LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
sake1987

Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Afgelopen weekend waren mijn vrouw en ik in Haarlem. Op advies van mijn zoon die bij Apple Care werkt, hebben wij de Apple store bezocht. Maar wat een bedragen vragen ze voor zo'n I phone. Zag ze variërend van 1000 euro tot 1600 euro. Ik zelf en mijn vrouw zijn al heel lang dik tevreden met Motorola, ik zelf heb de Z2 force gekocht voor 309 euro en mijn vrouw de G7 plus voor nog geen 300 euro. Als ik kijk dat mijn telefoon en de Apple ' s van mijn zoon en collega's even lang mee gaan, waarom zou ik dan overstappen op dit aan gebeten Appeltje ? Ook qwa mogelijkheden kunnen zij niet meer dan ik.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 nov 2019 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sake1987 schreef:
11 nov 2019 08:20
Ook qwa mogelijkheden kunnen zij niet meer dan ik.
Hoe heb je dit vergeleken?

Er kunnen heel veel redenen zijn om voor Apple te kiezen, los van het "mee willen doen". Voor mezelf sprekend: ik ken geen merk wat zo snel en makkelijke apparaten laat samenwerking als Apple. Je computer, Ipad, telefoon, Ipod, noem maar op: alles synchroniseert als vanzelf.

Los daarvan vind ik de bediening gewoon uitermate gebruiksvriendelijk. Mijn Samsung met Android komen niet in de buurt van het gebruiksgemak van mijn Iphone.

En ja, hun producten zijn belachelijk duur. Maar het scheelt al een hoop als je niet persé de nieuwste of grootste hoeft te hebben. Ik werk met veel plezier op mijn Iphone 7 en kan daar voorlopig nog mee vooruit.

Ik zou geen tijd verspillen aan dit soort discussies maar gewoon kopen waar jij je prettig bij voelt, zowel praktisch als financieel :wink:

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie op Google ook een Samsung telefoon van meer dan dertienhonderd euro. Maar wat doet dat er toe? Uw zoon is blijkbaar trots en tevreden over het bedrijf waar hij werkt en wilde dat zijn ouders laten zien. Heel mooi.

Mijn hele omgeving en ook ikzelf hebben apparaten van Apple en zijn daar uiterst tevreden over, alleen hebben we nog nooit van de ‘care’ gebruik hoeven maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door sjohie »

sake1987 schreef:
11 nov 2019 08:20
Afgelopen weekend waren mijn vrouw en ik in Haarlem. Op advies van mijn zoon die bij Apple Care werkt, hebben wij de Apple store bezocht. Maar wat een bedragen vragen ze voor zo'n I phone. Zag ze variërend van 1000 euro tot 1600 euro. Ik zelf en mijn vrouw zijn al heel lang dik tevreden met Motorola, ik zelf heb de Z2 force gekocht voor 309 euro en mijn vrouw de G7 plus voor nog geen 300 euro. Als ik kijk dat mijn telefoon en de Apple ' s van mijn zoon en collega's even lang mee gaan, waarom zou ik dan overstappen op dit aan gebeten Appeltje ? Ook qwa mogelijkheden kunnen zij niet meer dan ik.
Apple is een meer gesloten ecosysteem (telefoons en appstore, verbonden via itunes), wat eigenlijk betekent dat je binnen een hoog ommuurde speeltuin kan doen en laten wat je wilt, maar wel afhankelijk bent van wat apple er aan speeltoestellen (apps) inzet etc, en de entreeprijs (de telefoon) is erg hoog. Android is meer een pretpark met toegangshekken van diverse hoogtes. Die van google, voor gebruik van hun play diensten op de telefoon zijn erg laag, dus die kaartjes/toestellen bieden veel bedrijven in alle soorten en maten, en daar kan je zelf veel meer doen als je het leuk vindt, maar is er wel minder controle op wie er attracties (apps) bouwen, en hoe veilig die zijn.

Beide systemen hebben hun voors en tegens, als je ontzorgt wil worden, is een iPhone een veilige, maar prijzige keus, waarbij je je hoofd in de schoot van een soms best arrogante partij legt. ("antenne-gate", updates die ineens de perfomance van de telefoon terugschroeven). Bij Android heb je meer keuze qua toestellen, en is de instap zeker minder kostbaar. Binnen dat ecosysteem is het dan weer een kwestie van goed kiezen van het toestel, anders kan je vrij snel na koop zonder updates van je telefoon komen te zitten.

Onderaan de streep heb je bij beiden een rechthoekig ding in je handen met een touchscreen, dataverbinding, camera, en gps, dus veel vermeende verschillen zijn meer psychologisch dan reëel tegenwoordig.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het meest opvallende in een vergelijking tussen Apple en Android is dat het eigenlijk een geloofsstrijd is verworden. We zijn van die mistieke goden van vroeger overgegaan naar de goden van techniek van heden. Misschien hebben mensen dat nodig om zichzelf te bewijzen. Techniek is gemakkelijker dan die ongrijpbare goden van vroeger. Maar we hebben weer iets om voor te leven, iets wat blijft als we zelf er niet meer zijn. De jacht naar onsterfelijkheid!

Sorry dat ik zo off topic wordt!

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lang voordat ik een smartphone had, maakte ik kennis met de iPad. Die had kennelijk een hekel aan me, of gewoon een vals karakter, want hij deed altijd iets anders dan ik bedoelde.

Iedereen geeft altijd zo hoog op over het gebruiksgemak en het intuïtieve interface. Ik vind het rotdingen die altijd anders reageren dan ik verwacht. Mijn vrouw daarentegen kan er mee lezen en schrijven (letterlijk en figuurlijk).

Nu is een iPad iets anders dan een iPhone, maar voor het bedienen maakt dat niet uit. Mijn vrouw heeft overigens wel een Android telefoon, omdat ze de iPhones veel te duur vindt.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat mij altijd zo verbaast is dat er door mensen afgegeven wordt op Apple, terwijl niemand ze verplicht er een te kopen of te gebruiken, behalve als ze er wellicht een van hun baas krijgen.

Ik heb al een paar jaar een I-phone, maar ik zal het niet in mijn hoofd halen af te geven op andere merken met een ander besturingssysteem, waarom zou ik?

sake1987

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik denk niet dat het afgeven is, ik heb van mijn zoon begrepen dat Apple een prima product is. Wat ik probeer helder te krijgen is waarom zo'n groot prijs verschil, is dit alleen maar de merknaam die je betaald? Qwa materialen zit er toch geen echt verschil in, alleen de software is anders. Kijk werd de I phone van edelmetalen gemaakt kon ik het begrijpen. Maat nogmaals, het gaat niet om goed of beter .

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@sake1987

Ik bedoelde niet te schrijven dat u afgaf op Apple, maar bedoelde dat meer in het algemeen. Regelmatig komt zo’n stelling over Apples versus andere merken hier op het forum aan bod.

Maar er zijn smartphones op Android voor € 200 tot wel € 1.300, en daar kan je echt allemaal mee bellen en internetten. En die dure is ook niet van edelmetaal.

Mijn I-phone kostte ca. € 300,00, duur genoeg vond ik.

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat afgeven hier valt nog wel mee. Er zijn forum/fora waar de termen Apple/iOS, Windows, Linux en Android binnen vijf reacties leiden tot scheldpartijen.

Ik vind de iPad een kreng van een ding, mijn vrouw vindt hem fantastisch. Het is niet anders.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar vrouwen kunnen daar ook beter mee omgaan. :lol: :)

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Persoon vind het zgn gebruiksgemak van appel verschrikkelijk, smaken verschillen. Ik snap de vergelijking tussen Rolls Roys en Kia niet zo. Technisch en qua mogelijkheden zit tussen deze merken een groot verschil. Tussen appel en android zit behalve de prijs geen grote verschillen dus de vergelijking gaat mank.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als die vergelijking u uitgelegd moet worden? Laat dan verder maar.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

ja graag uitleg want die vergelijking gaat helemaal mank. Leg me dan ook gelijk uit wat het prijsverschil het waard maakt om een appel te kopen, want ik heb nog nooit een goed argument gehoord waarom ik minimaal 800 euro meer moet betalen om hetzelfde te kunnen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
11 nov 2019 12:46
(...) ik heb nog nooit een goed argument gehoord waarom ik minimaal 800 euro meer moet betalen om hetzelfde te kunnen.
Dat argument ga je ook nooit krijgen omdat de in de vraag besloten aanname al niet juist is. Allereerst hoef je geen 800 euro méér te betalen, en daarnaast kan je niet hetzelfde met een Apple telefoon en een willekeurig Android-toestel.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met een smartphone kan men bellen, sms-en en internetten.

Met een auto kan je rijden.

Zowel met een Rolls-Royce als met een Kia. Overigens wil ik daarmee niets ten nadele zeggen van een Kia, heb die zelf, :) maar natuurlijk ook niets ten nadele van die Rolls, heb ik niet :wink:. Ook nog nooit in gereden.

rob_ert
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2019 12:45

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door rob_ert »

Ik ben altijd een Android liefhebber geweest, en nog steeds.

Inmiddels ben ik wel over op een Iphone 11. Graag licht ik toe waarom:

1. Prijs- kwaliteit. Ik werk zelf met een Macbook pro. Die bouwkwaliteit en het gebruikersgemak is niet te evenaren met traditionele, goedkopere windows laptops. Het besturingssysteem is niet beter of slechter dan windows. Het is net wat je gewend bent en welke dingen je het belangrijkste vindt. De grote sprong in kwaliteit van laptops tussen Apple en Windows laptops heeft ook mijn interesse gewekt in de kwaliteit van Iphones. Ik vond de Iphones X te duur en kocht het om die reden niet. Nu de Iphone 11 aangekondigd werd en de prijs was zelfs lager was dan de 10 was ik helemaal geïnteresseerd.
2. Camera en features.
Ik had hiervoor de Oneplus 5 en die werkte prima. Bouwkwaliteit was goed, telefoon was lekker snel en scherm zag er goed uit. Het enige wat mij tegenviel is de camera, De foto's leken net een waterpalet. En aangezien ik veel foto's plaats op Snapchat, Instagram en andere Social Media, was IPhone wederom een goede keuze. De Android equivalent was de Pixel 4 en die was a. veel duurder en b. telephoto lens (wat in de praktijk veel minder nuttig is dat groothoek, die op de iPhone 11 zit. Daarnaast heeft IPhone een hoop handige, goed doordachte snufjes. En de batterij gaat een stuk langer mee dan mijn vorige toestel.
3. Ondersteuning.
Apple ondersteunt toestellen softwarematig doorgaans veel langer dan Android, waardoor mensen langer doen met een iPhone dan android. Zo gaat bij veel mensen een iPhone gemakkelijk 4 jaar mee, terwijl ik altijd 2 jaar deed met een Android. De aanschaf is dus eigenlijk 400 euro per 2 jaar. (mits je zuinig bent en hoesjes/screenprotectors gebruikt)
4. Houd waarde langer vast.
Android toestellen houden hun waarde simpelweg minder lang vast dan Apple. Dit heeft te maken met bouwkwaliteit, en natuurlijk het Apple logootje dat op de achterkant zit. Mocht je het toestel toch na 2 jaar zat zijn, dan verkoop je het toestel op de 2e handse markt veel beter. Voorbeeld: ik kocht mijn OnePlus 5 2 jaar geleden voor 550 euro, en nu verkocht op Marktplaats/Tweakers voor 100. Dat is een flinke afschrijving.

Hoe bevalt mijn Iphone?
Tot nu toe erg goed. Ik heb een toffe kleur en daar krijg je leuke reacties op. iPhone gebruikers communiceren veel makkelijker met elkaar door het goede ecosysteem, en dat is ook fijn.

Het grootste struikelblok is voor mij het besturingssysteem, wat erg wennen is:
Geen homeknop/taskmanager knop
Geen terugknop (erg irritant, want dat betekent dat elke appbouwer een terugknop in de app moet bouwen, en de ene appbouwer plaatst de terugknop linksboven en de andere rechtsboven.)
Alle instellingen van ALLE apps moet je aanpassen in de app instellingen van de iPhone zelf. ook van de camera instellingen bijvoorbeeld.

Goed, alles is wennen en ook het bovenstaande. Ik ben nog steeds tevreden met mijn keuze voor Apple. Ik hoop dat ik mijn toestelkeuze over langere periode ook zichzelf zal bewijzen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Radar »

Niet-inhoudelijke reacties verwijderd.

Radar ^KL

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als de smartphones die je hebt, voldoen aan je eisen of wensen, dan is er geen enkele reden om over te stappen op een duurdere iPhone of op een duurder Android toestel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door sjohie »

rob_ert schreef:
11 nov 2019 13:46
Ik ben altijd een Android liefhebber geweest, en nog steeds.

Inmiddels ben ik wel over op een Iphone 11. Graag licht ik toe waarom:

1. Prijs- kwaliteit. Ik werk zelf met een Macbook pro. Die bouwkwaliteit en het gebruikersgemak is niet te evenaren met traditionele, goedkopere windows laptops. Het besturingssysteem is niet beter of slechter dan windows. Het is net wat je gewend bent en welke dingen je het belangrijkste vindt. De grote sprong in kwaliteit van laptops tussen Apple en Windows laptops heeft ook mijn interesse gewekt in de kwaliteit van Iphones. Ik vond de Iphones X te duur en kocht het om die reden niet. Nu de Iphone 11 aangekondigd werd en de prijs was zelfs lager was dan de 10 was ik helemaal geïnteresseerd.
Lijkt me ook wel logisch, ik bedoel een Macbook Pro kost ten minste 1500 euro (13"scherm, i5, 8GB ram, en een128 GB), en vermoedelijk nog wel wat meer dan dat, want die instapper kopen niet veel zakelijk. Voor "macbook pro geld" heb je bijvoorbeeld ook een Lenovo ThinkPad X1 Carbon, die qua bouwkwaliteit de Macbook wel bij kan houden.

Gesloten