LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht van overpad naast stukje eigendom

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Tessa944
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2019 09:44

Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Tessa944 »

Ik woon in een dorp, en heb onlangs nieuwe buren gekregen. Tussen onze huizen is een pad, dat pad leidt naar zijn terras en naar mijn tuindeur. Nu wil het geval en dat komt niet vaak voor, heb ik begrepen, dat 60 cm naast mijn huis mijn eigendom is en de rest van het pad van de buren is. Ik heb recht van overpad om naar mijn tuindeur te komen, staat beschreven. Helaas zijn mijn nieuwe buren niet goed op de hoogte gebracht door de makelaar en dachten dat het hele pad hun eigendom was. Dus begonnen meteen dat ik m'n kliko's weg moest halen en dat het een brandgang was dat ten ALLE tijden vrij moet zijn. Ik twijfelde dus haalde de bakken weg maar meteen naar Kadaster.nl gemaild voor een tekening. Afijn 60 cm. van mij.... De buren vertelt en zij wilde er niet aan. Meteen geen contact meer behoudens het beleefd groeten. 2 maanden later zag ik een land meter alles opmeten, vroeg hoe en wat.... Zei die meneer, wij zijn van Kadaster.data.nl en U heeft 50 cm eigendom langs uw huis. * Kadasterdata is geen officiële geregistreerd bedrijf. ( zij kopen gegevens van Kadaster.nl en sjoemelen een beetje, zie Kassa.nl) dus blijft het voor mij 60 cm.
Nu wil het dat hij een zelfstandig schilder is met alle materiaal wat je maar kunt bedenken, ennn.... een hele grote bus. Die hij dus gewoon op het pad zet, weliswaar strak langs zijn huis maar VOOR mijn keukenraam. En in wezen stapt hij op MIJN grondgebied uit waar geen overpad voor geldt. Nou ben ik niet de moeilijkste maar als ik bijvoorbeeld een scooter wil kopen zou ik er niet eens langs kunnen, heb net aan ruimte om m'n kliko's er langs te rijden. Wil volgende zomer mijn terras opknappen dus zal ik toch met materiaal naar achteren moeten. Ik kan wel weer op hem afstappen maar er valt niet mee te praten. Wat is mijn recht hierin? Ik denk een officiële brief wel zou helpen. Alvast bedankt

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door Tessa944

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

door Moneyman » 26 nov 2019 16:19

Ik zou vooral mijn focus leggen op het zoeken van een goed gesprek. Breng ze een flesje wijn als welkom, of nodig ze uit voor de koffie. Denk dat je dan veel verder komt.
NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als er een recht van overpad beschreven staat wil dat zeggen dat het gehele pad vrijgehouden moet worden. Dus geen auto’s of kliko’s neerzetten. Echter hoort het recht wel beschreven te staan. U zou dit bij een notaris kunnen op vragen en dit schriftelijk aan de buren bevestigen.
Als er geen recht van overpad beschreven staat is het van belang om door het kadaster de juiste erfgrens te laten bepalen. Zodra dat exact bekend is kunt u ook schriftelijk de buren benaderen met de vraag om geen gebruik meer te maken van uw stuk grond.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door mahadma »

Echt iets voor de Rijdende Rechter.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door witte angora »

Tessa944 schreef:
26 nov 2019 10:34
Nu wil het geval en dat komt niet vaak voor, heb ik begrepen, dat 60 cm naast mijn huis mijn eigendom is en de rest van het pad van de buren is. Ik heb recht van overpad om naar mijn tuindeur te komen,
Zou het kunnen dat je buren recht van overpad over jouw 60 centimeter hebben? Hoe breed is dat pad eigenlijk?
Dus begonnen meteen dat ik m'n kliko's weg moest halen en dat het een brandgang was dat ten ALLE tijden vrij moet zijn.
Uitgaande van de info van NeoDutchio klopt dat precies.
Nu wil het dat hij een zelfstandig schilder is met alle materiaal wat je maar kunt bedenken, ennn.... een hele grote bus. Die hij dus gewoon op het pad zet, weliswaar strak langs zijn huis maar VOOR mijn keukenraam. En in wezen stapt hij op MIJN grondgebied uit waar geen overpad voor geldt.
Ik zie hier gewoon wederzijds getreiter in. Jij laat je kliko's staan, hij zet zijn bus er neer.
Wil volgende zomer mijn terras opknappen dus zal ik toch met materiaal naar achteren moeten. Ik kan wel weer op hem afstappen maar er valt niet mee te praten.
Wees eens eerlijk... is er met jou wel te praten, of, want dat gevoel krijg ik een beetje, wil je alleen maar je eigen zin doordrijven?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 11:42
Als er een recht van overpad beschreven staat wil dat zeggen dat het gehele pad vrijgehouden moet worden. Dus geen auto’s of kliko’s neerzetten.
Dat kan zo natuurlijk niet worden gesteld.
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 11:42
Als er geen recht van overpad beschreven staat is het van belang om door het kadaster de juiste erfgrens te laten bepalen. Zodra dat exact bekend is kunt u ook schriftelijk de buren benaderen met de vraag om geen gebruik meer te maken van uw stuk grond.
Als dat pad openbaar is dan mogen de buren daar gewoon komen.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 nov 2019 12:10
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 11:42
Als er geen recht van overpad beschreven staat is het van belang om door het kadaster de juiste erfgrens te laten bepalen. Zodra dat exact bekend is kunt u ook schriftelijk de buren benaderen met de vraag om geen gebruik meer te maken van uw stuk grond.
Als dat pad openbaar is dan mogen de buren daar gewoon komen.
Als het een privé pad is mogen de buren daar niet overeenkomen, laat staan een bus parkeren.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Gegrand »

T.S. schrijft over het zcht ontnemen door de bus van de buurman voor zijn keukenraam.
Maar mag dat keukenraam daar wel direct uitzicht bieden op het terrein van de buren zou het zo maar kunnen zijn dat dit niet is toegestaan en de buren kunnen eisen dat dit raam geblindeerd moet worden als dit raam te dicht op de erefgrens staat.

Het gebeurd vaak in een geschil waar men met de hakken in het zand gaat staan men op elke mogelijke manier de ander probeert te dwarsbomen waar het maar kan door op elke slak zout te leggen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 12:43
Als het een privé pad is mogen de buren daar niet overeenkomen, laat staan een bus parkeren.
Het is onwaarschijnlijk dat dit pad privé is.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 nov 2019 13:05
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 12:43
Als het een privé pad is mogen de buren daar niet overeenkomen, laat staan een bus parkeren.
Het is onwaarschijnlijk dat dit pad privé is.
Verklaar u nader? Een pad vanaf de straat voor, langs het huis naar de achtertuin is niet bepaald openbaar te noemen. Tenzij het gezamenlijke pad met de buren niet zou ophouden bij de tuin en door zou lopen. Maar dat lijkt mij dan weer niet waarschijnlijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door moederslink »

Het lijkt mij wel degelijk een privé pad.
Het eindigt bij de ene buur bij zijn terras en bij de TS tot de tuindeur.
Dan kan dit geen doorlopend pad zijn tot aan een achterom of zo , waar meerdere buren gebruik van maken.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dan maar gezellig verder pesten en een hek langs dat 60 cm brede paadje van uzelf zetten,

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Oblomova »

witte angora schreef:
26 nov 2019 12:02
Ik zie hier gewoon wederzijds getreiter in. Jij laat je kliko's staan, hij zet zijn bus er neer.

Zo zie ik het niet, TS had de kliko's namelijk verwijderd.
Wees eens eerlijk... is er met jou wel te praten, of, want dat gevoel krijg ik een beetje, wil je alleen maar je eigen zin doordrijven?
Zo las ik het verhaal dus niet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

Tessa944 schreef:
26 nov 2019 10:34
Ik heb recht van overpad om naar mijn tuindeur te komen, staat beschreven.
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 11:42
Als er een recht van overpad beschreven staat wil dat zeggen dat het gehele pad vrijgehouden moet worden.
Ik zou denken dat dat, in eerste instantie, afhangt van de precieze beschrijving van dat recht.

Het recht van overpad heeft betrekking op andermans grond, niet noodzakelijkerwijs op een 'pad' (wat daarvan de definitie dan ook moge zijn).

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 13:24
alfatrion schreef:
26 nov 2019 13:05
Het is onwaarschijnlijk dat dit pad privé is.
Verklaar u nader?
Tessa944 schreef:
26 nov 2019 10:34
Tussen onze huizen is een pad, dat pad leidt naar zijn terras en naar mijn tuindeur.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 13:24
Verklaar u nader? Een pad vanaf de straat voor, langs het huis naar de achtertuin is niet bepaald openbaar te noemen. Tenzij het gezamenlijke pad met de buren niet zou ophouden bij de tuin en door zou lopen.
Geen van de punten die u noemt, sluit uit dat dat pad 'openbaar' is.
Of een pad openbaar is, wordt bepaald aan de hand van de definitie in de wet.
Niet op basis van een subjectief gevoel 'of je het pad zo kunt noemen of niet'.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoewel het nog erg vroeg is, is de topicstarter nog niet terug geweest om berichten te lezen en vragen te beantwoorden. En zonder antwoorden kunnen we zo weinig (behalve speculeren en aannames doen).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een hekje mag niet omdat het overpad wederzijds kan zijn.

En met een kliko of bus.. eigenlijk hetzelfde en zij hadden voor de koop beter moeten informeren.
Als je bewijs van overpad op papier hebt even laten zien.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 nov 2019 14:09
NeoDutchio schreef:
26 nov 2019 13:24
alfatrion schreef:
26 nov 2019 13:05
Het is onwaarschijnlijk dat dit pad privé is.
Verklaar u nader?
Tessa944 schreef:
26 nov 2019 10:34
Tussen onze huizen is een pad, dat pad leidt naar zijn terras en naar mijn tuindeur.
En daaruit kunt u opmaken dat de huizen er al minimaal 30 jaar staan en het tussenliggende pad voor iedereen toegankelijk is geweest? En ook al zou het er meer dan 30 jaar liggen, u loopt over de oprit van een willekeurig huis, dus over privé grond om in een doodlopend steegje te gaan staan die vanaf de eigen oprit naar de eigen achtertuin loopt?
Het pad is niet direct vanaf de openbare weg bereikbaar, dus is het onwaarschijnlijk dat het om een openbaar pad gaat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
26 nov 2019 14:11
Hoewel het nog erg vroeg is, is de topicstarter nog niet terug geweest om berichten te lezen en vragen te beantwoorden. En zonder antwoorden kunnen we zo weinig (behalve speculeren en aannames doen).
We kunnen in ieder geval proberen om ten aanzien van wet- en regelgeving, definities en feiten op één lijn te zitten.
Als dat doel bereikt wordt, is dat toch winst. Het valt nog niet mee zo te zien.
En daaruit kunt u opmaken dat de huizen er al minimaal 30 jaar staan en het tussenliggende pad voor iedereen toegankelijk is geweest? En ook al zou het er meer dan 30 jaar liggen, u loopt over de oprit van een willekeurig huis, dus over privé grond om in een doodlopend steegje te gaan staan die vanaf de eigen oprit naar de eigen achtertuin loopt?
Het pad is niet direct vanaf de openbare weg bereikbaar, dus is het onwaarschijnlijk dat het om een openbaar pad gaat.
Ik vind het bijvoorbeeld winst dat uit deze bijdrage blijkt dat nu wél de wetstekst geraadpleegd is.
Eerder was dat duidelijk nog niet het geval, gezien de 'definitie' van openbaar die kennelijk aan onderstaande tekst ten grondslag lag:
Een pad vanaf de straat voor, langs het huis naar de achtertuin is niet bepaald openbaar te noemen. Tenzij het gezamenlijke pad met de buren niet zou ophouden bij de tuin en door zou lopen.
Zo komen we in ieder geval verder.
(en leren we ook dat zelfs forumleden waarvan wordt gezegd dat ze 'op de negeerlijst' staan, invloed kunnen hebben).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door sjohie »

TS, je kan bij het kadaster-punt-nl zelf (dus niet wederverkopers als kadasterdata oid die in google bovenaan staan) even de gegevens en kadastrale kaart kopen, voor een paar euro. Als je die pdf-kaart op schaal uitprint (let op default instellingen van adobe acrobat reader) dan kan je alles opmeten, en in de gegevens zou een eventueel vastgelegd recht van overpad moeten staan.

Gesloten