LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende informatie retourzending bol.com

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Off topic....maar wat hygiëne betreft ben ik idd best wel een Pietje Precies....
na het boodschappen doen , ( winkelmandjes/karretjes) na ziekenhuisbezoek, na huisartsenbezoek, na bus, tram, metro, trein , roltrappen , leuningen , noem maar op , ik was direct mijn handen en grondig ook. En ik ben dus nooit ziek door bacteriële infecties.
Ik kan wel ziek worden door virussen ( bv verkoudheid en griep ).

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
06 nov 2019 21:34
Dan stel ik hogere eisen aan hygiëne en nieuw is bij mij nieuw én ongebruikt.
Zou zo.n rechter zélf wel ooit een 2e handsje kopen , bv scheerapparaat, tondeuse, wc bril... :lol:
Dan kun je volgens jouw eisen ook het herroepingsrecht van een televisie weigeren. Als het product niet nieuw en ongebruikt is dan is het onhygiënisch om het terug te sturen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja inderdaad ....daarom ben ik ook héél zorgvuldig in het online bestellen zodat ik ook nauwelijks, bijna nooit, iets terugstuur.😊

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
NeoDutchio schreef:
06 nov 2019 21:10
Dus iemand mag gewoon schurft krijgen van een tweedehands föhn? En van een gedragen ondergoed krijg je geen pest, en toch mag deze niet retour gezonden worden.
Die discussie is vaker geweest. Juridisch gezien mag je ondergoed wel retourneren. De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Een tandenborstel kan je ook schoonmaken terwijl dit wordt aangegeven als uitzondering op de herroepingsrecht. Overigens, volgens Consuwijzer kan een scheerapparaat niet retour. Deze kan ook gewoon schoongemaakt worden. Een babyspeen is ook uit te koken, maar mag ook niet terug. Om maar niet te beginnen over het 18+ speelgoed. Even doekje er overheen en een ander kan het gebruiken? De regels moeten dus wel anders liggen als u laat voorkomen.
In de wet is niet specifiek beschreven welke artikelen wel of niet onder hygiëne vallen. De enige die een uitspraak kan doen of het terecht of onterecht is, is een rechter. Maar dan moet je wel verzekerd zijn van je gelijk, anders kost het meer geld.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bijvoorbeeld badkleding mag je passen en retourneren, maar daarvan is het kruisje speciaal beschermd. Maar een gepaste onderbroek retourneren?

Ik ben het zeker met u eens dat je niet TE schoon moet zijn, maar die retour voorwaarden dat zulke zaken teruggestuurd kunnen worden, zijn in mijn ogen volkomen dwaas en idioot doorgeslagen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat is het probleem nou eigenlijk? Het product mag binnen 30 dagen gratis retour. Dat staat zonder enig voorbehoud bij de aanbieding. Willen ze zich beroepen op hygiëne, dan hadden ze die tekst weg moeten laten.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
06 nov 2019 21:51
alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
(...)
In de wet is niet specifiek beschreven welke artikelen wel of niet onder hygiëne vallen. De enige die een uitspraak kan doen of het terecht of onterecht is, is een rechter.
Ik geef aan dat de rechter hierover zo geoordeeld heeft en daarop is jouw reactie dan "de enige die [daar] een uitspraak [over] kan doen (...) is een rechter." Beetje vreemd. Los daarvan had je die kritiek ook best mogen uiten na het lezen van de retourvoorwaarden.
NeoDutchio schreef:
06 nov 2019 19:12
Op zich vind ik het duidelijk genoeg dat u niet bij Bol besteld, maar bij een partner. Dit staat ook onder de prijs: Verkoop door partner van bol.com Beauty4u. Hier naast staat een i met een link naar meer informatie en retourvoorwaarden. Geen enkele verkoper kan alle voorwaarden op dezelfde pagina neerzetten waar ook het artikel aangeboden wordt. Dat er een link naar toe is is dus niet zo vreemd.
Beauty4u schreef:De volgende artikelen kunnen niet geretourneerd worden:
Hygiene producten:
-Make-up
-Tandenborstels
-Fitniss aparaten waar contact met de huid is
- Fohns
https://www.bol.com/nl/v/beauty4u/14683 ... conditions
En dan kun jij dus schrijven: "maar Beauty4u, daar kan alleen de rechter een uitspraak over doen!"
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 nov 2019 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bol.com heeft het over fohns. Ik weet niet wat een fohn is, maar föhns staan er niet bij.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zijn dus die dingen die niet terug kunnen. :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bedoelen ze smartfohn?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:41
...
Dan kun je volgens jouw eisen ook het herroepingsrecht van een televisie weigeren. Als het product niet nieuw en ongebruikt is dan is het onhygiënisch om het terug te sturen.
moederslink schreef:
06 nov 2019 21:51
Ja inderdaad ....daarom ben ik ook héél zorgvuldig in het online bestellen zodat ik ook nauwelijks, bijna nooit, iets terugstuur.😊
Gelukkig heb je dat hygiëneprobleem niet bij koop in een stenen winkel :D

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
06 nov 2019 22:53
Bedoelen ze smartfohn?
Die reinigt zichzelf na ieder gebruik. Dus dan is terugsturen geen probleem.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
... De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Met deze jurisprudentie in de hand, welke producten kunnen dan wél met recht worden uitgesloten van het herroepingsrecht?
Welke producten zijn daadwerkelijk hygiëne-producten?

Tandenborstel? Lippenstift? Earphones (met in-ear dopjes)?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
07 nov 2019 03:31
Bob Schurkjens schreef:
06 nov 2019 22:53
Bedoelen ze smartfohn?
Die reinigt zichzelf na ieder gebruik. Dus dan is terugsturen geen probleem.
Je kan praten tegen een smartfohn. Nu zul je denken, "maar dat kan ik toch ook tegen een gewone fohn?". Dat klopt, maar een smartfohn zegt dan terug, "sorry, ik heb je niet goed begrepen, kun je dat nog een keer herhalen?"

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 22:17
NeoDutchio schreef:
06 nov 2019 21:51
alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
(...)
In de wet is niet specifiek beschreven welke artikelen wel of niet onder hygiëne vallen. De enige die een uitspraak kan doen of het terecht of onterecht is, is een rechter.
Ik geef aan dat de rechter hierover zo geoordeeld heeft en daarop is jouw reactie dan "de enige die [daar] een uitspraak [over] kan doen (...) is een rechter." Beetje vreemd. Los daarvan had je die kritiek ook best mogen uiten na het lezen van de retourvoorwaarden.
Elk product is schoon te maken na gebruik, in uw bewoording zou dan geen enkel product uitgesloten mogen worden van het herroepingsrecht. En toch worden voorbeelden gegeven bij ConsuWijzer als een tandenborstel, babyspeen en scheerapparaat die niet terug mogen. Een condoom kan je ook uitwassen en weer opvouwen. Enkel de verpakking is open, krijg je daar een waardevermindering door.
De rechter kan specifiek in een bepaalde casus uitspraak doen of is terecht of onterecht door de verkoper geweigerd is.

Dus, TS had vooraf de retourvoorwaarden kunnen lezen en zou dan de föhn niet gekocht hebben. Dit is nu wel gebeurt, maar om aan te tonen dat dit type föhn wel onder de herroeping zou moeten vallen is een rechtszaak de enige oplossing.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leuk dat jij daar een mening over hebt.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door Erthanax »

alfatrion schreef:
07 nov 2019 05:52
tttlocke schreef:
07 nov 2019 03:31
Bob Schurkjens schreef:
06 nov 2019 22:53
Bedoelen ze smartfohn?
Die reinigt zichzelf na ieder gebruik. Dus dan is terugsturen geen probleem.
Je kan praten tegen een smartfohn. Nu zul je denken, "maar dat kan ik toch ook tegen een gewone fohn?". Dat klopt, maar een smartfohn zegt dan terug, "sorry, ik heb je niet goed begrepen, kun je dat nog een keer herhalen?"
Mijn dag kan niet meer stuk :D

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
07 nov 2019 07:48
Leuk dat jij daar een mening over hebt.
Leuk dat u niet inhoudelijk kan reageren als uw eigen woorden weerlegd worden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
06 nov 2019 21:24
.....De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Ik neem aan dat gedoeld op wat de rechter bij het Europese Hof heeft gezegd?
Wat wordt precies bedoeld met 'deze uitzondering'? Is dat in algemene zin de uitsluiting van het herroepingsrecht om redenen van hygiëne?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Misleidende informatie retourzending bol.com

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

En vallen de kosten van reiniging en ontsmetting onder de waardevermindering (je zou denken van wel) ... Hoe mogen die kosten worden berekend (winkelier kan 't zelf schoonmaken of dit uitbesteden wat kostenverhogend werkt... Maar mag je van een winkelier verwachten dat hij zelf alles reinigt?) en wat als de kosten van reiniging en ontsmetting de waarde van het product overschrijden?

Gesloten