LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben je voorbereid op noodsituaties?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanochtend in het nieuws: in grote delen van Lelystad is er geen water, vermoedelijk door een gesprongen leiding. De storing zal naar verwachting tot 10.45 uur duren. Scholen roepen op de kinderen thuis te houden. Immers: de wc werkt niet.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... pot-vitens

Ben jij voorbereid op noodsituaties? Zo ja, welke voorbereidingen heb je getroffen? Waar kun je goede en bruikbare tips vinden? En is het nodig je op alle denkbare rampen voor te bereiden?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik noem dit niet echt een noodsituatie, hoogstens is het wat ongemakkelijk.
En nee, ik heb geen noodpakketten in huis. Ik wil mij niet door angst laten leiden.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij heb ik dit geen noodsituatie genoemd. Niemand trouwens. Wat er nu in Lelystad speelt was enkel de aanleiding om dit topic te openen.

Of denk je dat er hier in Nederland tot in de eeuwigheid nooit iets zal gebeuren?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
26 nov 2019 09:12

(......)

Of denk je dat er hier in Nederland tot in de eeuwigheid nooit iets zal gebeuren?
Ik heb gelukkig geen glazen bol waarin ik de toekomst kan zien.
Maar u denkt wel dat er iets gaat gebeuren wat tot een noodsituatie leidt? En wat dan?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Alleen maar water?

Als er een slootje in de buurt is kun je emmer water scheppen en de S*H*I*T doorspoelen!

Wel is een 1½L fles mineraal water in huis wel handig, jaar houdbaar..... want ik geef mijn kinderen geen bier of Jenever!

Ook heb ik 2 zonnepanelen op 24 volt accu gezet, voor de verlichting elke avond, en ook de pellet kachel dan dan gewoon branden, want bij een stroomstoring die langer duurde werkte een CVketel of Warmtepomp ook niet meer!
Ja, zelf van 230 naar 24 volt omgebouwd en na de stekker eruit dan dit redelijk veilig als je verstand van kachels hebt...
Niet voor elke DHZer veilig te doen.

Ook de 43" TV, ik kocht deze met ook 12 Volt aansluiting en zelfs het modem voor internet, als 230 Volt AC uitviel is naar 9 Volt DC mogelijk dus ik kan dan zelfs nog online als de hele wijk koud in het donker zit.

Ik mag alleen niet teveel TV kijken of online gaan, want dan loopt de accu leeg in de donkere winter maanden en dan zit ook ik in de koude... dus het kan maar bij een strenge winter moet ik ook kiezen!

In Oost Europa geleerd, en ja, dat blikvoer voor mijn oude Kater en mezelf staat er voldoende in huis! :mrgreen:


sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door sjohie »

We hebben ~120 flessen vloeistof in de kelder liggen en een open haard, dus we redden ons in zo'n geval wel.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door witte angora »

Net een mail gekregen dat in Lelystad het water in de winkels om 8 uur al uitverkocht was. Mensen gingen met manden vol de deur uit. Kennelijk is bij sommigen de paniek toegeslagen. Inmiddels is er weer stromend water, dus sommigen hebben nu veel te veel...

Daarom de vraag: ben je voorbereid op dit soort situaties? Niet alleen door allerlei noodpakketten, maar vooral doordat je weet wat je moet doen? Of laat je je leiden door paniek, als er onverwachts iets gebeurd?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door scontra »

Hebben altijd 2 pakken van 2 ltr. water staan.
Als de THT datum in zicht komt kopen we nieuwe en de oude bewaren we voor af- en doorspoelen, als dat nodig is.
Mocht het electriek er af gaan, dan zijn er batterijen, kaarsen en waxinelichtjes volop voorhanden.
Als het heel koud is dan (buiten) een aggregaat(je) aan en twee looplampen voor de verlichting binnen en een kacheltje om een kleine ruimte toch warm te krijgen.
Verder geen maatregelen getroffen en als de 'bom' valt dan s.v.p. direct op mijn hoofd, dan is ook dat probleem gelijk de wereld uit. :lol:

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Lowieze »

scontra schreef:
26 nov 2019 10:47
Hebben altijd 2 pakken van 2 ltr. water staan.
Als de THT datum in zicht komt kopen we nieuwe en de oude bewaren we voor af- en doorspoelen, als dat nodig is.
(......)
U weet toch wel dat die THT datum op verpakt water nergens over gaat en u dit jaren kunt bewaren?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door scontra »

Lowieze schreef:
26 nov 2019 10:59
scontra schreef:
26 nov 2019 10:47
Hebben altijd 2 pakken van 2 ltr. water staan.
Als de THT datum in zicht komt kopen we nieuwe en de oude bewaren we voor af- en doorspoelen, als dat nodig is.
(......)
U weet toch wel dat die THT datum op verpakt water nergens over gaat en u dit jaren kunt bewaren?
We weten het, maar mijn wederhelft heeft liever 'vers'er water voor consumptiedoeleinden.
Het minder verse water gaat op een andere manier de kringloop weer in !! :wink:

Dank voor het :idea:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier nog twee stortbakken die vol zitten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja, wat is een ramp en wat is een noodsituatie.
Ik heb hier voldoende water in pakken en flessen en de nodige blikken soep en conserven.
Verder kaarsen, waxinelichtjes , dekens .

Overstromingen zullen we niet zo gauw krijgen, althans niet hier in dit gebied.
Uitval van elektra en cv wel.
Verder ....wat kun je doen?
Een oorlog breekt natuurlijk niet acuut uit ...dus dan heb je in principe tijd om naar een wat veiliger gebied te reizen.

Waar ik mij wel zorgen over maak is dat je niet aan je broodnodige medicatie kunt komen, of je moet de kans krijgen om de apotheek te plunderen om jouw medicijnen daar weg te roven ... dat gaat natuurlijk ook niet lukken :(

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb altijd een voorraadje koffie in huis. Andere noodsituaties kan ik niet bedenken...

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door grun »

Ik heb altijd minstens 10 liter water in huis. Daarnaast waxinelichtjes voor minstens een jaar en 2 grote vriezers vol met kant en klare maaltijden.
Maar dat heeft niks met een noodplan te maken, maar meer met scherp budgetteren. Ik sla veel dingen in bulk in wanneer het goedkoop is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door moederslink »

Verstandig, maar als de elektriciteit uitvalt heb je maar korte tijd iets aan 2 volle vrieskisten :
ik heb geen aggregaat en de magnetron zal ook niet meer werken..
Dan heb ik toch meer aan blikken conserven .

Een fluitje ! Da's een goeie , daar is tenslotte Rose ook mee gered bij de ondergang vd Titanic :wink:
Lig je nog levend bedolven onder puin dan kunnen ze jou lokaliseren...

mh73

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb twee regentonnen vol in de tuin. Alleen straks met de vorst gaan ze leeg. En verder genoeg frisdrank in huis om niet van dorst om te komen.
Vanaf vrijdag kan ik niet koken tot de nieuwe keuken er is (wellicht voer voor een nieuw keukentopic), dát vind ik dan wel erg vervelend. Maar een paar uur geen water, ach, daar is wel mee te leven.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Meiklokje »

En een radio op batterijen......

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lowieze schreef:
26 nov 2019 10:59
scontra schreef:
26 nov 2019 10:47
Hebben altijd 2 pakken van 2 ltr. water staan.
Als de THT datum in zicht komt kopen we nieuwe en de oude bewaren we voor af- en doorspoelen, als dat nodig is.
(......)
U weet toch wel dat die THT datum op verpakt water nergens over gaat en u dit jaren kunt bewaren?
Is dat zo? Er kunnen geen bacterien in water komen en het water ondrinkbaar maken? Ow dat is nieuw voor mij. :mrgreen: :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ben je voorbereid op noodsituaties?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een blik instant waterpoeder. Alleen zelf nog even aanlengen.

Gesloten