LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uitkopen van partner uit woning

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jwp70
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 20:46

uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door jwp70 »

Beste,

mijn vraag: ik en mijn ex partner hebben een huis gekocht, terwijl de echtscheiding al was aangevraagd. nu heb ik begrepen dat de woning dus niet meer onder gemeenschap van goederen zou vallen. is dit zo?.
Nu zijn we op het punt om de woning geheel op mijn naam te zetten ( dit kon niet eerder vanwege schulden op ons beider naam).
de woning is aanzienlijk in waarde gestegen. mijn ex partner heeft niet aan de aankoop van de woning betaald, niets aan de verbouwing, en nooit iets aan de hypotheek afdracht. heeft hij recht op de helft van de overwaarde omdat hij domweg op de eigendomsakte staat?

ik hoop dat jullie mijn een antwoord geven

met vriendelijk groet,

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn eerste vraag is (natuurlijk): waarom in vredesnaam deze constructie...?

Los daarvan: ik hoop dat je je hebt laten adviseren in dit geheel. Wat zegt je adviseur? Vaar bij dergelijke zaken niet blind op een forum... dat kan je heel duur komen te staan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door moederslink »

Hierin geef ik Moneyman gelijk:
samen schulden...samen tóch een huis kopen , terwijl de echtscheiding al was aangevraagd ( :roll: ), en dan nu het huis alleen op jouw naam?
Vreemde constructie , maar jullie zullen dat wel met redenen gedaan hebben.

Het is jullie gezamenlijk eigendom dus samen de lasten( ook al betaalt hij niets) dan ook samen de lusten ( overwaarde)...jullie wáren ( of zíjn? ) nog niet gescheiden....( ? )
Jullie zouden met de billen bloot moeten bij een kundig adviseur, alles uit en te na doorspitten en bespreken en afspraken kunnen maken en deze zure appel moeten doorslikken , het liefst in pais en vree natuurlijk, en wat gaat de bank zeggen?
Laatst gewijzigd door moederslink op 09 dec 2019 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hoe lang bent u dan al bezig met die scheiding dat de waarde van die woning zo sterk gestegen zou zijn?

En zo ‘domweg’ is dat niet, hij staat tenslotte ook op de hypotheekakte. Je kunt rustig met iemand, waar je helemaal niets mee te maken hebt een woning kopen. Moet u toch aan de geldgever een apart verhaal hebben opgehangen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door kokka »

Je kan hier ook uit lezen dat de ex-partner TS heeft geprobeerd te helpen aan een koopwoning toen er besloten is niet met elkaar verder te gaan. Nu er overwaarde is, wil TS hem niet belonen voor deze hulp.
Maar goed....dit is wat ik vermoed en is niet gebaseerd op enige feitelijke kennis van deze zaak.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door scontra »

jwp70 schreef:
09 dec 2019 20:55
Beste,

mijn vraag: ik en mijn ex partner hebben een huis gekocht, terwijl de echtscheiding al was aangevraagd.
Nu zijn we op het punt om de woning geheel op mijn naam te zetten ( dit kon niet eerder vanwege schulden op ons beider naam).
Naar ik veronderstel is de hypotheeklening verstrekt op beider inkomen !
Is uw persoonlijke inkomen (ruim) voldoende om de lasten van volledige hypotheeklening te kunnen dragen en is de 'bank' (die u uiteraard als heeft geïnformeerd) hier al mee akkoord gegaan ?
Zo niet, dan maar eerst eens bij de 'bank' informeren hoe het verder moet.
De verdeling kan pas worden gemaakt/vastgelegd als u de financiële kant van de zaak op orde heeft.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door Jefdus »

Het is heel simpel; als de ex-partner 'domweg' op de eigendomsakte staat, dan is hij gewoon 50% eigenaar van de woning (tenzij andere percentages op de akte staan vermeld). Daarmee heeft hij dus ook recht op 50% van de overwaarde. Of hij daadwerkelijk meebetaalt aan hypotheek, verbouwingen, of wat dan ook, verandert daar helemaal niks aan. Zelfs als de ex-partner niet op de hypotheekakte zou staan, verandert dat niks. Een eigendomsakte is wat dat betreft echt een losstaande akte die enkel definieert wie eigenaar is van wat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Je Ex heeft recht op 50% van de schuld, als je de woning alleen neemt word dat 50% van overwaarde!

Afbetalen doet er niet toe, waarde stijging & aflossen ook niet, gewoon huidige waarde minus restschuld delen door 2.
Als je de woning houd betaal je aan de EX de 50% overwaarde.

Verder hoeft verbouwen geen waarde op te leveren.
Een nieuwe Gif groene keuken is voor mijn juist een waarde daling, alleen als het populaire kleur is kan de waarde stijgen.

Ja, een Komkommer die geen groene keuken wil! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Komkommertijd op 10 dec 2019 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door witte angora »

jwp70 schreef:
09 dec 2019 20:55
mijn vraag: ik en mijn ex partner hebben een huis gekocht, terwijl de echtscheiding al was aangevraagd. nu heb ik begrepen dat de woning dus niet meer onder gemeenschap van goederen zou vallen. is dit zo?.
Met mijn simpele lekenverstand zou ik zeggen dat de woning onder de onverdeelde boedel valt, omdat jullie hem samen hebben gekocht.

Tenzij de woning niet gekocht is onder gemeenschap van goederen, maar onder huwelijkse voorwaarden. Maar ook dan zitten er misschien nog wel wat haken en ogen aan, mbt de waardestijging enzovoorts.

Hoe is de woning eigenlijk gefinancierd? Met alleen jouw geld, of gemeenschappelijk geld?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door berndv »

Heb er gelukkig nog nooit mee te maken gehad, maar als ik zoek op internet lees ik het volgende:
https://www.echtscheiding.nl/huwelijk/g ... n-goederen
Als u getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan betekent dat dat alle spullen gemeenschappelijk zijn. Als u en uw partner gaan scheiden dan moeten alle bezittingen eerlijk worden verdeeld (50/50 dus). De peildatum van de verdeling is het tijdstip waarop het verzoekschrift tot echtscheiding 
is ingediend. Dit is per 1 januari 2012 wettelijk zo geregeld. deze wet is op 1 september 2013 aangevuld. Verduidelijkt is dat het gaat om het exacte tijdstip van indiening van het verzoekschrift. Dit exacte tijdstip van het eindigen van de gemeenschap van goederen kan van belang zijn. Bijvoorbeeld als één van beiden op de dag van indiening van het verzoekschrift een erfenis ontvangt. Schakel altijd een deskundige in voor advies over de verdeling zodat er achteraf geen problemen ontstaan met uw ex-partner of bijvoorbeeld de belastingdienst.
Hoe dit nu juridisch geregeld moet gaan worden? Geen idee. Het lijkt mij alsof u zich in een zeer lastig parket heeft gewrongen door eerst de scheiding aan te vragen, maar vervolgens wel een woning aankoopt met beide partners op de eigendomsakte, waarmee uw partner feitelijk dus gewoon mede-eigenaar is van de woning. Met mijn leken-verstand zou ik zeggen dat de woning weliswaar niet onder de verdeelde boedel valt, maar wel gezamenlijk eigendom is, met de daarbij behorende rechten en plichten. Wat dus betekent dat als u uw (ex)-partner wilt uitkopen, deze dient uit te kopen met de huidige marktwaarde.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

na de aanvraag echtscheiding is een andere situatie ontstaan, u bent geen partner meer in de zin van huwelijk echter, u bent wel partner in de zin van huizenbezit en daar wringt nu de schoen, huis is van u beidden dat betekent dat de schuld ook van u beidden is maar OOK de waarde van he thuis!!!

Mijns inziens heeft uw partner dus recht op de helft van de waarde van het huis minus de schuld die erop rust...

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: uitkopen van partner uit woning

Ongelezen bericht door BL2 »

We kunnen dit topic wel afsluiten, afgelopen week heeft TS nergens meer op gereageerd. In totaal nog geen 10 minuten online geweest.

Het wordt verder toch maar gissen, zonder input van TS.

Gesloten