerper of deze leent zijn naam daaraan) en zijn maar korte tijd te koop.

Enfin, ik heb tien jaar geleden in de douche van m'n huurwoning een goedkope 'huismerk' thermostaatkraan aangebracht en tot op de vandaag doet deze het prima. Vorig jaar is tijdens renovatiewerkzaamheden (vervangen tegels en leidingen) van de douche een knop beschadigd. Het onderhoudsbedrijf (dat in opdracht van de woningcorporatie de werkzaamheden uitvoerde) toverde in mum van tijd een precies dezelfde knop uit hun bus. De loodgieter die de kraan terugplaatste, merkte nog op, dat het prima kranen waren en hun geld dubbel en dwars waard.

En... dezelfde kranen zijn nog steeds te koop. Dat kwaliteit duur moet zijn is echt een fabeltje.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door grun »

@Berteman. Ik ben nu nieuwsgierig welke kraan dat is, zo eentje zoek ik nog?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Berteman »

Ellen1953 schreef:
03 nov 2019 14:01
U zegt dat u gedurende enige de douche en toilet niet kunt gebruiken. Neem aan dat er meerdere woningen onder handen worden genomen. Vast niet tegelijk. Kunt u niet bij een buur douchen en het toilet gebruiken en als het bij u klaar is deze service aan de buren aanbieden?
Prima advies. Dat hebben wij destijds ook zo geregeld.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door reggie2 »

sandex schreef:
03 nov 2019 12:59
Even voor de duidelijkheid, ik betaal de maximale huur die ze voor de woning mogen vragen, dus een hogere huur gaat hem niet worden, verder zat er al een thermostaatkraan in de douche, als ze het verschil in rekening brengen van de kranen kan ik me er nog enigzins in vinden.
Dan betaal je dus 720 euro aan huur, daar mag je wel wat voor verwachten tijdens de verbouwing , sowieso dat je naar de wc kan. Jezelf wassen kan je dan in de ochtend voor ze komen in de keuken bij de kraan. Het is ff behelpen maar het is zo voorbij.


Geen idee of die kranen een luxe zijn, maar je kan ze ook bewaren en er later zelf op zetten als het past dan. Ik zou niet bij gaan betalen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb 22 jaar een thermostaatkraan van de Aldi in mijn douche gehad, zonder enig probleem, en toen ik daar vertrok, deed hij het nog steeds prima. Was overigens begin van dit jaar daar weer in de aanbieding.

Dus als de huidige niet (meer) goed werkt, dus niet geplaatst kan worden, even wachten want die komt beslist weer in de aanbieding en dan bent u voor vier tientjes klaar.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Berteman »

grun schreef:
03 nov 2019 14:35
@Berteman. Ik ben nu nieuwsgierig welke kraan dat is, zo eentje zoek ik nog?

Grun, het gaat om deze kraan:

https://www.gamma.nl/assortiment/ok-the ... /p/B509182

Voorheen waren deze te koop onder de merknaam Gamma, tegenwoordig OK.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die 185 euro zelf houden en je oude douchehermostaatkraan houden. Tenzij het niet mogelijk is omdat ze de hartafstand aanpassen. In de sociale woningbouw werd vaak een hartafstand van 12cm gehanteerd. Grote kans dat ze daar de standaard 15cm van willen maken bij renovatie. Een goede douchethermostaatkraan kost ongeveer 100 euro.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Miepje1 »

NeoDutchio schreef:
03 nov 2019 11:18
U staat natuurlijk vrij om na de opknapbeurt de kranen op eigen kosten te vervangen. Waarom zou de eigenaar van een goedkope sociale huurwoning moeten opdraaien voor uw luxe wensen?
Iemand die in een sociale huurwoning woont, woont daar omdat hij/zij toevallig niet genoeg verdient voor een duurdere woning. Dan ben je nog geen pauper die geen recht heeft op een moderne kraan.
Sorry hoor, ik vind dit nergens over gaan.
En ja, ik woon ook sociaal, en ja, ik heb in de keuken, de badkamer en op de wastafel mengkranen. Niks luxe.
Als die kranen zo goedkoop zijn, kan de wbv die er ook wel eens in de dertig jaar in zetten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
03 nov 2019 16:52
In de sociale woningbouw werd vaak een hartafstand van 12cm gehanteerd. Grote kans dat ze daar de standaard 15cm van willen maken bij renovatie. Een goede douchethermostaatkraan kost ongeveer 100 euro.
Het heeft niet met het soort bouw te maken, maar het doel van de kraan. Een douchekraan heeft een andere maat dan een badkraan. Maar met een S-koppeling kan je een 15cm kraan op een 12cm muurplaat en omgekeerd zetten.

Miepje1 schreef:
03 nov 2019 19:33
Iemand die in een sociale huurwoning woont, woont daar omdat hij/zij toevallig niet genoeg verdient voor een duurdere woning. Dan ben je nog geen pauper die geen recht heeft op een moderne kraan.
De verhuurder moet zorgen voor een werkende kraan. Daarin mag de verhuurder beslissen wat er in komt. Eenmalig een x aantal kranen aanschaffen is het goedkoopste. Als elke huurder zijn eigen kraan gaat uitzoeken vervalt de kwamtumkorting en gaan de stuksprijzen omhoog.
Dat heeft werkelijk niets met wel of geen pauper te maken, wel met het type huis en verhuurder. Het gaat nu om de kraan, maar wat als de huurder een ander tegeltje in de badkamer wil hebben? En de wc pot, hangend is mooier en moderner dan staand. En dan voor elk huis wat anders, zal een leuke administratie worden om dat bij te gaan houden en goed te verwerken. De verhuurder in deze kiest voor een bepaald type kraan. Als de huurder iets anders wenst komt dat dus geheel voor eigen rekening.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door witte angora »

Het heeft inderdaad ook te maken met het onderhoud. Dingen kunnen kapot gaan, en moeten dan vervangen worden. Je kunt je indenken dat een wbv niet van iedere woning apart tegeltjes op voorraad kan en wil hebben, en dat gedurende minimaal 30 jaar. Er zijn gewoon een aantal standaarden die ze op voorraad houden. Net als met frontjes van keukenkastjes en dergelijke. Met kranen zal dat niet anders zijn.

Maar wat is er mis met het draaien aan twee kranen als je lauw/warm water wil hebben? Ik doe dat al mijn leven lang...

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door witte angora »

Miepje1 schreef:
03 nov 2019 19:33
Als die kranen zo goedkoop zijn, kan de wbv die er ook wel eens in de dertig jaar in zetten.
Je wil af en toe niet weten hoe wbv's kunnen bezuinigen op onderhoud... weliswaar met verstrekkende gevolgen, maar dat is voor de bestuurder die na hen komt. :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een douchekraan heeft een andere maat dan een badkraan.
Onzin. De standaard is 15cm hartafstand voor beiden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
03 nov 2019 19:52
(...)Maar wat is er mis met het draaien aan twee kranen als je lauw/warm water wil hebben? Ik doe dat al mijn leven lang...
Sterker nog, ik heb jaren met alleen één koudwaterkraan geleefd.
Wilde ik warm water dan moest ik een ketel of pan water verwarmen op mijn 2 pittertje..😉.
Een douche had ik niet en de WC was buiten op een plaatsje.....
En in mijn huis nú zit een bijna 40 jaar oude douchekop die uitstekend functioneert en ik vertik het om voor de WBV meer luxe badkameraccesoires aan te schaffen .
Een mens kan prima zonder.
En voor de TS :
werk de was helemaal weg, poedel in de keuken, doe een plasje op een emmer en voor de grote boodschap misschien naar de buren of een cafeetje? 🤭

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

stap 1
Rekening houden met de hartafstand
Hou rekening met de hartafstand en koop een kraan die ‘past’. De hartafstand is de afstand tussen het midden van de warmwaterleiding en het midden van de koudwaterleiding. Badkranen hebben een hartafstand van ongeveer 150mm. Douchekranen hebben een hartafstand van 120mm of 150 mm. Moderne thermostaatkranen een standaard hartafstand van 150mm.

Bron site Gamma.

En zo lang geleden is het nog niet dat men op zaterdagavond in de teil ging. Maar geen buren, vrienden of ouders waar even gedoucht kan worden?

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

ik vertik het om voor de WBV meer luxe badkameraccesoires aan te schaffen .

Dat doe je toch voor jezelf?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Klopt. En die 120 is verouderd en wordt uitgefaseerd. Komt in het buitenland ook niet voor en is een Nederlandse kronkel. Heb geprobeerd in Duitsland een 120 douchekraan te kopen. Niet mogelijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
03 nov 2019 20:25
Dat doe je toch voor jezelf?
Ik heb het niet nodig ZeerPrivé , ik hang sowieso niet aan luxe en het gaat prima zo!
Alles functioneert immers hartstikke goed? 😉

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bob Schurkjens schreef:
03 nov 2019 20:27
Klopt. En die 120 is verouderd en wordt uitgefaseerd. Komt in het buitenland ook niet voor en is een Nederlandse kronkel. Heb geprobeerd in Duitsland een 120 douchekraan te kopen. Niet mogelijk.
Dus bij de buren niet alles beter.

Ze zijn hier nog te kust en te keur te koop.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... ranen/l28/

sandex
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jan 2015 19:19

Re: Groot onderhoud badkamer en toilet

Ongelezen bericht door sandex »

Ik vraag alleen maar om een thermostaatkraan in de douche, krijg verder gewoon standaard tegels e.d. krijg ook geen zwevend toilet. Nogmaals, mijns inziens zou het redelijk zijn om het verschil tussen een gewone kraan en een mengkraan te betalen en dus niet de volle mep. Als ik zelf de kraan koop zetten ze hem er ook niet op, dus zal ik daar toch ook weer iets op moeten verzinnen.

In ieder geval bedankt voor alle antwoorden.

Gesloten