LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
16 nov 2019 12:53
Zucht. Dat is a) niet relevant, en b) al eerder oa door Lady weerlegd.

Kan zijn, maar bellen naar ZK was ook al niet relevant...

Dus al die verzekeraars gaan massaal de fout in door om je geboortedatum te vragen? (Opmerking Theo)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
16 nov 2019 13:05
Geef mij één verzekeraar die dat niet doet :D
Ik heb geen idee, dus met betrekking tot het gesprek ik kwestie, doe ik die aanname niet.
Dat in de verzekeringswereld, gezien de aard van de contacten en (potentiële) geschillen, een belang kan bestaan om gesprekken in zijn geheel vast te leggen, begrijp ik, maar dit gaat nota bene over een ziektekostenverzekeraar die een nummer openstelt voor het stellen van vragen/het opvragen van informatie.
Ik ga er niet zonder meer vanuit dat dit gesprek opgenomen is.
Daar werd ook geen melding van gemaakt in de OP.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zal je uit de droom helpen: er is geen verzekeraar die niet al z’n gesprekken opneemt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn tip om als zwaar demente bejaarde, geboren op 29-02-1912 op te geven, dus 26 verjaardagen oud nog maar....
Ze haten die groot gebruikers die binnen 1 kwartaal al door hun €385,- heen zijn en alles verder gratis kregen!

Ik hoorde aan de reactie, en vroeg nogmaals, een 107 jarige en de telefoniste was duidelijk slecht in hoofdrekenen!

Ik vroeg alleen maar of je bij vooruitbetalen met 3% korting bij overlijden de overige maanden terug kreeg en of er iets van korting overbleef voor mijn achterkleinkinderen.... gelijk paniek.. en leuke grappen noem ik dat.

Ik zal bij deze aanbieder alleen de hele maanden tegoed terug krijgen, maar de korting was nergens terug te vinden!
Moest per Email deze insturen voor nader uitzoeken.
Toch maar niet gedaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
16 nov 2019 13:15
Ik zal je uit de droom helpen: er is geen verzekeraar die niet al z’n gesprekken opneemt.
'Alle verzekeraars nemen alle gesprekken op' is een verregaande uitspraak.
Maar goed, voor jou kennelijk een vaststaand feit.
Even terug naar het begin.
Moet ik je eerste reactie in dit topic zo begrijpen dat omdat het gesprek in kwestie opgenomen werd (jouw impliciete aanname), er in strijd met de AVG gehandeld wordt? En dat jouw conclusie niet geldt in situaties waarin gesprekken niet opgenomen zijn?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@komkommertijd

U bent abuis. Zorgverzekeraars hebben dus juist wel graag chronisch zieken en bejaarden als klant, want voor hen krijgen ze een flink bedrag uit de pot Vereveningsfonds genaamd.

https://www.eigenrisicozorgverzekering. ... zekeraars/

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
16 nov 2019 14:17
Moet ik je eerste reactie in dit topic zo begrijpen dat omdat het gesprek in kwestie opgenomen werd (jouw impliciete aanname), er in strijd met de AVG gehandeld wordt? En dat jouw conclusie niet geldt in situaties waarin gesprekken niet opgenomen zijn?
Klopt. Stel dat er sprake is van een niet opgenomen gesprek, waarbij de bewuste callcentermedewerker niets anders vastlegt dan die kale geboortedatum, is er geen sprake van een persoonsgegeven.

Dat is echter zo’n onlogisch en vergezocht scenario dat het me weinig zinvol lijkt daarvan uit te gaan.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door mahadma »

Hoewel ik nooit eerder contact heb gehad met ZK en ik omdat de medewerker ook alleen zijn voornaam noemde, ik dus ook alleen mijn voornaam noemde. Hij wist tijdens het gesprek op een onbekende manier (nummerherkenning?) wel mijn achternaam al te noemen, die ik niet had genoemd. En ja, vooraf het bekende bandje met "kan worden opgenomen " bla bla bla.

ÉÉn ding moet gezegd, ik meldde pal voor het einde gesprek dat ik mijn gesprekken voor privé ook opneem, dat dat geen probleem voor hem was. De meeste callcentermedewerkers schieten dan in de stress omdat niet weten/geïnstrueerd zijn dat dit juridisch toegestaan is.

Mijn kernvraag was expliciet in dit topic (wat mij echt weinig tijd kost voor de critici) waarom die geboortedatum. Ik was absoluut niet van plan om direct een polis te bestellen, dàn had deze en andere vragen gerechtvaardigd geweest. Nu zal ik zeker niet naar het ZK gaan. De geb datum vragen was mijn moment om zeker niet met ze in zee te gaan. Eenvoudig een principe.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik heb dezelfde klacht als Mahadma over het vragen naar je geb.dt. Alleen zorgverzekeraars hebben deze nare gewoonte, maar ook niet allemaal!
Verder klopt het ,dat ze aan de hand van je telefoonnummer kunnen zien wie je bent. Dat vind ik ook niet prettig. Want natuurlijk heeft Achmea een grote database, ook ivm de autoverzekering, pensioenverzekering etc. En ook oud-verzekerden staan hierin. Ik voel mij hierdoor ook in mijn privacy aangetast. Dus ik zou het waarderen als Mahadma bij de Autoriteit Persoonsgegevens informatie zou willen vragen.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geboortedatum vragen bij sec informatie.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mathilde D. schreef:
17 nov 2019 22:37
Ik heb dezelfde klacht als Mahadma over het vragen naar je geb.dt. Alleen zorgverzekeraars hebben deze nare gewoonte, maar ook niet allemaal!
Verder klopt het ,dat ze aan de hand van je telefoonnummer kunnen zien wie je bent. Dat vind ik ook niet prettig. Want natuurlijk heeft Achmea een grote database, ook ivm de autoverzekering, pensioenverzekering etc. En ook oud-verzekerden staan hierin. Ik voel mij hierdoor ook in mijn privacy aangetast. Dus ik zou het waarderen als Mahadma bij de Autoriteit Persoonsgegevens informatie zou willen vragen.
Kunt u natuurlijk ook zelf doen.

Gesloten