LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oude overstapboete betalen bij NLE

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Wiets2017
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2019 12:31

Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door Wiets2017 »

Hallo,
Ik ben per 1 november overgestapt van NLE naar Vattenfall(oude Nuon).
Ik had een 5 jarig contract bi NLE. Ik zat dus al een jaar bij NLE
Dat ik een boete moet betalen, dat begrijp ik, dat doet elke energie maatschappij en die boete wordt betaald door de nieuwe energiemaatschappij. Maar nu moet ik ook nog de boete terugbetalen aan NLE van de energiemaatschappij bij wie ik was voor ik overstapte naar NLE.
Ik ben vaker overgestapt naar een andere energiemaatschappij, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ook als ik daar een 3 of 5 jarig contract had.
Ik heb contact gehad met NLE en zij zeggen dat ik die moet betalen. Dus nu moet ik 250 euro betalen omfat ik overstap, dit wordt nu betaalt door Vattenval en ik moet 200 euro betalen als boete voor een overstap die ik daarvoor.
Wat kan ik hier tegen doen?

NeoDutchio
Berichten: 12308
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u overstapt binnen een contractperiode dan kan de nieuwe aanbieder deze boete voor zijn rekening nemen. Ik weet niet beter dat er altijd een clausule is dat deze geste terug betaald moet worden als u binnen een bepaalde tijd weer opzegt. NLE zal dit ook in de voorwaarden hebben staan, die heeft u gekregen.

U spreekt over 5 jarige contracten. Dat klinkt als een zakelijke overeenkomst. In dat geval heeft u geen consumentenbescherming.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door berndv »

Wiets2017 schreef:
29 nov 2019 12:48
Dat ik een boete moet betalen, dat begrijp ik, dat doet elke energie maatschappij en die boete wordt betaald door de nieuwe energiemaatschappij.
in zekere zin lijkt het wel zo ja. In feite wordt de boete voorgeschoten door de nieuwe aanbieder en betaalt u dit, niet zichtbaar, terug in de periode dat u klant blijft. Afspraak is dan dus wel dat u uw contract uitdient. Het is een soort van bonus die u krijgt voor het afsluiten van het contract.

Maar ik ga er even gemakshalve van uit dat zij hun voorwaarden wel op orde hebben, en het dus ook zeker wel contractueel vastgelegd is dat de boete die zij voor u aan uw vorige energieaanbieder hebben betaald, terugbetaald moet worden als u uw contract niet uitdient.

Maar goed, waarom sluit u van zulke lange contracten af? Het is in zekere zin goedkoper, maar u kunt niet oneindig die boetes door anderen laten betalen. U dacht wellicht goedkoper uit te zijn, maar helaas bent u ingehaald door de contractvoorwaarden.

Als de boete die NLE voor u betaalt heeft 250 euro bedroeg, heeft u daar dus ook een contract opengebroken met een lange looptijd, de boete van 250 euro geldt namelijk voor contracten die nog langer dan 2,5 jaar lopen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
29 nov 2019 13:23
U spreekt over 5 jarige contracten. Dat klinkt als een zakelijke overeenkomst. In dat geval heeft u geen consumentenbescherming.
NLE biedt contracten voor 5 jaar ook 'niet-zakelijk' aan.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u nu eens een keer uw contract uitdient en dan voor een jaar overstapt, krijgt u een bonus in plaats van dat u een boete moet betalen.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door 16again »

Ik zou toch zeggen dat hier de maximaal te betalen boetes staan:
https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... r-opzeggen
(onder Hoe hoog is de opzegvergoeding?)

Ik zie geen reden waarom daar boete bovenop zou moeten komen, van de vorige overstap.

En ja, als je minder vaak overstapt , heb je dit gezeur niet.
En ja, als de energieboer de consument niet verleidt over te stappen door de boete voor eigen rekening te nemen, heb je dit gezeur evengoed niet

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
29 nov 2019 14:36
[...]Ik zie geen reden waarom daar boete bovenop zou moeten komen, van de vorige overstap.
Die komt er ook niet bovenop.
NLE ziet het feit dat zij die boete betaald hebben, als het 'welkomstcadeau' dat moet worden terugbetaald als je vroegtijdig opzegt.

(Het zou kunnen dat TS dat niet had hoeven terugbetalen, als hij een paar dagen gewacht had met zijn opzegging).

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door 16again »

Sowieso associeer ik een cadeau niet met doorsluizen van dat geschonken bedrag aan een overstapboete.

Daarbij, op eerder aangehaalde pagina valt te lezen:
U hoeft het welkomstcadeau niet altijd terug te betalen. En ook niet altijd het volledige bedrag. Het kan zijn dat uw energieleverancier een onredelijke voorwaarde heeft opgenomen in de algemene voorwaarden. Dit is het geval wanneer:
U het energiecontract na 1 jaar opzegt, en in de algemene voorwaarden staat dat u moet betalen voor het cadeau.
U zegt het energiecontract op binnen 1 jaar, en in de algemene voorwaarden staat dat u meer dan 50 euro moet betalen voor het cadeau.
Voor zover de boete als cadeau wordt aangemerkt, kan m.i. dus hooguit 50,- euro in rekening worden gebracht.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Tja als je het onderste uit de kan wilt halen is dat het risico. Zeven jaar op rij inmiddels haal ik jaarlijks mijn bonus binnen met een gewoon jaarcontract.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door moederslink »

TS kreeg een 5 jarig contract bij NLE en zij hebben zijn vorige boete betaald, zo gaat dat.
Maar nu gaat hij vóór de tijd óók alweer bij NLE weg en willen zij die door hen betaalde vorige boete terug, want ze zijn toch Sinterklaas niet?
Als TS was gebleven bij NLE was er geen vuiltje aan de lucht geweest.
Déze boete wordt nu door NUON overgenomen .

Binnen 5 jaar 2x overstappen en 2x contractbreuk plegen en er zonder boete mee weg kunnen komen ?
Dat lijkt mij niet logisch :?

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
29 nov 2019 14:58
Binnen 5 jaar 2x overstappen en 2x contractbreuk plegen en er zonder boete mee weg kunnen komen ?
…...Dat lijkt mij niet logisch :?
Met dat waarde oordeel ben ik het op zich wel eens, maar dat waarde oordeel is niet relevant. Het gaat om de regelgeving.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door moederslink »

De regelgeving is dat de nieuwe energieboer de vorige boete betaalt , mits je je daar als nieuwe klant dan aanmeldt .
Ga je daar vóór de tijd dan óók weer weg ,kun je je afvragen waarom zij dan nog steeds die vorige boete moeten betalen : n.m.m hebben ze het recht om daar hun oude klant weer mee te confronteren en dat terug te halen.
Lijkt mij nog steeds logisch. :wink:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
29 nov 2019 15:11
Ga je daar vóór de tijd dan óók weer weg ,kun je je afvragen waarom zij dan nog steeds die vorige boete moeten betalen : n.m.m hebben ze het recht om daar hun oude klant weer mee te confronteren en dat terug te halen.
Lijkt mij nog steeds logisch. :wink:
Dat is wat ze doen inderdaad. Het betalen van die vorige boete is niet anders dan het krijgen van een welkomstbonus.

Terugeisen mag, maar binnen grenzen, in eerste instantie van de eigen voorwaarden, en daarnaast binnen de grenzen van de wet.
Zoals al aangehaald hier door 16again (dan hebben we het écht over regelgeving ;) )
De ACM is heel duidelijk hierover (maar de ACM is natuurlijk de rechter niet).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke schreef:
29 nov 2019 15:40
(...)
Het betalen van die vorige boete is niet anders dan het krijgen van een welkomstbonus...(...)
Dat is het ook, dus ga je weg binnen je contracttijd , dan toedelidokie welkomstbonus/ betaling boete.
Dat zou wat zijn....de welkomstbonus van NLE evengoed nog mogen houden terwijl je contractbreuk pleegt en de nieuwe leverancier betaalt dan ook nog de boete van in dit geval NLE , dan naai je er als klant mooi tussenuit.... :mrgreen:

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door 16again »

Ook NLE kan eens in de spiegel kijken. Hadden ze maar niet zo hongerig klant moeten binnenhalen, daarbij ook overstap boete voor eigen rekening nemend.
Onzin voor energie leverancier om de categorie overstappers met boete binnen te hengelen. Na 12 maanden zijn ze toch weer gevlogen

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dat is natuurlijk ook waar, maar niet slim om te tekenen voor 5 jaar wanneer je misschien toch weer na 1 jaar weg zou willen.
Het handigst is toch ieder jaar overstappen en slechts een éénjarig contract afsluiten, juist vanwege die welkomstbonussen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus nu moet ik 250 euro betalen omfat ik overstap, dit wordt nu betaalt door Vattenval en ik moet 200 euro betalen als boete voor een overstap die ik daarvoor.
Wat kan ik hier tegen doen?
Ehm, wat dacht je van van tevoren de voorwaarden bekijken...?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door Cro »

Ik vraag me eigenlijk wel af of je zo'n vergoeding van een overstapboete juridisch kan / moet zien als welkomstcadeau of welkomstpremie.

Daarnaast als kijk naar de site van de ACM maken ze daar verschil tussen een welkomstpremie en een welkomstcadeau, waarbij ze enkel voor het welkomstcadeau aangeven wanneer een bepaalde voorwaarde onredelijk zou zijn en als je die voorwaarden leest lijkt dat enkel te duiden op cadeau's anders dan een geldelijk bedrag. Dat stukje lijkt mij eigenlijk eerder te gaan over energie contracten waarbij je een ipad of een televisie krijgt dan over een contract waarbij een overstapboete overgenomen wordt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door tttlocke »

Goede vragen voor de ACM, Cro

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Oude overstapboete betalen bij NLE

Ongelezen bericht door moederslink »

Cro schreef:
29 nov 2019 19:08
Ik vraag me eigenlijk wel af of je zo'n vergoeding van een overstapboete juridisch kan / moet zien als welkomstcadeau of welkomstpremie.
(...)
Dat zou dus betekenen dat zo.n welkomstbonus wél iets anders is dan het overnemen vd boete?!

Gesloten