LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

crazyme schreef:
13 dec 2019 11:51
Oblomova schreef:
13 dec 2019 10:58
Ik ben dol op vlees en wil het helemaal niet uit mijn eetgewoontes schrappen, maar ik realiseerde me steeds meer, met elke hap die ik ervan neem, welke onnodig dierenleed ik daarmee steun. Daarom ben ik onlangs vegetariër geworden.
Gefeliciteerd. Wat moeten wij met deze informatie ?

Mijn lievelingskleur is blauw.
Jammer dat u het bericht niet volledig quoted. Deze informatie ontbreekt nu:
'Hopelijk zijn er meer die daartoe overgaan en kan er een vuist mee worden gemaakt.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/b ... n-varkens/'

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2019 12:34
Vegetariërs collectief wegzetten als moralisten en drammers is complete flauwekul.
Jouw bewering is flauwekul. Want dat is namelijk niet beweerd. Beweerd is dat een aantal vegetariërs de onhebbelijke neiging heeft om hun mening door te drammen. Dat wekt weerstand op. Alle vleeseters hier zeggen dat als iemand vegetariër wil worden, gewoon doen. Maar ze zeggen ook, dring het mij niet op.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier eten we een paar keer per week een biologisch stukje vlees.
De rest vd week is het vegetarisch.
Ook om redenen van het dierenleed dat er achter zit.
Ieder moet dat zelf weten , maar het is niet verkeerd om er weer eens even bij stil te staan.
Laat dit topic niet ontaarden in geruzie en elkaar een mening opdringen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door berndv »

Klaas Jan schreef:
13 dec 2019 12:49
Jammer dat u het bericht niet volledig quoted
Dat is tegen de huisregels... :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door scontra »

Oblomova schreef:
13 dec 2019 10:58
welke onnodig dierenleed ik daarmee steun. Daarom ben ik onlangs vegetariër geworden.

Hopelijk zijn er meer die daartoe overgaan en kan er een vuist mee worden gemaakt.
Dat eenzijdige verhaal over 'dierenleed' heeft u ook alleen maar van "horen vertellen" en naar het zich laat aanzien bent u nog nooit bij een boeren(op vok)bedrijf over de vloer geweest.
Je kan niet klakkeloos maar alles "geloven" wat er wordt gezegd en geschreven, ook niet over dierenleed (en ook niet over het klimaat en alle bijkomende zaken)
Uiteraard gaat er wel het e.e.a. mis, daar bestaat geen twijfel over, maar overdrijven en je mening aan anderen (proberen) op te dringen is een hele business op zich geworden en wat er wordt verteld, dat strookt echt niet altijd met de 'werkelijkheid'.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Oblomova »

Klaas Jan schreef:
13 dec 2019 12:46
kuklos schreef:
13 dec 2019 12:22
Je bedoelt continu lopen drammen om hun mening door jouw strot te rammen.
Als je wel vlees wilt eten kun je dat op dit forum ook gewoon kwijt hoor.
Dat is niet meer of minder drammen dan iemand doet die geen vlees meer eet vanwege dierenleed.
Meningen uitwisselen, meer is het niet.
Inderdaad.
Een mening kan ook alleen het hierboven omschreven effect hebben als die een gevoelige snaar raakt, lijkt mij.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
13 dec 2019 12:53
Hier eten we een paar keer per week een biologisch stukje vlees.
Die arme beestjes worden ook opgefokt tot grote vleesleveranciers en als ze op voldoende gewicht zijn, op dezelfde wijze aan hun eindje gebracht. :wink:

mh73

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mh73 »

Ons gezin eet graag vlees, maar ik zie best wel de punten van 'de andere kant'. Minder vlees eten vind ik best een mooie compromis. Wij eten dan ook zelden meer dan 100 gram per persoon. Grote schnitzels worden aan tafel verdeeld. In stamppotten en macaronisauzen, waar je in mijn ogen toch wel vlees nodig hebt voor een goede smaak, doe ik veel minder gram vlees per persoon, dat merk je in de praktijk niet.

Is het dierenleed niet het gevolg van het feit dat de consument het vlees zo goedkoop mogelijk op het bord wil hebben?

En staan mensen, die zich zo bewust zijn van het dierenleed dat zij geen vlees meer eten, er ook bij stil dat de meeste kleding en diverse andere hebbedingetjes en prulletjes in onze winkels, om dezelfde reden als bovenstaande, gemaakt worden door mensen, vaak nog kinderen, in donkere ateliertjes in derdewereldlanden in mensonterende omstandigheden?

Lady1234
Berichten: 27103
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@oblomova

Mogen wij straks van u lezen dat u niet meer vliegt en of auto rijdt wegens het klimaat? Of dat u de cv twee graden lager hebt gezet wegens Groningen?

sake1987

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door sake1987 »

Volgens een veganistische kennis van mij, kan je met het stoppen van het gebruik van dierlijke producten, alle ziekten genezen, alle agressie uitbannen en de wereld een groot bloemen veld maken waar iedereen hand in hand huppelend over heen gaat.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Lady1234 schreef:
13 dec 2019 13:09
@oblomova

Mogen wij straks van u lezen dat u niet meer vliegt en of auto rijdt wegens het klimaat? Of dat u de cv twee graden lager hebt gezet wegens Groningen?

Laten we het hopen. Oblomova's topics leveren levendige discussies op. Niks mis mee toch?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
13 dec 2019 13:06
(...)
En staan mensen, die zich zo bewust zijn van het dierenleed dat zij geen vlees meer eten, er ook bij stil dat de meeste kleding en diverse andere hebbedingetjes en prulletjes in onze winkels, om dezelfde reden als bovenstaande, gemaakt worden door mensen, vaak nog kinderen, in donkere ateliertjes in derdewereldlanden in mensonterende omstandigheden?
Dat is ook vreselijk , die omstandigheden waaronder deze kleren worden gemaakt.
Daar sta ik ook bij stil en denk daarover na.
Ik kan niet alles op mijn schouders leggen , maar er in ieder geval van bewust zijn is al een stap.

ZeerPrivé
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
13 dec 2019 13:09
@oblomova

Mogen wij straks van u lezen dat u niet meer vliegt en of auto rijdt wegens het klimaat? Of dat u de cv twee graden lager hebt gezet wegens Groningen?

Jeetje wat kinderachtig om er van alles en nog wat bij te slepen. Dit topic gaat over geen vlees meer eten. Moet iedere vegetariër meteen als een heilige door het leven omdat hij of zij er voor kiest geen vlees meer te eten?

NeoDutchio
Berichten: 12319
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jarenlang was ik bevriend met een leuk persoon. We zagen elkaar niet vaak, ik woon hier, zij in Amerika en Hongarije. En ineens begon de ellende. Foto’s van varkens die mishandeld werden, foto’s dat van moeders het kind afgepakt werd en de moeder aan de melkmachine zaten (als vergelijk van koeien) en andere gruwelijkheden.
Resultaat, zij zit in haar eentje tussen de dieren en elke vleeseter is een moordenaar waar niet mee gesproken mag worden.
Ik heb haar veel sterkte gewenst en hopelijk gaan haar ogen ooit weer open. Gun ieder zijn eigen keuze. Niet elke slachter is slecht bezig.

Maar wat als wij allemaal veganistisch zouden worden? Vele boeren werkloos en een veestapel die onnodig geworden is. Wat is het nut van dieren dan nog?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
13 dec 2019 13:17
Lady1234 schreef:
13 dec 2019 13:09
@oblomova

Mogen wij straks van u lezen dat u niet meer vliegt en of auto rijdt wegens het klimaat? Of dat u de cv twee graden lager hebt gezet wegens Groningen?

Jeetje wat kinderachtig om er van alles en nog wat bij te slepen. Dit topic gaat over geen vlees meer eten. Moet iedere vegetariër meteen als een heilige door het leven omdat hij of zij er voor kiest geen vlees meer te eten?
Ik vind het een terechte vraag. TS heeft 1 doel, ons overtuigen dat we geen vlees meer moeten eten. Wat is het volgende dat we van TS niet meer mogen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kweenie »

Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2019 12:34
Gut. Je kan toch wel merken dat vlees eten gevoelig ligt. Vegetariërs collectief wegzetten als moralisten en drammers is complete flauwekul.
In de post waarop je reageert worden niet 'de vegetariërs' collectief weggezet als drammers. Er werd gesproken over de groep vegetariërs die 'op de ongemakkelijke feiten' wijst. Daar zit m.i. ook een behoorlijke groep 'evangelisten' bij die vooral de mensen die anders zijn erop willen wijzen dat ze 'fout' zijn. Of wel zo'n ondertoon laten doorwerken. Van die groep mensen kan ik soms ook heel kriegel worden.

Verder vind ik het prima dat iedereen hierin zijn eigen keus maakt. En ook dat er af en wordt bericht over hoe het er aan toe gaat. Net als dat iedereen zelf moet weten of hij sweatshop-kleren wil dragen. Of hongerloon-koffie/bananen/... wil kopen. Of al dan niet een fairphone wil kopen. En dat het ook goed is dat daar zo af en toe over wordt bericht.
Laatst gewijzigd door kweenie op 13 dec 2019 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een veganist is heel wat anders dan een vegetariër. En veel boeren werkloos? Jammer dan. Er zijn zoveel beroepen verdwenen in de loop der tijd, ook die mensen hebben weer ander werk gevonden.

ZeerPrivé
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
13 dec 2019 13:23
Ik vind het een terechte vraag. TS heeft 1 doel, ons overtuigen dat we geen vlees meer moeten eten. Wat is het volgende dat we van TS niet meer mogen?

Waar staat in de OP dat anderen geen vlees meer mogen eten?

Lady1234
Berichten: 27103
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
13 dec 2019 13:17
Lady1234 schreef:
13 dec 2019 13:09
@oblomova

Mogen wij straks van u lezen dat u niet meer vliegt en of auto rijdt wegens het klimaat? Of dat u de cv twee graden lager hebt gezet wegens Groningen?

Jeetje wat kinderachtig om er van alles en nog wat bij te slepen. Dit topic gaat over geen vlees meer eten. Moet iedere vegetariër meteen als een heilige door het leven omdat hij of zij er voor kiest geen vlees meer te eten?
Ik vind het een beetje “Gutmensch”achtig om je eigen overstap naar vegetariër op een forum te vermelden.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
13 dec 2019 13:25
kuklos schreef:
13 dec 2019 13:23
Ik vind het een terechte vraag. TS heeft 1 doel, ons overtuigen dat we geen vlees meer moeten eten. Wat is het volgende dat we van TS niet meer mogen?

Waar staat in de OP dat anderen geen vlees meer mogen eten?
Expliciet staat het er niet. Maar impliciet is de boodschap heel duidelijk. Er is geen enkele noodzaak om op een forum te vermelden dat je vegetariër bent geworden, tenzij je anderen wil overtuigen.

Gesloten