LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
11 dec 2019 06:58
Kortom, los de woningnood op door scheidingen en relatiebreuken te verbieden.

(.....)
Er zijn veel te veel bejaarden die in een eengezinswoning blijven wonen. Dan zou ik zeggen: zorg ervoor dat mensen niet zo oud worden :wink:

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »


Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lowieze schreef:
11 dec 2019 08:25
witte angora schreef:
11 dec 2019 06:58
Kortom, los de woningnood op door scheidingen en relatiebreuken te verbieden.

(.....)
Er zijn veel te veel bejaarden die in een eengezinswoning blijven wonen. Dan zou ik zeggen: zorg ervoor dat mensen niet zo oud worden :wink:
witte angora schreef:
11 dec 2019 06:58
Kortom, los de woningnood op door scheidingen en relatiebreuken te verbieden.

Of bouw woningen kleiner. Of zo dat ze, net als vroeger, makkelijk te splitsen en samen te voegen zijn.
Het is inderdaad zo dat er eigenlijk al decennia lang 'verkeerd' gebouwd wordt.

In heel veel plaatsen zijn maar twee 'smaken': appartementen of volwaardige gezinswoningen. En meestal zijn de appartementen niet verspreid over de gezellige en relatief groene wijken met gezinswoningen, maar worden die gebouwd op de 'mindere' lokaties.

Maar ook alleenstaanden en ouderen willen graag in die gezellige woonwijk (blijven) wonen. Niet perse in een grote gezinswoning met tuin. Maar wel tussen de gezinnen. Als de mogelijkheid er financieel is, blijven ze dus maar in hun ruime gezinswoning wonen. Met als gevolg dat starters die graag een gezin willen stichten zijn aangewezen op de appartementen waar eigenlijk niemand op zit te wachten.

Al vanaf de jaren zestig worden woonwijken gebouwd met eindeloze straten vol rijtjeshuizen. Vervang een deel voor kleinschalige appartementen, en ouderen uit de wijk zullen veel sneller bereid zijn om te verhuizen. Kleiner wonen, maar wel in hun vertrouwde buurt. En die gescheiden vader? Ook die kan in de wijk bij zijn kinderen wonen, zonder meteen een hele gezinswoning te moeten bezetten.

Denk hierbij aan 3-kamer appartementen van zo'n 60m2 met klein tuintje of ruim balkon. Zodat de oudere of alleenstaande ook nog van buiten kan genieten.

In mijn ogen zou bovenstaande voor veel doorstroming in wijken kunnen zorgen, waardoor met relatief weinig nieuwbouw toch veel mensen aan geschikte woonruimte geholpen kunnen worden.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Vervang een deel voor kleinschalige appartementen, en ouderen uit de wijk zullen veel sneller bereid zijn om te verhuizen. Kleiner wonen, maar wel in hun vertrouwde buurt.”

En tegen welke huur dan Ivo.w? Want dat is waar de meeste ouderen tegenaan lopen, dat ze ineens zo’n 150 euro meer huur moeten gaan betalen omdat het nieuwbouw is.
En als je een leeftijdsgrens gaat stellen van bv. 55+, dan komt die gescheiden vader niet in aanmerking voor zo’n woning.

Voor de rest helemaal met je eens hoor.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je voor €460,- een verouderde rijtjes Sociale huurwoning heb na heel veel jaren huren....
en de nieuwe senioren woning is voor deze alleenstaande €725,- dan weigeren ze ondanks de huur subsidie!

En als je broer en zus die ook 65+ zijn en van de Camping af moeten, van €2600,- om €3250 per jaar naar vrije sector woning moeten van boven de €1100,- dat ze nooit kunnen betalen....
Dan komen er 3 oudere in 1 huis te wonen en komt deze sociale woning nooit vrij!

Als echter de Hoofd bewoonster komt te overlijden staan er wel plotseling 2 hoog bejaarde op straat!
Wat dan?
Ik adviseerde deze familie om na de verkoop van de €3250,- park de €2060,- nog even aan te houden voor de zekerheid.
Vooral nu er op dit soort ontruim parken erg veel word aangeboden en zwaar onder de vraagprijs gedumpt word.

Ik las echter op het huurcontract uit 1968 de Fam..XXX... staan dus hun familie naam dus mogen ze als het goed is gewoon alle 3 blijven!
Nu dit laatste bewijs bekend is gaat die laatste Chalet ook vermoedelijk binnenkort in de verkoop...
Zo komt er nooit een gezinswoning vrij!

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Nijogeth »

fonsflons schreef:
11 dec 2019 08:40
Of gewoon polygamie promoten.
Denken in oplossingen waar we wat mee kunnen. Ik mag dat wel ;)

Alledagenzon
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:59

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Alledagenzon »

Neem even een kijkje op de website van het CBS, daar zie je wat de oorzaak van de woningnood is. "Het aantal immigranten steeg in de eerste helft van 2019 tot bijna 113 duizend". Dit is toch niet meer op te lossen? Onze kinderen betalen de rekening. Mijn dochter woont in een schuur voor 1100 euro per maand. Genoeg mensen profiteren van de woningnood, zelfs leden van het koninklijk huis. Huizen zijn om in te wonen, niet om mee te beleggen. Ik vind het heel erg voor deze jonge generatie die nu wil kopen of huren. Ze lopen gewoon vast. Welke politieke partij heeft het lef om dit aan te pakken?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Welke politieke partij heeft het lef om dit aan te pakken?
Zij die profiteren van de woningschaarste door (forse) waardestijging van de eigen woning, zullen doorgaans stemmen op een partij die deze vermogensgroei wil beschermen. VVD, CDA, etc. De PvdA heeft nooit een vuist willen maken en hebben zelfs ingestemd met de verhuurdersheffing om hun toenmalige coalitiepartner VVD te pleasen.

De woningnood wordt zo deels in stand gehouden door gevestigde belangen. Politiek touwtrekken tussen haves en have nots. Het probleem kan daarom alleen door een links kabinet worden aangepakt.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 11 dec 2019 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je kunt mensen niet dwingen hun woning te verkopen of de huur op te zeggen, alleen om doorstroom te creëren. Dit moet vanuit mensen zelf komen. Ik heb zelf toevallig net mijn eerste appartement gekocht, ze zijn het nog aan het bouwen. De prijs was makkelijk op te hoesten, ook al had ik geen vetpot achter de hand of een dik salaris. De bank dacht gelukkig mee. Overigens zijn er genoeg plekken waar de prijzen van huizen nog goedkoper zijn, maar ja, dan zit je ook weer verder van de stad af en er zijn er genoeg die dat niet willen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd. Ik heb via woningnet gereageerd op een woning. Vanaf maandag stond ik op plek 3, dus nog 2 voor me. Er waren op dat moment al 11 afzeggers. Gisteren was ik in de buurt, dus even kijken of het wat is. Sta ik vanmorgen op plek 4. Dus ineens 3 voor me. Kan iemand mij vertellen wat voor spelletje hier gespeeld wordt? Een urgent die er 'even' tussen door gedrukt wordt? Een vriendje van een woonmakelaar die er tussendoor gedrukt wordt? Of wat anders?

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Over de woningnood: deze week heb ik gereageerd op een loting woning in Zeist. Een flatje met één slaapkamer, 2e verdieping, zonder lift. Niet veel bijzonders dus. Vanmorgen sloot de termijn waarop je kan reageren. Er waren maar liefst 828 kandidaten.

Hoezo woningtekort?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 dec 2019 09:29
Vreemd. Ik heb via woningnet gereageerd op een woning. Vanaf maandag stond ik op plek 3, dus nog 2 voor me. Er waren op dat moment al 11 afzeggers. Gisteren was ik in de buurt, dus even kijken of het wat is. Sta ik vanmorgen op plek 4. Dus ineens 3 voor me. Kan iemand mij vertellen wat voor spelletje hier gespeeld wordt? Een urgent die er 'even' tussen door gedrukt wordt? Een vriendje van een woonmakelaar die er tussendoor gedrukt wordt? Of wat anders?
Ik heb bij een makelaar gewerkt en het gebeurde inderdaad weleens dat een collega-makelaar met een “urgent” geval kwam. En dat “urgent” geval kreeg dan een huis toegewezen waar anderen al tijden voor ingeschreven stonden. En zoiets gebeurt bij een Woningstichting ook weleens, als je een kruiwagen hebt krijg je soms voorrang.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, op die woning hoef ik niet meer te rekenen. Ik vind dit maar een vies spelletje.

Vooral voor degene die tot gisteren nummer 1 stond is het zuur. Die dacht een woning te hebben....

Maar ik vond het al zo vreemd, normaal is er een groepsbezichtiging, dat was deze keer niet het geval. Iedere week waren er tussen de 2 en 4 afvallers, een voor een.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 dec 2019 09:29
Vreemd. Ik heb via woningnet gereageerd op een woning. Vanaf maandag stond ik op plek 3, dus nog 2 voor me. Er waren op dat moment al 11 afzeggers. Gisteren was ik in de buurt, dus even kijken of het wat is. Sta ik vanmorgen op plek 4. Dus ineens 3 voor me. Kan iemand mij vertellen wat voor spelletje hier gespeeld wordt? Een urgent die er 'even' tussen door gedrukt wordt? Een vriendje van een woonmakelaar die er tussendoor gedrukt wordt? Of wat anders?

Zolang er nog op de woning gereageerd kan worden, kunnen er altijd nog mensen voor je op de plek belanden. 40% van het woningaanbod gaat zo langzamerhand naar allerlei doelgroepen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Nope, je kan niet meer op de woning reageren. Al een paar weken niet meer. Ik heb de vraag maar aan de wbv gesteld. Ben benieuwd naar het antwoord, als ze al reageren. En wat het antwoord waard is.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 dec 2019 10:47
Nope, je kan niet meer op de woning reageren. Al een paar weken niet meer.

Dan zou het zomaar iemand kunnen zijn die onder die 40% valt. Er zijn bijv. ook gemeenten die ouderen voorrang geven als zij vertrekken uit hun te grote woning.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 dec 2019 10:37
Maar ik vond het al zo vreemd, normaal is er een groepsbezichtiging, dat was deze keer niet het geval. Iedere week waren er tussen de 2 en 4 afvallers, een voor een.

Zou kunnen betekenen dat de afvallers bij nader onderzoek niet aan de (inkomens)voorwaarden voldeden.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook die ouderen moeten binnen de gestelde termijn reageren. Als ze dat gedaan hebben kunnen ze inderdaad voorrang krijgen. Maar niet als ze buiten de reactietermijn reageren.

De 40% die jij noemt (en maak daar maar gerust 70-90% van), krijgt woningen toegewezen die nog niet eens op Woningnet geadverteerd zijn. Die woningen zie je ook niet.

Waarom mensen de woning niet genomen hebben weet ik niet. Het is wel eerder gebeurd, in Bilthoven, dat ik 19e kandidaat was. Bij de eerste groepsbezichtiging hadden 15 mensen zich aangemeld om te komen kijken. Er kwam er geen een. Uiteindelijk ben ik 2e geworden.

Maar je noemt inderdaad iets: het zou zomaar kunnen dat iemand in eerste instantie onterecht is afgewezen, en dat het nu is hersteld. Aan de andere kant: dat er 11 mensen voor mij reageerden die niet aan de voorwaarden voldeden geloof ik ook weer niet. Een of twee kan, maar geen 11.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als ik kijk op Woningnet Utrecht dan staat er o.a.:

Let op: tijdens de gegevenscontrole wordt bekeken of uw huishoudsamenstelling aan de voorwaarden voldoet. Wanneer niet voldaan wordt aan deze voorwaarden, kan de woning helaas niet aan u worden toegewezen.

U komt alleen in aanmerking voor deze woning als u de inkomensverklaring op tijd inlevert!


Dat zou dus al een verklaring kunnen zijn voor de afvallers. Is deze woning niets voor jou trouwens? https://www.woningnetregioutrecht.nl/Ee ... ls/29854/1

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd genoeg stond de woning die je noemt niet in mijn lijstje van woningen. Inmiddels wel, bij de loterijwoningen. Vreemd, het komt wel vaker voor dat woningen pas later zichtbaar worden.

Er zijn inmiddels 309 aanmeldingen, terwijl de woning net een dag online staat.

Gesloten