LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Korting op huurtoeslag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
1twannie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2008 22:17

Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door 1twannie »

Na een scheiding woont mijn zoon van 50 jaar bij mij. Dit heeft vervelende gevolgen zoals korting op huurtoeslag verhoging gemeentelijke belastingen en het risico dat je buiten de sociale huur gaat vallen.
Omdat er geen huurwoningen in Leiden beschikbaar zijn de wachtlijst is erg lang en hij staat pas 3 jaar ingeschreven, woont mijn zoon bij mij. Eigenlijk word je hiervoor gestraft met bovenstaande kortingen. Aangezien hij op het ogenblik door omstandigheden geen werk heeft word hij ook gekort op zijn uitkering. Misschien kunnen jullie dit ook onder de aandacht brengen. Ik ben 70 heb een aow uitkering en een klein pensioen. Hij betaald natuurlijk ook zijn bijdrage maar we kunnen maar moeilijk rondkomen. Door het slechte woon beleid van deze regering moeten wij boeten. :|

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik snap dat dit voor u heel vervelend is, maar als 2 mensen samenwonen en degene met een uitkering zou deze volledig mogen behouden, dan worden de uitkeringen op den duur onbetaalbaar
Natuurlijk wordt de huurtoeslag dan berekend naar 2 inkomens en betaalt u meer aan belastingen en het waterschap. Dat geldt voor iedereen. Ik kan dat geen straf noemen.
Maar waarom zou uw zoon niet eens gaan kijken naar een woning buiten Leiden? Is daar niet meer kans op korte termijn?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door scontra »

door 1twannie » 15 dec 2019 Door het slechte woon beleid van deze regering moeten wij boeten !

Heel vervelend allemaal, maar ga toch even plaatsnemen op de stoel van de duivel !!
Ontstaat uw probleem nou door een te kort aan woningen of ligt de 'scheiding' van uw zoon daar aan ten grondslag.

Maar het is altijd nog beter voor uw zoon dat hij bij u onderdak heeft gevonden, met alle financiële bijkomstigheden van dien, dan dakloos maar met behoud van zijn volledige uitkering in een kartonnen doos te moeten bivakkeren.

Het is vaak kiezen uit twee kwaden en u heeft beiden de meest acceptabele en sociale keuze gemaakt en v.w.b. de perikelen rond de toeslagen etc. kunt u zich beter wenden tot de de leden van de Tweede kamer (uw/onze volksvertegenwoordigers), want daar wordt nl. het beleid waar u nu mee te maken heeft gemaakt !

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw zoon gewerkt heeft, en nu werkloos is, heeft hij normaal gesproken WW, en daar wordt niet op gekort.

Het zou wat moois worden als alle samenwoners huurtoeslag doorbetaald kregen op basis van het ene inkomen.

Uw zoon woont bij u in, dus hoeft hij zelf geen gemeentelijke lasten en dergelijke op te brengen, dus logisch dat u nu voor een gezin betaalt en niet voor een alleenstaande.

Andere kosten, zoals gas en licht, tv/internet zijn voor twee personen ook niet twee keer de prijs voor één persoon.

Uw en zijn eventuele zorgtoeslag lopen gewoon door en uw AOW wordt niet gekort.

Als uw zoon zelfstandige woonruimte zou hebben, hield hij nog veel minder over.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door moederslink »

1twannie schreef:
15 dec 2019 12:21
(...)
Misschien kunnen jullie dit ook onder de aandacht brengen.
(...)
Door het slechte woon beleid van deze regering moeten wij boeten. :|
Een 2 persoonshuishouden voeren i.p.v een eenpersoonshuishouden heeft uiteraard financiële consequenties voor beiden.
Het is natuurlijk niet zo dat u beiden dan toch hetzelfde inkomen mogen behouden .
Daar verandert Radar ook niets aan.
Probeer de tering naar de nering te zetten en het samen gezellig te hebben. Wees maar blij dat u de ruimte heeft om uw zoon nú even op te vangen. Het alternatief is hem er uitzetten en dat wilt u toch ook niet?
Er komen beslist andere tijden. Uw zoon zou ook op zelfstandige kamers kunnen zoeken.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

1twannie schreef:
15 dec 2019 12:21
Aangezien hij op het ogenblik door omstandigheden geen werk heeft word hij ook gekort op zijn uitkering.
Ik zou eerder eens naar de validiteit van die "omstandigheden" kijken...als iemand "terecht" even niet kan werken is dat vaak geen reden iemand om die reden te korten op de uitkering...en als hij niet gekort zou worden kan hij het gat opvullen wat ontstaat door de vermindering van de huurtoeslag.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als zoon een bijstandsuitkering heeft, wordt hij gekort ivm samenwonen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

1twannie schreef:
15 dec 2019 12:21
Omdat er geen huurwoningen in Leiden beschikbaar zijn de wachtlijst is erg lang en hij staat pas 3 jaar ingeschreven,
Drie jaar in deze regio is inderdaad niks. En van de urgentiecommissie moet je het niet hebben. Die negeren alle regels en komen met sprookjes om maar zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen urgentie krijgen.

Lowieze noemde al de mogelijkheid buiten Leiden te kijken. Maar ik zie eerlijk gezegd weinig mogelijkheden. Niet in de Bollenstreek, niet in Alphen aan den Rijn, niet in Katwijk en omgeving. Ga je richting Utrecht, dan is een inschrijfduur van een jaar of 10 niks. Amsterdam gaat het niet worden, West-Friesland is intussen ook op slot, als je op korte termijn iets wil hebben. Wat ik van Den Haag weet zijn de wachtlijsten ook eindeloos.Blijft over het hoge noorden, en de Achterhoek. Leeuwarden is misschien een mogelijkheid. Maar dat moet je net willen.

Het enige wat er op zit is zoeken naar een alternatief. Inwonen bij een hospita bijvoorbeeld. Anti-kraak, dat soort dingen.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is het voordeel van inwonen bij een hospita? Daar zal toch een aardige huur betaald moeten worden. Kan zoon beter bij moeder wonen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Als zoon bij moeder woont kan hij gekort worden.
Inwonen bij je ouders kwalificeert nl vaak niet als onderhuur. Inwonen bij een hospita kost wel iets, maar dan is hij alleenstaand en krijgt conform een uitkering.

Overigens zegt TS dat zoon gekort wordt omdat hij door omstandigheden niet werkt en niet ivm het inwonen bij....

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact wat Stevie zegt.

Maar er is nog een addertje. Het is niet leuk om er over te beginnen, maar de realiteit is nu eenmaal dat mensen vroeg of laat afscheid moeten nemen van het leven, of dat er eerst nog een eindstation in beeld komt. Zoals het nu is krijgt zoon op dat moment een probleem. Hij kan namelijk niet zomaar als medehuurder worden aangemerkt, zodat hij in de woning kan blijven. Daar zijn strenge voorwaarden aan gebonden. Uiteraard kun je je licht opsteken wat de mogelijkheden zijn, en ik zou zeker aanbevelen dat te doen.

Maar ik denk ook dat het verstandig is, als die mogelijkheden er niet zijn, om, nu het nog in alle rust kan, een andere woonoplossing te zoeken. Als het onverhoopt zover komt, heeft zoon een maand of drie als hij nog thuis woont, en daarna kan hij het uitzoeken. Dat moet je niet willen, denk ik.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is die termijn zes maanden. En trouwens moeder is 70, dus nog piep.

Maar het gaat mij over de kosten. Zoon is niet voordeliger uit door ergens een kamer te huren. Kan toch geen probleem zijn meer bij te dragen aan moeder.

Hij moet natuurlijk wel op zoek naar iets zelfstandigs.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik ga er vanuit dat uw zoon een inkomen heeft.

Ervan uitgaande dat uw zoon bij u is komen wonen, is het gezamenlijk huishoudinkomen op uw adres flink gestegen. Het is dan ook volstrekt logisch dat uw huishouden minder of geheel niet meer gebruik kan maken van inkomensondersteuning in de vorm van toeslagen. Uw zoon kan gewoon een financiële bijdrage kunnen leveren aan zijn nieuwe gezamenlijke huishouden. Zelfs zodanig dat u er financieel een klein extraatje aan over houdt. Dat is dan financieel gezien voor beiden een win-win situatie: u heeft iets meer te besteden dan voorheen, en uw zoon heeft meer te besteden dan wanneer hij elders zijn eigen woonruimte zou moeten huren. Die extra bestedingsruimte kan hij gebruiken om alvast te sparen voor de inrichting van zijn toekomstige eigen woonruimte.

Ook is het logisch dat u voor twee personen meer gemeentelijke en waterschapsheffingen moet betalen. Samen produceert u immers meer afval, rioolwater en dergelijke. Dat heeft niks te maken met 'straffen', maar met betalen naar gebruik.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
15 dec 2019 19:47
Volgens mij is die termijn zes maanden. En trouwens moeder is 70, dus nog piep.
(...)
Nou inderdaad, moeder kan wel 100 worden en zoon kan dan mantelzorger worden ... :wink:

clytamnestra
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2013 16:25

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door clytamnestra »

Met alle respect, maar een heleboel twintigers zitten in dezelfde situatie (wonen bij familie en daar financieel voor gestraft worden) en daar heb ik meer medelijden mee: die hebben geen mogelijkheid gehad om te sparen of politiek actief te zijn of anderszins hun situatie te voorkomen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lowieze »

clytamnestra schreef:
16 dec 2019 13:59
Met alle respect, maar een heleboel twintigers zitten in dezelfde situatie (wonen bij familie en daar financieel voor gestraft worden) en daar heb ik meer medelijden mee: die hebben geen mogelijkheid gehad om te sparen of politiek actief te zijn of anderszins hun situatie te voorkomen.
Twintigers worden geacht te werken of te studeren met een bijbaantje (en misschien recht op studiefinanciering).
Juist als je nog thuis woont als je zo jong bent, kun je goed sparen voor je toekomstige eigen huishouding.
Ik begrijp dus niet helemaal wat u bedoelt met dat uitgerekend zij financieel gestraft worden.
De situatie van TS is heel wat anders dan de situatie die u schetst.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gestraft worden? Wat is dat voor onzin? Moeders pappot is meestal heel wat voordeliger dan elders een woning huren of op kamers. Nu kunnen ze flink sparen terwijl ze toch hun natje en droogje hebben.

Al dat geklaag. Alsof voorheen de huizen voor het opscheppen lagen tegen een laag huurtje.

Dubbelfris123
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2018 11:21

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Dubbelfris123 »

Er wordt gereageerd alsof het om twee uitbuiters van het systeem gaat die ook nog eens durven te klagen als er kosten bij komen kijken als het even niet lekker gaat. Er wordt zelfs gesuggereerd dat de bejaarde heer werk moet zoeken (Heeft juist gewerkt zodat de maatschappij voor hem zou zorgen) . Hij stelt een probleem aan de kaak, niet een oproep om hem op zijn plaats te zetten. Heel vreemd dat vrijwel niemand stil staat bij die overweging en alleen maar denkt aan misbruik. Je zou toch anders denken bij het publiek van radar.

Het is toch raar dat je eigen kind niet bij je mag inwonen met een uitkering. Er is dan toch minimaal 1 van de mensen hulpbehoevend? Is het niet veel beter, dan dat er nog een woning op een al te krappe markt bezet wordt? Is het niet beter om samen te wonen om de kosten te drukken? Is het niet raar(der) om wel kilometervergoeding voor een minister te betalen die het niet gebruikt maar wel ind?

Hij zoekt terecht een antwoord bij radar waarom er nog steeds voor gekozen wordt om mensen die een helpende hand aanbieden of slimme oplossingen zoeken te "STRAFFEN" (erop te bezuinigen past beter ). Andere die er beter voor staan worden beloond voor slimme oplossingen en die vind ik vaak juist misbruik maken van het systeem.

Als laatste, ik denk dat de korting op de toeslag terecht is. Een ander inkomen in het huis voegt idd wat toe, maar de verrekening met belastingen en het inkomen van bijstandsgerechtigde is mij allemaal te extreem en maakt zorgen voor een ander of zelfs elkaar ondersteunen gekkewerk. Biedt elkaar wat ruimte om te leven ipv elkaar het licht in de ogen niet te gunnen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Er wordt zelfs gesuggereerd dat de bejaarde heer werk moet zoeken.”

U bedoelt toch niet de zoon van 50 hè met dat bejaard??

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Korting op huurtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jasper

Er wordt helemaal niemand gestraft. Er wonen twee personen in dat huis met beiden een inkomen. En die inkomens worden opgeteld voor het berekenen van de huurtoeslag. Compleet logisch.

Er wordt helemaal niet over misbruik gesproken. Als zoon elders woont moet hij ook huur betalen.

Gesloten