LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Joep van Ginneken
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:20

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Joep van Ginneken »

Al die figuren die roepen dat je verplicht vrijwilligers werk (contradictie!) moet gaan doen als je bijstandsgerechtigde bent. Ik hoop dat je morgen ontslagen wordt, je woning kwijtraakt omdat je het niet meer kan betalen, drie maanden vernederd wordt om werkervaring (na zeg 25 jaar gewerkt te hebben) op te doen, naar de voedselbank moet, in een zware depressie belandt en elke dag een strijd voert om de volgende dag te halen. Het tot je doordringt na honderd solicitaties dat het uitzicht op een baantje een illusie is, maar de ambtenaar op het stadskantoor je optimistisch naar de zoveelste solicitatiecursus stuurt (ook verplicht!) Terwijl jij net in de krant hebt gelezen dat nog geen 13 procent (alleen jongeren) daadwerkelijk iets vind en dan nog niet eens voor een jaar of kans op vast werk. Dat je vermogen om helder te denken en te handelen door de enorme stress die al deze ellende geeft slechter wordt, en dat je dan na een jaar of drie nog steeds vind dat je voor een vergoeding van €1,40 per dag vrijwilligers werk moet gaan doen. Om je steentje bij te dragen. Flikker toch op. Nog even dit; quote van een Nederlandse miljardair een paar weken terug in de krant. "Sinds ik zoveel geld heb heb ik nog nooit zo weinig belasting betaald.". Minder, veel minder dan iemand met modaal inkomen. Hoezo bijdragen/iets terugdoen aan de maatschappij? Waar ligt de verantwoording? Bij de uitkeringsgerechtigden?

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door 16again »

Joep,

Heb je nog een spiegel?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door kuklos »

Joep van Ginneken schreef:
25 nov 2019 17:51
............. maar de ambtenaar op het stadskantoor je optimistisch naar de zoveelste solicitatiecursus stuurt (ook verplicht!) Terwijl jij net in de krant hebt gelezen dat nog geen 13 procent (alleen jongeren) daadwerkelijk iets vind en dan nog niet eens voor een jaar of kans op vast werk.
De frustratie snappen we, en zeker die aangaande raamstaarambtenaren die denken dat dergelijke cursussen in crisistijd nut hebben. Maar de tweede zin die ik gequote heb? Dat klopt niet. In de crisistijd niet en nu ook niet.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Joep van Ginneken schreef:
25 nov 2019 17:51
Al die figuren die roepen dat je verplicht vrijwilligers werk (contradictie!) moet gaan doen als je bijstandsgerechtigde bent. Ik hoop dat je morgen ontslagen wordt, je woning kwijtraakt omdat je het niet meer kan betalen, drie maanden vernederd wordt om werkervaring (na zeg 25 jaar gewerkt te hebben) op te doen, naar de voedselbank moet, in een zware depressie belandt en elke dag een strijd voert om de volgende dag te halen. Het tot je doordringt na honderd solicitaties dat het uitzicht op een baantje een illusie is, maar de ambtenaar op het stadskantoor je optimistisch naar de zoveelste solicitatiecursus stuurt (ook verplicht!) Terwijl jij net in de krant hebt gelezen dat nog geen 13 procent (alleen jongeren) daadwerkelijk iets vind en dan nog niet eens voor een jaar of kans op vast werk. Dat je vermogen om helder te denken en te handelen door de enorme stress die al deze ellende geeft slechter wordt, en dat je dan na een jaar of drie nog steeds vind dat je voor een vergoeding van €1,40 per dag vrijwilligers werk moet gaan doen. Om je steentje bij te dragen. Flikker toch op. Nog even dit; quote van een Nederlandse miljardair een paar weken terug in de krant. "Sinds ik zoveel geld heb heb ik nog nooit zo weinig belasting betaald.". Minder, veel minder dan iemand met modaal inkomen. Hoezo bijdragen/iets terugdoen aan de maatschappij? Waar ligt de verantwoording? Bij de uitkeringsgerechtigden?
De verantwoording ligt bij iedereen, dus ook bij bijstandsgerechtigden. Wat wil je dan? Niets doen? Kom op, kop op, schouders eronder en probeer het positief te benaderen. Misschien heb je na honderd vijftig sollicitaties wel resultaat. Niet schieten is altijd mis.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door witte angora »

Joep van Ginneken schreef:
25 nov 2019 17:51
Al die figuren die roepen dat je verplicht vrijwilligers werk (contradictie!) moet gaan doen als je bijstandsgerechtigde bent. Ik hoop dat je morgen ontslagen wordt,
En dan pik jij die baan in?

Of bedoel je dat niet?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele 60+ voelen zich ook beroofd wegens afschaffen VUT na jarenlang er voor betaald te hebben....
En ook nog van 65 naar 67 en die voelen zich ook genaaid.

Vooral zware beroepen en zieke die niet meer het tempo kunnen halen, dus te lui, de regering is onbetrouwbaar...
en ze hadden de VUT langzamer moeten afschaffen en daarna pas pensioen verhogen.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Erwin uit Oosterhout schreef:
25 nov 2019 18:52
De verantwoording ligt bij iedereen, dus ook bij bijstandsgerechtigden. Wat wil je dan? Niets doen? Kom op, kop op, schouders eronder en probeer het positief te benaderen. Misschien heb je na honderd vijftig sollicitaties wel resultaat. Niet schieten is altijd mis.
Goed gezegd, al ga je maar bladeren vegen, facilitaire taken doen, toiletten schoonmaken, of welke gemeenschapsdienst dan ook als tegenprestatie voor je Bijstand. Als het maar geen onbetaald werk bij een commercieel bedrijf is, want dan is er sprake van arbeidsverdringing en loop je een grote kans op uitbuiting. Tegenprestatietaken zijn prima te doen binnen de (semi)publieke sector. Bijv. in verzorgingstehuizen, gemeentehuizen, klussendiensten, in het kader van Arbeidsmatige Dagbesteding, enz.

Dus, hup trek je marineblauwe werkuniform (werkbroek en werkjasje) alvast maar aan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

UWV eiste van werkloze tenminste elke week te solliciteren.
Dan krijg je 52 brieven en daar zit nauwelijks een kans tussen.
Vele 50+ solliciteerde omdat het moest.

Als er veel ongeschikte aan die plicht voldoen gaan werkgevers 50+ gewoon ongelezen weg pleuren!
Dat is wat Den Haag veroorzaakte.
Als je zo veel mogelijk vraagt is redelijk maar wekelijks tenminste 1 is brievenbus vervuiling en dan krijgen de goede
hierdoor ook minder kansen.

Het is niet hoeveel je solliciteerde maar waar en of je die baan wel aan kan.
Zomaar brieven moeten schrijven om aan de wet te voldoen en niet gekort te worden, dan verziekte je het voor de enkele goede die
er ook tussen zaten maar niet meer te vinden waren!

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik snap je punt kkt maar moeten we dan werklozen die ouder zijn dan 50 maar helemaal opgeven?
Als ik met 50 werkloos raak zou ik het juist niet pikken dat de instanties mij maar opgeven want niet te plaatsen.
Ik krijg ook regelmatig sollicitatiebrieven op mijn bureau en kan zeggen de "moetjes" haal je er zo uit en gaan dan in de belgische fax. De brieven waarvan je kunt zien dat er moeite in is gestoken krijgen in ieder geval altijd antwoord.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Moetjes? Als je goed oplet met sollicitatie cursus en perfecte brief kan maken....

En er vakmannen zijn die maar wat aan klooien, handig maar niet met schrijven, dan kan een selectie fout gaan.
Ook zijn er die laten schrijven en dan kreeg je een perfecte brief met net geen analfabeet....

Ik kreeg ook als bedrijf vele die moesten solliciteren en alleen mensen die langs kwamen op goed geluk en via bestaand personeel werden aangenomen... op de reclassering na dan...
Iedereen kreeg daarom ook ongelezen een standaard brief dat ze via bestaande personeel of gewoon langs komen en dagje tegen salaris meelopen... aan het einde dag wist zowel de persoon en wij of het wat kan worden.

Ja, ik houd me nooit aan normale regels en dat ging prima.... vooral magazijn werk en dat is jou baan of totaal niets!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door moederslink »

Komkommertijd schreef:
25 nov 2019 22:01
(...)
Ja, ik houd me nooit aan normale regels en dat ging prima.... (...)
Goh....en dat gaat toch nog steeds prima ? :D

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
25 nov 2019 22:01
De Moetjes? Als je goed oplet met sollicitatie cursus en perfecte brief kan maken....
Zo perfect dat je ze er direct uithaalt...

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kun je dan zomaar als je dat wilt de bijstand in? :shock: Dacht het niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door moederslink »

Die ' participatiewet ' of de " tegenprestatie " die je moet leveren vanuit de bijstand is een wanproduct gebleken, een mislukt project. Er is genoeg over te lezen op dit forum en heeft al het nieuws gehaald.
Daarentegen ...iets dóen of vrijwilligerswerk doen is niet verkeerd.

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is een misvatting te denken dat het een pretje is om van de bijstand afhankelijk te zijn.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Berteman »

misterzuinig schreef:
25 nov 2019 19:00
Erwin uit Oosterhout schreef:
25 nov 2019 18:52
De verantwoording ligt bij iedereen, dus ook bij bijstandsgerechtigden. Wat wil je dan? Niets doen? Kom op, kop op, schouders eronder en probeer het positief te benaderen. Misschien heb je na honderd vijftig sollicitaties wel resultaat. Niet schieten is altijd mis.
Goed gezegd, al ga je maar bladeren vegen, facilitaire taken doen, toiletten schoonmaken, of welke gemeenschapsdienst dan ook als tegenprestatie voor je Bijstand. Als het maar geen onbetaald werk bij een commercieel bedrijf is, want dan is er sprake van arbeidsverdringing en loop je een grote kans op uitbuiting. Tegenprestatietaken zijn prima te doen binnen de (semi)publieke sector. Bijv. in verzorgingstehuizen, gemeentehuizen, klussendiensten, in het kader van Arbeidsmatige Dagbesteding, enz.

Dus, hup trek je marineblauwe werkuniform (werkbroek en werkjasje) alvast maar aan.
Bladeren vegen, facilitaire taken, schoonmaakwerk, als tegenprestatie voor de bijstand? Bijna overal zijn deze taken uitbesteed aan grote, commerciële bedrijven ...

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voedingsassistenten in verpleeg-, verzorgings- en ziekenhuizen ontslaan en het eten laten uitdelen door "vrijwilligers" was ook een mooi idee. Schoonmaak en groenvoorziening door bijstandsdwangarbeiders laten doen is even geweldig. .

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Morganlefay schreef:
10 jan 2020 08:42
Het gaat niet om de Bijstand an sich maar het hele circus er omheen. Mensen die een leven lang gewerkt hebben te werk stellen om uit te vissen of ze wel op tijd kunnen komen, zich aan de regels kunnen houden ed. Er gebeurt niets opbouwend of motiverend maar vernederend en er wordt heel veel geld over de balk gegooid voor vage projectjes. Maar vlak ook werkgevers niet uit die meewerken in dit soort projecten. Zij doen net zo hard mee. Er zijn er ook die de boel afhouden omdat ze niet mee willen werken met dit soort praktijken.
Een aantal jaar geleden zijn er 2 seizoenen gemaakt van het programma Camping PowNed. Dat liet overduidelijk zien dat er mensen zijn in de bijstand die er alles aan doen om maar niet te hoeven werken. Ze kregen een gratis vakantie aangeboden, maar binnen een dag begon er al gemekker ontstaan. Toen ze na dag 2 te horen kregen dat ze moesten gaan werken barstte de bom. Te laat komen, smoesjes verzinnen en zelfs bedreigen was normaal om maar niet te hoeven werken. Uiteindelijk is het voor de meeste na een week goed gekomen toen ze doorhadden dat regelmaat en actief bezig zijn in de maatschappij beter was dan thuis zitten niksen.
Zo lang er nog mensen zijn met deze gedachtes moet er iets gedaan worden. Je kan als overheid geen onderscheid maken tussen mensen, dus of iedereen moet zich beschikbaar stellen in de bijstand of niemand. En dat er werkgevers zijn die niet willen meewerken is ook te voorspellen. Je kan geluk hebben met iemand in de bijstand die wil werken en er alles voor doet, maar ook iemand die het doet om het moeten. Jaren ben ik stagebegeleider geweest. De ene keer had je geluk met iemand waar je iets mee kon, maar met een beetje pech kreeg je een persoon die geen interesse toontje, niets uit zichzelf deed en vaker niet dan wel verscheen. Met een paar van dat soort mensen ben je er snel klaar mee.

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is ook precies waarom de directeuren van sociale diensten voor maatwerk zijn (en tegen een algemene verplichting). Dan kun je de kleine, onwillige "harde kern" hard aanpakken, en hoef je de grote groep goedwillende, tijdelijke pechvogels niet te treiteren.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Tegenprestratie bijstand is verkapte broodroof

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ho ho ho....goudmijn, met een WAO uitkering kan je best vrijwilligerswerk doen. Zeker als je niet voor 80-100 % bent afgekeurd kan je nog leuk meedraaien in de maatschappij.
Dat iemand met een WAO uitkering extra moeilijk aan de bak komt, dat geloof ik maar al te graag.
WAO uitkering en daarnaast doe jij vrijwilligerswerk zeg jij. Yeah right.
Verder ken ik je niet, maar met deze uitlatingen hoef ik je ook niet te kennen.
Adios,

Gesloten