LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar test verfkwasten

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door Radar »

Hoe weet je wat een geschikte kwast is voor jouw klus? Op welke aspecten moet je letten? Zijn duurdere kwasten ook beter? Radar test 6 kwasten voor het lakken van hout.

Maandag 4 november in Radar

Lees meer of kijk terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -de-beste/

RienD
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 nov 2019 12:34

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door RienD »

Een goeie verfkwast kost geld. Jammer genoeg zijn veel kwasten nu met kunststof haren uitgevoerd. Hoe duurder, hoe meer varkensharen een kwast bevat. Een echte schilder zal altijd kiezen voor de duurdere aangezien hij deze dagelijks zal gebruiken. Voor thuisgebruik kan je kiezen voor een iets goedkopere versie. En koop deze bij een vakman en niet bij een bouwmarkt. Kwaliteit zal merkbaar zijn in gebruik.

Mvg Rien

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch, als je ooit met een spotgoedkope kwast met plastic haren hebt 'gewerkt', let je volgende keer wel op dat je wat fatsoenlijkers op de kop kan tikken.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door gosewijn »

spotgoedkope kwast met plastic haren.

Maar met welke verf gebruik je die?.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

gosewijn schreef:
04 nov 2019 16:22
spotgoedkope kwast met plastic haren.

Maar met welke verf gebruik je die?.

Ik met acrylverf en kwasten van de Action. Te lui om dure kwasten schoon te maken, vandaar.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door renewouters »

breien schreef:
04 nov 2019 15:47
Dus een veganist koopt een spotgoedkope kwast.
Je hebt ook goede (en daardoor dure) kwasten die geen gebruik maken dierlijk materiaal. Het zou ook wel een ontzettend toeval zijn als je alleen met varkensharen goed kunt schilderen. Vooral omdat (lak)verfrollers altijd van synthetisch materiaal zijn en een superieur resultaat geven....

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door witte angora »

Een rollertje is toch echt wat anders dan een kwast. Ik werk trouwens altijd met terpentineverf (is dat Alkydeverf?). Dat werkt toch lekkerder met een fatsoenlijke kwast. Die niet eens zo duur hoeft te zijn, met een eurootje of 4 of 5 ben je er al. Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat je haren in het geverfde oppervlak terug vindt.

En nee, als je als particulier een 'grote klus' hebt (lees een verhuizing) hoef je ze niet schoon te maken. Goed in plastic doen, in de koelkast leggen, en het blijft een paar dagen prima bruikbaar.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Naast Terpentine en Water reinig en te verdunnen heb ik een totaal ander probleem.
Elke winkel, van duur tot Action heeft het over de 2 soorten.

Beits en verf op water of terpentine maar wat doe ik met mijn Lijnzaadolie?
Niemand weet het nog, gewoon de Action kwast gekozen na proberen, en ja hoor, de beige en de zwarte smeerde met strepen!

Kijken of ze echt alle kwasten behandelen.... Groetjes van de lachende Scheerkwast op dit Forum!

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
04 nov 2019 17:55
Een rollertje is toch echt wat anders dan een kwast. Ik werk trouwens altijd met terpentineverf (is dat Alkydeverf?). Dat werkt toch lekkerder met een fatsoenlijke kwast. Die niet eens zo duur hoeft te zijn, met een eurootje of 4 of 5 ben je er al. Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat je haren in het geverfde oppervlak terug vindt.

En nee, als je als particulier een 'grote klus' hebt (lees een verhuizing) hoef je ze niet schoon te maken. Goed in plastic doen, in de koelkast leggen, en het blijft een paar dagen prima bruikbaar.

Heb je ooit acrylverf wel eens geprobeerd? Stinkt niet, korte droogtijd en kwasten hoeven niet in de terpentine. Ik vind het ideaal.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, ooit geprobeerd. Het vloeit niet lekker uit. Terpentineverf is veel makkelijker in het gebruik.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
04 nov 2019 16:32
te lui om dure kwasten schoon te maken, vandaar.
Hier nog een :lol: .
Ik heb heel wat geverfd in mijn leven , altijd goedkope kwasten gekocht , blokkwasten, ronde kwasten, platte kwasten , you name it, en ook nog met alle soorten verf / beits geschilderd .

Wim Anza
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2019 21:01

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door Wim Anza »

Wat mij opvalt is dat appels met peren worden vergelijkt er zijn verschillende kwasten gebruikt met ook verschillende prijzen maar er worden kwasten getoond met een plastic kap en bij Meesterhand met vol gegoten bus deze zal ook beter zijn de haren zitten ook dieper in de 2 componenten lijm de vezels zijn ook samengesteld door de fabriek die ze maken de kwasten zijn ook van verschillend van opbouw kortom vergelijk kwasten met de zelfde kwaliteiten.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
04 nov 2019 19:49
Inderdaad, ooit geprobeerd. Het vloeit niet lekker uit. Terpentineverf is veel makkelijker in het gebruik.

Dan heeft dat waarschijnlijk met de kwaliteit van de verf te maken gehad. Ooit ook jarenlang die verf op terpentine basis gebruikt, dus ik weet ook hoe dat 'strijkt'. Ik verf alles wat los en vast zit, o.a. heel veel meubels geverfd.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
04 nov 2019 19:56
ZeerPrivé schreef:
04 nov 2019 16:32
te lui om dure kwasten schoon te maken, vandaar.
Hier nog een :lol: .
Ik heb heel wat geverfd in mijn leven , altijd goedkope kwasten gekocht , blokkwasten, ronde kwasten, platte kwasten , you name it, en ook nog met alle soorten verf / beits geschilderd .

Hé, ben jij er ook zo één? :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja dus....en ik verf graag....ook kleine meubels ...en plinten, muren ...en bv ook schuttingen.😊

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Watergedragen verf ruikt inderdaad nauwelijks, maar de kwaliteit van alkydverf (verdunnen met terpentine) vind ik veel beter: vloeit strakker dicht en is harder en slijtvaster.
Schoonmaken doe ik niet meer, veel te veel werk. Na afloop in folie rollen en dan blijft hij een paar dagen bruikbaar; daarna gewoon weggooien.

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@erthanax: slijtvast hoeft bij mij niet, krijgt de kans niet om te slijten. :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees hier dat sommige graag hun houten kozijnen verven en zo...

Dan kun je beter gelijk kunststof kozijnen nemen, die hebben een iets dikkere kunststof laag en minder vermoeiend schuren en kwasten, ik maak daar graag de Laptop mee schoon en dan maakt het niet uit hoe duur of soort!

Als je een Action Kwast, er zijn 2 soorten, Zwarte en Beige, eerst langs schuur papier haalde verdwenen er losse haren.
Dan pas gaan verven en je hebt minder Haaruitval.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar test verfkwasten

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmiddag heb ik de herhaling gezien. De kwast van Action, van 1,69, staat op de derde plek. Op de 2e die van Karwei, maar die is wat duurder, en, gek genoeg, het is dezelfde als die van de Gamma die veel lager eindigde.

Hoe betrouwbaar is zo'n test?

Gesloten