LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] winterbanden na afkoop van leasecontract

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
jokajoes
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2019 11:01

winterbanden na afkoop van leasecontract

Ongelezen bericht door jokajoes »

Mijn werkgever heeft medio juni 2018 mijn lease-auto overgekocht van Volvo Car Lease. In mijn lease-contract was het gebruik en de bandenwisseling van winterbanden inbegrepen,. In de tussentijd hebben er 3 bandenwissels probleemloos plaatsgevonden. De bandenwissels zijn door mijn werkgever betaald. Begin november jl. blijken mijn banden door de leasemaatschappij een maand ervoor opgehaald te zijn..... Telefonisch is een dag later door Volvo Car Lease toegezegd nieuwe banden toe te sturen. Alleen is de toezegging later door hen ingetrokken. En ik had helaas geen contactpersoon die die toezegging had gedaan.

Volvo Car Lease geeft nu aan dat 'vanzelfsprekend' de winterbanden NIET bij de afkoop van het contract behoren en dat ik moet aantonen dat ze wel bij de aankoop betrokken zijn.... Ik heb nu gesteld dat Volvo Car Lease moet aantonen dat de winterbanden NIET bij de aankoop betrokken zijn. Zij leggen de bewijslast nu bij mij.

Heeft iemand ervaring met deze vreemde gang van zaken? Als ik een auto koop staat er toch ook niet expliciet vermeld dat het stuur, de stoelen e.d. bij de aankoop behoren? Ik dacht een auto te kopen met alle onderdelen, zoals ik tijdens de leaseperiode ook had. Graag tips en alvast dank.

Groeten Jos

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: winterbanden na afkoop van leasecontract

Ongelezen bericht door berndv »

jokajoes schreef:
12 dec 2019 11:17
Volvo Car Lease geeft nu aan dat 'vanzelfsprekend' de winterbanden NIET bij de afkoop van het contract behoren en dat ik moet aantonen dat ze wel bij de aankoop betrokken zijn.... Ik heb nu gesteld dat Volvo Car Lease moet aantonen dat de winterbanden NIET bij de aankoop betrokken zijn. Zij leggen de bewijslast nu bij mij.
En daar ligt die bewijslast ook. Als het goed is heeft u, of uw werkgever, op papier wat die gekocht heeft. En als er op het moment van aankoop zomerbanden op zaten en de auto is gekocht in de staat waarin die op dat moment verkeerde, dan is dat dus met de banden die er op het moment van aankoop onder zaten.
jokajoes schreef:
12 dec 2019 11:17
Als ik een auto koop staat er toch ook niet expliciet vermeld dat het stuur, de stoelen e.d. bij de aankoop behoren?
Nee, maar een set winterbanden die niet gemonteerd zijn op het moment van aankoop worden in veel gevallen onder accessoires geschaard. Het stuur en de stoelen zijn noodzakelijk onderdelen om de auto te gebruiken waar die voor is, namelijk een vervoersmiddel. Een set winterbanden is geen noodzakelijk onderdeel van de auto.

Het is aan u om op basis van de koopovereenkomst aan te tonen dat die winterbanden onderdeel uitmaakten van de overeenkomst.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: winterbanden na afkoop van leasecontract

Ongelezen bericht door criticus2 »

volgens mij is dit een discussie die werkgever als nieuwe eigenaar moet voeren, niet u als ""alleen maar"" gebruiker. Sterker nog, formeel heeft denk ik de leasemaatschappij met u helemaal niets te maken.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: winterbanden na afkoop van leasecontract

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zou hier inderdaad niet tussen gaan zitten, laat de werkgever dit lekker met de lease maatschappij regelen. Dit zal namelijk ongetwijfeld ergens in de overeenkomst staan tussen de werkgever en de lease maatschappij.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: winterbanden na afkoop van leasecontract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat wel raar is, is dat er na de verkoop nog drie bandenwissels hebben plaatsgevonden...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: winterbanden na afkoop van leasecontract

Ongelezen bericht door renewouters »

Moneyman schreef:
12 dec 2019 23:35
Wat wel raar is, is dat er na de verkoop nog drie bandenwissels hebben plaatsgevonden...
Dat soort dingen komt wel vaker voor. Het zijn vaak onafhankelijke processen. zolang de banden blijven liggen worden die gewoon gemonteerd en gedemonteerd als je daarom vraagt. De bandenwisselaar stuurt gewoon zijn rekening en eens in de zoveel tijd wordt de boel opgeschoond. Zo rij ik momenteel nog steeds in mijn auto terwijl het leasecontract is afgelopen. Werkgever betaalt gewoon, maar de kans is groot dat zodra er iets bijzonders moet gebeuren (onderhiud, reparatie) dat de auto niet meer terug komt.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: winterbanden na afkoop van leasecontract

Ongelezen bericht door chrisd1 »

jokajoes schreef:
12 dec 2019 11:17
Mijn werkgever heeft medio juni 2018 mijn lease-auto overgekocht van Volvo Car Lease. In mijn lease-contract was het gebruik en de bandenwisseling van winterbanden inbegrepen,.
Alleen het gebruik de wisseling en niet de banden zelf.

Gesloten