LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Dorien17
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2019 20:22

Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Dorien17 »

Ik zit met het volgende:
Mijn moeder heeft van 2000 tot 2017 in Duitsland gewerkt (woonachtig in Nederland), in de schoonmaak, bij een bedrijf voor 2 uur per week. Nu wordt ze gekort op haar AOW voor 34 jaar. Dit houdt in dat ze +/- 150 euro per maand heeft verdient toentertijd en nu +/- 300 euro per maand moet inleveren op haar AOW. In Nederland heeft ze ook gewerkt als alpha hulp, maar dit wordt niet gezien als dienstbetrekking en er is dus geen sprake van werkzaamheden in loondienst.
Kan en mag dit zomaar?

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Cro »

Dit kan inderdaad, als je in Nederland woont en in Duitsland werkt kan dat inderdaad gevolgen hebben voor je AOW.
Als het goed is heeft ze echter wel in Duitsland rechten op een ouderdomspensioen opgebouwd in die periode.

Hier kun je precies nalopen wat van toepassing is: https://www.grensinfo.nl/gip/nl/mijnsituatie.jsp

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door renewouters »

Qua AOW had ze beter nooit kunnen gaan werken in Duitsland. Dan had ze nu 100% gehad. Raar maar waar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dorien17 schreef:
16 nov 2019 21:33
(...)In Nederland heeft ze ook gewerkt als alpha hulp, maar dit wordt niet gezien als dienstbetrekking en er is dus geen sprake van werkzaamheden in loondienst.
Waarom wordt dit niet gezien als dienstbetrekking? Je bent dan toch in dienst van een thuiszorgorganisatie?
En heeft je moeder in die 17 jaar in Duitsland werken daar geen pensioenrechten opgebouwd?
En waarom wordt zij voor 34 jaar gekort en niet voor 17 jaar en dan daarbij , zij was gewoon woonachtig in Nederland en niet geëmigreerd.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zij zal voor 34 procent gekort worden ivm werken in Duitsland.

En heeft zij al die jaren dat zij in Duitsland werkte ook in Nederland gewerkt?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan maar gauw de Rente in Duitsland aanvragen. Het SVB regelt dat. Ik en mijn vrouw hebben beiden enkele jaren in Duitsland gewerkt. Bij ons is de Duitse Rente hoger dan het verlies in de AOW over diezelfde periode. Maar dat waren dan wel volledige banen.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »


moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
17 nov 2019 12:12
Zij zal voor 34 procent gekort worden ivm werken in Duitsland.
Dat las ik , maar klopt dat wel zo.n 34 % ?
Lady1234 schreef:En heeft zij al die jaren dat zij in Duitsland werkte ook in Nederland gewerkt?
Ik las... als Alphahulp gewerkt en ik neem aan dat dat tegelijkertijd was, want 2 uur per week werken in Duitsland zet ook geen zoden aan de dijk natuurlijk.
Ik vraag mij dus serieus af of die berekening/ korting wel klopt .

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als inderdaad tijdens die 17 jaar ook in Nederland is gewerkt, kan die korting mijns inziens ook niet kloppen. De vraag is of er over die jaren door moeder wel aangifte is gedaan over die inkomsten uit andere werkzaamheden.

Alpha hulpen waren niet in dienst van een thuiszorgorganisatie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn zus is jaren Alphahulp geweest en was gewoon in dienst bij een thuiszorgorganisatie.
Waar ben je anders dan in dienst? Ze was geen ZZPer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

van 15 tot 65 bouwde je AOW op, elk jaar 2% dus 17 jaren = 34%.

Maar werk of thuis zitten maakte niets uit, je moest in Nederland wonen was de regel, en ze heeft 50 jaren hier en niet in Duitsland gewoond.

Het is niet of je daar werkte maar of je daar woonde!

Als ze gewoon van 15 tot 65 Nederlander was en hier woonde, familie uit Enschede hebben zelfs 43 jaren in Duitsland gewerkt en krijgen al jarenlang hun AOW hier, moesten over Duitse loon ook hier belasting betalen en 0% gekort, of zijn de regels aangepast, ze zijn nu ruim 90 en dus al meer dan 25 jaren AOW zonder problemen.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Omschrijving Alphahulp.

Inhoud dienstverband[bewerken]
Alfahulpen zijn niet in loondienst bij de thuiszorginstelling, maar zijn in loondienst werkzaam voor de patiënt/cliënt zelf. Het dienstverband valt onder de regeling dienstverlening aan huis en moet daarom ook aan de voorwaarden van die regeling voldoen. Dit betekent onder andere dat er niet meer dan drie dagen per week bij dezelfde cliënt gewerkt mag worden. Omdat de cliënt geen premies af hoeft te dragen zijn alfahulpen niet verzekerd zoals gewone werknemers en niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Een alfahulp betaalt zelf (sinds 2006) een inkomensafhankelijke bijdrage in het kader van de zorgverzekeringswet over zijn of (meestal) haar inkomsten. Daarnaast betaalt de alphahulp gewoon, net als iedereen, belasting. De inkomsten dienen te worden opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden.
Bron wikipedia.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@komkommertijd

Als. Je in Nederland woont, maar in het buitenland werkt, bouw je alleen maar AOW jaren op als jezelf de vrijwillige premie betaalt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoofdcriterium is of je in Nederland belastingplichtig bent. Dat staat natuurlijk los van of je daadwerkelijk belasting niet betalen; een Nederlander zonder inkomen is in principe namelijk wel gewoon belastingplichtig. Maar als je buitenlands belastingplichtige bent, dan is de kans dus groot dat je over die tijd geen AOW rechten opbouwt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Dit is heel ingewikkeld.

Ja, de SVB geeft informatie. Maar de SVB is ook belanghebbende. De SVB is ook de beslisser die zegt: we betalen niet. Dus kijk verder dan de informatie die SVB verstrekt.
Er zijn juridische procedures geweest (mogelijk lopen die nog) tégen de SVB, waarin de SVB zich als hoeder van het Nederlands sociale verzekeringsstelsel opwierp waarbij het uitgangspunt is (en misschien niet onterecht): liever niet betalen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

IK werkte destijds in Duitsland, woonde in Nederland en belastingplichtige in Nederland. Over die jaren heb ik geen Nederlandse AOW opgebouwd, wel Duitse Altersrente. De SVB regelt de aanvraag voor der Altersrente.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Theotrucker schreef:
17 nov 2019 12:22
Dan maar gauw de Rente in Duitsland aanvragen. Het SVB regelt dat. Ik en mijn vrouw hebben beiden enkele jaren in Duitsland gewerkt. Bij ons is de Duitse Rente hoger dan het verlies in de AOW over diezelfde periode. Maar dat waren dan wel volledige banen.
Ik denk dat er hier geen recht is op Duits staatspensioen. In ieder geval niet voor de tijd tot 1 januari 2013, toen regelgeving op dit punt gewijzigd lijkt te zijn. Voor de 3-4 jaar dat het wel zou kunnen gelden, is gezien het gering aantal gewerkte uren, de Rente welhaast verwaarloosbaar klein (orde van grootte pak 'm beet 10 euro per maand schat ik).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
17 nov 2019 14:28
Als inderdaad tijdens die 17 jaar ook in Nederland is gewerkt, kan die korting mijns inziens ook niet kloppen. De vraag is of er over die jaren door moeder wel aangifte is gedaan over die inkomsten uit andere werkzaamheden.

Alpha hulpen waren niet in dienst van een thuiszorgorganisatie.
De huidige Europese basisverordening voor sociale zekerheid bepaalt van welk land de socialeverzekeringswetgeving van toepassing is als in meerdere lidstaten gewerkt wordt.
Als in slechts één van die lidstaten werkzaamheden in loondienst worden verricht, dan is de wetgeving van die lidstaat van toepassing.
Om na te gaan of werkzaamheden verricht in een land onder 'werkzaamheden in loondienst' vallen, wordt gekeken naar de omschrijving in de nationale socialezekerheidswetgeving van dat land. Voor Nederland betekent dat dat met 'werkzaam in loondienst' bedoeld wordt iedereen die verzekerd is voor de Nederlandse werknemersverzekeringen.
Als alphahulp (niet in dienst van een thuiszorgorganisatie dus) was de moeder van TS niet 'werkzaam in loondienst'.
Als in het baantje in Duitsland dat wel het geval was, is dus de socialeverzekeringswetgeving van Duitsland van toepassing voor dat tijdvak.
Disclaimer: dit alles op basis van de huidige verordening (2010). De regelgeving die daardoor vervangen is, bevat hoogstwaarschijnlijk vergelijkbare bepalingen, of bepalingen die in ieder geval op dit punt materieel hetzelfde effect hebben.

bert888
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:39

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door bert888 »

Als je door de korting van je AOW onder het bijstandsniveau komt dan kan je zelf een extra toeslag aanvragen. Dit moet je wel zelf doen.

Marbeau
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2018 13:08

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Marbeau »

Ik heb altijd begrepen dat voor ieder jaar dat je in het buitenland hebt gewerkt er 2% van je AOW afgetrokken wordt. Dus 17 jaar in Duitsland betekent een korting van 34%. Helaas maar waar. :(

Gesloten