LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

Ik ben 43 jaar en erg gek op films en kom dan ook vaak in de bioscoop. Ik heb in april mijn opleiding facilitaire dienstverlening afgerond en ben nu op zoek naar een leuke baan waar mijn interesses liggen. Nu heb ik op een vacature gesolliciteerd als service employee bij Pathé Eindhoven maar ik kreeg daar als reactie op terug dat de vacature inmiddels ingevuld was. Echter een hele tijd hierna bleef de vacature nog wel op hun website staan. Dit heb ik vaker meegemaakt in het verleden als ik bij Pathé solliciteerde en ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat er bij Pathé aan leeftijdsdiscriminatie gedaan word. Als ik bij Pathé bioscopen rond kijk dan zie ik daar ook altijd alleen maar jongeren in de 20 werken en nooit iemand van boven de 30.
Dit kan echt niet meer in 2019! Als ik als iemand van 43 jaar ervoor kies om in een bioscoop te willen werken dan vind ik dat ik recht heb op evenveel kansen als een jongere van in de 20.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 dec 2019 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28
Beste antwoord
Gekozen door Cristian S

Re: Doet Pathé aan leeftijdsdiscriminatie?

door Klaas Jan » 09 dec 2019 16:25

Hallo Cristian, dat zou kunnen maar zoals anderen ook aangeven zou je dat moeten kunnen ondersteunen met feiten.
Inderdaad vreemd dat een vervulde vacature nog een tijd op de website blijft staan. Kan me goed voorstellen dat dat frustrerend is vooal als je zo gemotiveerd bent om daar aan de slag te gaan.
Ik vond op het internet een vacature bij Pathé die je bewering min of meer ondersteunt https://www.jongerenservicepunt.nl/vaca ... ker-pathe/: 'Jongeren vanaf 16 jaar tot 21 jaar (ouder mag ook, het liefst jonger en student)'
Ouder mag ook maar de toon is duidelijk genoeg lijkt me.
Het is echter maar één vacature, maar toch...
Succes met solliciteren.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat zei de bioscoop in kwestie ?

Je neemt iets aan zonder enig bewijs.

[Tekst verwijderd]

Ook is salaris vaak gekoppeld aan leeftijd en laat de functie geen hoge kosten toe.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 dec 2019 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Insinuatie verwijderd

witte angora
Berichten: 30752
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Mag ik eerlijk zijn?
Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
Ik ben 43 jaar en erg gek op films en kom dan ook vaak in de bioscoop.
Dit vind ik de meest belabberde motivatie om een bioscoop als service employee te werken. Een service employee is bij Pathé niets anders dan een schoonmaker. Zie: https://www.werkenbijpathe.nl/vacatures ... ndhoven-3/

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door kuklos »

Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
Nu heb ik op een vacature gesolliciteerd als service employee bij Pathé Eindhoven maar ik kreeg daar als reactie op terug dat de vacature inmiddels ingevuld was. Echter een hele tijd hierna bleef de vacature nog wel op hun website staan. Dit heb ik vaker meegemaakt in het verleden als ik bij Pathé solliciteerde .......
Dit is te weinig voor leeftijdsdiscriminatie. Wel om te constateren dat ze traag en slordig zijn in het verwijderen van vacatures op hun site.
Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
......
en ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat er bij Pathé aan leeftijdsdiscriminatie gedaan word.
Dat zou kunnen, maar je zal meer bewijs moeten hebben dat wat je tot nu toe hebt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
Ik ben 43 jaar en erg gek op films en kom dan ook vaak in de bioscoop. Ik heb in april mijn opleiding facilitaire dienstverlening afgerond en ben nu op zoek naar een leuke baan waar mijn interesses liggen.
Je opleiding vormt juist het probleem, voor servicemedewerker bij een bioscoop heb je geen opleiding nodig, dit is werk voor studenten en jongeren en hier is het salaris ook naar, als servicemedewerker verdien je tussen de EUR 9 en EUR 10,00 per uur conform de CAO.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ook ik had als werkgever leeftijdsdiscriminatie!

De jongeren vonden alles leuk en gingen dozen lezen en kijken wat erin zat.
Ouderen werken gewoon door en kijken op een lijst en die doos moet weg.

Ja, op enkele na vooral ouderen die weten dat zoveel mogelijk dezelfde dag nog op tijd bij Post NL, DHL of DPD moest aangeleverd worden en geen tijd om te kijken of het voor hun zelf ook leuk was.
Dat ik dan iets verkoop, dat kunnen ze thuis ook online doen, had alles van doos ook op website en vaak nog meer info.

Dus ik discrimineerde vaak jongeren omdat ze vooral de eerste proefdag de producten teveel bekeken...
Mag dat wel?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het kan ook een doorlopende vacature zijn? Oftewel het is een functie met een relatief hoog verloop, en ze zoeken dus eigenlijk constant mensen. Dan is het voor hen administratief makkelijker om die gewoon te laten staan, dan die om de paar werken te verwijderen en vervolgens weer opnieuw te moeten plaatsen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door scontra »

Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
Dit heb ik vaker meegemaakt in het verleden als ik bij Pathé solliciteerde en ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat er bij Pathé aan leeftijdsdiscriminatie gedaan word.
Als ik als iemand van 43 jaar ervoor kies om in een bioscoop te willen werken dan vind ik dat ik recht heb op evenveel kansen als een jongere van in de 20.
Uw afwijzing nu zal niet zozeer te maken hebben met uw leeftijd of opleiding, maar wel in de eerdere afwijzing(en) die u op uw sollicitatie(s) heeft gehad.
Dat u graag in een bioscoop wilt werken wil nog niet zeggen dat de bioscoopeigenaar daarom de plicht heeft om u aan te nemen.
Ga op zoek naar een "echte" baan voor een volwassen kerel en beperk uw bioscoopbezoekjes tot de besteding van uw vrije tijd. :wink:

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

witte angora schreef:
25 nov 2019 18:40
Mag ik eerlijk zijn?
Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
Ik ben 43 jaar en erg gek op films en kom dan ook vaak in de bioscoop.
Dit vind ik de meest belabberde motivatie om een bioscoop als service employee te werken. Een service employee is bij Pathé niets anders dan een schoonmaker. Zie: https://www.werkenbijpathe.nl/vacatures ... ndhoven-3/
Ten eerste heb ik nooit gezegd dat dit mijn enige motivatie is om in een bioscoop te werken dus dit is wel een rare aanname. Ik heb zelf vroeger een opleiding gevolgd in de detailhandel en ook jaren in winkels gewerkt. Ook heb ik al van mijn 20e tot mijn 22e bij de Pathé gewerkt en weet dus echt wel wat de werkzaamheden inhouden en dit is veel meer dan alleen maar schoonmaakwerk! Aangezien ik mijn opleiding facilitaire dienstverlening heb afgerond is het daarom niet zo'n vreemde stap om te willen werken in een dienstverlenende functie waarin je zowel schoonmaakwerk doet als dienstverlenend bent naar klanten. Ten tweede vind ik dat een bedrijf het niet kan maken om te selecteren op basis van leeftijd. Ook als iemand van in de 40 hier wil werken moet dat gewoon mogelijk zijn ongeacht wat het salaris is. In een supermarkt bijvoorbeeld zie je ook veel jongeren werken maar worden ook nog steeds ouderen aangenomen.

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

scontra schreef:
26 nov 2019 14:41
Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
Dit heb ik vaker meegemaakt in het verleden als ik bij Pathé solliciteerde en ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat er bij Pathé aan leeftijdsdiscriminatie gedaan word.
Als ik als iemand van 43 jaar ervoor kies om in een bioscoop te willen werken dan vind ik dat ik recht heb op evenveel kansen als een jongere van in de 20.
Uw afwijzing nu zal niet zozeer te maken hebben met uw leeftijd of opleiding, maar wel in de eerdere afwijzing(en) die u op uw sollicitatie(s) heeft gehad.
Dat u graag in een bioscoop wilt werken wil nog niet zeggen dat de bioscoopeigenaar daarom de plicht heeft om u aan te nemen.
Ga op zoek naar een "echte" baan voor een volwassen kerel en beperk uw bioscoopbezoekjes tot de besteding van uw vrije tijd. :wink:

Dus omdat Pathé er duidelijk voor kiest alleen studenten/jongeren aan te nemen en dit algemeen geaccepteerd is geworden is dit geen "echte" baan voor een volwassen kerel? Dit is qua werk niet heel anders dan het werken in een winkel of horeca gelegenheid/fastfood keten, dus dit zijn in jouw ogen dan ook banen waar alleen maar jongeren mogen werken en geen ouderen?

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

crazyme schreef:
25 nov 2019 18:32
Wat zei de bioscoop in kwestie ?

Je neemt iets aan zonder enig bewijs.

Misschien is jouw achternaam bekend bij werkgevers en volgt een afwijzing wegens slechte reputatie.

Ook is salaris vaak gekoppeld aan leeftijd en laat de functie geen hoge kosten toe.
Zoals ik al aangaf kreeg ik als reactie dat de vacature al ingevuld was. De vacature bleef daarna echter nog een paar weken op hun website staan. Dit is geen doorlopende vacature en dit is vaker gebeurd op deze manier.
Ik heb meerdere mensen gesproken die dit ook hebben ervaren tijdens sollicitaties bij Pathé en het feit dat je bij elke Pathé alleen maar jongeren ziet werken is denk ik wel voldoende bewijs!
Dat mijn achternaam bekend is en een slechte reputatie heeft is natuurlijk onzin!
Dat salaris gekoppeld zou zijn aan leeftijd wil nog niet zeggen dat iemand in de 40 hier niet zou kunnen werken. Ik bepaal nog altijd zelf of dat ik voor het minimumloon ergens wil werken of niet.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Cristian, dat zou kunnen maar zoals anderen ook aangeven zou je dat moeten kunnen ondersteunen met feiten.
Inderdaad vreemd dat een vervulde vacature nog een tijd op de website blijft staan. Kan me goed voorstellen dat dat frustrerend is vooal als je zo gemotiveerd bent om daar aan de slag te gaan.
Ik vond op het internet een vacature bij Pathé die je bewering min of meer ondersteunt https://www.jongerenservicepunt.nl/vaca ... ker-pathe/: 'Jongeren vanaf 16 jaar tot 21 jaar (ouder mag ook, het liefst jonger en student)'
Ouder mag ook maar de toon is duidelijk genoeg lijkt me.
Het is echter maar één vacature, maar toch...
Succes met solliciteren.

witte angora
Berichten: 30752
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Cristian S schreef:
09 dec 2019 15:47
witte angora schreef:
25 nov 2019 18:40
Mag ik eerlijk zijn?
Cristian S schreef:
25 nov 2019 17:22
Ik ben 43 jaar en erg gek op films en kom dan ook vaak in de bioscoop.
Dit vind ik de meest belabberde motivatie om een bioscoop als service employee te werken. Een service employee is bij Pathé niets anders dan een schoonmaker. Zie: https://www.werkenbijpathe.nl/vacatures ... ndhoven-3/
Ten eerste heb ik nooit gezegd dat dit mijn enige motivatie is om in een bioscoop te werken dus dit is wel een rare aanname.
Maar het is wel wat je hier verteld. En waar mensen hier op reageren, is op wat er verteld wordt. [Tekst verwijderd]

Maar als je al eerder al twee jaar bij dit bedrijf gewerkt hebt, en je wordt niet aangenomen... dan zijn ze kennelijk op je uitgekeken. Wat de reden ook is. Dan kun je hier wel je beklag doen, maar denk je nu echt dat ze je nu ineens wel aan zullen nemen?
Laatst gewijzigd door Radar op 09 dec 2019 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onvriendelijke opmerking

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

witte angora schreef:
09 dec 2019 16:30
Cristian S schreef:
09 dec 2019 15:47
witte angora schreef:
25 nov 2019 18:40
Mag ik eerlijk zijn?Dit vind ik de meest belabberde motivatie om een bioscoop als service employee te werken. Een service employee is bij Pathé niets anders dan een schoonmaker. Zie: https://www.werkenbijpathe.nl/vacatures ... ndhoven-3/
Ten eerste heb ik nooit gezegd dat dit mijn enige motivatie is om in een bioscoop te werken dus dit is wel een rare aanname.
Maar het is wel wat je hier verteld. En waar mensen hier op reageren, is op wat er verteld wordt. [Tekst verwijderd]

Maar als je al eerder al twee jaar bij dit bedrijf gewerkt hebt, en je wordt niet aangenomen... dan zijn ze kennelijk op je uitgekeken. Wat de reden ook is. Dan kun je hier wel je beklag doen, maar denk je nu echt dat ze je nu ineens wel aan zullen nemen?
Wat een vreemde reactie weer! Ik begin bijna te denken dat je een medewerker van Pathé bent.
Ik heb in mijn originele bericht nooit gezegd dat dit mijn motivatie was om in een bioscoop te werken, dat maak jij er van.
En eigenlijk gaat het jou ook helemaal niets aan wat mijn motivatie is want dat is hier irrelevant.
Dat ze op mij uitgekeken zijn is weer een onzinnige opmerking want ik heb daar 2 jaar met veel plezier en tevredenheid van beide kanten gewerkt en ben daar zelf weggegaan omdat ik bij mijn vaste baan meer uren kreeg. En dat was 23 jaar geleden dus niemand van toen is nu nog daar werkzaam!
Als je denkt dat mijn doel van dit bericht is dat ik alsnog word aangenomen dan heb je echt niets begrepen van mijn intentie. Mijn doel is namelijk om mensen er bewust van te maken dat leeftijdsdiscriminatie blijkbaar nog steeds voorkomt tijdens sollicitaties.

witte angora
Berichten: 30752
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Cristian S schreef:
09 dec 2019 17:47
Mijn doel is namelijk om mensen er bewust van te maken dat leeftijdsdiscriminatie blijkbaar nog steeds voorkomt tijdens sollicitaties.
Leeftijdsdiscriminatie komt gewoon voor, daar doe je niks aan. Alleen al het minimum jeugdloon is in feite discriminatie. Net zoals er op zoveel items gediscrimineerd wordt, of het nu wel of niet mag.

Wat kan volgens jou het Radar-forum hier aan doen?

Dan een andere opmerking: als je inmiddels ruim 20 jaar weg bent, en niemand van toen er nog werkt, kun je dan wel stellen dat de functie waar je op gesolliciteerd hebt nog exact hetzelfde is? Of zou het kunnen dat de functie inmiddels een andere inhoud heeft? Ik gaf je een link met de functie, daar wordt toch echt alleen maar over schoonmaakwerk gesproken. Niet over al het andere dat je noemt.

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

witte angora schreef:
09 dec 2019 17:56
Cristian S schreef:
09 dec 2019 17:47
Mijn doel is namelijk om mensen er bewust van te maken dat leeftijdsdiscriminatie blijkbaar nog steeds voorkomt tijdens sollicitaties.
Leeftijdsdiscriminatie komt gewoon voor, daar doe je niks aan. Alleen al het minimum jeugdloon is in feite discriminatie. Net zoals er op zoveel items gediscrimineerd wordt, of het nu wel of niet mag.

Wat kan volgens jou het Radar-forum hier aan doen?

Dan een andere opmerking: als je inmiddels ruim 20 jaar weg bent, en niemand van toen er nog werkt, kun je dan wel stellen dat de functie waar je op gesolliciteerd hebt nog exact hetzelfde is? Of zou het kunnen dat de functie inmiddels een andere inhoud heeft? Ik gaf je een link met de functie, daar wordt toch echt alleen maar over schoonmaakwerk gesproken. Niet over al het andere dat je noemt.
Dus omdat leeftijdsdiscriminatie "gewoon" voorkomt (beetje raar trouwens om dit gewoon te vinden) mag niemand er iets van zeggen?
Het radar-forum neemt mensen in ieder geval serieus, zou jij ook eens kunnen proberen in plaats van alleen maar lopen bashen zonder goede argumenten en later ineens toegeven dat het inderdaad voorkomt! En als ik zoiets plaats dan mag je er best wel een beetje vertrouwen in hebben dat ik weet waarover ik praat! Ik kom er dagelijks en ken genoeg mensen bij Pathé om te weten dat de functie niet veel veranderd is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Cristian S schreef:
09 dec 2019 17:47
Ik heb in mijn originele bericht nooit gezegd dat dit mijn motivatie was om in een bioscoop te werken, dat maak jij er van.
Je zegt dat wel degelijk:
Ik ben 43 jaar en erg gek op films en kom dan ook vaak in de bioscoop. Ik heb in april mijn opleiding facilitaire dienstverlening afgerond en ben nu op zoek naar een leuke baan waar mijn interesses liggen.
Maar gezien hoe je hier reageert op de reacties snap ik wel dat Pathé je niet als gastheer wilt hebben in hun bioscoop.

P.S. @witte angora vanavond ff samen met onze Pathe kaart een filmpje pakken? Ik maak de popcorn, dan mag jij dit keer de zaal stofzuigen na afloop, vergeet vooral de komkommer restjes niet op te zuigen.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door kuklos »

Cristian S schreef:
09 dec 2019 16:07
Ik heb meerdere mensen gesproken die dit ook hebben ervaren tijdens sollicitaties bij Pathé en het feit dat je bij elke Pathé alleen maar jongeren ziet werken is denk ik wel voldoende bewijs!
Wettelijk gezien is dit absoluut onvoldoende als bewijs.
Cristian S schreef:
09 dec 2019 17:47
Mijn doel is namelijk om mensen er bewust van te maken dat leeftijdsdiscriminatie blijkbaar nog steeds voorkomt tijdens sollicitaties.
Ik heb het bijzonder sterke vermoeden dat zo ongeveer iedereen dat wel weet.
Cristian S schreef:
09 dec 2019 19:25
Dus omdat leeftijdsdiscriminatie "gewoon" voorkomt (beetje raar trouwens om dit gewoon te vinden) mag niemand er iets van zeggen?
Dat heeft witte angora nooit gezegd.
Cristian S schreef:
09 dec 2019 17:47
Ik begin bijna te denken dat je een medewerker van Pathé bent.
En nu ben je af. Kritiek op wat je zegt dus moet iemand wel bij Pathé werken. Ja hoor. Iedereen hier werkt bij Pathé, en alle zorgverzekeraars, en alle banken, en alle farmaceutische bedrijven en ....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zomaar even iets anders: op het moment dat de film begint gaan die medewerkers van alles doen , behalve er ook leuk bij komen zitten in de zaal en film kijken.
Dan moeten ze ruimen, de bar bijvullen, WC's schoonmaken , vegen , vitrines bijvullen, dus een filmpje kijken is er niet bij, dat zal , lijkt mij, toch echt in je eigen tijd moeten gebeuren.

Waarom probeer je het niet in een filmhuis , daar zie ik ook wel ' ouderen ' aan het werk , bij de koffie etc .

Leeftijdsdiscriminatie mag niet/ nooit , maar het gebeurt wél en iedere dag en overal. Waardeloos , maar er zijn nu volop mensen te krijgen dus dan kiezen ze voor jongeren, minder duur, minder ( hoog) opgeleid voor deze job.

Cristian S
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 nov 2019 17:10

Re: Doet Pathé als werkgever aan leeftijdsdiscriminatie?

Ongelezen bericht door Cristian S »

moederslink schreef:
09 dec 2019 20:45
Zomaar even iets anders: op het moment dat de film begint gaan die medewerkers van alles doen , behalve er ook leuk bij komen zitten in de zaal en film kijken.
Dan moeten ze ruimen, de bar bijvullen, WC's schoonmaken , vegen , vitrines bijvullen, dus een filmpje kijken is er niet bij, dat zal , lijkt mij, toch echt in je eigen tijd moeten gebeuren.
Als ik bij een bioscoop ga solliciteren is het ook niet mijn bedoeling om er "gezellig bij te komen zitten" daar heb ik tenslotte mijn gold abonnement voor 😉

Gesloten