LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente Zwolle reageert niet

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Tanyadekat
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2019 13:15

Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door Tanyadekat »

In 2016 kwam ik in de bijstand. Ik kwam terecht in het traject 'Zwolle werkt", tegenwoordig TIEM genoemd. Ik moest allerlei vreemde trajecten gaan doen, die niet tot werk leiden. Een leerwerktraject waarin ik het vak moest leren wat ik 33 jaar heb uitgeoefend, inschrijven bij een uitzendbureau die geen werk hadden in mijn vakgebied, bij een uitzendbureau werken (gratis) om de telefoon op te leren pakken, werknemersvaardigheden en omgangsvormen leren, leren vacatures te zoeken op internet. Ik kan zo wel even doorgaan maar ik had er niets aan. In mei dit jaar had ik een gesprek met de coach. Ze wist het niet meer en dan ligt het allemaal aan jou. Ik had zoveel problematiek, ik moest daar maar eerst iets aan doen. Nu heb ik net zoveel problematiek of net zo weinig als in 2016. Ze waarschuwde bovendien de instanties en die kreeg ik ongewild op de stoep. Krijg ik een baan bij een van die instanties. Tot ze erachter kwamen dat er aangifte was gedaan en toen verloor ik weer mijn baan. Met dank aan TIEM dus. Ik heb een klachtenbrief gestuurd aan de wethouder van sociale zaken en de directeur van TIEM maar ze reageren nergens op. Tot nu toe nog geen reactie ontvangen en we zijn al een half jaar verder. De ombudsman ingelicht maar die kon ook niets bereiken. De burgemeester een brief gestuurd maar ook geen reactie. Ik wil een gesprek met hen. Het enige dat ik ontvang is een uitnodiging van een introductiebijeenkomst om te kijken welke trajecten ze hebben en als ik niet kom dan word ik gekort op de uitkering. Heb me dus maar ziek gemeld hiervoor want ik ben bekend met hun vreemde trajecten die niet leiden tot werk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door berndv »

vervelende situatie, maar ik vraag mij af wat uw vraag precies is. Na lange tijd krijgt u een baan bij een instantie en na niet al te lange tijd raakt u die baan kwijt omdat er aangifte tegen u is gedaan. Nu heeft u een klacht ingediend bij de gemeente, en de gemeente antwoord niet en ook de ombudsman kan niets voor u doen.

Vooral dat de ombudsman niets voor u kan betekenen geeft mij het idee dat wellicht niet het gehele verhaal verteld wordt of dat zaken iets anders voorgesteld worden, maar goed, zoals ik al aangaf, ik weet niet wat uw vraag precies is of wat u van de anderen op dit forum verwacht.

NeoDutchio
Berichten: 12301
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tanyadekat schreef:
07 nov 2019 13:24
Ik moest allerlei vreemde trajecten gaan doen, die niet tot werk leiden. Een leerwerktraject waarin ik het vak moest leren wat ik 33 jaar heb uitgeoefend, inschrijven bij een uitzendbureau die geen werk hadden in mijn vakgebied, bij een uitzendbureau werken (gratis) om de telefoon op te leren pakken, werknemersvaardigheden en omgangsvormen leren, leren vacatures te zoeken op internet.
Wat een vreemde trajecten inderdaad. Maar inschrijven bij 1 uitzendbureau en cursussen volgen om aan het werk te komen. Veel gemeentes hebben trajecten om mensen sneller weer aan het werk te krijgen. Echter moeten de mensen dat ook willen. Mensen die willen werken pakken elke cursus aan en schrijven zichzelf wel in bij diverse uitzendbureau’s. En waarom alleen willen werken in uw vakgebied? Na een bepaalde periode moet u zelfs elke baan aanpakken die u aankan.

En wat de aangifte er mee te maken heeft ontgaat mij. Schijnbaar is er iets gebeurd dat tegen de wet is. En dat heeft uiteindelijk uw baan gekost. Tenzij de aangifte tegen u vals is geweest, maar dan moet u andere wegen bewandelen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door criticus2 »

in de OP vallen mij een aantal dingen op:
een uitzendbureau dat geen werk g
heeft in mijn vakgebied. kan best, maar wel in andere wat wellicht toch passend werk zou kunnen inhouden...
aangifte: waarover dan, door wie? en is er navraag gedaan aan u en heeft u wellicht zaken verzwegen? (dan gaat het niet zozeer om de aangifte zelf maar het verzwijgen van voor de werkgever belangrijke zaken).

ik mis heel veel belangrijke info eigenlijk. Maar ziek melden voor trajecten waar moeite gedaan wordt u aan werk (en uit de bijstand ) te helpen vind ik wel het allerlaatste. (los hiervan, omdat er geen zicht is op ALLE van belangzijde factoren, meer algemeen bedoeld dus: Aangezien ik als belastingbetaler indirect meebetaal aan uitkeringen vind ik korting niet meer dan terecht wanneer mensen zich onttrekken aan trajecten. dat komt op mij over alsof er geen zin meer is aan het werk te gaan. )

Ridder777

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door Ridder777 »


kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door kuklos »

Tanyadekat schreef:
07 nov 2019 13:24
Een leerwerktraject waarin ik het vak moest leren wat ik 33 jaar heb uitgeoefend, inschrijven bij een uitzendbureau die geen werk hadden in mijn vakgebied, bij een uitzendbureau werken (gratis) om de telefoon op te leren pakken, werknemersvaardigheden en omgangsvormen leren, leren vacatures te zoeken op internet.
Helaas is dit velen niet onbekend. Ambtenaren zijn in dergelijke materie niet thuis en hun adviezen/meningen/opdrachten/eisen kan je typeren als zwakzinnig. Het UWV is helaas niet beter.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je al zolang werkloos bent en ze inderdaad waardeloze opleidingen verplichten om korting te voorkomen, heb je geen keuze.

Ook komt het voor dat ze half lezen en dan eisen dat je een eerdere opleiding nogmaals doet omdat de opleiding moet vol zitten, en anders is het per persoon te duur... protesteren word niet op prijs gesteld, en gratis werken? Ik kan met prestatie naar beloning ook op de 65+ stand werkzaamheden doen, want geen loon, dan stimuleer je ook niemand mee.

Ziek melden, dan krijg je deze later nogmaals dus dat werkte ook niet, zij zijn nu jou baas en kunnen je overal alles laten doen helaas.

mh73

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door mh73 »

kuklos schreef:
07 nov 2019 22:25
Tanyadekat schreef:
07 nov 2019 13:24
Een leerwerktraject waarin ik het vak moest leren wat ik 33 jaar heb uitgeoefend, inschrijven bij een uitzendbureau die geen werk hadden in mijn vakgebied, bij een uitzendbureau werken (gratis) om de telefoon op te leren pakken, werknemersvaardigheden en omgangsvormen leren, leren vacatures te zoeken op internet.
Helaas is dit velen niet onbekend. Ambtenaren zijn in dergelijke materie niet thuis en hun adviezen/meningen/opdrachten/eisen kan je typeren als zwakzinnig. Het UWV is helaas niet beter.
Of de TS het hele verhaal verteld of niet, dit stukje herken ik wel.
Mijn dochter moest via de participatiewet aan de slag bij het leer-werk bedrijf van de gemeente. Veel te goed voor beschut werk zegt UWV, de gemeente plaatst haar juist op die afdeling. Om te leren werken, zegt men dan.
De stages die ze gedaan heeft bij een supermarkt, hondenschool en kringloopwinkel tellen niet mee en vervolgens mag ze de hele ochtend stapeltjes van 5 buisjes maken of etiketten op pakken koffie plakken.
Het leer-werk bedrijf is totaal niet ingericht op mensen met een lichamelijke beperking, terwijl steeds meer van die jongeren geen wajong meer krijgen, zoals dus mijn dochter, maar bijstand en dus bij het leer-werk bedrijf terecht komen.
Inmiddels zit ze in haar proefperiode bij een supermarkt en mag ze met behoud van haar gekorte uitkering 16 uur daar werken, waardoor ze werkt voor 100 euro minder per maand dan het minimum jeugdloon. Het kan allemaal in Nederland.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door kuklos »

mh73 schreef:
08 nov 2019 07:40
Of de TS het hele verhaal verteld of niet, dit stukje herken ik wel.
..................
Het kan allemaal in Nederland.
Ik heb zelf meegemaakt dat ik tussen twee banen me moest melden bij het UWV. En verplicht naar de 5 uitzendbureaus die op het sollicitatieplein stonden. Elk bureau stuurde me direct weg na 5 seconden naar mijn cv te hebben gekeken, maar toch moest ik ze allemaal aflopen van de desbetreffende ambtenaar.

Een vriend van mij, net afgestudeerd, moest een reïntegratietraject gaan volgen. Dus hij "reïntegreren, ik moet eerst nog gaan werken". Heeft vervolgens een sollicitatie lopen en een gesprek voor de tweede ronde, maar dat moest hij maar afzeggen of verzetten, want reïntegratietraject ging voor.

Een andere vriend, heeft klein bedrijfje, zo'n 5 man in dienst, was net verhuisd met zijn bedrijf. Komt er een ambtenaar langs. Niet om te kijken hoe ze hem konden helpen, maar om te kijken of hij wel aan alle regeltjes voldeed. Hulp? Nee, daar was de gemeente niet voor.

mh73

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door mh73 »

kuklos schreef:
08 nov 2019 10:30
Een vriend van mij, net afgestudeerd, moest een reïntegratietraject gaan volgen. Dus hij "reïntegreren, ik moet eerst nog gaan werken". Heeft vervolgens een sollicitatie lopen en een gesprek voor de tweede ronde, maar dat moest hij maar afzeggen of verzetten, want reïntegratietraject ging voor.
Dat meen je niet! 😨 Mijn oudste is na haar afstuderen maar bij een fastfoodzaak gaan werken, andere mogelijkheden en vervolgen op sollicitaties afwachtend. Zo'n gek idee was dat dus niet.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Tanyadekat, ben je lid van een vakbond? Laat je daar dan bijstaan. En anders is het misschien een goed idee om dat alsnog te doen als je in de toekomst nog eens hulp rond uitkering of arbeid nodig hebt. Sterkte en succes!

Lady1234
Berichten: 27069
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kuklos

Ging die ‘net afgestuurde’ dan een uitkering aanvragen?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gemeente Zwolle reageert niet

Ongelezen bericht door kuklos »

@Lady1234, die vriend van mij is direct (voor einde studie eigenlijk) in een call center gaan werken. Deden meer mensen, maar toen dit ophield, vroeg hij ww en daarna uitkering aan.

Gesloten