LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oogsterkte gegevens niet openbaar

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
ingridje
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2016 17:37

Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door ingridje »

Ik en overige familieleden zijn al jaren een klant van specsavers. Nu zijn mijn ogen gemeten en advies gehad voor een andere glazen met nieuwe sterkte erin.
Mijn huidige bril is prima dus wilde alleen andere glazen. Dat kon niet , ze zijn bang dat mijn montuur beschadigd raakt bij het opsturen.
Dus andere bril met hetzelfde montuur even 300 euro....

Maar nu wilde ik graag mijn sterkte mee krijgen dan kan ik naar een andere brillenwinkel gaan.
Maar daar moet ik 19 euro voor betalen voor mijn eigen gegevens, schandalig !!!
Is toch van de zotte dat je geld moet betalen voor je eigen gegevens ???

Gr Ingrid

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het zijn misschien wel jouw gegevens, maar het zijn hun metingen. Zij hebben ervoor gewerkt. Waarom zou jij die gratis mee moeten krijgen?

Waarom zou je geld betalen voor de tandarts? het zijn toch jouw tanden? Waarom zou je geld betalen aan een psycholoog? Het zijn toch jouw problemen? Enz...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door berndv »

U kunt ook uw huisarts vragen voor een verwijzing naar het ziekenhuis voor een oogmeting. Daar betaalt u dan wel voor, en dat is iets meer dan 19 euro, en met die gegevens (recept noemen ze dat) kunt u naar een willekeurige opticien gaan om daar een bril van te laten maken.
ingridje schreef:
19 nov 2019 09:13
Maar nu wilde ik graag mijn sterkte mee krijgen dan kan ik naar een andere brillenwinkel gaan.
Maar daar moet ik 19 euro voor betalen voor mijn eigen gegevens, schandalig !!!
Is toch van de zotte dat je geld moet betalen voor je eigen gegevens ???
Dus u vindt het normaal dat u specsavers laat werken voor niets om vervolgens met hun voorwerk bij een ander iets te kopen? Heel eerlijk gezegd vind ik uw instelling schandalig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik krijg die gegevens van mijn opticien gewoon mee. Daar staan de gegevens bijvoorbeeld op de nota die ik meekrijg om mijn schermbril te declareren bij mijn werkgever. Nou is dat wel een kleinere zelfstandige opticien, en geen grote keten, misschien dat het dáár in zit? Aan de andere kant, met die gegevens kan je bij hun (online only) concurrenten wel zo een bril kopen, dus ergens snap ik ook wel dat ze er wat op gaan zitten.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ingridje schreef:
19 nov 2019 09:13
Maar daar moet ik 19 euro voor betalen voor mijn eigen gegevens, schandalig !!!
Is toch van de zotte dat je geld moet betalen voor je eigen gegevens ???
Maar die gegevens hebben hun achterhaald door arbeid te verrichten. Ze vragen nu een kleine vergoeding voor hun werkzaamheden. Waarom zou je dit gratis moeten krijgen?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan laat u toch gewoon in die andere brillenwinkel uw ogen weer meten? Zie het probleem niet.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door marnix »

edit,

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Sterker nog: als je naar een andere opticien gaat doen ze niks met die gegevens. Vanwege garantiegedoe meten ze de ogen liever zelf op.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hans anders complete bril vanaf € 39,00. Daarvoor doen ze ook (gratis) de ogen opmeten. Op elke rekening van HA staan je ooggegevens. Maar elke keer worden je ogen opnieuw gemeten. Je ogen veranderen in de loop van de tijd.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Ik heb jaren geleden een prachtige bril gekocht bij opticien Jinc Middelburg. Die bril was 3 jaar later nog te koop. Ik wilde graag mijn montuur houden en heb gevraagd of er nieuwe glazen in konden. Geen probleem, ik moest mijn bril brengen als de glazen binnen waren. Ook hebben zij een meting gedaan die ik op een pasje mee kreeg. Met aftrek van kosten verzekering moest ik 24,00 per glas betalen...koopje toch...Nu 3 jaar verder doe ik het nog een keer, de bril is nog steeds te koop. Nieuwe glazen en een nieuwe meting voor een paar centen. Draag 68 jaar een bril en kom echt niet bij die goedkopen zaken. Betaal iets meer maar de service is geweldig en daar ben ik heel blij mee.....Ik moest de sterkte van mijn glazen geven bij het aanvragen van mijn rijbewijs. Even Jinc gebeld en een mooie uitdraai gekregen om bij de papieren te doen voor de keuring. Kosteloos...
Laatst gewijzigd door Irene van Houte op 19 nov 2019 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door berndv »

Tja, sommige diensten kosten nu eenmaal geld. Als ik de topics van Ingrid bekijk begin ik wel een bepaald beeld te krijgen. Hypotheken afnemen bij een hypotheekverstrekker die niet werkt met adviseurs, want daarmee spaar je natuurlijk een berg aan advieskosten uit, en vervolgens alle info hier op het forum achterhalen die ze eigenlijk nodig heeft om goede beslissingen te nemen met de hypotheek.

Zo ook met de ogen. Een "gratis" oogmeting laten doen bij specsavers om vervolgens met de uitslag van die gratis meting naar een andere opticien te gaan om daar glazen te bestellen en die in het oude montuur te laten zetten.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door 16again »

Doe een beroep op de AVG, en vraag Specsavers inzage in al je opgeslagen persoonsgegevens. Daar zitten je meetgegevens tusen ;-)

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vind eigenlijk de hele topic schandalig. TS heeft de gegevens zelf opgemeten of heeft iemand van de winkel dat gedaan? TS werkt zelf ook gratis?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

edit
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 19 nov 2019 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
19 nov 2019 09:53
Dan gaat u toch gewoon weer naar Jinc in Middelburg?

Irene = niet Ingrid..

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door mahadma »

Dus de vraagsteller wil dat winkel A voor niks werkt om met het werk van winkel A een bril te bestellen bij winkel B.
Die € 19,00 is een schijntje. En absoluut een (minimale) vergoeding voor het werk van winkel A.

Dus, Vraagsteller, u gaat ook naar garage A voor uw autoprobleem en gaat naar garage B voor een (goedkopere) reparatie.

Ik heb jaren geleden een mevrouw horen zeggen op tv: "Wel een beetje dom" met een accentje.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Hoe vaak en veel heeft TS nu moeten horen hoe dom ze is en dat ze schandalig denkt en handelt. En dat alleen om een brilletje? en dan zo inwrijven.

TS wilde gewoon bij specsavers blijven en haar familie ook, dat ze 300 euro moet aftikken dat zit haar een beetje hoog. En toen kwam het idee pas op om eens te kijken naar een ander brilletje in een andere zaak.

Specsavers heeft ooit eens mijn ogensterkte gemeten en kwam met een prachtige bril aan perfect voor mijn ogen (320 euro). Bij een ander opticien stuurde ze mij door naar het ziekenhuis, ik had gewoon staar en geen enkele bril zou helpen. Blij dat ik toch even naar die ander was gegaan scheelt me even 320 euro.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Obelix1,
Welke vestiging, ze hadden de staar moeten melden!

De meting is gratis bij aanschaf bril.... en als je in de ochtend vroeg of einde middag laat meten kan iets verschil geven.
Net als ouderen met sterk wisselende bloeddruk.

Ik heb daarom een ochtend en avond bril nodig!
Eerst Hans Anders 2x gemeten en 2x gekocht en nu de Rene Froger versie wegens ik ging er op zitten...
Daar zijn andere brillen voor op Toilet zeg ik dan maar.

Maar ook die budget drogist ging nog even nameten, alleen online heb je die meting nodig!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door sjohie »

Obelix1 schreef:
19 nov 2019 10:48
Hoe vaak en veel heeft TS nu moeten horen hoe dom ze is en dat ze schandalig denkt en handelt. En dat alleen om een brilletje? en dan zo inwrijven.

TS wilde gewoon bij specsavers blijven en haar familie ook, dat ze 300 euro moet aftikken dat zit haar een beetje hoog. En toen kwam het idee pas op om eens te kijken naar een ander brilletje in een andere zaak.

Specsavers heeft ooit eens mijn ogensterkte gemeten en kwam met een prachtige bril aan perfect voor mijn ogen (320 euro). Bij een ander opticien stuurde ze mij door naar het ziekenhuis, ik had gewoon staar en geen enkele bril zou helpen. Blij dat ik toch even naar die ander was gegaan scheelt me even 320 euro.
Ik vind het niet dom en/of schandalig. Wat ik wel vind, is dat een bedrijf een faire vergoeding mag vragen voor geleverde diensten. Bij welke andere fysieke opticien dan ook, meten ze de ogen zoals al genoemd toch zelf (weer) op, dus eigenlijk de enige valide reden om dit te willen weten, is om zelf online een bril te kunnen kopen. En ik begrijp wel dat een Specsavers daar niet al te graag aan mee wil werken.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Oogsterkte gegevens niet openbaar

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Tja Komkommer dat hadden ze zeker moeten melden. Toen ik het wist ben ik ook even terug gegaan, de verkoper was er niet meer maar wel de filiaalhouder.
Hij wist niet in welke bochten hij zich moest wringen om het recht te praten, bij mij steeg het kookpunt en heb maar tot 10 geteld. Better!

Misschien voelt TS hetzelfde, niet dezelfde zaak maar toch.

Gesloten