LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kan vinden dat het zielig is voor het dier dat het opgegeten wordt. En dat is misschien ook wel zo. Maar in de natuur gebeurt er toch niks anders?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe kun je een plofkip nog met de natuur vergelijken? Ik zie dat niet zo.

andreyi1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2019 18:42
Contacteer:

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door andreyi1979 »

Vlees is dus al zo'n basisproduct geworden dat vegetarisch als luxer dan vlees wordt gezien.

mh73

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mh73 »

Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2019 18:00
Vlees is dus al zo'n basisproduct geworden dat vegetarisch als luxer dan vlees wordt gezien. Dat is de wereld op zijn kop en illustreert hoe ver de vleesconsumptie / vleesindustrie volledig is doorgeschoten. In veel delen van de wereld eten veel mensen elke dag vegetarisch/veganistisch. Niet omdat ze dat lekker luuks vinden, maar omdat ze vlees niet kunnen betalen. In NL was dat een halve eeuw geleden net zo.
Dat is niet helemaal eerlijk gesteld. De mens heeft altijd vlees gegeten wanneer het voorhanden was. Soms was er veel, soms was er weinig en soms was er niets. De luxe die wij hebben is dat vrijwel alles er in overvloed is, dus ook het vlees. Sterker nog, er staat van allerlei producten zoveel in de supermarkt dat ik me weleens afvraag waar alles voor nodig is.

Waar ik mij persoonlijk aan stoor, is dat onze feesten vooral vreetfeesten geworden zijn, waarbij men veel te veel inkoopt en ook vaak veel achteraf weggooit. Een resultaat van onze overvloed waarschijnlijk.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Erthanax »

mh73 schreef:
13 dec 2019 20:51
Waar ik mij persoonlijk aan stoor, is dat onze feesten vooral vreetfeesten geworden zijn, waarbij men veel te veel inkoopt en ook vaak veel achteraf weggooit. Een resultaat van onze overvloed waarschijnlijk.
U bent niet de enige.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn ritueel is eerst kijken wat voor vlees ik wil gaan eten en daar de rest van het eten bij kiezen. Dus geen dan zonder vlees en dat wil ik ook niet veranderen, lust het veel te graag.

Wat ik wel krom vind, dat is de redenering van sommige vegetariërs dat dieren geen slecht leven (daar valt over te discussiëren) meer hebben als we stoppen met vlees eten. Dat klopt wel, maar die dieren hebben dan helemaal geen leven. In mijn ogen kan het toch niet de bedoeling zijn om dieren minder leed te bezorgen door te wensen dat ze niet eens geboren waren. Als je dat tegen een mens zegt, dan kwets je hem of haar waarschijnlijk, dus zou dit bij dieren dan geen dierenleed zijn?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
13 dec 2019 20:51
(...)
Waar ik mij persoonlijk aan stoor, is dat onze feesten vooral vreetfeesten geworden zijn, waarbij men veel te veel inkoopt en ook vaak veel achteraf weggooit. Een resultaat van onze overvloed waarschijnlijk.
Natuurlijk is het fijn om eens iets extra.s te kopen en daar lekker van te genieten , maar ik stoor mij ook behoorlijk aan die gigantische karren vol met vreterijen . Ik gun iedereen het zijne en het beste , maar waarom zo veel??
Ook de reclames tetteren van het scherm .....het is allemaal zó gezellig.....de hele familie aan de mega dis en alles in harmonie .... 8)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door scontra »

Ik zou er bijna 'vleesschaamte' van krijgen, let wel 'bijna' ! ;-)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De abattoirs draaien weer overuren want met Kerst wordt er weer een hoop vlees naar binnengewerkt. Naast rund varken en kip zijn ook herten, konijnen en andere meer exotische dieren het "haasje".

Ik zou zeggen: doe eens een vegetarische Kerst. Lekker licht verteerbaar.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door crazyme »

Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2019 21:34
De abattoirs draaien weer overuren want met Kerst wordt er weer een hoop vlees naar binnengewerkt. Naast rund varken en kip zijn ook herten, konijnen en andere meer exotische dieren het "haasje".

Ik zou zeggen: doe eens een vegetarische Kerst. Lekker licht verteerbaar.
Ik zeg: doe lekker waar je zelf zin in hebt, we laten ons al veel te veel opdringen.

Gek op eenzijdig voedsel, doe wat je wil, maar waarom moeten anderen tot jouw sekte toetreden ?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door scontra »

Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2019 21:34


Ik zou zeggen: doe eens een vegetarische Kerst. Lekker licht onverteerbaar.
;-))

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

crazyme schreef:
13 dec 2019 22:23
Bob Schurkjens schreef:
13 dec 2019 21:34
De abattoirs draaien weer overuren want met Kerst wordt er weer een hoop vlees naar binnengewerkt. Naast rund varken en kip zijn ook herten, konijnen en andere meer exotische dieren het "haasje".

Ik zou zeggen: doe eens een vegetarische Kerst. Lekker licht verteerbaar.
Ik zeg: doe lekker waar je zelf zin in hebt, we laten ons al veel te veel opdringen.

Gek op eenzijdig voedsel, doe wat je wil, maar waarom moeten anderen tot jouw sekte toetreden ?
Waar heb je het over? Eenzijdig voedsel? Mijn sekte? Zelf eet ik ook vlees. Niet elke dag. Waar is de nuance? Ik noem het beestje gewoon bij de naam. Niets meer en niets minder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

Van mij mag iedereen vlees eten , ik hoop wel dat er nooit meer " plofvlees" op tafel komt.
Dat leed is te groot voor deze dieren , daar mag je je best wel bewust van zijn of bewust van worden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iedereen nou eet wat hij wil en een ander laat eten wat hij wil, is het ‘probleem’ opgelost.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

80% van onze vleesproductie is bestemd voor de export.
Kun je nagaan ___ gouden handel!
Wereldwijd is er té weinig oog voor dierenleed en één Europa op dat gebied qua eisen/ verzorging/ het houden van dieren / transport etc etc ?
Nee dus...vergeet het maar.😥
Iedereen moet het zelf weten, maar wees je er bewust van , dat is al héél wat.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ach , het is eten , of gegeten worden . Wat is het probleem.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Ik verplicht of verbied niemand iets, ik laat mij ook door niemand iets verplichten of verbieden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door moederslink »

gosewijn schreef:
13 dec 2019 23:08
Ach , het is eten , of gegeten worden . Wat is het probleem.
Nee in de vrije natuur is dat zo: eten of gegeten worden , dat is natuur.

Hier worden kunstmatig veel vleesdieren en kippen extreem onnatuurlijk opgefokt en opgehokt in vaak bedroevende omstandigheden , daar is helemaal niets natuurlijks aan met geen ander doel dan $$$$ tekens. Ik zie dat zo en ik vind dat verschrikkelijk. Om nog maar niet te spreken over die stalbranden in die megastallen..echt té erg gewoon 🥺

mh73

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door mh73 »

Andere jaren zaten wij aan de gourmet. Eten we lekker en iets meer dan normaal. Wat over was, daar maakte ik met wat niet in de vriezer kon, dan een derde en vierde kerstdag van totdat het op was. Zoals ik al eerder zei, tenzij iets echt bedorven is -en ik doe echt mijn best om dat voor te zijn- wordt er niets weggegooid. Dat heb ik van huis uit meegekregen.

Dit jaar wordt het wat anders, maar ik heb nog geen idee wat. Het zal toch wel iets met vlees worden. Ik vroeg het vandaag aan de kinderen, wat ze echt lekker vonden. De één zei gehaktballen, de ander had het over rundervinken. Ze zijn eigenlijk best snel tevreden, die kinderen van mij, haha. Ik denk dat ze voor het dessert meer eisen zullen hebben.

Iedereen mag van mij genieten, moet dat ook echt doen, vegetarisch of niet, maar het wordt echt niet gezelliger met de feestdagen omdat je zoveel eten hebt gekocht dat je niet weet waar je het laten moet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vegetariër geworden door te veel dierenleed

Ongelezen bericht door scontra »

cdpetra36 schreef:
13 dec 2019 23:10
Ik verplicht of verbied niemand iets, ik laat mij ook door niemand iets verplichten of verbieden.
Nou ??? De 'wetgeving' respecteert u toch wel ?

Gesloten