LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Modene auto's met hulpsystemen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

de auditu schreef:
28 nov 2019 23:05
witte angora schreef:
28 nov 2019 14:41
Lekker als je dat aan hebt staan en dan ook nog op de cruisecontrol, en heerlijk als je een vrachtwagen of een bejaarde in wil halen die 98 rijdt. Maar het verkeer op de andere baan denkt er toch anders over.
Huh? Wat hebben "bejaarden" hiermee te maken. Wat is de definitie van "bejaard"?
'Bejaard in het verkeer' is alles wat op zijn dooie akkertje over 's Heeren wegen rijdt, genietend van de omgeving, en zich niet bewust is van het overige verkeer.

Dat zijn bijvoorbeeld degenen die met 95/u op een lege A4 op de 3e rijstrook rijden.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door de auditu »

witte angora schreef:
28 nov 2019 23:24
de auditu schreef:
28 nov 2019 23:05
witte angora schreef:
28 nov 2019 14:41
Lekker als je dat aan hebt staan en dan ook nog op de cruisecontrol, en heerlijk als je een vrachtwagen of een bejaarde in wil halen die 98 rijdt. Maar het verkeer op de andere baan denkt er toch anders over.
Huh? Wat hebben "bejaarden" hiermee te maken. Wat is de definitie van "bejaard"?
'Bejaard in het verkeer' is alles wat op zijn dooie akkertje over 's Heeren wegen rijdt, genietend van de omgeving, en zich niet bewust is van het overige verkeer.

Dat zijn bijvoorbeeld degenen die met 95/u op een lege A4 op de 3e rijstrook rijden.
Nu begrijp ik het. Iedereen die met 95/u op een lege A4 op de 3e rijstrook rijdt, is per definitie bejaard.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze gedragen zich bejaard. Dat is nét even iets anders.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door de auditu »

Mag ik het zo formuleren?: Een verkeersdeelnemer die zich gewoon aan de maximumsnelheid houdt, geen onnodige risico's neemt, niet kleeft, niet rechts inhaalt en zich sowieso niet ergert aan andere weggebruikers, gedraagt zich bejaard.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou het eerder beschaafd noemen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik met 86,4 km/h in zware vrachtwagen op de 3e baan van de A4 richting Den Haag reed, dan is dat voor de afslag A44....
Dan gaan de 5 banen in 2 rechts en 3 links en soms is het zo druk dat ik graag tijdig op 3e baan ga rijden!

Als helder ziende ga ik vaak al 5 km voor deze splitsing naar Links!
Zodra er ruimte is al gaan want vaak ben ik niet de enige die dit moest doen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

de auditu schreef:
29 nov 2019 08:16
Mag ik het zo formuleren?: Een verkeersdeelnemer die zich gewoon aan de maximumsnelheid houdt, geen onnodige risico's neemt, niet kleeft, niet rechts inhaalt en zich sowieso niet ergert aan andere weggebruikers, gedraagt zich bejaard.
Fout, je mist een deel van de definitie. Wat jij noemt is inderdaad beschaaft. Een bejaarde die op een lege A4 op de 3e rijstrook met 95 rijdt, genietend van de omgeving, zich niet bewust zijnd van wat er om hem heen gebeurd, houdt zich beslist niet aan de verkeersregels. Als ik rechts met 100 rij (of iets verderop 120/130), moet ik kiezen tussen rechts inhalen, of van de 1e naar de 4e strook om er voorbij te kunnen. Vanwege die ene bejaarde, inderdaad.

Ik neem toch aan dat je het zelf vaak genoeg hebt meegemaakt dat mensen het vertikken naar een meer rechtsgelegen baan te gaan als er daar niks rijdt? Of, wat je hier hebt in het bollenseizoen, dat ze met 30 over de landweggetjes rijden waar je 60 mag, al het andere verkeer ophoudend?

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

snuffel1 schreef:
28 nov 2019 18:11
Met als die hulpsystemen creëer je een soort van schijnveiligheid en daardoor wordt menig automobilist ietwat overmoedig omdat hij/zij zich veilig voelt omdat die hulpsystemen wel ingrijpen als dat noodzakelijk is. Als er een hulpsysteem uitvalt dan is er bijna geen tijd meer om in te grijpen en kan dat hele nare gevolgen hebben.
Aanvullend op bovenstaande:

De hulpsystemen verhinderen dat de bestuurder de grenzen van zijn auto goed leert kennen. Zodra de bestuurder het 'randje' van wat de auto kan hebben nadert, grijpt een hulpsysteem in en voelt het voor de bestuurder alsof het allemaal nog goed gaat. En doe je het volgende keer weer precies zo. Als die volgende keer de omstandigheden net iets minder goed zijn, ga je genadeloos over het 'randje' heen. Denk hierbij aan de invloed van ASR en ESP systemen.

Zonder hulpsysteem zou je bij het naderen van dat 'randje' zelf moeten corrigeren om niet over het randje heen te gaan. En doe je wellicht volgende keer wat voorzichtiger. Zodat je die volgende keer, wanneer de omstandigheden net iets minder gunstig zijn, ook nog niet over het 'randje' gaat.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door de auditu »

Dus "die ene bejaarde" staat meteen voor alle bejaarden? Inmiddels zit ik lang genoeg op de weg om te weten dat het juist niet de "bejaarden" zijn die onnodig links rijden.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
29 nov 2019 09:29
... of van de 1e naar de 4e strook om er voorbij te kunnen. Vanwege die ene bejaarde, inderdaad.
Ik begrijp je verwarring en (door veel mensen gemaakte) fout, maar ga je toch even corrigeren:

De eerste rijstrook is de meest linker rijstrook, langs de middenberm. We tellen van links naar rechts. Op de A4 met 2x5 rijstroken is de rechterrijstrook dus rijstrook 5.

Zo nummeren alle officiële instanties en wegenbouwers de rijstroken om eenduidig de plaats op de weg aan te geven (bijvoorbeeld om een rijstrook af te laten kruizen door de verkeerscentrale ten behoeve van werkzaamheden of als gevolg van een ongeval)

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door de auditu »

breien schreef:
29 nov 2019 09:40
Volgens mij dwalen de bejaarden af van het onderwerp. 🚗🚗🧓👴👵🚗🚗
Inderdaad

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
29 nov 2019 09:42
witte angora schreef:
29 nov 2019 09:29
... of van de 1e naar de 4e strook om er voorbij te kunnen. Vanwege die ene bejaarde, inderdaad.
Ik begrijp je verwarring en (door veel mensen gemaakte) fout, maar ga je toch even corrigeren:

De eerste rijstrook is de meest linker rijstrook, langs de middenberm. We tellen van links naar rechts. Op de A4 met 2x5 rijstroken is de rechterrijstrook dus rijstrook 5.

Zo nummeren alle officiële instanties en wegenbouwers de rijstroken om eenduidig de plaats op de weg aan te geven (bijvoorbeeld om een rijstrook af te laten kruizen door de verkeerscentrale ten behoeve van werkzaamheden of als gevolg van een ongeval)
Ah, de bejaarde rijdt dus op strook 3, ik rij op strook 5, en moet dus van strook 5 naar strook 2 om de bejaarde op strook 3 in te kunnen halen. Of ik ga er rechts voorbij, dat kan ook (maar mag niet).

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

@ de auditu:

Voelt u zich aangesproken?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het voorbeeld was de A4.....
En daar gaan ze iets voorbij Schphol van 5 naar 3+2 banen....
Dan mag je rechtdoor naar Rotterdam op middelste dus 3e baan rijden, ongeacht hoe we gaan tellen!

En terug ga je van 3 banen naar plotseling er 2 bij dus ook op de rechter rijstrook kom je plotseling op de middelste terecht...
En als ze dan hard rijden vanaf de A44 kan ik niet zomaar naar rechts sturen!

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
29 nov 2019 09:32
snuffel1 schreef:
28 nov 2019 18:11
Met als die hulpsystemen creëer je een soort van schijnveiligheid en daardoor wordt menig automobilist ietwat overmoedig omdat hij/zij zich veilig voelt omdat die hulpsystemen wel ingrijpen als dat noodzakelijk is. Als er een hulpsysteem uitvalt dan is er bijna geen tijd meer om in te grijpen en kan dat hele nare gevolgen hebben.
Aanvullend op bovenstaande:

De hulpsystemen verhinderen dat de bestuurder de grenzen van zijn auto goed leert kennen. Zodra de bestuurder het 'randje' van wat de auto kan hebben nadert, grijpt een hulpsysteem in en voelt het voor de bestuurder alsof het allemaal nog goed gaat. En doe je het volgende keer weer precies zo. Als die volgende keer de omstandigheden net iets minder goed zijn, ga je genadeloos over het 'randje' heen. Denk hierbij aan de invloed van ASR en ESP systemen.

Zonder hulpsysteem zou je bij het naderen van dat 'randje' zelf moeten corrigeren om niet over het randje heen te gaan. En doe je wellicht volgende keer wat voorzichtiger. Zodat je die volgende keer, wanneer de omstandigheden net iets minder gunstig zijn, ook nog niet over het 'randje' gaat.
Je bedoelt iets als: een bocht nemen op een droge weg is anders als een bocht nemen op een natte weg. In het eerste geval, uitgaande van het oprijden van een toerit naar de A4 bijvoorbeeld, kun je hem (bocht van 90 graden) met een gangetje van 60 nemen, en dan grijpen de systemen in. In het tweede geval kom je naast de weg te liggen. Omdat je inderdaad de grenzen niet kent, en 60 dan veel te hard is, terwijl de systemen niet ingrijpen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik herken het wel. Mijn Volkswagen heeft ACC, en daardoor ook een automatische remfunctie (voor en achter). Een heerlijk systeem, op zich. Maar zeer regelmatig grijpt het op verkeerde momenten en manieren in - en soms schrik ik me wezenloos. Dus ook als je alert bent, kan een dergelijk systeem gevaar veroorzaken.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Van de week test gezien van de nieuwste Volvo .Als de afstand minder dan 50 meter is moet zij afremmen , niet dus knalde door en remde af tegen een vrachtwagen . Je kunt er niet op vertrouwen. Abs en slippen van de wielen ideaal , de rest zal je toch zelf moeten doen .

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door Gegrand »

Tsja.. zolang er nog steeds velen denken dat de maximaal toegestane snelheid gelijk staat aan minimaal verplicht te rijden snelheid... :wink:

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Je moet je aanpassen aan het verkeer.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Gegrand schreef:
29 nov 2019 16:31
Tsja.. zolang er nog steeds velen denken dat de maximaal toegestane snelheid gelijk staat aan minimaal verplicht te rijden snelheid... :wink:
Dus jij bent er zo een die op een 120 weg een vrachtauto die 92 rijdt met 95 inhaalt? :roll:

Gesloten