LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Moeder van TS heeft gewoon altijd in Nederland gewoond .

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Cro »

moederslink schreef:
18 nov 2019 14:11
Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Moeder van TS heeft gewoon altijd in Nederland gewoond .
Niet enkel wanneer je in het buitenland woont, je kan ook gekort worden wanneer je hier wel gewoond hebt, maar in het buitenland in loondienst bent geweest en in diezelfde periode hier geen premie's afgedragen hebt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
18 nov 2019 14:11
Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Moeder van TS heeft gewoon altijd in Nederland gewoond .
Dat is te kort door de bocht.
Met alleen naar 'wonen' kijken ben je er niet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

En gekort wordt je eigenlijk niet.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Voor info: ophttps://www.belastingdienst.nl › prive
Wonen in Nederland, werken in Duitsland - Belastingdienst

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aygulf schreef:
18 nov 2019 15:39
Voor info: ophttps://www.belastingdienst.nl › prive
Wonen in Nederland, werken in Duitsland - Belastingdienst
Maar wat moet de Ts met deze link? AOW wordt verzorgd door de SVB.

Herman V
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2019 16:52

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Herman V »

Neem via de Nederlandse (AOW) SVB contact op met de Duitse DRV en vraag de rente uitkering aan.
Bij een werkweek van slechts 2 uur is er in 17 jaar slechts zo'n 43 volle werkweken gewerkt en zal de rente uitkering vermoedelijk afgewezen worden of te gering zijn voor uitbetaling.
Ga met dat Rentebescheid terug naar de SVB. Omdat er niet voldoende in Duitsland gewerkt is en er in die tijd in Nederland gewoond is zou de AOW gecorrigeerd kunnen worden.
Succes

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Herman V schreef:
18 nov 2019 16:12
Neem via de Nederlandse (AOW) SVB contact op met de Duitse DRV en vraag de rente uitkering aan.
Bij een werkweek van slechts 2 uur is er in 17 jaar slechts zo'n 43 volle werkweken gewerkt en zal de rente uitkering vermoedelijk afgewezen worden of te gering zijn voor uitbetaling.
Waarom zou dat afgewezen worden?
Is er een grens waaronder geen uitbetaling plaatsvindt?

Ik denk dat er geen sprake kan zijn van een Altersrente over de periode tot 2013 omdat die niet werd opgebouwd bij een dergelijk klein baantje. Voor de periode vanaf 2013 kan dat anders liggen. Hoe dan ook het zal ten hoogste resulteren in een zeer beperkte uitkering (enkele euro's per maand).
Herman V schreef:
18 nov 2019 16:12
Ga met dat Rentebescheid terug naar de SVB. Omdat er niet voldoende in Duitsland gewerkt is en er in die tijd in Nederland gewoond is zou de AOW gecorrigeerd kunnen worden.
Succes
Dit is wel heel ergens kort door de bocht. Waarop baseert u dat in die situatie 'de AOW gecorrigeerd zou kunnen worden'?

Er lopen op dit moment weliswaar een aantal procedures, tot en met bij het Europese Hof, die mogelijk voor TS relevante jurisprudentie zouden kunnen opleveren. Maar zover is het nog (lang) niet. En het standpunt van de SVB is duidelijk.

Herman V
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2019 16:52

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Herman V »

Waarom zou dat afgewezen worden?
Is er een grens waaronder geen uitbetaling plaatsvindt?

Voor zover ik weet is de minimum grens 52 weken maar hoe dat verrekend wordt bij een werkweek van 2 uur weet ik niet.


Dit is wel heel ergens kort door de bocht. Waarop baseert u dat in die situatie 'de AOW gecorrigeerd zou kunnen worden'?

Omdat er in Nederland gewoond en zelfs gewerkt is en er niet voldoende in Duitsland gewerkt is om daar Rente op te bouwen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als dat de enige inkomsten zijn van uw moeder, kan het zijn dat zij in aanmerking komt voor AIO, afhankelijk van ander gezinsinkomen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door renewouters »

Cro schreef:
18 nov 2019 14:17
moederslink schreef:
18 nov 2019 14:11
Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Moeder van TS heeft gewoon altijd in Nederland gewoond .
Niet enkel wanneer je in het buitenland woont, je kan ook gekort worden wanneer je hier wel gewoond hebt, maar in het buitenland in loondienst bent geweest en in diezelfde periode hier geen premie's afgedragen hebt.
Wat wel krom is want als je altijd in NL hebt gewoond maar nooit hebt gewerkt (en dus nooit premies hebt afgedragen) krijg je wel de volledige AOW.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Herman V schreef:
18 nov 2019 16:47
Waarom zou dat afgewezen worden?
Is er een grens waaronder geen uitbetaling plaatsvindt?

Voor zover ik weet is de minimum grens 52 weken maar hoe dat verrekend wordt bij een werkweek van 2 uur weet ik niet.


Dit is wel heel ergens kort door de bocht. Waarop baseert u dat in die situatie 'de AOW gecorrigeerd zou kunnen worden'?

Omdat er in Nederland gewoond en zelfs gewerkt is en er niet voldoende in Duitsland gewerkt is om daar Rente op te bouwen.
Waarom is dat van doorslaggevende betekenis? Ik begrijp het 'gevoel', maar je kunt dit alleen maar in de strijd gooien als het uit wet- en regelgeving en/of jurisprudentie af te leiden is. Waar staat het?
Dat van die 52 weken staat in de Duitse wet? Is mij niet bekend. Wat staat er dan precies?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

renewouters schreef:
18 nov 2019 17:28
Wat wel krom is want als je altijd in NL hebt gewoond maar nooit hebt gewerkt (en dus nooit premies hebt afgedragen) krijg je wel de volledige AOW.
Krom, maar wel vooraf bekend. Je zou er dus rekening mee moeten houden bij de beslissingen die je neemt. M.a.w. je kunt er niet zo maar vanuit gaan dat iets geen consequenties zal hebben.
Maar het is héél ingewikkeld (Ik heb gisteren even een middagje verordeningen en toelichtingen zitten lezen).

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is geen korting maar minder opbouw.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

renewouters schreef:
18 nov 2019 17:28
Cro schreef:
18 nov 2019 14:17
moederslink schreef:
18 nov 2019 14:11
Zover ik weet word je gekort voor alle jaren dat je in het buitenland woont.
Moeder van TS heeft gewoon altijd in Nederland gewoond .
Niet enkel wanneer je in het buitenland woont, je kan ook gekort worden wanneer je hier wel gewoond hebt, maar in het buitenland in loondienst bent geweest en in diezelfde periode hier geen premie's afgedragen hebt.
Wat wel krom is want als je altijd in NL hebt gewoond maar nooit hebt gewerkt (en dus nooit premies hebt afgedragen) krijg je wel de volledige AOW.
Zo krom is dat niet. Het zou pas krom zijn als ze geen premie had betaald over haar eventuele inkomen (omdat ze in het buitenland belastingplichtig was), maar wel rechten zou opbouwen.

Zij had zich op dat moment eenvoudig kunnen melden om vrijwillig AOW op te blijven bouwen. Dan had ze net als iedere Nederlandse belastingplichtige AOW-premie over haar inkomen betaald en had ze dus ook in die jaren AOW opgebouwd. Wel is er dan een minimumpremie (op dit momen is dan 527 euro per jaar), maar dat had wel uitgekund.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
18 nov 2019 17:04
Als dat de enige inkomsten zijn van uw moeder, kan het zijn dat zij in aanmerking komt voor AIO, afhankelijk van ander gezinsinkomen.
Vestzak, broekzak, waardoor 'de schade' mee kan vallen. Dus echt heel erg wordt het meestal niet.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gezien de ‘korting’ is moeder niet alleenstaand, en waarschijnlijk zal de partner dus wel inkomen hebben. Dus of zij dan voor AIO in aanmerking komt, is de vraag.

bennodev
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2017 20:15

Re: Gekort op AOW, mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door bennodev »

Je bouwt per jaar 2% op dus 17 x 2 is 34%; je kunt je vrijwillig bijverzekeren en bepaalt dan premie naar inkomen

Gesloten