LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cookies

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Roosje25
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:51

Cookies

Ongelezen bericht door Roosje25 »

ik ben verbaasd te merken dan ik niet alle stukken kan lezen, na inloggen als testpannellid, omdat ik niet alle cookies wil accepteren, die RADAR me blijkbaar wil verplichten.
Voor een kritisch consumenten platform verbazingwekkend!

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom is dat verbazingwekkend? Weet je welke cookies radar gebruikt?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Cookies

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Roosje25 schreef:
24 nov 2019 16:30
ik ben verbaasd te merken dan ik niet alle stukken kan lezen, na inloggen als testpannellid, omdat ik niet alle cookies wil accepteren, die RADAR me blijkbaar wil verplichten.
Bij de cookies wall staat heel duidelijk:
Ik wil social media content kunnen zien
Nadeel hiervan is dat je dan een cookie krijgt die bij facebook e.d. bekend is dat melden ze dan ook.
Roosje25 schreef:
24 nov 2019 16:30
Voor een kritisch consumenten platform verbazingwekkend!
Om een website te laten werken zijn nou eenmaal technische cookies nodig, schijnbaar weiger je dit te accepteren. Wat vreemd is want als test panellid heb je al je persoonlijke gegevens al verstrekt aan Tros Rader.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Oblomova »

Cookies blijven drempelverhogend en indringerig werken.
Waarom moet er wat worden achtergelaten op een PC?
Vooral voor websites van belang (medisch advies, hulpverlening, maatschappelijk belang, dus ook Radar bijv.) vind ik dat kwalijk.
De smoesjes van verbetering dienstverlening vind ik kul, de bezoeker weet niet wat er met die cookies wordt gedaan, zoals dat je ongewild in algoritme systemen terecht kan (als niet automatisch zal) komen.
Ik kijk dan meestal niet verder op die sites en verwijder regelmatig cookies, omdat ze die kennelijk evengoed kunnen achterlaten.

Stel je krijgt bezoek en iemand wil iets in je huis achterlaten, waarmee jouw bewegingen daar gevolgd kunnen worden. Is dat niet net zo privacy schendend en indringerig voor je PC ('persoonlijke' computer)?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u zit toch ook op het forum? Hebt u al gegevens voor moeten achterlaten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Cookies

Ongelezen bericht door berndv »

Oblomova schreef:
25 nov 2019 10:29
De smoesjes van verbetering dienstverlening vind ik kul, de bezoeker weet niet wat er met die cookies wordt gedaan, zoals dat je ongewild in algoritme systemen terecht kan (als niet automatisch zal) komen.
maar heeft u enig idee wat die cookies doen? En heeft u enig idee wat "algoritme systemen" zijn?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Cookies

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
25 nov 2019 10:35
Maar u zit toch ook op het forum? Hebt u al gegevens voor moeten achterlaten.
En werkt met cookies, anders werkt het hele principe van een forum niet ..

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Niemand wordt gedwongen om zich op een forum aan te melden. Zonder cookies kun je vrijwel geen internet gebruiken, internet bankieren en mijn overheid werkt dan ook niet meer. Dus dan kun je ook de kosten van een pc uitsparen. Als je bezoek van een bedrijf hebt gehad mag je daarna ook de visitekaartjes weggooien. Cookies zijn geen landmijnen!

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Cookies

Ongelezen bericht door witte angora »

Theotrucker schreef:
25 nov 2019 10:48
Cookies zijn geen landmijnen!
De cookies zelf niet nee... maar de reclame die je af en toe krijgt, indringend, het grootste deel van de content bedekkend, pop-uppend precies op het moment dat je op die plek op een link denkt te klikken (en dan knal je met een flinke 'boem' op de geadverteerde site), noem maar op...

Je betaalt voor een internetverbinding, om vervolgens doodgegooid te worden met allerlei spam. Waar je in de analoge wereld een ja/nee of een nee/nee sticker op de brievenbus kan plakken, heb je geen idee wat de gevolgen zijn als je cookies accepteert dan wel weigert.

Het scheelt dat je bij veel sites keuzes hebt welke cookies je toestaat, maar ook dat is geen garantie op een spamvrije sessie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Cookies

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
25 nov 2019 10:59
maar de reclame die je af en toe krijgt, indringend, het grootste deel van de content bedekkend, pop-uppend precies op het moment dat je op die plek op een link denkt te klikken (en dan knal je met een flinke 'boem' op de geadverteerde site), noem maar op...
Ik lees hier 2 dingen in. Enerzijds reclame die content bedekt en waar je onbewust op klikt. Dat is iets wat mij ook mateloos stoort. Op 1 of andere manier laden sommige websites in zijn geheel uitermate vlot, maar wil je ergens op de pagina klikken, laadt die "opeens" nog een reclamebanner, waardoor ik op de reclame klik in plaats van de link die ik wilde. Dit valt mij wel vaak op, is het toeval? Ik weet dat je in de code van de pagina wel kunt programmeren dat bepaalde delen van de pagina per tijdsinterval geladen worden, of dit zo is? Geen idee.

Het andere wat ik er in lees is reclame in zijn algemeenheid. Het niet accepteren van cookies verminderd de hoeveelheid reclame niet. De reclame wordt alleen algemener, omdat die niet is toegespitst op jouw persoonlijke surfgedrag.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Cookies

Ongelezen bericht door witte angora »

Even splitsen...
berndv schreef:
25 nov 2019 11:07
Het andere wat ik er in lees is reclame in zijn algemeenheid. Het niet accepteren van cookies verminderd de hoeveelheid reclame niet. De reclame wordt alleen algemener, omdat die niet is toegespitst op jouw persoonlijke surfgedrag.
Nog zoiets idioots ja. Vorige week had ik redelijk snel behoefte aan een nieuwe keukentrap, omdat de oude niet meer veilig was. Dus dan ga je op internet zoeken. Inmiddels heb ik de keukentrap. Maar ik heb ook nog steeds reclames voor keukentrappen. Of ik er aan één niet genoeg heb.
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 nov 2019 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Cookies

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:
25 nov 2019 11:07
Op 1 of andere manier laden sommige websites in zijn geheel uitermate vlot, maar wil je ergens op de pagina klikken, laadt die "opeens" nog een reclamebanner, waardoor ik op de reclame klik in plaats van de link die ik wilde. Dit valt mij wel vaak op, is het toeval? Ik weet dat je in de code van de pagina wel kunt programmeren dat bepaalde delen van de pagina per tijdsinterval geladen worden, of dit zo is? Geen idee.
Wat je eerste opmerking betreft: het zou zomaar kunnen, en met de huidige internetsnelheden kan het, dat je muisbewegingen gevolgd worden. Een enkele keer gebeurt het dat ik een pagina voor een deel lees, en op het moment dat ik hem weg wil klikken, springt er een stuiterende banner in beeld of ik lid/abonnee wil worden of wat dan ook. Steeds exact op hetzelfde moment: als ik de pagina weg wil klikken. Juist vanwege deze banners geloof ik niet zo heel erg in toeval.

Hoe je dat kan voorkomen? Geen idee.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Door nooit bij een plotselinge opkomende link iets te kopen bijvoorbeeld. Als er geen bewijsbaar voordeel van is verdwijnt het vanzelf. Dan kost het alleen maar geld.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Cookies

Ongelezen bericht door renewouters »

Oblomova schreef:
25 nov 2019 10:29
Cookies blijven drempelverhogend en indringerig werken.
Waarom moet er wat worden achtergelaten op een PC?
Vooral voor websites van belang (medisch advies, hulpverlening, maatschappelijk belang, dus ook Radar bijv.) vind ik dat kwalijk.
De smoesjes van verbetering dienstverlening vind ik kul, de bezoeker weet niet wat er met die cookies wordt gedaan, zoals dat je ongewild in algoritme systemen terecht kan (als niet automatisch zal) komen.
Ik kijk dan meestal niet verder op die sites en verwijder regelmatig cookies, omdat ze die kennelijk evengoed kunnen achterlaten.

Stel je krijgt bezoek en iemand wil iets in je huis achterlaten, waarmee jouw bewegingen daar gevolgd kunnen worden. Is dat niet net zo privacy schendend en indringerig voor je PC ('persoonlijke' computer)?
Beschrijf jouw alternatieve oplossing zonder cookies eens? Technisch dan he, niet dat je gewoon geen cookies wil.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Oblomova »

Geen cookies achterlaten, punt.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik geef ze altijd aan het cookie monster.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem ze bij de koffie.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Moneyman »

Oblomova schreef:
26 nov 2019 13:08
Geen cookies achterlaten, punt.
Niks "punt", je laat het belangrijkste stuk can de vraag onbeantwoord. Ik snap wel waarom... :D

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Oblomova, hoe kun je hier eigenlijk op de site terecht? Moet je toch eens uitleggen hoe dat gaat zonder cookies? Ik kan dat niet, heb er gelukkig ook geen angst voor.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Cookies

Ongelezen bericht door NoNo123 »

21 cookies worden er geplaatst bij een bezoekje aan dit forum.
avrotros.nl (__cfduid, CCM_Wrapper_Cache, CCM_ID, Cookie_Category_Necessary, Cookie_Category_Analytics, _ga, _gid, _gat_UA-117698797-1, Cookie_Category_Social, Cookie_Category_Advertising, Cookie_Category_Miscellaneous, Cookie_Consent, bc_tstgrp): Opschonen omdat avrotros.nl niet voor komt in de white/gray lijsten

radar.avrotros.nl (phpbb323_radar_k, atidvisitor, phpbb323_radar_track, phpbb323_radar_u, phpbb323_radar_sid, atkantarsession, atkantarid, BCSessionID): Opschonen omdat radar.avrotros.nl
niet voor komt in de white/gray lijsten
Ik accepteer deze automatische met i dont care about cookies

En deze cookies worden weer automatische verwijderd als ik dit forum verlaat, met Cookies auto delete

Gesloten