LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabo Zelf Beleggen stopt

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Elma1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2019 20:01

Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door Elma1973 »

Al tientallen jaren heeft mijn vader een aandelenportefeuille genaamd Rabo Zelf Beleggen. Al tientallen jaren wordt er niets actief met deze portefeuille gedaan, buiten het innen van dividend. Jaarlijkse kosten € 400,00.

20 november jl. ontvangen we een bericht van de Rabobank sinds 1 januari 2018 het doelrisicoprofiel binnen Rabo Zelf Beleggen niet meer wordt gehanteerd. Dat betekent dat Rabobank het risico van deze portefeuilles sinds die datum niet meer monitoren. Er moet worden overgestapt naar een andere beleggingsvorm of spaarvariant. De andere beleggingsvorm is Rabo Beheerd Beleggen en een spaarvariant levert met een beetje geluk 0,1% rendement op.

Rabo Beheerd Beleggen kent geen 100% aandelenportefeuille. Minimaal 10% moet uit obligaties bestaan. Jaarlijkse kosten € 1.550,00.
Mijn vader wil helemaal niet naar Rabo Beheerd Beleggen. Hij wil de portefeuille houden zoals deze is. Dan komt het erop neer dat we de portefeuille naar een andere dienstverlener moeten omzetten. Daar hebben we tot 1 januari a.s. de tijd voor.

Ik vind de hele gang van zaken ronduit belachelijk en vraag me af of de Rabobank dit eenzijdig en zo stellig mag doen? Ik weet ook niet bij welke instantie ik dit op korte termijn kan nagaan. Wie o wie kan mij helpen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door berndv »

Banken passen producten wel eens aan. Geven ze ook aan waarom ze dit product gaan uitfaseren?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd bericht. Ik heb er niets over gehoord dat zelf beleggen zou stoppen. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat je vader de formulieren voor het bepalen van het 'passende' risicoprofiel niet heeft teruggestuurd en dat ze daarom de dienstverlening zouden stoppen.

Maar los daarvan staat het een bank vrij om diensten te stoppen. Er is geen wet die de bank verplicht om deze diensten aan te blijven bieden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je kunt er nog wel met starten. Daar staat niet bij dat het stopt.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik zou toch maar de Rabobank vragen wat er nu werkelijk aan de hand is.
Dat de kosten €400 zijn zal te maken hebben met het bewaarloon van het grote aantal aandelen in de beleggingsportefeuille en basiskosten van Zelf beleggen niet voor het innen van dividend.
Welke kosten gerekend worden kunt u allemaal terugvinden op het overzicht van de beleggingsportefeuille.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door berndv »

Theotrucker schreef:
29 nov 2019 11:36
Je kunt er nog wel met starten. Daar staat niet bij dat het stopt.
Inderdaad, ik zag het ook. Dus er zal ergens een duidelijk uitleg en reden zijn, die reden zal ook vermoedelijk wel gecommuniceerd zijn, maar wordt hier helaas niet genoemd.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door jonis »

berndv schreef:
29 nov 2019 12:00
Theotrucker schreef:
29 nov 2019 11:36
Je kunt er nog wel met starten. Daar staat niet bij dat het stopt.
Inderdaad, ik zag het ook. Dus er zal ergens een duidelijk uitleg en reden zijn, die reden zal ook vermoedelijk wel gecommuniceerd zijn, maar wordt hier helaas niet genoemd.
Gecommuniceerd wordt een afwijkend risicoprofiel voor ts binnen zelf beleggen.
Dus; pas het risicoprofiel aan en verder is er niets aan de hand.
Zegt iemand met "zelf beleggen".
De vraag zal zijn wat iemand aan beleggingen heeft uitstaan staan tov zijn risicoprofiel

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door kweenie »

Daar zou het best mee te maken kunnen hebben. Als hij een risicomijdend profiel heeft een intussen vooral in aandelen met een hoog risico zit, dan kan het zijn dat ze dat niet meer willen. Het is alleen jammer dat ze daarbij dan alleen kijken naar het geld bij Rabo. Terwijl het natuurlijk best kan zijn dat er nog een fors kapitaal elders op een spaarrekening staat, wat nog wél rente op wordt vergoed...

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door joep873 »

Rabo Zelf Beleggen was sowieso al behoorlijk duur. Ik zou eens uitrekenen wat het u kost als u alles verplaatst naar een partij als DeGiro of Lynx of zo. Dat kost eenmalig wat aan- en verkoopkosten maar die verdient u later weer terug aan lagere beheerskosten.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Elma1973 schreef:
28 nov 2019 20:04
Ik vind de hele gang van zaken ronduit belachelijk en vraag me af of de Rabobank dit eenzijdig en zo stellig mag doen? Ik weet ook niet bij welke instantie ik dit op korte termijn kan nagaan. Wie o wie kan mij helpen?


Wel belachelijk, maar het mag/kan. Als RABO daar geen zin meer in heeft (ze hebben wel meer dingen waar ze geen zin in hebben), dan kan je gewoon naar een andere bank/broker overstappen. Zou ik toch doen met RABO producten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door tttlocke »

jonis schreef:
29 nov 2019 13:10
Gecommuniceerd wordt een afwijkend risicoprofiel voor ts binnen zelf beleggen.
Dus; pas het risicoprofiel aan en verder is er niets aan de hand.
Zegt iemand met "zelf beleggen".
De vraag zal zijn wat iemand aan beleggingen heeft uitstaan staan tov zijn risicoprofiel
Maar dat wordt volgens Rabobank al bijna twee jaar niet meer gemonitord.
Aanpassen van het profiel naar het meest offensieve, het meest risicovolle zou wellicht kunnen helpen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door jonis »

tttlocke schreef:
30 nov 2019 00:40
jonis schreef:
29 nov 2019 13:10
Gecommuniceerd wordt een afwijkend risicoprofiel voor ts binnen zelf beleggen.
Dus; pas het risicoprofiel aan en verder is er niets aan de hand.
Zegt iemand met "zelf beleggen".
De vraag zal zijn wat iemand aan beleggingen heeft uitstaan staan tov zijn risicoprofiel
Maar dat wordt volgens Rabobank al bijna twee jaar niet meer gemonitord.
Aanpassen van het profiel naar het meest offensieve, het meest risicovolle zou wellicht kunnen helpen.
Vandaar dat klant brief krijgt?

Rabo zal met zo'n brief ervan uitgaan dat klant risicoprofiel wil behouden (dat "tegenwoordig echter alleen in beheerd beleggen zit")
Klant wil echter alles behouden zoals het is, dus; .....pas het risicoprofiel aan en alles blijft zoals het is.
Dat lukt via dit forum niet; dus zal de vader van TS kontakt met de bank moeten opnemen; ik wil mijn beleggersrekening en beleggingen gewoon behouden zoals het is en daarvoor, indien nodig, het risicoprofiel aanpassen (ik ga niet sparen tegen 0,01% of beheerd beleggen....en anders ben ik weg)

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
30 nov 2019 10:03
Dat lukt via dit forum niet; dus zal de vader van TS kontakt met de bank moeten opnemen; ik wil mijn beleggersrekening en beleggingen gewoon behouden zoals het is en daarvoor, indien nodig, het risicoprofiel aanpassen (ik ga niet sparen tegen 0,01% of beheerd beleggen....en anders ben ik weg)

Prima idee! Bij SNS ben ik ook weggegaan nadat "Zelf Beleggen" stopte en e alleen een soort van Beheerd Beleggen overbleef. Nooit spijt van gekregen.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Rabo Zelf Beleggen stopt

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Jaarlijkse kosten 400 euro betekent volgens mij een portefeuille van ca 150.000-160.000 euro.
Bedenk dat een bank het beleggen er maar bij doen en het dus geen kerntaak is. Wel een leuke inkomstenbron.
Voor een echte broker is het wel en kerntaak en die zullen het niet zomaar afschaffen.
Bij DeGiro, TradersOnly en Flatex kun je beleggen zonder jaarlijkse kosten. Bij Flatex trouwens ook zonder transactiekosten, maar gezien de besparing van 4000 euro in 10 jaar die je kunt bereiken hoeft dat waarschijnlijk geen doorslaggevend argument te zijn.
TradersOnly (net als Lynx) hebben helaas een ingewikkeld systeem dat grotendeels Engels is, waar je helaas geen/nauwelijks beleggingsfondsen meer kunt kopen en als er weinig gehandeld wordt daarom niet echt een aanrader. Flatex handelt niet rechtstreeks op de beurs, maar via een soort eigen beurs in Duitsland (tradegate.de) daarom kan het zo goedkoop. Beleggingsfondsen bij Flatex zijn dan weer te duur vanwege de provisiekosten. Die kun je beter niet daar kopen. DeGiro is wel een echte Nederlandse broker en hier kun je ook in veel bekende beleggingsfondsen gratis handelen.

Gesloten