LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door moederslink »

Een compleet gekkenhuis is het, honderden reacties op één woning.
Als ik soms naar de resultaten kijk , zijn er wel errug veel ' urgenten ' 🥺
Ik denk écht dat er volop ingezet moet gaan worden op woningcomplexen voor 55 plussers.
De bevolking vergrijst in rap tempo , mensen moeten zelfstandig blijven wonen dus geef die ' bejaarden ' voorrang en gewoon midden in woonwijken en niet ergens achteraf waar deze mensen onbekend zijn en waar geen winkels e.d dichtbij zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 dec 2019 11:33
Vreemd genoeg stond de woning die je noemt niet in mijn lijstje van woningen. Inmiddels wel, bij de loterijwoningen. Vreemd, het komt wel vaker voor dat woningen pas later zichtbaar worden.

Er zijn inmiddels 309 aanmeldingen, terwijl de woning net een dag online staat.

Is het niet zo dat er dagelijks nieuwe woningen op de site worden geplaatst? Wat overigens weer per regio kan verschillen. Zag ook een paar seniorenwoningen op die site staan, weet alleen niet of je al 55+ bent.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

Klinkt allemaal als een grote stoelendans. En de muziek is al een tijd stil

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Precies, de woning waar ik nu ineens 4e kandidaat ben is van oorsprong een seniorencomplex. Nu mag ineens iedereen reageren. Met als gevolg: jonge mensen bezetten woningen die geschikt zijn voor senioren, en senioren kunnen hun veel te grote eengezinswoningen niet uit, ook al zouden ze dat graag willen. Dat zie je ook bij andere complexen in de regio Utrecht. En ik denk overal wel.

@ ZeerPrivé: op Woningnet regio Utrecht worden woningen minimaal zes dagen geadverteerd. Het overkomt mij regelmatig, en ik kijk iedere dag, dat er in mijn lijstje ineens woningen zijn waar ik nog een dag of 3 of 4 kan reageren, terwijl er al best veel reacties zijn. Het lijkt wel een soort ontmoedigingsbeleid voor mensen die van buiten komen, dat ze hopen dat mensen niet op tijd door hebben dat die woningen beschikbaar zijn.

Ik ben inderdaad 55+. maar bij de meeste seniorencomplexen hebben 65+ voorrang boven 55-65. Daar kan ik doorgaans ergens in het midden aansluiten.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
12 dec 2019 12:02
Een compleet gekkenhuis is het, honderden reacties op één woning.
Als ik soms naar de resultaten kijk , zijn er wel errug veel ' urgenten ' 🥺
Ik denk écht dat er volop ingezet moet gaan worden op woningcomplexen voor 55 plussers.
De bevolking vergrijst in rap tempo , mensen moeten zelfstandig blijven wonen dus geef die ' bejaarden ' voorrang en gewoon midden in woonwijken en niet ergens achteraf waar deze mensen onbekend zijn en waar geen winkels e.d dichtbij zijn.

Ik vind dat 55-ers echt te jong zijn voor seniorencomplexen. Die staan nog volop in het doorgaans drukke, werkzame leven. Wooncomplexen bouwen voor 65+ lijkt mij reëler en wenselijker, anders komen er waarschijnlijk veel te veel 'jonge' senioren voor in aanmerking en schiet het zijn doel voorbij.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik ben inderdaad 55+. maar bij de meeste seniorencomplexen hebben 65+ voorrang boven 55-65. Daar kan ik doorgaans ergens in het midden aansluiten.
Zit nog even verder te kijken op die site en inderdaad zijn veel seniorenwoningen bestemd voor 65+. Wel begrijpelijk, maar vervelend voor jou. In het tamelijk recente verleden lag dat nog op 55+.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind 55+ te jong voor bejaardencomplexen, die zijn er ook. Daar kan ik *ook* op reageren, maar daar ga ik absoluut niet tussen zitten. Maar er zijn ook complexen, gewone appartementen, die levensloopbestendig zijn. Geen drempels, lift naar de bovenverdiepingen, alles gelijkvloers, maximaal 2 slaapkamers, brede (97 cm) deuren, de woonkamer hoeft niet eens zo heel groot te zijn, de keuken ook niet. Daar kun je tot op hoge leeftijd blijven wonen.

Voor mensen die uit de kinderen zijn, zijn dit soort appartementen uitstekend geschikt. Dat zijn dus min of meer 50-55 plussers. En dat is dus wat ik zoek. Ook aan één slaapkamer heb ik genoeg, logé's komen hier toch niet meer, maar dan moet de woonkamer wel weer minimaal 24 m2 zijn.

In Zeist is momenteel zelfs een complex in aanbouw speciaal voor jongeren tot 29: die woningen voldoen aan alle bovenstaande voorwaarden.

Maar goed, als dat soort appartementen voor jongeren worden opengesteld, komen senioren in veel te grote eengezinswoningen niet aan de bak. En als gevolg daarvan komen jongeren maar moeilijk aan een geschikte woning als er kleintjes komen. Als eengezinswoningen sowieso al beschikbaar komen voor de 'gewone' woningzoekende. Doorgaans gaan ze naar statushouders.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door moederslink »

De wijk waar mijn zoon woont wordt of gesloopt of gerenoveerd.
Daar wonen de meesten al zo.n 40- 50 jaar dus die willen hun buurtje niet meer uit.
Er worden nu kleine eengezinswoningen voor in de plaats gebouwd, dom dom dom ....dan komen er weer gezinnen in en waar moeten die oudjes naartoe ? :roll:

Ja Zeer Privé , 55+ is te jong misschien voor een seniorencomplex, maar aan de andere kant is een diversiteit in leeftijd juist fijn voor de ouderen daar ....die ' jongeren' kunnen mogelijk hand en spandiensten verrichten plus de oudjes blijven ' jong' tussen die jongeren :!:

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
12 dec 2019 12:20
Ik ben inderdaad 55+. maar bij de meeste seniorencomplexen hebben 65+ voorrang boven 55-65. Daar kan ik doorgaans ergens in het midden aansluiten.
Zit nog even verder te kijken op die site en inderdaad zijn veel seniorenwoningen bestemd voor 65+. Wel begrijpelijk, maar vervelend voor jou. In het tamelijk recente verleden lag dat nog op 55+.
Klopt, ik was dan ook erg blij toen ik 55 werd. Het is sinds een paar maanden, of een jaar, veranderd.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ja Zeer Privé , 55+ is te jong misschien voor een seniorencomplex, maar aan de andere kant is een diversiteit in leeftijd juist fijn voor de ouderen daar ....die ' jongeren' kunnen mogelijk hand en spandiensten verrichten plus de oudjes blijven ' jong' tussen die jongeren :!:
Iemand van 65 is doorgaans ook nog gezond genoeg om hand en span diensten te verlenen voor 80+ers.
Ík heb een kennisje die als zeer actieve 55-er in zo'n complex is gaan wonen, die heeft spijt als haren op zijn hoofd en voelt zich ook helemaal niet thuis bij de echte 'oudjes'. Maar ja, weer even verhuizen zit er ook niet in.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 dec 2019 12:21
Ik vind 55+ te jong voor bejaardencomplexen, die zijn er ook. Daar kan ik *ook* op reageren, maar daar ga ik absoluut niet tussen zitten. Maar er zijn ook complexen, gewone appartementen, die levensloopbestendig zijn. Geen drempels, lift naar de bovenverdiepingen, alles gelijkvloers, maximaal 2 slaapkamers, brede (97 cm) deuren, de woonkamer hoeft niet eens zo heel groot te zijn, de keuken ook niet. Daar kun je tot op hoge leeftijd blijven wonen.

Dat je niet in bejaardencomplexen wilt wonen, kan ik helemaal begrijpen. Er zit een wereld van verschil tussen iemand van 55 of 75 en ouder. Inderdaad komen er ook steeds meer levensloopbestendige woningen, maar daar zal een extreem grote groep op reageren.

Overigens zijn mijn kinderen de deur uit, maar ik houd wel een kamer beschikbaar voor als er onverhoopt eentje terug komt. Zoals zoveel volwassen kinderen na bijv. verbreken relatie tegenwoordig weer terug komen naar ouderlijk huis omdat ze anders onder de brug moeten slapen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
12 dec 2019 12:22
De wijk waar mijn zoon woont wordt of gesloopt of gerenoveerd.
Daar wonen de meesten al zo.n 40- 50 jaar dus die willen hun buurtje niet meer uit.
Er worden nu kleine eengezinswoningen voor in de plaats gebouwd, dom dom dom ....dan komen er weer gezinnen in en waar moeten die oudjes naartoe ? :roll:

Ja Zeer Privé , 55+ is te jong misschien voor een seniorencomplex, maar aan de andere kant is een diversiteit in leeftijd juist fijn voor de ouderen daar ....die ' jongeren' kunnen mogelijk hand en spandiensten verrichten plus de oudjes blijven ' jong' tussen die jongeren :!:
U zegt: er worden nu kleine eengezinswoningen gebouwd, maar zijn dat geen levensloopbestendige woningen dan?
Deze worden tegenwoordig wel vaker gebouwd als er oude woningen gesloopt worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee , het zijn ' gewone' woningen....niet levensloopbestendig.
Er zit een verdieping op met een smalle trap naar boven.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@lowieze: levensloopbestendig is alles gelijkvloers, geen dorpels en vaak met bredere deuren. Veel appartementencomplexen worden bij renovatie / groot onderhoud tegenwoordig meteen levensloopbestendig gemaakt.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora schreef:
12 dec 2019 09:29
Vreemd. Ik heb via woningnet gereageerd op een woning. Vanaf maandag stond ik op plek 3, dus nog 2 voor me. Er waren op dat moment al 11 afzeggers. Gisteren was ik in de buurt, dus even kijken of het wat is. Sta ik vanmorgen op plek 4. Dus ineens 3 voor me. Kan iemand mij vertellen wat voor spelletje hier gespeeld wordt? Een urgent die er 'even' tussen door gedrukt wordt? Een vriendje van een woonmakelaar die er tussendoor gedrukt wordt? Of wat anders?
Inmiddels heb ik het antwoord: het bleek een administratieve fout te zijn die recht is gezet. Dat kan gebeuren. De frustratie is er niet minder om dat ik nog steeds geen enkele kans heb op een woning.

Dat betekent, want die beslissing had ik al genomen toen ik op plek 7 of zo stond, dat ik de huidige woning op ga knappen en de regio Utrecht voor langere tijd laat voor wat het is. Dit heeft geen enkel nut zo.

Het betekent wel dat ik om de 14 dagen ruim 60 kilometer onderweg blijf naar mijn vrijwilligerswerk. Het betekent ook dat ik dit niet uit kan bouwen, vanwege de kosten. En deze omgeving is, wat sociale contacten betreft, voor buitenstaanders een onneembaar fort. Dat wordt openlijk toegegeven. Het is niet anders.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Is er in jouw omgeving dan geen vrijwilligerswerk te vinden dat je leuk vindt?

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Je komt er hier niet tussen, ik heb al van alles geprobeerd. En als je denkt dat ik de enige ben? Absoluut niet.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier nog zoiets in Utrecht: 'voormalig 55+ complex'. Nu krijgen 65+ voorrang op alle anderen, alhoewel er meer selectiecriteria zijn.

https://www.woningnetregioutrecht.nl/Ee ... ls/29874/4

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 dec 2019 14:19
Hier nog zoiets in Utrecht: 'voormalig 55+ complex'. Nu krijgen 65+ voorrang op alle anderen, alhoewel er meer selectiecriteria zijn.

https://www.woningnetregioutrecht.nl/Ee ... ls/29874/4

Zo, da's een waslijst aan voorrangscriteria. Waarom zetten ze i.p.v. senioren niet meteen 55+ of 65+ dan zien de mensen in 1 oogopslag of het de moeite waard is de adv aan te klikken.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom. En de meeste criteria zijn onnodig. De meeste 55-65+ zitten in een eengezinswoning met 4 kamers, óf in een vergelijkbaar complex. Twee volkomen overbodige regels dus.

En als ze uit de eengezinswoning weg zijn, kunnen urgenten nog altijd daarin.

Gesloten