LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NCOI weigert kosteloos te annuleren

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
Monkeyboots39
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:28

NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Monkeyboots39 »

Ik ben een beetje radeloos. In decemeber 2017 ben ik een opleiding aan de NCOI begonnen, want heel flexibel thuis leren online. Ik had gevoel iets anders te willen dan wat ik toen deed. Helaas in Januari is er bij mij, na instorten, een depressie en een burn out geconstateerd (hier heb ik bewijs van). Ik had die opleiding nooit moeten beginnen, maar het schijnt nogal voor te komen bij mensen met een burn out om daarvoor zoveel mogelijk op je hooivork te prikken.
Ik heb toen op aandringen van mijn omgeving en artsen alles stop moeten zetten inclusief de opleiding bij NCOI. En toen is eigenlijk de hele NCOI ellende begonnen. In eerste instantie moest ik 6000 euro betalen voor een heel jaar omdat ik annuleerde. Hier heb ik meteen op gereageerd dat ik het onterecht vond. Daarnaast staat er in de voorwaarden dat bij ziekte kosteloos geannuleerd kan worden. Dit heb ik ze aan gegeven dat het overmacht is (ziekte). Zij hebben het toen verlaagd naar 700 euro, maar dit vind ik nog te hoog, ik heb toen gevraagd om een gespecificeerde nota/factuur om aan te tonen waarom zij vinden dat voor nog geen maand studie zoveel te vragen en ik door overmacht moet annuleren. Hierop kreeg ik een factuur die algemeen was en niet gespecificeerd, sterker nog, ik moest ook voor mijn lunch betalen (online opleiding). Ik heb daarop gezegd dat ik best bereidt de door hen al geleverde studiemateriaal of terug te sturen (niet gebruikt) of te vergoeden. Hierop gaan zij niet in en hebben het nu inmiddels na een jaar vechten doorgezet naar een incassobureau (wat tevens ook een gerechtsdeurwaarder is). Ik schiet enorm in de stress en weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik heb al neergelegd bij juridisch loket (ik wacht op antwoord), maar hoop hier ook wat meer te weten te komen. Overigens weet ik niet of ik het aandurf om het voor het gerecht te laten komen. Ik weet niet of ik dat aankan (de stress). Ik ben nogal geneigd om op te geven en gewoon te betalen. Be over and done with, maar als ik nieuwsberichten lees, dan zie ik dat aanvechten vaak wel winstgevend is. Ik zoek raad.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Normaal is de volle prijs de regels waar je bij afsluiten voor tekende, dan is die €700,- best redelijk en ik weet dat dit soort bedrijven niet goedkoopste en beste zijn naast je normale werk....

Maar ik denk dat er weinig meer uit te halen valt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door kokka »

Als je in december begint en in januari stopt, heb je dan niet in twee maanden gebruik gemaakt van hun diensten? Als je het zo bekijkt is het maar 350 per maand.
Ik kan niet inschatten of dit wel of niet redelijk is. Wat ik wel weet is dat je voor een paar honderd euro, meer als dat valt er niet te winnen denk ik, behoorlijk wat stress op je bordje krijgt.
Het is natuurlijk ook niet hun schuld dat jij ziek wordt

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoeveel is er nu aan kosten vh incassobureau bijgekomen?
Ik snap dat je nu in de stress schiet, maar je moet nu wél even je koppie erbij houden.
De kosten nu gaan sowieso verder oplopen wanneer je stresst en niets doet.
Wat jammer dat dit nu al , misschien onnodig , bijna 2 jaar strijd heeft gekost.
Probeer zsm iets te regelen.

Monkeyboots39
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:28

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Monkeyboots39 »

Excuses het is december 2018, niet 2017. Studie duurde nog geen maand. Van 13 december tot 8 januari. In hun voorwaarden geven ze aan bij ziekte kosteloos te annuleren en reeds betaalde kosten terug te betalen. Ik vraag me dus af waarom ik nu buiten de boot val.
Incassokosten zijn hier buiten gelaten, maar zijn 92 euro tot nu toen, dus ja loopt op. Ik wacht het advies van juridisch loket ook af, maar als ik jullie reacties lees dan is het eigenlijk een verliezende zaak.. Een wijze les geleerd..

Monkeyboots39
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:28

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Monkeyboots39 »

Ps heb natuurlijk wel gereageerd op brief van incassobureau, ik laat het niet liggen. Heb ze gevraagd om mij uit te leggen waarom ik niet onder die voorwaarden val en nogmaals aangegeven de boeken terug te willen sturen en een gespecificeerde factuur wil ontvangen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Monkeyboots39 schreef:
17 nov 2019 09:00
In hun voorwaarden geven ze aan bij ziekte kosteloos te annuleren en reeds betaalde kosten terug te betalen.
Artikel 7.5 (Bron: https://image.opleidingsgroep.nl/static ... n-ncoi.pdf)
Volledige of gedeeltelijke restitutie van de Prijs van een Opleiding of opleidingsonderde(e)
l(en) is ter uitsluitende beoordeling van NCOI en enkel mogelijk in het geval van een
tussentijdse beëindiging van de Studieovereenkomst ten gevolge van een ernstige ziekte
of calamiteit – waarbij geldt dat NCOI een bewijs daarvan kan verlangen in de vorm van
een medisch attest of anderszins – en voor zover de Opleiding of opleidingsonderde(e)
l(en) nog niet is (zijn) aangevangen of ingepland. Uit het medisch attest of anderszins
moet blijken van de (medische) omstandigheid waarop de student zich beroept.
Zo zwart/wit zijn de voorwaarden niet, ziek betekend niet dat je volledige restitutie krijgt. In uw geval is er ook al sprake dat de studie is aangevangen en ingepland. De annulatiekosten van € 700 lijken mij dus heel redelijk. Of heeft u ergens anders andere voorwaarden gevonden?

Monkeyboots39
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:28

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Monkeyboots39 »

Ik heb ze bewijs geleverd van mijn ziek zijn. Dit is dus mijn protest, waarom val ik erbuiten. Ik krijg hier geen antwoord op. Ook niet op mijn aanbod om boeken terug te sturen of een gespecificeerde factuur. Dit wordt genegeerd. Ik vind 700 euro veel voor nog geen maand online studie.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Monkey, ik snap dat dingen even te veel worden, dat is de hele tijd al. Even diep ademhalen, en de quote van sylvesterb nog eens lezen.

Er staat dat er volledige of gedeeltelijke kwijtschelding kan worden verleend - als de studie nog niet is begonnen. Maar je was wel al begonnen. Dus eigenlijk heb je geen enkel recht op kwijtschelding. Dat je voor 5300 euro kwijtschelding krijgt is, als ik de voorwaarden zo lees, al een behoorlijke coulance.

Wat ik je wil adviseren is:
- Wacht even het bericht van het Juridisch Loket af
- Stel zowel het NCOI als het incassoburo ervan in kennis dat je bereid bent te betalen, afhankelijk van wat het Juridisch Loket zal doen.

Maar hou er rekening mee dat je die 700 euro (en dat is, behalve inschrijfkosten, ongeveer een maand aan opleidingskosten, en die maand heb je ook gevolgd) zult moeten betalen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U valt er niet buiten. Uw cursus was al begonnen, dus ze zijn heel coulant dat u slechts € 700 hoeft te betalen.

Monkeyboots39
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:28

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Monkeyboots39 »


witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat artikel gaat over het betalen van de volledige opleidingskosten. Maar in jouw geval is het grootste deel al kwijtgescholden.

Monkeyboots39
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:28

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Monkeyboots39 »

Nou als je het helemaal leest dan is het niet alleen de gehele kosten, maar dat het enkel kosten mag vragen voor wat ze geleden hebben. En aangezien het dus om 3 studieboeken en een onlineaccount gaat, vraag ik me af of 700 terecht is, zeker als ik voorstel de ongebruikte, gesealde boeken terug te sturen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En een maand cursus.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door witte angora »

En inschrijf/administratiekosten.

Monkeyboots39
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2019 14:28

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Monkeyboots39 »

Ok 150 euro voor de 3 boeken (en dan rond ik af basr boven) , 100 euro voor het account, dus 500 euro voor admin inschrijf kosten, dat vind ik te veel. Ik heb geen les gevolgd, alles was online, een centrale plek met info voor iedereen zichtbaar. Vandaar mijn vraag naar een gespecificeerde factuur. Op de eerste factuur stond namelijk dat ik lunchgeld van 50 euro moest betalen 😳

mh73

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door mh73 »

Monkeyboots39 schreef:
17 nov 2019 09:32
https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... n-algemene

Dit is wat me doet twijfelen...
Ook na het lezen van dit artikel vind ik de 700 euro niet onredelijk.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij wilt u het onderste uit de kan hebben en dat gaat u nog meer geld kosten.

mh73

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door mh73 »

Monkeyboots39 schreef:
17 nov 2019 10:16
Ok 150 euro voor de 3 boeken (en dan rond ik af basr boven) , 100 euro voor het account, dus 500 euro voor admin inschrijf kosten, dat vind ik te veel. Ik heb geen les gevolgd, alles was online, een centrale plek met info voor iedereen zichtbaar. Vandaar mijn vraag naar een gespecificeerde factuur. Op de eerste factuur stond namelijk dat ik lunchgeld van 50 euro moest betalen 😳
Sorry hoor, maar wij hebben geen inzage in wat de studie biedt. Wellicht stonden er in de periode dat je volgens hun administratie de lessen volgde toetsdagen gepland?
Jij 'vindt' het te veel? Maar jij wil toch onder een gemaakte afspraak uitkomen? Dat je daar een goede reden voor hebt, maakt het voor hun geen kleiner verlies. Ze hebben het bedrag verlaagd en dat is netjes.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: NCOI weigert kosteloos te annuleren

Ongelezen bericht door Revoked »

TS moet voor de gein eens opvragen bij zijn zorgverzekeraar wat dat maandje onderzoek heeft gekost.

Gesloten