LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

:mrgreen: Hopelijk kom je bij mijn geen Beslag leggen, mag ik alles dan ook Dubbel betalen? :mrgreen:

:mrgreen: Hopelijk kom je bij mijn geen Beslag leggen, mag ik alles dan ook Dubbel betalen? :mrgreen:

:mrgreen: Hopelijk kom je bij mijn geen Beslag leggen, mag ik alles dan ook Dubbel betalen? :mrgreen:

:mrgreen: Hopelijk kom je bij mijn geen Beslag leggen, mag ik alles dan ook Dubbel betalen? :mrgreen:

:mrgreen: Hopelijk kom je bij mijn geen Beslag leggen, mag ik alles dan ook Dubbel betalen? :mrgreen:

5x is niet de boot missen, scheepsrecht!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door mahadma »

Voor de liefhebbers, het betreft Zilverenkruis. Doe er je voordeel mee. Ik weet waar ik mij zeker niet verzeker. (Snik, ik mis het ouwe trouwe ziekenfonds)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door moederslink »

Een geboortedatum opgeven vind ik persoonlijk niet erg , of je fantaseert een willekeurige geboortedatum zolang ze maar mijn pincode niet vragen... :(
Maar vreemd vind ik het wel , wanneer je slechts om een paar inlichtingen vraagt.
Heb je nog verder kunnen doorvragen waarom zij dit vragen behalve i.v.m. zo.n gesprekslog?

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Lowieze »

mahadma schreef:
15 nov 2019 12:56
Voor de liefhebbers, het betreft Zilverenkruis. Doe er je voordeel mee. Ik weet waar ik mij zeker niet verzeker. (Snik, ik mis het ouwe trouwe ziekenfonds)
De gegevens die u over de manier van betalen zocht, staan ook op hun website:
https://www.zilverenkruis.nl/Consumente ... zigen.aspx

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Naar die wél beschikbare informatie verwees TS al in haar OP. Het gaat hier juist om de informatie die er niet bij staat. Maar dat is voor de topicvraag natuurlijk verder niet relevant.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door mahadma »

Er stond niet vindbaar of gemeld dat alle betaalmethode s een prijkaartje hadden. Voorbeeld: bij eneco betaal je volgens de jaarnota 2.50 per nota ook bij incasso, je krijgt bij het einde een aftrek van 2.00 per maand, dus je betaalt 0.50 per maand voor incassobetalen. Blijkt bij ZK 1.00 voor een papieren nota te zijn, wat volgens zeggen medewerker pas tevoorschijn komt op het einde van de aanmelding.
Feit blojft dat ik het raar vibd dat ik mijn geb datum moet opgeven voor een informatie. Puur voor gespreksregistratie ...........

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
15 nov 2019 13:13
Naar die wél beschikbare informatie verwees TS al in haar OP. Het gaat hier juist om de informatie die er niet bij staat. Maar dat is voor de topicvraag natuurlijk verder niet relevant.
Mahadma schreef “Vaak zijn er extra kosten aan andere als incasso opties. Blijkt dat als je je aanmeld het pas duidelijk wordt wat dat kost. “

Die info staat dus gewoon op hun website, daar hoef je je niet voor aan te melden.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
15 nov 2019 13:25
Moneyman schreef:
15 nov 2019 13:13
Naar die wél beschikbare informatie verwees TS al in haar OP. Het gaat hier juist om de informatie die er niet bij staat. Maar dat is voor de topicvraag natuurlijk verder niet relevant.
Mahadma schreef “Vaak zijn er extra kosten aan andere als incasso opties. Blijkt dat als je je aanmeld het pas duidelijk wordt wat dat kost. “

Die info staat dus gewoon op hun website, daar hoef je je niet voor aan te melden.
De kosten staan slechts bij één betaalwijze genoemd. Alleen al de checkvraag "klopt het dat de andere betaalwijzen gratis zijn" zou je gewoon moeten kunnen stellen zonder dat je direct met je gegevens in allerhande systemen terecht komt. Dát is waar het topic om draait.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZK heeft het bij andere betaalwijzen over “geen extra kosten”, dus je kunt je dan afvragen zijn er wel “gewone” kosten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Naast Zilveren Kruis, kijk eens naar hun Budget Dochter Ziezo...

Verder is ook de korting voor €500,- extra eigen risico per aanbieder verschillend, zag tussen €219,- en €278,- voordeel per jaar staan...

En per jaar betalen van niet mogelijk via 1% tot 3%.

Maar als Moeder Zilver en dochter Ziezo al zoveel verschillen hebben, leuk doolhof en lang zoeken!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door tttlocke »

mahadma schreef:
15 nov 2019 10:33
.....Dan vraagt de medewerker:"Mag ik uw geboortedatum?" . ....Het blijkt volgens zeggen van de medewerker te "moeten" voor de "gesprekslog" . De vraag is dus, mag dit eigenlijk wel, gezien de AVG?
Moneyman schreef:
15 nov 2019 10:42
Dat lijkt me niet. De voor de hand liggende grondslagen voor verwerking zijn "gerechtvaardigd belang" en "toestemming". Beiden zijn bij een algemene vraag over een niet-polisgebonden issue niet relevant.
Voordat gekeken kan worden naar de grondslagen voor verwerking, dient eerst de vraag beantwoord te worden, of er hier wel sprake is van verwerking van persoonsgegevens zoals bedoeld in verordening of wet.
Definitie van persoonsgegevens:
VERORDENING (EU) 2016/679 (AVG) schreef: „persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;
Is een 'losse' geboortedatum een persoonsgegeven?
Ik denk het niet.
Er is namelijk geen sprake van dat het informatie over een 'geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon' betreft.
Zie ook § 3.2 in 'Handleiding Algemene verordening gegevensbescherming', en dan de toelichting bij de begrippen 'Geïdentificeerde' en 'Identificeerbaar'.
(Hier te downloaden: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... &op=Zoeken )
Mijn conclusie is dat de verzekeraar uit de OP hier niet handelt in strijd met de AVG.
Moneyman schreef:
15 nov 2019 13:28
.... ... zou je gewoon moeten kunnen stellen zonder dat je direct met je gegevens in allerhande systemen terecht komt. Dát is waar het topic om draait.
'Je' komt dus niet in die systemen terecht. Alleen je geboortedatum komt daar terecht.

Ook in het voorbeeld dat Theotrucker aanhaalt is er om dezelfde reden geen sprake van verwerking van persoonsgegevens. Omdat wat gevraagd wordt geen persoonsgegevens zijn in de zin van de AVG:
Theotrucker schreef:
15 nov 2019 11:57
Via Internet ook bij vraag premie 2020. Geboortedatum en man/vrouw!
Klik je op verder zonder iets in te vullen kom je een seconde wachttijd toch bij de premies van de verschillende pakketten uit. ...

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Oneens. Je begint het gesprek -tenzij je echt onfatsoenlijk bent- al met je naam. Samen met je geboortedatum en eventuele andere zaken die in het gesprek aan de orde komen of uit de log blijken kan dat gewoon een persoonsgegeven zijn.

Bovendien blijft overeind dat de gegeven verklaring “voor het gesprekslog” dermate nietszeggend is dat dat op zich al niet overtuigend is. Ik zou daar mijn potentiële klanten niet mee weg willen jagen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door renewouters »

Als je hiervoor een topic aanmaakt op dit forum, heb je dan niet gewoon teveel tijd? Als een bedrijf iets vraagt wat je onzin vindt dan ga je toch gewoon verder kijken en koop je niets bij dat bedrijf. Wat heeft het voor zin om je tijd te gaan verdoen aan uitzoeken of het mag wat ze doen? Net zoals die discussie over wel of geen tas mee in een winkel. Gewoon naar een andere winkel gaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
16 nov 2019 10:55
Oneens. Je begint het gesprek -tenzij je echt onfatsoenlijk bent- al met je naam. Samen met je geboortedatum en eventuele andere zaken die in het gesprek aan de orde komen of uit de log blijken kan dat gewoon een persoonsgegeven zijn.
Ik ben niet overtuigd.
Dat er waarschijnlijk een naam is genoemd door de beller (omdat dat gebruikelijk is), kan niet aan de verzekeraar worden tegengeworpen en maakt niet dat een (gevraagde of genoteerde) geboortedatum plotseling een persoonsgegeven in de zin van de AVG wordt.
Het ging hier over de geboortedatum die gevraagd en genoteerd werd (zoals ook in het voorbeeld van Theotrucker en de website van CZ gebeurt). Als het daartoe beperkt blijft, denk ik nog steeds dat de AVG-regels niet geschonden worden.
Moneyman schreef:
16 nov 2019 10:55
Bovendien blijft overeind dat de gegeven verklaring “voor het gesprekslog” dermate nietszeggend is dat dat op zich al niet overtuigend is. Ik zou daar mijn potentiële klanten niet mee weg willen jagen.
Mee eens. Maar dat is niet van belang voor de beoordeling of gehandeld wordt in strijd met AVG-regelgeving in het geval de vraag of er sprake is van persoonsgegevens ontkennend wordt beantwoord.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door tttlocke »

renewouters schreef:
16 nov 2019 11:05
Als je hiervoor een topic aanmaakt op dit forum, heb je dan niet gewoon teveel tijd?
Topic aanmaken is zo gebeurd.
Je kunt toch gewoon belangstelling hebben voor dit onderwerp?
Het betekent toch niet dat je je 'erin vast gaat bijten' of 'er werk van gaat maken'?
Gewoon interesse.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk kan dat wel aan de verzekeraar worden tegengeworpen. Het hele gesprek wordt immers opgenomen/ gelogd.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
15 nov 2019 13:28
De kosten staan slechts bij één betaalwijze genoemd. Alleen al de checkvraag "klopt het dat de andere betaalwijzen gratis zijn" zou je gewoon moeten kunnen stellen zonder dat je direct met je gegevens in allerhande systemen terecht komt. Dát is waar het topic om draait.

Die kosten staan alleen vermeld bij een papieren nota omdat er alleen bij die betaalwijze kosten in rekening gebracht worden. Hoe duidelijk wil iemand het hebben? Er was dus om te beginnen al helemaal geen noodzaak om daarvoor te gaan bellen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zucht. Dat is a) niet relevant, en b) al eerder oa door Lady weerlegd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
16 nov 2019 12:43
Natuurlijk kan dat wel aan de verzekeraar worden tegengeworpen. Het hele gesprek wordt immers opgenomen/ gelogd.
.
Dat het hele gesprek wordt opgenomen blijkt nergens uit.
En nee, ook niet uit het gebruik van de term 'gesprekslog'.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geef mij één verzekeraar die dat niet doet :D

Gesloten