LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door scontra »

mahadma schreef:
22 nov 2019 15:39
Voor mij een duidelijke vraag EN antwoord. Ik ben GEEN donor en WIL ook geen donor orgaan. Mijn keuze.
Niet vergeten om uw keuze wel te registreren !!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door mahadma »

Dat registreren had ik jaren geleden al gedaan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kun je dan registreren dat je geen donororgaan wil na bijvoorbeeld een ernstig ongeluk?

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

scontra schreef:
21 nov 2019 21:09
Arizonakid schreef:
21 nov 2019 20:01
Ik ben geen donor, en wil ook absoluut zelf geen donor orgaan, mocht dat ooit nodig zijn.
Ik hoor je piepen als je, onverhoopt, voor het blok wordt gezet !!
Wat een nonsens. Nogmaals, ik wil heel bewust geen donororgaan, heb dat zelfs vastgelegd in een codicil.
Als je ziek bent ga je dood, en anders ben je gewoon niet lekker en overleef je. Maar sleutelen met reservedelen doe ik niet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
22 nov 2019 22:15
Kun je dan registreren dat je geen donororgaan wil na bijvoorbeeld een ernstig ongeluk?
Hoeft niet. Dat kun je te zijner tijd gewoon vertellen.
Voor doneren ligt dat vanzelfsprekend fundamenteel anders.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Arizonakid, hoe staat u tegenover bloedtransfusies? huidtransplantaties? beenmergtransplantaties? Die kunnen allen levensreddend zijn.
Ik probeer uw principe te begrijpen en te begrijpen waar 'de afbakening' van dat principe ligt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb heel lang geleden in het ziekenhuis meegemaakt dat een jonge man op sterven lag omdat hij een bloedtransfusie weigerde wegens zijn geloof. Diep triest.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

tttlocke schreef:
22 nov 2019 23:18
Bob Schurkjens schreef:
22 nov 2019 22:15
Kun je dan registreren dat je geen donororgaan wil na bijvoorbeeld een ernstig ongeluk?
Hoeft niet. Dat kun je te zijner tijd gewoon vertellen.
Voor doneren ligt dat vanzelfsprekend fundamenteel anders.
Eerlijk gezegd zie ik dat niet zo snel gebeuren wanneer je compleet aan gort op de intensive care ligt en kunstmatig in een coma wordt gehouden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
23 nov 2019 00:43
tttlocke schreef:
22 nov 2019 23:18
... Dat kun je te zijner tijd gewoon vertellen. ...
Eerlijk gezegd zie ik dat niet zo snel gebeuren wanneer je compleet aan gort op de intensive care ligt en kunstmatig in een coma wordt gehouden.
Ik ook niet, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat het dan aan de orde is.
Dat werkt zo misschien wel voor een bloedtransfusie of reanimatie. Die heb je zo te pakken, ook als je het principieel niet wilt (naar niet hebt, of kunt, laten weten).
Ik kan mij niet voorstellen dat in dergelijke omstandigheden een orgaantransplantatie overwogen wordt. Zo werken transplantaties denk ik niet. Als denken sommigen van wel (u misschien, en moederslink ;) zeker).

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
22 nov 2019 23:28
Ik heb heel lang geleden in het ziekenhuis meegemaakt dat een jonge man op sterven lag omdat hij een bloedtransfusie weigerde wegens zijn geloof. Diep triest.
Ik vind het vooral triest , dat zo'n patient nog in het ziekenhuis ligt, terwijl de patient zijn plicht verzaakt: Medewerking verlenen voor goede zorgverlening

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
23 nov 2019 07:04
Lady1234 schreef:
22 nov 2019 23:28
Ik heb heel lang geleden in het ziekenhuis meegemaakt dat een jonge man op sterven lag omdat hij een bloedtransfusie weigerde wegens zijn geloof. Diep triest.
Ik vind het vooral triest , dat zo'n patient nog in het ziekenhuis ligt, terwijl de patient zijn plicht verzaakt: Medewerking verlenen voor goede zorgverlening
U vergeet iets, een patiënt heeft de plicht mee te werken aan onderzoeken en behandelingen als daar toestemming voor is gegeven.
En hij kan natuurlijk in het ziekenhuis liggen om, naast een bloedtransfusie, ook andere behandelingen te ondergaan waarvoor hij wel toestemming geeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door kweenie »

Prima als mensen geen orgaandonatie of bloedtransfusie willen. Dat is hun goed recht. Maar volgens mij is dat de discussie niet. De vraag is juist of mensen die niet willen geven wel zouden mogen ontvangen als ze dat zouden willen.

Dat vind ik zelf trouwens een beetje een (regelmatig terugkerende) non-discussie. Beetje het zelfde als in de winter vragen of mensen die hun stoep niet sneeuwvrij hebben gemaakt wel over hun sneeuwvrij gemaakte pad mogen lopen. Of op de basisschool dat een kind dat niet heeft meegeholpen met koekjes bakken ook geen koekje krijgt.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien een idee dat iemand die orgaandonor is zelf kan aangeven of zijn organen naar een niet-donor mogen gaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Aangeven kan altijd (niet in het register natuurlijk).
Ermee rekening houden lijkt mij een slecht plan.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
23 nov 2019 14:24
Misschien een idee dat iemand die orgaandonor is zelf kan aangeven of zijn organen naar een niet-donor mogen gaan.
Dat kan natuurlijk alleen als u bij leven een nier weggeeft.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat kun je natuurlijk ook bij leven laten registreren, net zoals mensen kunnen registreren dat ze geen donor willen zijn. Gewoon een extra vraag toevoegen. Zo zou je het ook kunnen registreren als iemand geen donororganen wil ontvangen, dan kan daar ook direct rekening mee gehouden worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nijogeth schreef:
23 nov 2019 16:01
Dat kun je natuurlijk ook bij leven laten registreren, net zoals mensen kunnen registreren dat ze geen donor willen zijn. Gewoon een extra vraag toevoegen. Zo zou je het ook kunnen registreren als iemand geen donororganen wil ontvangen, dan kan daar ook direct rekening mee gehouden worden.

Zo werkt het gelukkig niet in de gezondheidszorg, dus zo'n vraag gaan ze niet toevoegen. Je hebt 2 keuzes: wel of niet doneren.

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

tttlocke schreef:
22 nov 2019 23:21
Arizonakid, hoe staat u tegenover bloedtransfusies? huidtransplantaties? beenmergtransplantaties? Die kunnen allen levensreddend zijn.
Ik probeer uw principe te begrijpen en te begrijpen waar 'de afbakening' van dat principe ligt.
Bloed transfusie prima, huid zou ik ook geen moeite mee hebben, beenmerg denk ik niet, levensreddend of niet.
Heeft voor mij ook niets met geloof of zo te maken, is gewoon een ding van mezelf. Ik zal gewoon raar zijn. :-)

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
23 nov 2019 16:50
Nijogeth schreef:
23 nov 2019 16:01
Dat kun je natuurlijk ook bij leven laten registreren, net zoals mensen kunnen registreren dat ze geen donor willen zijn. Gewoon een extra vraag toevoegen. Zo zou je het ook kunnen registreren als iemand geen donororganen wil ontvangen, dan kan daar ook direct rekening mee gehouden worden.

Zo werkt het gelukkig niet in de gezondheidszorg, dus zo'n vraag gaan ze niet toevoegen. Je hebt 2 keuzes: wel of niet doneren.
Je hebt natuurlijk meer keuzes. Niet alleen tussen wel of niet, maar ook nog tav wat.

https://www.donorregister.nl/welke-keuzes-heeft-u

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag een niet-orgaandonor wel een donororgaan?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ja lady, is mij bekend, maar ook dan is er niet een keuze voor allerlei uitzonderingen. Dat bedoelde ik.

Gesloten