LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Goedemorgen,

Ik heb enkele maanden geleden een geïnvesteerd in een paar travel shoes op de crowdfunding website indoegogo (link: https://www.indiegogo.com/projects/the- ... opicfeel#/

Ik heb 79 Euro betaald, waar als 'perk' een paar schoenen tegenover stond. Op de factuur staat groot:
Crowdfunding is not shopping. Your donation is a way to support a project but does not guarentee that you will receive a perk,
Na maanden wachten kreeg ik gister bericht van postnl dat er een pakketje voor mij bij de douane vast staat, waar meer informatie voor nodig is. Nu weet ik dat er een paar schoenen in zitten.
Ze vragen of dit een aankoop is of een gift en wat de waarde is. Deze waarde moet ik onderbouwen met een factuur o.i.d.

Ten tijden van investeren waren de schoenen niet op de markt, dus was er geen waarde aan te hangen. Is het aannamelijk dit paar schoenen als een sample te zien, waar je niet echt een waarde aan kan hangen? Ik ben benieuwd hoe de meningen zijn aangaande een crowdfunding investering.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik die pagina zie, is de waarde gewoon 79 euro en is er geen sprake van een monster zonder waarde.

U bestelde gewoon een paar schoenen, zonder de garantie dat ze gemaakt en geleverd zouden worden. Die opmerking dat het geen "shopping" is, is bedoeld om de bescherming bij consumentenkoop te omzeilen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een gift trappen ze alleen in als het van een particulier, familie komt. Anders betaal je € 16,59 + € 13 is € 29,59

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als er geen shipping costs vermeld staat zet de douane daar zelf een bedrag voor. Daar betaal je ook btw over.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Dank voor de reacties, ik was hier al wel een beetje bang voor. Ik heb een gokje genomen om het enkel op materiaalkosten van ongeveer 20 euro te gooien. Ik ga er van uit dat ze hier niet mee akkoord zullen gaan, dan zie ik de werkelijke kosten wel tegemoet. Ik heb de factuur meegestuurd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Had je de verzendkosten er op staan? Laat nog even horen hoe het afloopt!

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Theotrucker schreef:
21 nov 2019 11:46
Had je de verzendkosten er op staan? Laat nog even horen hoe het afloopt!
Er staat op de factuur, Free shipping, dus gok dat ik daar goed mee weg kom.

Yes, ik laat het weten!

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik heb het pakketje inmiddels ontvangen. Wel moest er 19,30 EUR betaald worden voor ontvangst.
Deze kosten waren als volgt opgebouwd:
21% BTW over € 30,00 = € 6,30
Afhandelingskosten post nl = € 13,00

Iemand een idee waar de douane het bedrag van 30 euro vandaan heeft getoverd?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nee, maar als je € 79 op de rekening had staan kom je nog goed weg. Ik zou het er maar bij laten zitten!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door kweenie »

Theotrucker schreef:
26 nov 2019 14:10
Nee, maar als je € 79 op de rekening had staan kom je nog goed weg. Ik zou het er maar bij laten zitten!
Och, wat heet goed wegkomen. 79 euro betaald voor schoenen die 30 euro waard zijn en daar ook nog eens extra heffingen over moeten betalen...

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

kweenie schreef:
26 nov 2019 14:55
Theotrucker schreef:
26 nov 2019 14:10
Nee, maar als je € 79 op de rekening had staan kom je nog goed weg. Ik zou het er maar bij laten zitten!
Och, wat heet goed wegkomen. 79 euro betaald voor schoenen die 30 euro waard zijn en daar ook nog eens extra heffingen over moeten betalen...
Och, dit klinkt wel een beetje alsof er vanmorgen azijn bij je ontbijt zat haha. Ik ben zeer tevreden over de schoenen, de perfecte schoen als je op reis gaat. Licht, fijn voetbed, droogt super snel, kan er mee het water in en ziet er nog een beetje leuk uit ook.

Voor mij meer waard dan de € 30,00 die de Doaune er aan verbindt.
Ik twijfel een beetje of ik het nu laat zitten of niet, gezien de waarde die de Doaune er aan hangt, niet onderbouwd is, niet strookt met de door mij aangeleverde informatie. Aan de andere kant, 2 tientjes extra, maakt me ook weinig uit.

Bedankt voor jullie reacties!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inklaringskosten bij een crowdfunding pledge

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat laatste is toch het belangrijkste? Dat je schoenen hebt waar jij blij mee bent, voor een prijs die jij het waard vindt. Precies zoals het hoort.

Gesloten