LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ongeveer een maand geleden kreeg ik een eerste aanmaning van Wehkamp.
Er is voor 900 euro een bestelling gedaan via Wehkamp bij BCC.
Men heeft een kredietaanvraag gedaan en ik krijg nu post om de maandelijkse betalingen te voldoen.

Deze tekst is voldoende.....
Ik zie geen bewijs voor wat er ooit waar is geleverd door Wehkamp.
Een QR fraude is nog niet aangetoond als ik deze regels lees.
Nu pas een aanmaning dus vermoedelijk elders op ander adres bezorgde Telefoon.
U heeft niets aangevraagd dus hun probleem, en ik vermoed dat ze ook niet via Uw IP nummer online bij Wehkamp hebben besteld... Wehkamp heeft alle info dus laat ze het lekker uitzoeken en vooral, niets betalen en ook geen gegevens over jezelf geven!

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komkommer

Het gaat niet over het IP adres maar over IDIN, waarmee de Ts zich heeft geïdentificeerd. Dus Wehkamp heeft alle gegevens al.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Enige tijd geleden hadden we het topic waarbij de minderjarige dochter een bestelling met de telefoon van de moeder had gedaan. Punt van discussie was dat het bedrijf enkel kan bewijzen van wie de bestelgegevens zijn ingevoerd, maar niet wie de bestelling feitelijk had gedaan (en met wie de overeenkomst was gesloten).

Nu is er in dit geval gebruik gemaakt van aanvullende identificatie, door gebruik te maken van Idin. In theorie zouden die login gegevens (net als een pincode of digid) enkel bij de eigenaar bekend, en is die verantwoordelijk voor misbruik hiervan.

Mij lijkt dat aangifte hierin de enige juiste volgende stap is, want ik vermoed dat met de bewijslast van de gebruikte Idin gegevens het aan u is aannemelijk te maken dat die zijn misbruikt en u anders wel verantwoordelijk zou kunnen zijn voor betaling.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat is het hem juist. Voor IDIN gebruik je dus de inloggegevens van je bank, dus er bestaan geen inloggegevens van IDIN zelf.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

En die gegevens moet je volgens de overeenkomst van de bank geheim houden. Kan je niet aannemelijk maken dat je dat hebt gedaan, dan vergoed de bank niets.

Inhoudelijk is dit niet veel anders dan phishing fraude... Alleen is er geen geld van je rekening gehaald maar is een overeenkomst aangegaan. Je zal echt aangifte moeten doen om kans te maken.

Hier legt ING nog uit hoe de fraude werkt/kan werken.

https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... scant.html

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe dan ook: wie stelt bewijst. Laat Wehkamp maar met hard bewijs komen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door 16again »

Is geen 2FA nodig voor een dergelijke transactie? Dan lijkt mij dat dit systeem fors rammelt, immers, user+password zijn dmv fishing vaak te achterhalen

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
08 nov 2019 18:21
Hoe dan ook: wie stelt bewijst. Laat Wehkamp maar met hard bewijs komen.
Vooralsnog is de IDIN login het bewijs voor deze transactie. En dat lijkt me vrij hard.
Laat Wehkamp/ING ook de betrouwbaarheid van het IDIN system aantonen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als een bedrijf beweert dat ik mij heb geïdentificeerd met iDin terwijl dat volgens mij niet zo is, dan moet dat bedrijf met bewijs komen. Bijvoorbeeld de bank een brief laten sturen waarin wordt bevestigd dat het echt zo is. Of in mijn internetbankieromgeving een melding tonen. Wehkamp moet dus met bewijs komen. Aannames zijn van nul en generlei waarde. Verder haalde ik het BKR al aan. De kredietovereenkomst moet daar zichtbaar zijn. Topicstarter zal dat moeten checken.
Kan ik zien waar ik iDIN heb gebruikt?
Ja, in Mijn ING vind je een gebruiksoverzicht. In dit overzicht kun je zien waar je iDIN hebt gebruikt en of je gegevens hebt verstuurd. Goed om te weten: alleen het gebruik van de afgelopen 13 maanden wordt getoond.
Direct naar gebruiksoverzicht iDIN


Zelf online checken waar je ING iDIN hebt gebruikt: weblink "gebruiksoverzicht iDIN" onderaan https://www.ing.nl/particulier/mobiel-e ... -iDIN.html
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 08 nov 2019 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Overigens met dank aan iedereen die de moeite neemt en heeft genomen om reacties te plaatsen!

Kreeg nog een reactie van een kennis van me:

Rare toestand. Allereerst: er is geen overeenkomst tot stand gekomen want er is geen wilsovereenstemming: jij wou geen TV kopen. Wehkamp is er toch vanuit gegaan dat er een overeenkomst was en heeft de TV wel opgestuurd. De vraag is nu wie er verantwoordelijk is voor deze fout en wie de schade moet vergoeden. Kennelijk is het iDIN identificatie systeem via ING gebruikt om jouw identiteit vast te stellen. Met andere woorden zou Wehkamp te goeder trouw hebben gehandeld omdat ze dachten met jou van doen te hebben. Als jij geen codes hebt afgegeven aan boeven is blijkbaar het systeem van ING niet in orde en zijn zij dus verantwoordelijk voor de gevolgen van de foutieve informatie. Verder moet voor een kredietaanvrage een credit check gedaan worden bij het BKR. Daar staat je adres goed want de informatie komt uit de basisregistratie. Dan had Wehkamp moeten triggeren, want die boef heeft natuurlijk een ander adres opgegeven. Volgens mij zijn zij dus nalatig geweest in dit geval. Met andere woorden zowel Wehkamp als ING hebben steken laten vallen. Dus ik zou maar eens een jurist raadplegen om een goede brief te sturen aan Wehkamp. Die zouden het moeten afkaarten met ING en jou met rust laten.

Kort gezegd: Jij hebt geen overeenkomst met Wehkamp dus hoeft niet te betalen. De schade als gevolg van de foutieve informatie kan Wehkamp op ING proberen te verhalen.

Is dit correct gesteld?

NB a.s. maandag afspraak bij politie voor de aangifte

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kennissen en vrienden zijn er om u een hart onder de riem te steken, zo blijkt maar weer.
U moet stellen dat u geen overeenkomst heeft gesloten (noch met de telefoonverkoper, noch met Wehkamp voor het krediet), Wehkamp moet maar bewijzen dat dat wel zo is.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u stelde toch eerder dat er QR fraude bij u zou zijn gepleegd? Hebt u toen meteen uw inloggegevens gewijzigd?

En waar zegt Wehkamp dat die televisie of telefoon is afgeleverd?

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Bob Schurkjens schreef:
08 nov 2019 17:19
Bij het BKR kunt u online met iDin uw kredietgegevens opvragen. Ben benieuwd wat daar staat inzake deze kwestie. Het moet er bij staan.

https://www.bkr.nl/

Verder lijkt het me aannemelijker dat Wehkamp een fout heeft gemaakt dan dat er met uw iDin is gefraudeerd.
Ok, dank!

Overigens excuus voor alle quotes, maar anders weet niemand waar m'n reacties op slaan.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Asslecht schreef:
08 nov 2019 20:55
Als jij geen codes hebt afgegeven aan boeven is blijkbaar het systeem van ING niet in orde en zijn zij dus verantwoordelijk voor de gevolgen .......

.... Met andere woorden zowel Wehkamp als ING hebben steken laten vallen....

In uw OP zegt u

Na het ING debacle medio dit jaar, waarbij mensen een QRcode scanden en in no time veel geld afgeschreven zagen worden via hun ING rekening, heeft dit geval nu toch een staartje gekregen voor mij en veel meer mensen, begreep ik van ING.

Dit doet vermoeden dat het geen kwestie is dat u geen code heeft verschaft, maar dat u in die QR oplichtings truc bent getrapt en men op die manier dit voor elkaar hebben gekregen. Lees ook de link uit mijn eerdere posting naar de site van ING.
De stelling dat ING steken heeft laten vallen is denk ik niet zo zwart-wit.

Verder weet ik niet of het BKR ook het adres checkt. Volgens mij is het naam-geboortedatum met eventueel BSN (not sure) maar ik kan nergens vinden dat het adres onderdeel uitmaakt van de check. Men controleert uw kredietwaardigheid en niet uw adres. Dus ook de stelling dat het BKR fouten heeft gemaakt is wellicht niet hard te maken zonder nadere informatie.

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Lady1234 schreef:
08 nov 2019 17:35
Als iemand met die QR fraude de gegevens van de Ts heeft gestolen, kan hij zich, als ik de uitleg op IDIN goed begrijp, met die bankgegevens identificeren bij bedrijven die IDIN gebruiken.
Als dit zo is, dan kijk ik niet uit naar een volgende morgen.... :|

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

StevieNL81 schreef:
08 nov 2019 17:53
Enige tijd geleden hadden we het topic waarbij de minderjarige dochter een bestelling met de telefoon van de moeder had gedaan. Punt van discussie was dat het bedrijf enkel kan bewijzen van wie de bestelgegevens zijn ingevoerd, maar niet wie de bestelling feitelijk had gedaan (en met wie de overeenkomst was gesloten).

Nu is er in dit geval gebruik gemaakt van aanvullende identificatie, door gebruik te maken van Idin. In theorie zouden die login gegevens (net als een pincode of digid) enkel bij de eigenaar bekend, en is die verantwoordelijk voor misbruik hiervan.

Mij lijkt dat aangifte hierin de enige juiste volgende stap is, want ik vermoed dat met de bewijslast van de gebruikte Idin gegevens het aan u is aannemelijk te maken dat die zijn misbruikt en u anders wel verantwoordelijk zou kunnen zijn voor betaling.
dit is ook wat medewerker Wehkamp stelt

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

StevieNL81 schreef:
08 nov 2019 18:07
En die gegevens moet je volgens de overeenkomst van de bank geheim houden. Kan je niet aannemelijk maken dat je dat hebt gedaan, dan vergoed de bank niets.

Inhoudelijk is dit niet veel anders dan phishing fraude... Alleen is er geen geld van je rekening gehaald maar is een overeenkomst aangegaan. Je zal echt aangifte moeten doen om kans te maken.

Hier legt ING nog uit hoe de fraude werkt/kan werken.

https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... scant.html
Dit (Bold gedrukt) is dus zoiets waar een consument in de meeste gevallen niets mee kan. Pure theorie - omgekeerde bewijslast.
Ik ben geen jurist, maar zo'n stelling is op zich lachwekkend (mijn situatie natuurlijk niet). Onmogelijk te bewijzen.

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

16again schreef:
08 nov 2019 20:10
Is geen 2FA nodig voor een dergelijke transactie? Dan lijkt mij dat dit systeem fors rammelt, immers, user+password zijn dmv fishing vaak te achterhalen
Veruit onvoldoende om een veilige aankoop te garanderen, dat blijkt maar weer.
Met de Digipass is dit dus niet meer mogelijk.
Dáár kun je nu van zeggen dat je je gegevens niet hebt beveiligd lijkt me, in dit geval kan men dit niet aanvoeren.

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

Bob Schurkjens schreef:
08 nov 2019 20:25
Als een bedrijf beweert dat ik mij heb geïdentificeerd met iDin terwijl dat volgens mij niet zo is, dan moet dat bedrijf met bewijs komen. Bijvoorbeeld de bank een brief laten sturen waarin wordt bevestigd dat het echt zo is. Of in mijn internetbankieromgeving een melding tonen. Wehkamp moet dus met bewijs komen. Aannames zijn van nul en generlei waarde. Verder haalde ik het BKR al aan. De kredietovereenkomst moet daar zichtbaar zijn. Topicstarter zal dat moeten checken.
Kan ik zien waar ik iDIN heb gebruikt?
Ja, in Mijn ING vind je een gebruiksoverzicht. In dit overzicht kun je zien waar je iDIN hebt gebruikt en of je gegevens hebt verstuurd. Goed om te weten: alleen het gebruik van de afgelopen 13 maanden wordt getoond.
Direct naar gebruiksoverzicht iDIN


Zelf online checken waar je ING iDIN hebt gebruikt: weblink "gebruiksoverzicht iDIN" onderaan https://www.ing.nl/particulier/mobiel-e ... -iDIN.html
dat komt dan i.i.g. wat meer in de richting van bescherming van de consument!
klikte net even op de link: 'Makkelijk, veilig en vertrouwd online identificeren en inloggen.'

Tuurlijk....

Asslecht
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2016 09:40

Re: Aanmaningen Wehkamp - identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Asslecht »

16again schreef:
08 nov 2019 20:10
Is geen 2FA nodig voor een dergelijke transactie? Dan lijkt mij dat dit systeem fors rammelt, immers, user+password zijn dmv fishing vaak te achterhalen
U bedoelt een 2 traps verificatie? Dat werd ook genoemd met het ingebreke blijven om bijv. mijn IDkaart of van mijn part m'n telefoonnummer/SMS te zien/sturen. Heb er niets van gezien/gemerkt

Gesloten