LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende informatie retourzending bol.com

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 17:18
Deze discussie (en eerdere) laten vooral zien dat mensen niet goed weten wat hygiëne is. Het wordt gebruik ter vervanging van vies, niet fris en meer van dat soort termen, ...
Dat hoort óók bij de betekenis van hygiëne.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... cL50K9CfIU
Van Dale schreef:hy·gi·ë·ne (de; v(m)) 1(zorg voor) het schoon en netjes zijn
alfatrion schreef:
06 nov 2019 17:18
maar het begrip heeft een duidelijke link met de gezondheidsbescherming en dat is ook niet voor niets samen opgenomen in de wet. Het begrip verwijst niet naar die dingen die jezelf niet prettig vind.
Het begrip hygiëne kan zeker gelinkt worden aan het begrip gezondheidsbescherming.
Maar dat de wet het begrip hygiëne beperkt tot de betekenis die een relatie heeft met gezondheidsbescherming, staat, op basis van diezelfde wet, geenszins vast.
Bovendien: beide begrippen mogen dan wel samen opgenomen zijn in de wet, ze worden daar duidelijk van elkaar gescheiden door gebruik van het woord 'of'.
art. 6:230p sub f, onder 3° BW schreef:De consument heeft geen recht van ontbinding bij een consumentenkoop betreffende de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne ....
Het betreft twee verschillende gronden op basis waarvan uitsluiting van het herroepingsrecht mogelijk is. En daarmee staat in principe de mogelijkheid open dat het herroepingsrecht voor een specifiek artikel wordt uitgesloten op grond van 'hygiëne', terwijl de gezondheidsbescherming niet in het geding is..

Steefje.B
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2019 00:06

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Steefje.B »

Iedereen bedankt voor de reacties op mijn onderwerp.

Het gaat mij om het feit dat ik vooraf op geen enkele wijze ben geïnformeerd over het feit dat het product onder de retourvoorwaarden valt van de verkoper. Bij de advertentie niet, tijdens het bestellen niet en niet bij het ontvangen van het product (pakbon). Op het moment dat ik het product pas ging retourneren kwam de informatie dat het product onder de retourvoorwaarden valt en wegens hygiënische redenen niet kon worden geretourneerd. Als ik dit vooraf had geweten had ik de föhn zeker niet besteld!

Voor mijn krullen is namelijk niet elke föhn geschikt en moet ik het wel eerst uitproberen om te weten of het een geschikte föhn is. Daarnaast gebruik ik een föhn om mijn haar te drogen. Lijkt mij dus logisch dat mijn haar dan gewassen is, dus zo onhygiënisch is het niet. Tevens raak ik mijn haar amper aan met de diffuser, omdat dat juist pluis veroorzaakt bij krullen.
Ik heb nu dan ook de föhn maar retour gezonden inclusief een brief dat ik mij beroep op het consumenten recht met de bedenktijd van 14 dagen.

Steefje.B
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2019 00:06

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Steefje.B »

breien schreef:
06 nov 2019 18:54
Waarom is een cd/ lp die eenmalig gedraaid is onhygiënisch?
Een cd mag ik ook niet retourneren als de verzegeling is verbroken.
Een cd/lp kan ook gewoon geretourneerd worden als er geen beschadigingen aan de cd/lp zijn. De verkoper zorgt dan gewoon weer voor een nieuwe verzegeling (seal) en verkoopt het dan weer als “nieuw”.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Steefje.B schreef:
06 nov 2019 18:49
Het gaat mij om het feit dat ik vooraf op geen enkele wijze ben geïnformeerd over het feit dat het product onder de retourvoorwaarden valt van de verkoper. Bij de advertentie niet, tijdens het bestellen niet en niet bij het ontvangen van het product (pakbon). Op het moment dat ik het product pas ging retourneren kwam de informatie dat het product onder de retourvoorwaarden valt en wegens hygiënische redenen niet kon worden geretourneerd. Als ik dit vooraf had geweten had ik de föhn zeker niet besteld!
Op zich vind ik het duidelijk genoeg dat u niet bij Bol besteld, maar bij een partner. Dit staat ook onder de prijs: Verkoop door partner van bol.com Beauty4u. Hier naast staat een i met een link naar meer informatie en retourvoorwaarden. Geen enkele verkoper kan alle voorwaarden op dezelfde pagina neerzetten waar ook het artikel aangeboden wordt. Dat er een link naar toe is is dus niet zo vreemd.

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Steefje.B schreef:
06 nov 2019 19:09
breien schreef:
06 nov 2019 18:54
Waarom is een cd/ lp die eenmalig gedraaid is onhygiënisch?
Een cd mag ik ook niet retourneren als de verzegeling is verbroken.
Een cd/lp kan ook gewoon geretourneerd worden als er geen beschadigingen aan de cd/lp zijn. De verkoper zorgt dan gewoon weer voor een nieuwe verzegeling (seal) en verkoopt het dan weer als “nieuw”.
Makkelijk kopieerbare artikelen met verzegeling zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Immers is kopiëren niet toegestaan en zou door steeds te kopen en te retourneren de belanghebbende rechten mislopen.

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als je bij Bol.com bij een externe leverancier besteld, tellen altijd de retour voorwaarden van de leverancier. Altijd opletten dus.

Hij staat vandaag trouwens voor € 20,- goedkoper https://www.bol.com/nl/p/fohn-super-son ... 119018503/

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zal dan wel dat teruggezonden ding zijn. :shock:

Steefje.B
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2019 00:06

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Steefje.B »

Lady1234 schreef:
06 nov 2019 19:33
Dat zal dan wel dat teruggezonden ding zijn. :shock:
Ik denk eerder dat het hiermee te maken heeft —> https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-en-recht

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is alleen maar heel erg verstandig om altijd de ( retour ) voorwaarden te lezen , ook die vd verkopende partner , vóór men doorklikt en gelijk bestelt.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Steefje.B schreef:
06 nov 2019 18:49
Iedereen bedankt voor de reacties op mijn onderwerp.
Misschien is het een idee om een klacht bij de Stichting Reclame Code in te dienen. De klacht is gratis en je kan dan aangegeven dat:
1. De indruk wordt gewekt dat de advertentie de indruk wekt dat je dit product kan terug brengen en dat wordt geweigerd als je het doet; en
2. Er onjuiste informatie wordt verstrekt over het herroepingsrecht, omdat een föhn niet onder de uitzonderingen valt.
Daarna zal de verkoper zich veel welwillende opstellen, schat ik zo in.
Steefje.B schreef:
06 nov 2019 18:49
Het gaat mij om het feit dat ik vooraf op geen enkele wijze ben geïnformeerd over het feit dat het product onder de retourvoorwaarden valt van de verkoper.
Als je goed zoekt dan kun je dit wel vinden. Zie mijn link, dan de informatie over de verkoper, dan aanvullende voorwaarden en dan staat het daar.
tttlocke schreef:
06 nov 2019 18:01
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... cL50K9CfIU
Van Dale schreef:hy·gi·ë·ne (de; v(m)) 1(zorg voor) het schoon en netjes zijn
De gratis variant van Van Dale blinkt niet bepaalt uit in kwaliteit.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/hygiene
NeoDutchio schreef:
06 nov 2019 17:44
U wilt niet weten hoeveel ziektes er in haren kunnen zitten. Dus haren in een föhn heeft wel degelijk een besmettingsrisico als dat in andere haren terecht komt. En als de losse haren verwijderd worden, wie zegt dat er geen sporen achter blijven?
Dat zijn allemaal de normale ziekteverwekkers. Uit oogpunt van de hygiëne is het juist verstandig om die niet te verwijderen. Wat we willen voorkomen is bijvoorbeeld een uitbraak van de pest en daarom hebben we riolering. En vanwege het infectiegevaar moeten chirurgen hun handen heel erg goed wassen.
breien schreef:
06 nov 2019 18:54
Waarom is een cd/ lp die eenmalig gedraaid is onhygiënisch?
Een cd mag ik ook niet retourneren als de verzegeling is verbroken.
Dat is niet onhygiënisch. Voor audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur is een eigen uitzondering.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar volgens de wet zou er dus waardevermindering in rekening gebracht mogen worden, zoals Alfatrion aangeeft. Er zijn er hier al meerderen die aangeven zoiets tweedehands sowieso niet te kopen. Het lijkt mij dus dat de restwaarde nu dus in principe €0,- is en TS niets terug zou krijgen. Of mogen we dan niet zo redeneren?

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op normale ziekteverwekkers uit een gebruikte diffuser zit ik ook niet te wachten.

Je hoeft overigens helemaal niet ‘goed’ te zoeken naar die voorwaarden. Simpel klikken op de i achter de naam van het bedrijf en dan op retourvoorwaarden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Er is een verschil tussen een gewone droogblaasföhn en een styling föhn , zoals deze , waarbij je oa met de diffuser in en door je haren gaat.
Met die droogblaasföhn gebruik je gewoon je eigen borstel of je handen.

En achtergebleven neten van luizen zijn microscopisch klein en die zullen maar in die achtergebleven haren zitten :(
En waarom noem jij achtergebleven ' viezigheid ' normale ziekteverwekkers en moeten we dat dan juist niet verwijderen uit oogpunt van de hygiëne?

En dan heb je het ook nog over de pest ? Me dunkt dat is toch écht heel wat anders en natuurlijk is de pest teruggedrongen door de aanleg van riolering en natuurlijk moeten chirurgen uitermate grondig hun handen wassen en joderen ....allemaal niet relevant bij het gebruik van een gebruikte föhn.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Techneut71 »

welliocht offtopic, maar...
als ik bij de kapper kom zie ik een vergelijkbare diffuser ook gebruikt worden - echt in het haar dus. En die wordt niet gedesinfecteerd na iedere klant.
Hetzelfde geldt ook voor tondeuses.
Loopt men bij de kapper dan ook risico's? Of valt het wel mee met die achtergebleven viezigheid?

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
06 nov 2019 20:42
Maar volgens de wet zou er dus waardevermindering in rekening gebracht mogen worden, zoals Alfatrion aangeeft.
Daarvoor moet de volgende omstandigheden bewezen worden: 1) TS is verder gegaan dan wat noodzakelijk is om de aard, de werking en de kenmerken te testen; en 2) er is waardevermindering; en 3) tussen 1 en 2 is een causaal verband. Deze kunnen alle drie niet bewezen worden.
Nijogeth schreef:
06 nov 2019 20:42
Er zijn er hier al meerderen die aangeven zoiets tweedehands sowieso niet te kopen. Het lijkt mij dus dat de restwaarde nu dus in principe €0,- is en TS niets terug zou krijgen. Of mogen we dan niet zo redeneren?
Er zijn mensen die een tweedehands product best voor een kleine korting willen afnemen. Ik heb laatst een toetsenbord dat teruggestuurd is met korting gekregen. We zijn in Nederland en Nederlanders besparen geld als we dat kunnen.
Lady1234 schreef:
06 nov 2019 20:43
Op normale ziekteverwekkers uit een gebruikte diffuser zit ik ook niet te wachten.
De normale ziekteverwekkers zitten op alles wat je aanraakt. Pak je wel eens geld van een ander aan? Ook daar zitten normale ziekteverwerkkers op.
Lady1234 schreef:
06 nov 2019 20:43
Je hoeft overigens helemaal niet ‘goed’ te zoeken naar die voorwaarden. Simpel klikken op de i achter de naam van het bedrijf en dan op retourvoorwaarden.
Als je weet waar het staat dan is het altijd snel gevonden. Je hoeft er helemaal niet naar opzoek te gaan. Als de verkoper bij het product aangeeft dat je een herroepingsrecht hebt, dan hoef je niet verder te kijken.
moederslink schreef:
06 nov 2019 20:48
En achtergebleven neten van luizen zijn microscopisch klein en die zullen maar in die achtergebleven haren zitten :(
Die kun je verwijderen door normale schoonmaak technieken.
moederslink schreef:
06 nov 2019 20:48
En waarom noem jij achtergebleven ' viezigheid ' normale ziekteverwekkers en moeten we dat dan juist niet verwijderen?
Nee, de weerstand van kinderen is beduidend slechter als normale ziekteverwekkers worden uitgroeid.
moederslink schreef:
06 nov 2019 20:48
En dan heb je het ook nog over de pest ? Me dunkt dat is toch écht heel wat anders en natuurlijk is de pest teruggedrongen door de aanleg van riolering en niet relevant in dit topic.
Omdat dit illustief is voor wat hygiene is.
Webster Dictionary schreef: 1: een wetenschap van het vestigen en handhaven van gezondheid
2: omstandigheden of praktijken (met betrekking tot netheid) die bevorderlijk zijn voor de gezondheid
https://www.merriam-webster.com/dictionary/hygiene

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 20:27
Steefje.B schreef:
06 nov 2019 18:49
Het gaat mij om het feit dat ik vooraf op geen enkele wijze ben geïnformeerd over het feit dat het product onder de retourvoorwaarden valt van de verkoper.
Als je goed zoekt dan kun je dit wel vinden. Zie mijn link, dan de informatie over de verkoper, dan aanvullende voorwaarden en dan staat het daar.
Ergo ...Steefje.B hád dit kunnen weten en dan hoef je niet echt goéd te zoeken :!:

En neten van luizen zie je niet met het blote oog , luizen wél , neten niet.
Dus heb jij ze dus gelijk in jouw haren zitten.
En natuurlijk komen we allemaal in aanraking met ziekteverwekkers en moet je hiertegen ook weerstand opbouwen , ook kinderen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Techneut71 schreef:
06 nov 2019 20:59
welliocht offtopic, maar...
als ik bij de kapper kom zie ik een vergelijkbare diffuser ook gebruikt worden - echt in het haar dus. En die wordt niet gedesinfecteerd na iedere klant.
Hetzelfde geldt ook voor tondeuses.
Loopt men bij de kapper dan ook risico's? Of valt het wel mee met die achtergebleven viezigheid?
Dat had ik ook al benoemd , echter bij de kapper neem ik dan zelf dat risico , bij het kopen van een nieuwe föhn wil ik een ongebruikte nieuwe föhn.
En wat ' viezigheid ' betreft : dat zal idd allemaal wel meevallen .... :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 20:27
NeoDutchio schreef:
06 nov 2019 17:44
U wilt niet weten hoeveel ziektes er in haren kunnen zitten. Dus haren in een föhn heeft wel degelijk een besmettingsrisico als dat in andere haren terecht komt. En als de losse haren verwijderd worden, wie zegt dat er geen sporen achter blijven?
Dat zijn allemaal de normale ziekteverwekkers. Uit oogpunt van de hygiëne is het juist verstandig om die niet te verwijderen. Wat we willen voorkomen is bijvoorbeeld een uitbraak van de pest en daarom hebben we riolering. En vanwege het infectiegevaar moeten chirurgen hun handen heel erg goed wassen.
Dus iemand mag gewoon schurft krijgen van een tweedehands föhn? En van een gedragen ondergoed krijg je geen pest, en toch mag deze niet retour gezonden worden. Aparte vergelijk van u.

Weerstand opbouwen is best leuk, maar tegen schurft en hoofdluis helpt geen weerstand. Idem voor bedwantsen en andere externe ongedierte en aandoeningen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
06 nov 2019 21:06
Ergo ...Steefje.B hád dit kunnen weten (..)
Ik had laatst nog een zaak waarbij de adverteerder in de reclame A schreef. Het verweer van de adverteerder was, "Ja, maar we hebben een link naar de voorwaarden en daarin staat B". Dat verweer hielp die adverteerder niet en zal ook deze adverteerder niet helpen.

Daarnaast is dit product gewoon rijnigbaar.
NeoDutchio schreef:
06 nov 2019 21:10
Dus iemand mag gewoon schurft krijgen van een tweedehands föhn? En van een gedragen ondergoed krijg je geen pest, en toch mag deze niet retour gezonden worden.
Die discussie is vaker geweest. Juridisch gezien mag je ondergoed wel retourneren. De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
(...)
Daarnaast is dit product gewoon rijnigbaar.
Ik ga een föhn niet eerst reinigen en bovendien zoals gezegd: neten van luizen zie je niet.
schreef:De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Dan stel ik hogere eisen aan hygiëne en nieuw is bij mij nieuw én ongebruikt.
Zou zo.n rechter zélf wel ooit een 2e handsje kopen , bv scheerapparaat, tondeuse, wc bril... :lol:

Gesloten