LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn meerdere technologieën om radiosignalen door te geven. Naast FM zijn er bijvoorbeeld AM, digitaal kabelsignaal, satelliet, digitenne, DAB+ of internet. Op AM na maken de Nederlandse zenders van al die varianten gebruik. Ik zie geen principiële reden waarom kabelbedrijven dan per se een FM signaal moeten doorgeven.

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

De kwaliteit van het analoge signaal van Ziggo via de kabel is abominabel slecht.
Het stereosignaal alsook de RDS-data laten het afweten. Via internet wordt domweg aanbevolen radio te luisteren via de tv. Realiseert Ziggo zich dan niet dat de geluidsinstallatie dan buiten spel staat? Of moet een ieder dan maar een soundbar aanschaffen?

FO

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door Cro »

SoundBoard schreef:
06 dec 2019 15:42
De kwaliteit van het analoge signaal van Ziggo via de kabel is abominabel slecht.
Het stereosignaal alsook de RDS-data laten het afweten. Via internet wordt domweg aanbevolen radio te luisteren via de tv. Realiseert Ziggo zich dan niet dat de geluidsinstallatie dan buiten spel staat? Of moet een ieder dan maar een soundbar aanschaffen?

FO
Waarom zou de geluidsinstallatie dan buitenspel staan? De TV kan gewoon worden aangesloten op die installatie, Eigenlijk iedere TV heeft wel een digitale uitgang en zeer veel modellen hebben ook nog analoog uit.

Ik vraag me trouwens af of je signaal problemen niet ergens anders mee te maken hebben. Hier lijkt het prima te functioneren al gebruik ik het vrijwel nooit meer.

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Het gaat hier in dit onderwerp niet over het nut van een soundbar ten opzichte van een stel tv-speakers.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jij komt met die soundbar aanzetten.. maar volgens mij heeft bijna elk modem ook gewoon een audio uitgang waarop je het signaal kan doorlussen naar je audio installatie.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn televisietoestel heb ik met een (optisch) kabeltje verbonden met mijn geluidsinstallatie. Dat werkt uitstekend.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door Cro »

SoundBoard schreef:
06 dec 2019 15:55
Het gaat hier in dit onderwerp niet over het nut van een soundbar ten opzichte van een stel tv-speakers.
Waarom begin je er dan over? Je brengt zelf de soundbar als argument in stelling.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hier een nieuwe mogelijkheid voor als binnenkort analoge radio verdwijnt van de kabel.
Er is nu een digitale radio tuner uitgebracht, welke alle digitale zenders van de kabel ontvangt
zonder dat de tv aan hoeft te staan, gewoon aansluiten op uw versterker en klaar.

https://myhumax.info/quantis-qe-317/

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door 16again »

Mogelijk: ja Maar of we hier nu echt op zitten te wachten?
Naast "gewoon aansluiten op uw versterker" , dient er ook met antenne kabels te worden gerommeld.
Simpelweg oude FM radio snoer overprikken werkt niet
En weer een extra afstandbediening, en een half miljoen kastjes met bijbehorend standby verbruik

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

€79,95 Ik denk dat vele de Kabel gaan opzeggen, een DAB+ is goedkopere en die op oude stereo is beter alternatief.

Maar deze kast past niet in de auto, waar bij vele nog FM in zit, alleen de laatste jaren komen de DAB+ nu erin!
Van de 8 miljoen rijden er nog tenminste 6½ miljoen zonder DAB+

Ook voor mijn E Bike, de Smartphone heeft wel FM maar die met DAB+ is extreem zeldzaam helaas.
Ik verwacht dat vele een goede FM buitenantenne kopen in plaats van deze lastige kast en nog een afstand bediening erbij.

De TV + satelliet tuner nu mooi in 1, ook de Video + latere DVD recorder zit in de Smart TV dus opname gaat prima.
Alles 1 kastje en radio met defecte kast gewoon op de knoppen apparaat.... hoe meer van deze zooi, des te grotere puinzooi van kabels.

1 TV en de rest is weg, auto sleutels in de zak uitgezonderd.... Ik denk dat Ziggo vele boze klanten zal krijgen en een overbelaste 1200 lijn waardoor de echte klachten niet meer doorkomen!

De Kabel is begonnen voor Radio + TV dus moeten ze het blijven doorgeven.
Na 1980 is gehele regio open geweest voor leggen kabels en de Gemeentelijke overgenomen.
Als een klant van de Coax naar Glas van KPN groep gaat koste meer dan dit goedkope kleine signaaltje door geven!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door thecure »

Komkommertijd schreef:
15 nov 2019 20:08
Als de Radio verdween kunnen mensen overstappen naar een ADSL aanbieder die het nog wel leverde!

Als we dat massaal doen draaien ze het terug, beste protest is weglopen, en zo snel mogelijk.
Grapjas, analoge radio gaar niet over adsl, we hebben het hier over de coax, vroeger CAI genoemd (centrale antenne inrichting)

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door thecure »

16again schreef:
11 jan 2020 08:21
Mogelijk: ja Maar of we hier nu echt op zitten te wachten?
Naast "gewoon aansluiten op uw versterker" , dient er ook met antenne kabels te worden gerommeld.
Simpelweg oude FM radio snoer overprikken werkt niet
En weer een extra afstandbediening, en een half miljoen kastjes met bijbehorend standby verbruik
Ik heb laatst een nieuwe receiver van pioneer gekocht, met streaming faciliteiten. Naast dat je spotify kan streamen kun je ook via tune-in honderden internetradiostations ontvangen. Geen analoge kabel of antenne meer nodig!
Voor de geinteresseerden, ik kocht de vsx934. Zijn vast ook duurdere, maar voor mij is deze goed genoeg met een redelijke prijs.
(Nee ik heb geen belang of aandelen in pioneer)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

ADSL is nu meestal VDSL.... en Internet Radio moduul is zonder afstand bediening en nog voordeliger ook....

Ik denk dat Ziggo wel eens flinke omzet daling kan krijgen, UPC was vroeger hier erg Populair op dit forum!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door kweenie »

peter17111962 schreef:
11 jan 2020 07:46
Hier een nieuwe mogelijkheid voor als binnenkort analoge radio verdwijnt van de kabel.
Er is nu een digitale radio tuner uitgebracht, welke alle digitale zenders van de kabel ontvangt
zonder dat de tv aan hoeft te staan, gewoon aansluiten op uw versterker en klaar.

https://myhumax.info/quantis-qe-317/
Volgens mij doen de losse kastjes die het gros van de mensen in huis heeft precies het zelfde, met als verschil dat je daar ook nog je tv op kunt aansluiten. Die kun je ook op je versterker aansluiten en die kun je ook gebruiken zonder je tv aan te zetten.

En als je geen losse ontvanger hebt, maar alleen een CI module in de tv, dan zou ik eerder op marktplaats een 'gewone' ontvanger kopen dan deze uitgeklede ontvanger. Ze worden daar namelijk bij bosjes aangeboden. (Of beter nog, als je wel internet hebt gewoon een ontvanger voor internetradio.)

En als je toch een nieuw apparaat wil, dan kun je een gewone dvb-c ontvanger kopen voor de helft van de prijs van dit apparaat. Dit apparaat heeft dus weinig toegevoegde waarde en lijkt vooral gericht op de 'onwetende' klanten die niet weten dat je de radio al die jaren al met de digitale ontvanger had kunnen luisteren.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: PETITIE: Analoge FM radio via de Ziggo kabel moet blijven!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Volgens mij doen de losse kastjes die het gros van de mensen in huis heeft precies het zelfde, met als verschil dat je daar ook
nog je tv op kunt aansluiten. Die kun je ook op je versterker aansluiten en die kun je ook gebruiken zonder je tv aan te zetten."

Dat klopt helemaal. Maar die normale kastjes hebben geen display, dus als je daarop radio luistert en je wilt een andere zender,
dan zit je in het wilde weg wat knoppen in te drukken en maar hopen dat het goed gaat, Dus de TV moet alsnog aan om te zien
wat je indrukt.

Gesloten