LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eisen van mijn verhuurder.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
URMN
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2014 09:24

Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door URMN »

Een tijd geleden kwam een klusjesman in opdracht van de verhuurder kijken naar het dak, en moest daarvoor ook binnen zijn.
Hij rapporteerde aan de verhuurder dat het een "puinhoop" in huis is, en het er stinkt.
Nu woon ik met mijn broer in een huis met 3 katten.
Het is niet zo dat de zakken vuilnis opgestapeld liggen in de keuken, en de katten achter het bankstel hun behoeften doen.
de katten zijn zeer proper, en doen hun behoeftenin hun bakken, al ruikt het misschien wel.
En omdat ik altijd bezig ben met klussen ligt er hier en daar wat rommel, gereedschap, dozen, en kleren.
maar nu eist mijn huisbaas dat het huis fris gaat ruiken, en er opgeruimd word.
Ik vind deze eisen onredelijk.
natuurlijk lever ik het fris en opgeruimd op zodra ik vertrek, maar nu niet.
Kan hij dit eisen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tijdens het klussen is het bij 99% van zowel DHZ als vakmensen een teringzooi.

Ik ben er ook erg goed in, voor 1 gaatje boren stuift ook de gehele vloer vol.
Ze mogen bij nog geen klachten van buren niets eisen, en die het dak moeten doen moeten niet zeuren.

Zelf had ik ooit wegens stormschade maar even 8 hangbuik zwijntjes in de woonkamer genomen, niets mis mee, en overmacht.
Dit ooit gedaan is nu ruim 30 jaren later nog steeds populair in de familie, ga je weer naar die zwijnenstal?
Gereedschap en zo noem ik geen rommel, maar mooi overzichtelijk werken en gelijk pakken.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Kijk in het huurcontract of u 3 huisdieren mag houden.
En de ‘eis’ van de verhuurder voor kennisgeving aannemen maar verder gewoon uw eigen zin doen.
Hij kan dat opgeruimd en fris houden niet eisen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door moederslink »

URMN schreef:
15 nov 2019 13:53
(...)
natuurlijk lever ik het fris en opgeruimd op zodra ik vertrek, maar nu niet.
Dan pas ? :lol:
Er is geen bezwaar tegen het houden van 3 katten, mits de ammoniaklucht van vieze bakken maar niet overheerst en de buren kunnen gaan klagen.
Voor de katten niet gezond, voor de bewoner ook niet .
Penetrante kattenpi**** kan jaren in een woning ( blijven ) hangen , dus dat maakt het eventueel verhuren voor een volgende bewoner wel degelijk lastiger.
Puinhoop , bouwafval daar kan hij niets over zeggen of iets eisen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door berndv »

Hoe u leeft is aan u, zo lang u daarmee anderen niet tot last bent. Daar heeft uw verhuurder niets mee te maken. Als u er van houdt om de hele dag naakt op uw handen te lopen, is dat aan u, zo lang uw buren er geen last van hebben, is het niet aan iemand om te bepalen hoe u uw leven leeft.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel zaak dat bij onderhoud, zoals bij u het geval is, degene die onderhoud verricht zijn/haar werk kan doen. En dat betekent dat, indien tijdig aangegeven, de ruimte toegankelijk moet zijn. Ook bij huisdieren geldt dat er best een luchtje van een dier mag hangen, maar een ammoniaklucht die je direct op je longen slaat is wel weer een stap te ver.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
15 nov 2019 15:06
Puinhoop , bouwafval daar kan hij niets over zeggen of iets eisen.
Tenzij de (brand)veiligheid in het geding komt.

URMN
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2014 09:24

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door URMN »

Niemand heeft er last van.
katten doen alleen hun behoeften buiten de bak bij slechte gezondheid en stress, en ze zijn in prima fysieke en mentale conditie.

Ook beweert mijn verhuurder dat ik het huis niet "Als een Goed Huisvader" behandel met zijn klachten als "bewijs".
Ik kan wel een paar andere redenen bedenken voor zijn eisen, waarover hij mij steeds blijft mailen.
Nou heeft hij mij ontboden om naar zijn kantoor te komen voor een Face to Face gesprek.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Moneyman »

URMN schreef:
15 nov 2019 15:51
Ik kan wel een paar andere redenen bedenken voor zijn eisen, waarover hij mij steeds blijft mailen. Nou heeft hij mij ontboden om naar zijn kantoor te komen voor een Face to Face gesprek.
Dit klinkt alsof er meer aan de hand is, klopt dat?

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Sira »

Ook met 3 katten in huis hoeft het niet te stinken, mits je de bakken iedere dag goed schoonmaakt en ook met voldoende grit vult.
Er is een rekensom wat betreft kattenbakken. Per kat 1 bak + 1 extra. Bij 3 katten dus 4 bakken. Heb je minder bakken dan katten, dan de bakken sowieso minimaal 2x per dag schoonmaken.
Gegarandeerd geen stank, tenzij de katten niet gecastreerd zijn (die lucht wil je niet in het huis naast je hebben).

Als het in huis stinkt, maak je dus òf de bakken te weinig schoon, òf er zit onvoldoende grit in, òf ze hebben hun behoefte elders al in huis gedaan vanwege hun vieze bakken, want een kat is heel schoon op zichzelf en zij hebben zelf ook een hekel aan stank.

URMN
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2014 09:24

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door URMN »

Komkommertijd schreef:
15 nov 2019 14:19
Tijdens het klussen is het bij 99% van zowel DHZ als vakmensen een teringzooi.

Ik ben er ook erg goed in, voor 1 gaatje boren stuift ook de gehele vloer vol.
Ze mogen bij nog geen klachten van buren niets eisen, en die het dak moeten doen moeten niet zeuren.

Zelf had ik ooit wegens stormschade maar even 8 hangbuik zwijntjes in de woonkamer genomen, niets mis mee, en overmacht.
Dit ooit gedaan is nu ruim 30 jaren later nog steeds populair in de familie, ga je weer naar die zwijnenstal?
Gereedschap en zo noem ik geen rommel, maar mooi overzichtelijk werken en gelijk pakken.
Ik ben zelf van nature niet erg opgeruimd, daarbij werk ik ca 60 uur per week, dus veel tijd blijft er niet over.
Zaagsel en dergelijke ruim ik direct op, maar planken en boormachines laat ik gewoon liggen tot volgend weekend.
Voor mij hoeft een woning alleen droog en warm te zijn.

URMN
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2014 09:24

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door URMN »

Kolibrie schreef:
15 nov 2019 14:21
Kijk in het huurcontract of u 3 huisdieren mag houden.
En de ‘eis’ van de verhuurder voor kennisgeving aannemen maar verder gewoon uw eigen zin doen.
Hij kan dat opgeruimd en fris houden niet eisen.
Er staat in dat er geen huisdieren gehouden mogen worden, maar daar ging het niet om.
Bovendien zijn huisdieren een mensenrecht.
Voor veel mensen zijn huisdieren alles wat ze hebben, en om die dan nog te verbieden...

URMN
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2014 09:24

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door URMN »

Moneyman schreef:
15 nov 2019 15:54
URMN schreef:
15 nov 2019 15:51
Ik kan wel een paar andere redenen bedenken voor zijn eisen, waarover hij mij steeds blijft mailen. Nou heeft hij mij ontboden om naar zijn kantoor te komen voor een Face to Face gesprek.
Dit klinkt alsof er meer aan de hand is, klopt dat?
Ik denk wel dat er meer aan de hand is.
Het huis is 40 jaar oud, maar het houtwerk heeft nog nooit verf gezien.
Er veel geld voor onderhoud heeft hij niet.
Vaak worden er afspraken gemaakt voor als bijvoorbeeld het dak lekt, maar die afspraak komt en gaat zonder dat er iets gebeurt.
Ik heb er zelf al voor honderden Euro's ingestoken, omdat je toch iets moet.
Zo lagen er op de WC bijvoorbeeld houten planken als vloer.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Erthanax »

URMN,
Welke maatregelen uw verhuurder kan nemen weet ik niet, maar u handelt dus in strijd met de huurovereenkomst. Dat is een slecht begin om uw gelijk te halen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

URMN schreef:
15 nov 2019 16:12
Er staat in dat er geen huisdieren gehouden mogen worden, maar daar ging het niet om.
Bovendien zijn huisdieren een mensenrecht.
Huisdieren zijn geen recht. Wanneer de verhuurder huisdieren uitsluit in de huur overeenkomst mag dit. Wanneer de dieren overlast veroorzaken (bijvoorbeeld stank) dan kan de verhuurder eisen dat u de huisdieren weg doet. Wanneer u dit niet doet kan hij de rechter verzoeken een uitspraak te doen.

Wanneer hij de overlast (bijvoorbeeld stank) kan aantonen dan is er grote kans dat u de huisdieren weg moet doen. Immers bent u akkoord gegaan met de voorwaarde in het huurcontract.

De rechter zal niet altijd meegaan, wanneer er geen overlast is dan zal hij niet tot een verbod overgaan. In uw geval is er wel overlast volgens de verhuurder en biedt het hem zeker mogelijkheden om u aan te spreken op die overlast.

Als de monteur bijvoorbeeld door de stank niet meer bij u onderhoud wilt uitvoeren kan de verhuurder zijn taken niet uitvoeren met gevolgen voor de woning.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier over huisdieren en een huurovereenkomst.

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... urcontract

Ik zou mij toch echt niet zomaar laten ontbieden.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Moneyman »

URMN schreef:
15 nov 2019 16:25
Moneyman schreef:
15 nov 2019 15:54
URMN schreef:
15 nov 2019 15:51
Ik kan wel een paar andere redenen bedenken voor zijn eisen, waarover hij mij steeds blijft mailen. Nou heeft hij mij ontboden om naar zijn kantoor te komen voor een Face to Face gesprek.
Dit klinkt alsof er meer aan de hand is, klopt dat?
Ik denk wel dat er meer aan de hand is.
Het huis is 40 jaar oud, maar het houtwerk heeft nog nooit verf gezien.
Er veel geld voor onderhoud heeft hij niet.
Vaak worden er afspraken gemaakt voor als bijvoorbeeld het dak lekt, maar die afspraak komt en gaat zonder dat er iets gebeurt.
Ik heb er zelf al voor honderden Euro's ingestoken, omdat je toch iets moet.
Zo lagen er op de WC bijvoorbeeld houten planken als vloer.
Je verhaal rammelt nog. Je schrijft dat hij jou eisen stelt, dat hij jou steeds blijft mailen, dat jij naar zijn kantoor moet komen. Maar bij de punten die je hier opnoemt, is hij juist zelf in gebreke.

Die huisdieren zou ik me overigens niet te druk om maken. Natuurlijk zal hij het niet leuk vinden dat je je niet aan die bepaling in het contract hebt gehouden, maar die generieke bepaling zou nooit standhouden bij de rechter. Alleen als die dieren ernstige overlast veroorzaken, zou hij daarin een valide argument kunnen hebben, maar daarvan lijkt geen sprake te zijn. Stank in huis is -tenzij het exceptioneel is- op zich geen overlast.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door berndv »

sylvesterb schreef:
15 nov 2019 16:29
In uw geval is er wel overlast volgens de verhuurder en biedt het hem zeker mogelijkheden om u aan te spreken op die overlast.
Dat ligt er volledig aan in hoeverre hij die "last" aantoonbaar kan maken. Als hij als verhuurder er last van heeft, moet hij in de buurt wonen, als verhuurder op afstand kan hij moeilijk "last" ervaren.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er os overigens niets mis met houten planken als vloer in een toilet. U wordt dan verondersteld daar zelf vinyl of iets dergelijks over heen te leggen.

URMN
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2014 09:24

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door URMN »

Lady1234 schreef:
15 nov 2019 16:31
Lees eens hier over huisdieren en een huurovereenkomst.

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... urcontract

Ik zou mij toch echt niet zomaar laten ontbieden.
Erthanax schreef:
15 nov 2019 16:29
URMN,
Welke maatregelen uw verhuurder kan nemen weet ik niet, maar u handelt dus in strijd met de huurovereenkomst. Dat is een slecht begin om uw gelijk te halen.
Hij gaat helemaal geen maatregelen nemen.
Ik ben zelf naar de huurcommisie gestapt en daar een traject gestart, zodat zij als onafhankelijke partij kunnen beoordelen of zijn beweringen waar zijn, en zijn eisen redelijk zijn.
Daar wil hij echter niks van weten, omdat hij weet dat hij verliest.
Hij zou zelf ook de huurcommisie in kunnen schakelen, maar kiest er voor om mij door intimidatie en herhaalde eisen per mail tot medewerking te bewegen.
Daarna wil hij zelf de woning inspecteren.
Zo wil hij een datum waarop ik het huis opgeruimd en fris heb.
Dat gaat mij nooit lukken zonder te verhuizen.

URMN
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2014 09:24

Re: Eisen van mijn verhuurder.

Ongelezen bericht door URMN »

Moneyman schreef:
15 nov 2019 16:36
URMN schreef:
15 nov 2019 16:25
Moneyman schreef:
15 nov 2019 15:54

Dit klinkt alsof er meer aan de hand is, klopt dat?
Ik denk wel dat er meer aan de hand is.
Het huis is 40 jaar oud, maar het houtwerk heeft nog nooit verf gezien.
Er veel geld voor onderhoud heeft hij niet.
Vaak worden er afspraken gemaakt voor als bijvoorbeeld het dak lekt, maar die afspraak komt en gaat zonder dat er iets gebeurt.
Ik heb er zelf al voor honderden Euro's ingestoken, omdat je toch iets moet.
Zo lagen er op de WC bijvoorbeeld houten planken als vloer.
Je verhaal rammelt nog. Je schrijft dat hij jou eisen stelt, dat hij jou steeds blijft mailen, dat jij naar zijn kantoor moet komen. Maar bij de punten die je hier opnoemt, is hij juist zelf in gebreke.

Die huisdieren zou ik me overigens niet te druk om maken. Natuurlijk zal hij het niet leuk vinden dat je je niet aan die bepaling in het contract hebt gehouden, maar die generieke bepaling zou nooit standhouden bij de rechter. Alleen als die dieren ernstige overlast veroorzaken, zou hij daarin een valide argument kunnen hebben, maar daarvan lijkt geen sprake te zijn. Stank in huis is -tenzij het exceptioneel is- op zich geen overlast.
Dat heb ik hem ook gezegd.
Maar hij zei dat het daar nu niet om ging.
Hij eist een datum waarop het huis opgeruimd en fris is.
Dus kleding opgevouwen in de kast, lege flessen weggebracht, en luchtverfrisser gebruikt.

Gesloten