LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Zeeuwsmeisje81
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2019 20:45

Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door Zeeuwsmeisje81 »

Waar in de wet of in welk wetsartikel staat dat een Canta (Invalideauto) een wettelijke gehandicapten voertuig is?
Ik krijg de verzekering en het onderhoud en de aanpassingen niet vergoed omdát
De belasting inspecteur beweert dat een aangepaste Canta geen wettelijk gehandicapten voertuig is, omdat volgens de inspecteur een Canta niet voor 70% door mensen met een ziekte en beperking word gebruikt de zorg instantie van de overheid beweert dat dit argument niet klopt en dat het wel een wettelijk gehandicapten voertuig is
Ik moet bezwaar maken bij de belastingdienst en zou graag weten waar ik dit kan vinden in de wet

Moneyman
Berichten: 30075
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zeeuwsmeisje81 schreef:
11 nov 2019 09:49
Waar in de wet of in welk wetsartikel staat dat een Canta (Invalideauto) een wettelijke gehandicapten voertuig is?
Dat staat nergens in de wet. De wet geeft slechts de definitie (zie hieronder). Je zult zelf moeten beargumenteren waarom de Canta volgens jou wél aan die definitie voldoet.
Art. 1 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;
Mogelijk heb je hier nog iets aan:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-motor
of
http://www.intermobiel.com/article/541/ ... envoertuig

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dit eens.

https://meerkosten.nl/belastingvoordeel ... pmiddelen/

Wel flink naar beneden scrollen, dan wordt de Canta besproken.

Moneyman
Berichten: 30075
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wel handig dat ze daar ook spreken over "Wettelijk is een Canta een gehandicaptenvoertuig", maar nalaten te onderbouwen waarom dat zo zou zijn. Wat ze waarschijnlijk bedoelen, is "een Canta is een voertuig dat voldoet aan de in de wet aan een gehandicaptenvoertuig gestelde eisen".

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Beschikt u wellicht over een indicatiestelling dat u een dergelijk vervoermiddel nodig hebt? Of misschien hebt u deels een bijdrage gehad via de WMO ivm de aanpassingen? Dan kunt u in ieder geval die argumenten gebruiken. Of wellicht kunt u te rade gaan bij een patientenorganisatie van uw handicap.

femke.huizinga
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 sep 2017 12:13
Contacteer:

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door femke.huizinga »

Zijn er aanpassingen gemaakt in de Canta die specifiek voor u bedoeld zijn ? Canta is een gehandicaptenvoertuig maar zonder aanpassingen is het gewoon een leuk klein, heel duur, 'autootje'. In een Canta kan werkelijk alles aangepast worden. Meldt de Belastingdienst welke aanpassingen er in de Canta zitten en waar die voor bedoeld zijn. Door die aanpassingen wordt het een gehandicaptenvoertuig.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door marnix »

femke, heeft u een bron voor uw verhaal?
Een Canta is volgens mij altijd een invalidenvoertuig, ook zonder aanpassingen.
dat er ook validen in rondsnorren doet daar niets aan af.

femke.huizinga
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 sep 2017 12:13
Contacteer:

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door femke.huizinga »

Niet zozeer een bron maar wel een logische verklaring. Een Canta is altijd een invalidenvoertuig maar zonder aanpassingen die de bestuurder nodig heeft om mobiel te blijven staat het gelijk aan een auto. Een auto kun je ook niet declareren bij de Belasting dus waarom wel die Canta die 3-7 keer duurder is als er geen aanpassingen in zitten ? Alleen omdat het een invalidenvoertuig is ?

Degene die het meest weet van de Canta is de fabrikant. Zij krijgen ongetwijfeld ook dit soort vragen. Ik zou contact opnemen met Waaijenberg.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zeeuwsmeisje81 schreef:
11 nov 2019 09:49
Ik krijg de verzekering en het onderhoud en de aanpassingen niet vergoed omdát ...
Op welke regeling voor vergoeding wilt u een beroep doen?

edit (ik zie nu pas dat het niet een heel recent topic is)
Laatst gewijzigd door tttlocke op 23 nov 2019 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door marnix »

"Een auto kun je ook niet declareren bij de Belasting dus waarom wel die Canta die 3-7 keer duurder is als er geen aanpassingen in zitten ?"
ik begrijp uw zin niet, een canta is 3-7 duurder dan een auto als er geen aanpassingen in die canta zitten?
Een canta wordt duurder als ie aangepast is.
Je kunt pas van de belastingvoordelen gebruik maken als je invalide bent, of dat ding is aangepast, maakt niet uit.
Een canta valt zelfs zo buiten de regels dat je hem als invalide zijnde op een gehandicaptenparkeerplaats mag zetten zonder parkeerkaart,.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door kweenie »

marnix schreef:
23 nov 2019 10:13
femke, heeft u een bron voor uw verhaal?
Een Canta is volgens mij altijd een invalidenvoertuig, ook zonder aanpassingen.
dat er ook validen in rondsnorren doet daar niets aan af.
Een Canta voldoet aan de minimale eisen die aan 'invalidenvoertuigen' worden gesteld. Dat maakt het nog niet meteen een invalidenvoertuig.

Maar de vraag van tttlocke is natuurlijk veel interessanter. Op grond waarvan zouden de kosten van verzekering en onderhoud van een Canta aftrekbaar moeten zijn? Volgens mij zijn alleen de meerkosten voor aanpassingen onder voorwaarden aftrekbaar en soms de meerkosten voor een vervoermiddel als dat nodig is om je bijvoorbeeld een rolstoel achtertuin te kunnen verplaatsen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door tttlocke »

marnix, je spreekt over 'invalidenvoertuig', maar wat bedoel je daarmee? Als je de term 'inzet' om te bepalen of iemand al dan niet voor bepaalde vergoedingen of aftrekposten in aanmerking komt, is jouw definitie van belang.

De wet geeft een definitie van het begrip 'gehandicaptenvoertuig'. Die definitie staat in een wet die betrekking heeft op verkeersregels.
Volgens die definitie kán een Canta een gehandicaptenvoertuig zijn. Maar dat hoeft niet. Volgens die definitie is het namelijk heel goed mogelijk dat niet iedere Canta een gehandicaptenvoertuig is: een Canta die niet 'is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte', in namelijk geen gehandicaptenvoertuig.

De vraag is natuurlijk of deze definitie (uit een verkeerswet) überhaupt van belang is bij de beslissing of men de kosten die horen bij zo'n voertuig als aftrekbare zorgkosten in de belastingaangifte accepteert.
Mijn (voorlopige) conclusie is dat deze definitie daarvoor niet relevant is. Ik bedoel daarmee dat het niet het criterium is op grond waarvan beslist wordt. Wat niet betekent dat het niet bruikbaar kan zijn voor een belastingplichtige die de strijd aan wil gaan met een belastinginspecteur die in zijn nadeel beslist heeft.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door marnix »

'een Canta die niet 'is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte', in namelijk geen gehandicaptenvoertuig.'
Wanneer is een Canta dat niet?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door tttlocke »

marnix schreef:
23 nov 2019 14:47
'een Canta die niet 'is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte', in namelijk geen gehandicaptenvoertuig.'
Wanneer is een Canta dat niet?
Suggereert u nu dat iedere Canta is 'ingericht voor het vervoer van een gehandicapte'?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door kweenie »

marnix schreef:
23 nov 2019 14:47
'een Canta die niet 'is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte', in namelijk geen gehandicaptenvoertuig.'
Wanneer is een Canta dat niet?
Er zijn een heleboel mensen zonder lichamelijke beperking en zonder rijbewijs die een Canta gebruiken alsof het een gewone auto is.

Een eenvoudige wedervraag is dus: in hoeverre is de Canta van een gehandicapte aangepast, of anders ingericht, dan een Canta van een willekeurige niet-beperkte bezitter?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door marnix »

nee, kan wel, maar hoeft niet.
Ik heb een gehandicaptenparkeerkaart en rijd met een standaard Canta rond.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Wat bedoelde u dan toen u vroeg 'Wanneer is een Canta dat niet?'? Wat was, in het kader van dit topic, uw punt?

En lukt het u kosten die u heeft in verband met uw Canta als aftrekpost door de belastingdienst geaccepteerd te krijgen?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 23 nov 2019 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft het over ‘aanpassingen’ in de OP, maar komt niet met een verduidelijking wat voor aanpassingen dat zijn.

En heeft na de OP ook niet meer gereageerd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het laat inderdaad de mogelijkheid open dat de aanpassingen niets te maken hebben met ziekte of invaliditeit.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Is een Canta een wettelijk gehandicaptenvoertuig?

Ongelezen bericht door marnix »

tttlocke, ik bedoelde te vragen wanneer een canta niet ingericht is op invalidenvervoer,
en ja, ik suggereer dat iedere canta ingericht is voor het vervoer van een gehandicapte,
Ik heb in het verleden veel als aftrekpost gebruikt bij de belasting,

Gesloten