LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik belde een zorgverzekeraar voor een niet te vinden info op de website. Met name wat de betaalwijze betreft. Er worden drie genoemd, waaronder een papieren versie, een incasso en een email ideal versie. Vaak zijn er extra kosten aan andere als incasso opties. Blijkt dat als je je aanmeld het pas duidelijk wordt wat dat kost. Dan vraagt de medewerker:"Mag ik uw geboortedatum?" . Ik stel alleen een vraag en ben niet van plan om direct een polis te nemen. Het blijkt volgens zeggen van de medewerker te "moeten" voor de "gesprekslog" . De vraag is dus, mag dit eigenlijk wel, gezien de AVG?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door mahadma

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

door Moneyman » 15 nov 2019 13:28

Lowieze schreef:
15 nov 2019 13:25
Moneyman schreef:
15 nov 2019 13:13
Naar die wél beschikbare informatie verwees TS al in haar OP. Het gaat hier juist om de informatie die er niet bij staat. Maar dat is voor de topicvraag natuurlijk verder niet relevant.
Mahadma schreef “Vaak zijn er extra kosten aan andere als incasso opties. Blijkt dat als je je aanmeld het pas duidelijk wordt wat dat kost. “

Die info staat dus gewoon op hun website, daar hoef je je niet voor aan te melden.
De kosten staan slechts bij één betaalwijze genoemd. Alleen al de checkvraag "klopt het dat de andere betaalwijzen gratis zijn" zou je gewoon moeten kunnen stellen zonder dat je direct met je gegevens in allerhande systemen terecht komt. Dát is waar het topic om draait.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat heeft de medewerker als reden opgegeven om om de geboortedatum te vragen? En wat gebeurt er vervolgens mee? 'Voor de gesprekslog' zegt mij niets namelijk.
Laatst gewijzigd door witte angora op 15 nov 2019 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat lijkt me niet. De voor de hand liggende grondslagen voor verwerking zijn "gerechtvaardigd belang" en "toestemming". Beiden zijn bij een algemene vraag over een niet-polisgebonden issue niet relevant.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch, Moneyman, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Bij het aangaan van een overeenkomst is er vooraf een of meerdere malen contact, en het zou niet verkeerd zijn om vanaf het allereerste begin een verslaglegging te maken. Om duidelijkheid te verkrijgen waar er in een recent verleden al wel of niet over gecommuniceerd is. Immers, een deel van de contacten leidt uiteindelijk toch tot een contract.

Uiteraard zouden na 1 februari, als de termijn voor het afsluiten van zorgverzekeringen voorbij is, die gegevens vernietigd moeten worden. Maar dat moet dan allemaal wel duidelijk gecommuniceerd worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door mahadma »

@WA, mij geboortedatum was noodzakelijk voor zijn gesprekslog, wat de werkgever van hem vraagt.

Ik zie het al voor me, ik bel een bakker wat een brood kost, als eerste reactie vragen ze mijn geboortedatum .......

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door berndv »

Kan het ook zijn dat er niet 1 vast tarief is, maar dat dit afhankelijk is van de soort polis die je hebt? En dat ze daarom een antwoord moeten geven op basis van je klantgegevens? Daarnaast zullen ze het gesprek ook moeten loggen in het crm systeem, dus dat meneer/mevrouw mahadma gebeld heeft met deze vraag? Om deze vraag op te slaan bij uw klantgegevens, zullen zij wel moeten kunnen vaststellen dat u bent wie u zegt dat u bent, meestal door een controlevraag als geboortedatum ofzo.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts is geen klant.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door witte angora »

mahadma schreef:
15 nov 2019 10:57
@WA, mij geboortedatum was noodzakelijk voor zijn gesprekslog, wat de werkgever van hem vraagt.

Ik zie het al voor me, ik bel een bakker wat een brood kost, als eerste reactie vragen ze mijn geboortedatum .......
Ik denk niet dat een bakker een gesprekslog opslaat. Hooguit dat hij een bestelling noteert, maar dan is 'mahadma' doorgaans wel voldoende. Dat zijn toch wel iets andere zaken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar misschien was het even een check of Mahadma wel 18+ was....😊

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mahadma schreef:
15 nov 2019 10:57
@WA, mij geboortedatum was noodzakelijk voor zijn gesprekslog, wat de werkgever van hem vraagt.

Ik zie het al voor me, ik bel een bakker wat een brood kost, als eerste reactie vragen ze mijn geboortedatum .......

Geef je toch een andere datum op? Als je op 1-1-1900 geboren bent, maak je er gewoon 31-12-1899 van. :mrgreen:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Via Internet ook bij vraag premie 2020. Geboortedatum en man/vrouw!
Klik je op verder zonder iets in te vullen kom je een seconde wachttijd toch bij de premies van de verschillende pakketten uit.
Dit was CZ.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door mahadma »

moederslink schreef:
15 nov 2019 11:49
Maar misschien was het even een check of Mahadma wel 18+ was....😊
Zelfs al zou ik 18 - zijn en binnenkort aan een verplichte zorgverzekering moeten, gaat deze vlieger ook niet op.
Het is niet verboden als 18 - een verzekeraar info te vragen.

Bovendien bleek dat de info die ik vroeg niet direct zichtbaar was op de site, maar pas NA een polis afsluiten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door moederslink »

Goed hoor

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Warme bakker wil weten of het een Baby zonder tandjes of een gelijkwaardige bejaarde is met zelfde eethoek en
daarvoor alleen zachte broodjes mag hebben!

Ik noem dan meestal 29 feb 1912, dus hoe oud ben ik dan nu?
Let op, geen 107 want met deze datum zitten er maar 26 verjaardagen tussen!

Wel zal elke Bezorgde Verzekeraar hier niet blij mee zijn,
vaak Chronische patiënten die binnen 3 maanden door hun €385 heen zijn! :mrgreen:

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mahadma schreef:
15 nov 2019 12:00

Bovendien bleek dat de info die ik vroeg niet direct zichtbaar was op de site, maar pas NA een polis afsluiten.

Welke verzekeraar is dat? Of mag ik dat ook niet weten ihkv de AVG?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als dit pas na afsluiten zichtbaar is zou ik de gegevens van de volgens sommige zeer betrouwbare Donald Trump invoeren.

Blijkbaar mag je in het White House wit spul snuiven!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
15 nov 2019 11:43
Maar de Ts is geen klant.
Precies. En juist daarom mogen er (nog) geen gegevens vastgelegd worden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
15 nov 2019 11:43
Maar de Ts is geen klant.
Precies. En juist daarom mogen er (nog) geen gegevens vastgelegd worden.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gebruik je de marifoon, Moneyman?
Gebruik je de marifoon, Moneyman?
Over.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

'allo 'allo...

Op de een of andere manier regent het dubbelposts momenteel. Geen idee hoe het kan...

Gesloten