LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Beste mensen,

Na het ING debacle medio dit jaar, waarbij mensen een QRcode scanden en in no time veel geld afgeschreven zagen worden via hun ING rekening, heeft dit geval nu toch een staartje gekregen voor mij en veel meer mensen, begreep ik van ING.

Ongeveer een maand geleden kreeg ik een eerste aanmaning van Wehkamp.
Er is voor 900 euro een bestelling gedaan via Wehkamp bij BCC.
Men heeft een kredietaanvraag gedaan en ik krijg nu post om de maandelijkse betalingen te voldoen.
Ik heb hier niets besteld (betreft een Samsung tv).

Wehkamp zegt dat ik dit moet betalen, omdat via IDIN ik m'n gegevens heb gegeven.
Volgens ING geeft dit alleen aan dat je bent die je zegt dat je bent (...) en is verder geen akkoord met een betaling.
Dit lijkt me erg technisch/beperkt qua benadering.

Maar als er nu geen TANcode is gebruikt (kon toen nog) dan kan er toch niets besteld worden?
Ook het bedrijf dat de tv ergens geleverd heeft, liet bij ontvangst niet tekenen o.i.d.

ING heeft vandaag besloten dit soort schades niet te vergoeden, hetgeen ik op zich begrijp.

Aangezien bijna alle meldingen via Wehkamp komen, lijkt me dat nu een soortgelijke situatie speelt, nl. dat Wehkamp z'n infrastructuur niet op orde heeft. Men kan dus eenvoudigweg mijn account en bankgegevens gebruiken.
Wehkamp zou mij dit moeten kwijtschelden, is m'n stelling.

Hoe ziet u dit en kunt u wellicht hier iets mee?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Asslecht schreef:
08 nov 2019 15:02
het ING debacle medio dit jaar, waarbij mensen een QRcode scanden en in no time veel geld afgeschreven zagen worden ..
??; blijkbaar gemist.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Asslecht, mocht u dit ook bij de redactie van Radar aan willen kaarten dan kan dit via https://radar.avrotros.nl/over/contact/contact-tv/

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door tttlocke »

chrisd1 schreef:
08 nov 2019 15:31
Asslecht schreef:
08 nov 2019 15:02
het ING debacle medio dit jaar, waarbij mensen een QRcode scanden en in no time veel geld afgeschreven zagen worden ..
??; blijkbaar gemist.
Geeft niet. Het is zo te zien, ondanks het feit dat het in de OP genoemd wordt, off-topic.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En bent u dan medio dit jaar slachtoffer geworden van die QR fraude?

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Klaas Jan schreef:
08 nov 2019 15:43
Hallo @Asslecht, mocht u dit ook bij de redactie van Radar aan willen kaarten dan kan dit via https://radar.avrotros.nl/over/contact/contact-tv/
Ook reeds op pagina FB bericht gestuurd.

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Lady1234 schreef:
08 nov 2019 16:08
En bent u dan medio dit jaar slachtoffer geworden van die QR fraude?
Dat is juist.

(NB. vervelend dat ik op dit forum niet direct kan reageren. Moet blijkbaar een tijd tussen reacties zitten, maar hoe lang wordt niet vermeld)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er duidelijk door iemand anders een TV is afgehaald of elders geleverd lijkt me dit fraude.

Als de ING niet meewerkt andere bank nemen en vooral geen nieuwe systemen als eerste gebruiken.
Zowel U, ING als bedrijven weten nog niet goed hoe die QR werkt en hoe je fraude uitsluit.

Als je dit QR elders gebruikte moet daar het lek zitten, maar hoe bewijs je dat?
Bij Politie aangifte doen en als terug boeken niet mogelijk is... wegwezen bij ING.... want er is geen overeenkomt voor deze TV met U.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of het een met het ander te maken heeft is een vraag. Feit is dat iemand op uw naam een krediet afgesloten heeft. De bewijslast ligt hierin bij Wehkamp.
Als blijkt dat het met gestolen gegevens is gebeurd, dan is het aan u om na te gaan waar en wanneer uw gegevens gestolen zijn.

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Komkommertijd schreef:
08 nov 2019 16:27
Als er duidelijk door iemand anders een TV is afgehaald of elders geleverd lijkt me dit fraude.

Als de ING niet meewerkt andere bank nemen en vooral geen nieuwe systemen als eerste gebruiken.
Zowel U, ING als bedrijven weten nog niet goed hoe die QR werkt en hoe je fraude uitsluit.

Als je dit QR elders gebruikte moet daar het lek zitten, maar hoe bewijs je dat?
Bij Politie aangifte doen en als terug boeken niet mogelijk is... wegwezen bij ING.... want er is geen overeenkomt voor deze TV met U.
Was ook mijn vraag: waar en/of door wie is dit artikel in ontvangst genomen.
In dit geval lijkt het me lastig maar niet onmogelijk een bedrijf (ING/Wehkamp/BCC) als bedrijf aan te merken dat op dit punt in gebreke is gebleven, zoals eerder het geval met de ING kwestie.

Die QR code situatie is destijds geblokkeerd door ING - hoever dit gaat kan ik niet beoordelen.
Maar hoe dan ook: zonder TANcode kan er toch geen krediet of aankoop afgesloten worden??

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

NeoDutchio schreef:
08 nov 2019 16:28
Of het een met het ander te maken heeft is een vraag. Feit is dat iemand op uw naam een krediet afgesloten heeft. De bewijslast ligt hierin bij Wehkamp.
Als blijkt dat het met gestolen gegevens is gebeurd, dan is het aan u om na te gaan waar en wanneer uw gegevens gestolen zijn.
v.w.b. bewijslast:

Ik kreeg zojuist de toegezegde mail binnen - men wijst iedere verantwoordelijkheid af, richting mij.


Beste ...,

Zojuist heb ik u telefonisch gesproken. Ik vind het heel vervelend voor u dat u slachtoffer bent geworden van iDin fraude. U, als bankrekeninghouder, draagt zelf het risico van onbevoegd gebruik van de iDin verificaties van uw bank.

In dit geval gaat het om een aankoop bij BCC op 18-06-2019 van een Samsung GalaxyS10 ter waarde van 849,00 euro, waarvoor wij het krediet verstrekken. Er wordt een financieel overzicht naar u verzonden. Voor vragen over betalingen kunt u contact opnemen met onze incasso afdeling met telefoonnummer 038-4264665.

Voor zover u dat nog niet heeft gedaan, adviseer ik u contact op te nemen met uw bank. Daarnaast adviseer ik u ook om aangifte bij de politie te doen van dit gepleegde feit. Indien wij worden benaderd door justitie dan zullen wij uiteraard onze volledige medewerking verlenen aan het onderzoek. Op verzoek zullen we dan alle relevante informatie verstrekken.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Namens
Ellen Boone

Hoofd Klantenservice

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Geen TV maar Telefoon!

Prima, via het IMEI nummer kunnen ze huidige gebruiker opsporen.

Dit kan de crimineel zijn of iemand die toestel kocht en daarmee een gestolen toestel kreeg.
Daarom koop ik geen jonge telefoons gebruikt, vooral als de verkoper onbekend is.

De verkoper moet nu meewerken omdat zonder info U ook niets kunt doen.
En bij een toestel op afbetaling moeten naast Uw bank gegevens ook Uw legitimatie getoond worden volgens mijn!
Laat ze maar eens alle bewijzen zien, want met alleen QR code een toestel op afbetaling kopen zonder verdere legitimatie
lijkt me risico voor de verkopers.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door berndv »

Ik snap er niets meer van.

Hoe zijn ze aan uw idin gekomen? Is dat gebeurt via die qr code hack? Want voor zover ik weet was het toch dat ze u een code lieten scannen met uw telefoon, waarna er bedragen afgeschreven werden? Hier kwam naar mijn idee geen idin aan te pas, dus hoe zijn ze aan uw gegevens gekomen? EIgenlijk is dus de vraag, waar bent u nog meer in getrapt?
Asslecht schreef:
08 nov 2019 15:02
Wehkamp zegt dat ik dit moet betalen, omdat via IDIN ik m'n gegevens heb gegeven.
Volgens ING geeft dit alleen aan dat je bent die je zegt dat je bent (...) en is verder geen akkoord met een betaling.
Dit lijkt me erg technisch/beperkt qua benadering.
mij niet, met het ene accordeert u de overeenkomst, dit staat verder los van de feitelijke betaling, maar door de overeenkomst te accorderen gaat er wel een betalingsverplichting lopen.
Asslecht schreef:
08 nov 2019 15:02
Maar als er nu geen TANcode is gebruikt (kon toen nog) dan kan er toch niets besteld worden?
ja hoor, doordat er een krediet is afgesloten, hoeft er niet betaald te worden bij levering, maar wordt er betaald per factuur/achteraf.
Asslecht schreef:
08 nov 2019 15:02
ING heeft vandaag besloten dit soort schades niet te vergoeden, hetgeen ik op zich begrijp.
Ik vraag me ook af wat voor rol de ING hier verder in speelt. Ja, het lijkt op identiteitsfraude, maar de rol van de ING zie ik niet.
Asslecht schreef:
08 nov 2019 15:02
Aangezien bijna alle meldingen via Wehkamp komen, lijkt me dat nu een soortgelijke situatie speelt, nl. dat Wehkamp z'n infrastructuur niet op orde heeft.
tja, u kunt natuurlijk wel wijzen naar de wehkamp en dat wehkamp zijn zaken niet op orde heeft. Ik zou de hand misschien ook in eigen boezem steken. Tenzij die idinfraude gerelateerd is aan die qr fraude, wat ik nergens terug kan vinden, zie ik alleen maar iemand die in zeer korte tijd slachtoffer is geworden van 2 verschillende vormen van phishing. En ik kan mij enigszins voorstellen dat banken hier wel een keer wat van gaan denken. Helemaal als je bekijkt hoe lang en hoe veel er gewaarschuwd wordt voor phishing.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er is dus vijf maanden geleden een lening op uw naam afgesloten en nu zou Wehkamp pas nu om betaling van de termijnen komen?

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Komkommertijd schreef:
08 nov 2019 16:42
Geen TV maar Telefoon!

Prima, via het IMEI nummer kunnen ze huidige gebruiker opsporen.

Dit kan de crimineel zijn of iemand die toestel kocht en daarmee een gestolen toestel kreeg.
Daarom koop ik geen jonge telefoons gebruikt, vooral als de verkoper onbekend is.

De verkoper moet nu meewerken omdat zonder info U ook niets kunt doen.
En bij een toestel op afbetaling moeten naast Uw bank gegevens ook Uw legitimatie getoond worden volgens mijn!
Laat ze maar eens alle bewijzen zien, want met alleen QR code een toestel op afbetaling kopen zonder verdere legitimatie
lijkt me risico voor de verkopers.
TV of telefoon (werd mij eerst gezegd: TV) - maakt dat nou uit. Gaat om het bedrag.

Geen IMEI maar een iDin, al zal ik het mogelijke verschil moeten Googlen.

Legitimatie: inderdaad! Dat is dus niet gebeurd.
Maar dan blijft het toch bij Wehkamp liggen...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij het BKR kunt u online met iDin uw kredietgegevens opvragen. Ben benieuwd wat daar staat inzake deze kwestie. Het moet er bij staan.

https://www.bkr.nl/

Verder lijkt het me aannemelijker dat Wehkamp een fout heeft gemaakt dan dat er met uw iDin is gefraudeerd.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 08 nov 2019 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zou eerst deze bedrijven gaan vragen;

Is dit in een winkel van BCC of online bij Wehkamp afgesloten en waar is deze telefoon ooit afgeleverd?
Als in winkel klopt U gezicht niet, Wehkamp online moeten ze adres noemen dat niet van U is... nooit telefoon ontvangen.

En ik denk dat het genoemde nummer alleen maar geld wilde en niets van geleverde weet, dus daar kom je vermoedelijk ook niet verder...
En als ING automatisch afboekte, mag niet, BCC Wehkamp mogen via auto incasso proberen maar dat is terug te draaien of loopt de lening via ING een dat ook jou bank?
Dan is het betwiste lening en moet de ING aantonen dat je deze werkelijk ooit ergens hebt afgesloten.

Dus vele vragen en duidelijke wie wat leverde is van groot belang voor foutloze antwoorden / adviezen....

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Telefoon is de huidige gebruiker te traceren via IMEI, een TV alleen bij erkende reparateur als deze ooit stuk ging!

Een Telefoon is dus de crimineel of bij verkoop de koper van deze fraudeur te vinden want die word medeplichtig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Pffffff

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand met die QR fraude de gegevens van de Ts heeft gestolen, kan hij zich, als ik de uitleg op IDIN goed begrijp, met die bankgegevens identificeren bij bedrijven die IDIN gebruiken.

Gesloten