LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
alex 1953
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2019 15:10

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door alex 1953 »

neem maar van mij aan dat je geen last van je geweten hoeft te hebbben.
Want als alle voordeeltjes door de overheid beeindigd zouden worden.
Kun je er zeker van zijn dat meer dan de helft hun e autootje zouden wegdoen.
Zo milieu bewust zijn die niet hoor.
Puur kwestie van geld,meer niet.

witte angora
Berichten: 30741
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
08 nov 2019 14:11
Zo lang de grote boosdoeners als de USA en China niks aan hun gedrag doen is alles wat het kleine landje Nederland doet gewoon symboolpolitiek. En zolang bepaalde sectoren zoals de luchtvaart buiten schot moet blijven zijn de maatregelen ook weinig doeltreffend.
Toch denk ik dat iedere bewoner van deze prachtige planeet nog altijd zelf een keuze heeft om de eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. Waarom wachten tot een overheid, een instantie, een werkgever, een buurman, een wie of wat dan ook het voortouw neemt?

Als letterlijk iedereen op aarde het komende jaar zijn ecologische voetafdruk met zo'n 10% weet te verkleinen, moet je eens kijken wat een verschil dat maakt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door kweenie »

juliomariner schreef:
08 nov 2019 14:11
Zo lang de grote boosdoeners als de USA en China niks aan hun gedrag doen is alles wat het kleine landje Nederland doet gewoon symboolpolitiek.
China is behoorlijk bezig met het verschonen van de energieproductie. In 2017 stond meer dan de helft van de geïnstalleerde zonne-energie ter wereld in China. En werd er in een jaar ongeveer evenveel capaciteit bijgebouwd als wat Nederland in totaal aan electriciteit opwekt.

mr.rotary
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2019 17:42

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door mr.rotary »

Nee, ook staan de overstapkosten van fossiel naar elektrisch nog in geen verhouding voor particuliere gebruikers,
verder valt nog af te wachten hoe de factor duurzaamheid m.b.t. kosten in vergelijking uitvalt!
De productie van elektrische voertuigen, met name op gebied accu's, is ronduit niet milieuvriendelijk te noemen
en zeker niet wat levensduur betreft!
Buiten dat nog even een opmerking over het oliegebruik van maar 1/2 ltr. over 20.000 km wat in de praktijk niet kan,
zeker voor een auto van 1994! Indien veel korte ritten kan het oliepijl aardig op niveau blijven door de autom.
mengsel verrijking (Choke), heeft tot resultaat, dat de olie verdund wordt wat smeertechnisch helemaal
niet goed is! zelftest ... vergelijk een druppel olie uit je auto op een vloeipapier met een druppel verse olie,
de gebruikte olie loopt uit door verdunning, terwijl de nieuwe olie zo goed als op zijn plek blijft!
succes

juliomariner
Berichten: 4804
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door juliomariner »

En in China woorden jaarlijks de meeste nieuwe kolencentrales geopend

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door kuklos »

kweenie schreef:
08 nov 2019 18:13
China is behoorlijk bezig met het verschonen van de energieproductie. In 2017 stond meer dan de helft van de geïnstalleerde zonne-energie ter wereld in China. En werd er in een jaar ongeveer evenveel capaciteit bijgebouwd als wat Nederland in totaal aan electriciteit opwekt.
Zonnepanelen zijn niet recyclebaar en gaan niet eeuwig mee. Zo schoon zijn ze niet als wordt beweerd.

Ivo.w
Berichten: 1753
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Roelofsen.A.R. schreef:
08 nov 2019 12:48
gezien mijn leeftijd, 80, rijd ik mijn Dacia Stepway Laureate gewoon op. Hij rijdt gemiddeld 1 op 16 en buiten met 105 km per uur constant op de cruisecontrole nog zuiniger. Iedereen nu 105 km maximaal. ik rijd 5000 km per jaar nog maar sinds de caravan weg is. ik vraag me sterk af of tzt de elektriciteit maatschappijen de vraag wel aankunnen. nu al kunnen boeren met kassen soms geen extra stroom krijgen omdat de capaciteit niet toereikend is. En al die honderdduizenden E-palen in de straat? Moet er niet aan denken. En waarom hoor je toch zo weinig over waterstof dat blijkbaar ook je gasfornuis kan voeden.
Allereerst: gezien uw leeftijd en lage jaarlijkse kilometers geef ik u groot gelijk: lekker de huidige wagen blijven rijden. Dat is in uw geval de meest verstandige keuze.

De huidige discussie over verlagen van de maximumsnelheid gaat in praktijk haast nergens over. Enkele jaren terug moesten een collega en ik eens vanuit Utrecht naar een nachtelijke klus in Zuid Limburg. Collega reed de maximumsnelheid (toen nog 120) en ik reed 90. Het was niet erg druk op de weg. Collega was maar 10 minuten eerder op locatie dan ik. Van mij mag de snelheid dan ook direct naar 100km/u. Scheelt niet alleen in de stikstof, maar ook zeker in brandstofverbruik (=co2 uitstoot). Bij 100km/u rijdt een auto tot wel 25% zuiniger dan bij 120/130km/u.

De productie van elektriciteit om met ons allen elektrisch te kunnen rijden is in praktijk geen probleem. Zouden alle personenauto's elektrisch rijden, dan zorgt dat voor een toename van nog geen 15% in het landelijke energieverbruik. Lokaal kan het wel zo zijn dat het stroomnet overbelast raakt wanneer er veel elektrische auto's tegelijkertijd opgeladen worden. Maar dan hebben we het dus over de lokale infrastructuur van kabels in de grond en wijk-trafo's.

Waterstof is een verhaal apart. Bij de productie van waterstof uit groene stroom gaat minimaal tweederde van de energie verloren. Voor productie van 1kWh waterstof heb je dus minimaal 3kWh elektrische energie nodig. Het is dan simpelweg veel efficiënter om direct de elektriciteit te gebruiken in plaats van er eerst waterstof van te maken. Voor gebruik in huis kent waterstof bovendien nog andere nadelen:
- de vlam van brandend waterstof is onzichtbaar. Je kan dus niet zomaar zien of je gasfornuis nog aan staat.
- waterstof is veel explosiever dan aardgas. De kans dat een simpel gaslek van waterstof tot een explosie met veel schade en gewonden of erger lijdt is dus veel groter dan bij aardgas.
- waterstof moleculen zijn véél kleiner dan die van aardgas. Afdichtingen, koppelingen en gasslangen zullen bij gebruik van waterstof veel makkelijker lek raken, met nóg meer risico's op ongelukken en explosies dan alleen al door het vorige punt.

Ivo.w
Berichten: 1753
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

alex 1953 schreef:
08 nov 2019 15:14
neem maar van mij aan dat je geen last van je geweten hoeft te hebbben.
Want als alle voordeeltjes door de overheid beeindigd zouden worden.
Kun je er zeker van zijn dat meer dan de helft hun e autootje zouden wegdoen.
Zo milieu bewust zijn die niet hoor.
Puur kwestie van geld,meer niet.
Het is juist dat veel lease rijders als hoofdreden voor elektrisch rijden het financieel voordeel hebben.

Maar: met de nieuwe kleinere en goedkopere modellen elektrische auto's komt het omslagpunt waarop de elektrische auto ook voor de particulier voordeliger is dan een vergelijkbaar model op benzine of diesel snel dichterbij. De aanschafkosten liggen nog fors hoger. Maar daar tegenover staat dat met elektrisch rijden de energiekosten per kilometer zo'n 5 cent lager liggen wanneer je meestal thuis kunt opladen. Ook heeft een elektrische auto veel minder slijtage delen, dus lagere onderhoudskosten ten opzichte van het vergelijkbare benzinemodel.

5 cent per kilometer is voor een gemiddelde auto jaarlijks (17.000km/jaar) toch een besparing van 850 euro. Tel de besparing op onderhoud er bij op en je zit op meer dan 1000 euro per jaar. Bij een levensduur van 12 jaar mag een elektrische auto in aanschaf dus ook maarliefst 12.000 euro duurder zijn dan het benzine-broertje om in werkelijkheid toch niet duurder te zijn.

Na 12 jaar bij gemiddeld gebruik zal zowel bij de benzine auto als elektrische auto gelden dat de levensduur alleen met veel geluk of hoge onderhoudskosten nog verlengd kan worden.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Is mijn zuinige polootje nou echt zo veel slechter dan electrisch?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

piet44m schreef:
08 nov 2019 13:04
en de moderne (elektrische)auto vliegt ook nog veel spontaan in de fik
Gelul.
Percentage gewijs branden er dagelijks heel wat meet brandstofauto’s af dan electrische, maar ja. Onderbuik.

Gesloten