LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Private lease, elektrisch of benzine?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
mark786
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2019 15:54

Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door mark786 »

Momenteel ben ik aan het zoeken naar een nieuwe auto, het liefst wil ik deze private leasen. Aangezien ik het geld momenteel niet heb om deze direct te betalen. Maar ik twijfel heel erg of ik moet kiezen voor een benzine auto of voor een elektrische auto, het zijn namelijk toch vaak lange contracten die je aangaat (meestal 4 of 5 jaar).

Dus als ik kies voor een benzine auto dan zou dat opzich prima zijn, maar elektrisch rijden is natuurlijk wel goedkoper qua tanken/laden en dat is het enige dat je moet je betalen bij de private lease contracten. Wanneer ik kies voor een elektrische auto dan zit ik er 4 of 5 jaar aan vast, maar de technische verbeteringen gaan komende jaren denk ik heel hard, en dan bedoel ik voornamelijk de actieradius, als ik nu kijk naar de elektrische auto's die beschikbaar zijn dan zijn ze sowieso heel duur nog, en de betaalbare hebben een redelijk lage actieradius. Over 2 jaar dan rijdt je dus eigenlijk in een elektrische auto met relatief lage actieradius.

Kortom moet ik een benzine auto leasen of een elektrische auto? (of eventueel gewoon nog wachten tot er elektrische modellen komen met een groter actieradius, die betaalbaar zijn)

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

geen geld? waarom dan een nieuwe auto? Koop 2e hands en steek je niet in een wespennest van huurkopen.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

De enige reden om te leasen (in ieder geval de enig goede) is als de "even" echt geen geld hebt en je perse een auto nodig hebt (en dat is niet omdat het lekker makkelijk is).
Leasen is niets anders als huur en gewoon duur en daarbij komt nog dat elke verandering (meer km, ander type auto nodig) gewoon extreem duur is.
Elektisch is enkel interessant als je huis laadmogelijkheden hebt, enkel relatief korte stukken rijdt en je auto zelden of nooit nodig hebt voor langere (bijv. vakantie) ritten.
Als je denkt de opgegeven maximale accucapaciteit regelmatig nodig te hebben zou ik lekker bij benzine of hybride kijken aangezien de goedkopere elektrische auto's itt tot bijv. Tesla (gekoelde/verwarmde accu's) wel degelijk terugloop van de accu's heeft (al zal dat bij een periode van 4-5 jaar lease nog binnen de perken blijven).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door sjohie »

Veldt01 schreef:
16 dec 2019 08:12
De enige reden om te leasen (in ieder geval de enig goede) is als de "even" echt geen geld hebt en je perse een auto nodig hebt (en dat is niet omdat het lekker makkelijk is).
Leasen is niets anders als huur en gewoon duur en daarbij komt nog dat elke verandering (meer km, ander type auto nodig) gewoon extreem duur is.
Elektisch is enkel interessant als je huis laadmogelijkheden hebt, enkel relatief korte stukken rijdt en je auto zelden of nooit nodig hebt voor langere (bijv. vakantie) ritten.
Als je denkt de opgegeven maximale accucapaciteit regelmatig nodig te hebben zou ik lekker bij benzine of hybride kijken aangezien de goedkopere elektrische auto's itt tot bijv. Tesla (gekoelde/verwarmde accu's) wel degelijk terugloop van de accu's heeft (al zal dat bij een periode van 4-5 jaar lease nog binnen de perken blijven).
Hier rijden collega's 30 tot 40k per jaar met elektrische auto's die je ook nog wel privé zou kunnen leasen, bijvoorbeeld de E-golf die PON voor 299/mnd laatst aanbood in de privé-lease. (nu niet meer trouwens). Maar goed, die rijden er lange stukken mee, inclusief vakanties. Met wat subtiele aanpassingen in gedrag, kan je in zeg Noord-Europa tegenwoordig prima met een elektrische auto op vakantie. Dat zou voor TS dus helemaal geen reden hoeven te zijn om niet ook een EV mee te nemen in de afweging.

Wat dat wel zou moeten zijn, en al eerder genoemd is, is dat als TS nu geen geld heeft voor een auto, het op basis van zijn summiere info, voor ons niet in te schatten is, of dat over een tijdje, zeg een jaar oid, wel het geval is. Zo niet, dan is een lease-auto een flinke molensteen, oftewel een te groot financieel risico.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door de auditu »

Huren, leasen of lenen met bijvoorbeeld een doorlopend krediet kunt u ook zien als een vorm van achteraf sparen. Als u dat kunt opbrengen, zou ik met dezelfde discipline proberen van tevoren te sparen. Uiteindelijk zal dat veel voordeliger zijn, omdat er dan geen dure schakels zitten tussen de fabrikant en de consument.

witte angora
Berichten: 30771
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier vind je veel informatie over elektrisch rijden:

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Private?

Dat is vage term.

Er bestaat Totale Lease dus inclusief onderhoud, verzekering en belasting....
En er is Financiële lease. Zelf verzekeren en belasting betalen en is goedkoper maar......

En de optie om na 5 jaren te kopen voor rest bedrag?
Vele keken naar de maandprijs en komen pas achteraf achter dat voorwaarden vooraf lezen wel zo handig is!

Verder is zonder KM per jaar opgave geen advies tussen Elektra of Benzine mogelijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door renewouters »

Frantic2 schreef:
16 dec 2019 06:10
geen geld? waarom dan een nieuwe auto? Koop 2e hands en steek je niet in een wespennest van huurkopen.
Lease is geen huurkoop.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door renewouters »

de auditu schreef:
16 dec 2019 08:50
Huren, leasen of lenen met bijvoorbeeld een doorlopend krediet kunt u ook zien als een vorm van achteraf sparen. Als u dat kunt opbrengen, zou ik met dezelfde discipline proberen van tevoren te sparen. Uiteindelijk zal dat veel voordeliger zijn, omdat er dan geen dure schakels zitten tussen de fabrikant en de consument.
Een nieuwe auto is als private lease goedkoper dan kopen (de meeste mensen schatten de afschrijving te positief als ze kopen).

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik ken het verdienmodel van een leasemaatschappij niet, maar zonder er aan te rekenen vraag ik mij af waar men van eet als het voor de gebruiker voordeliger is met deze tussenschakel.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

uiteraard is lease helemaal nooit goedkoper dan zelf kopen (ook niet nieuw). Die leasetarieven zijn enkel interessant als je zo weinig kilometers rijdt dat je eigenlijk helemaal geen auto nodig hebt.
E auto's zijn ook voor leasemaatschappijen duur in aanschaf (vraag-aanbod en op dit moment is de laatste gewoon zo laag dat ze fabrikanten de auto's toch wel kwijt raken) en de restwaarde zal niet enorm zijn (e modellen verouderen snel en dit heeft invloed op de restwaarde). en de rest zijn gewoon operationele kosten die de leasemaatschappij doorberekend aan de klant.
Overigens maakt gebruikt kopen (zal voor een goede e auto lastig worden) het leaseplaatje nog minder interessant.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veldt01 schreef:
16 dec 2019 08:12
De enige reden om te leasen (in ieder geval de enig goede) is als de "even" echt geen geld hebt en je perse een auto nodig hebt (en dat is niet omdat het lekker makkelijk is).
Onjuist. Een andere zeer legitieme reden is simpelweg: zekerheid qua maandlasten en geen onvoorziene hoge kosten voor onderhoud en reparatie.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
17 dec 2019 13:29
Veldt01 schreef:
16 dec 2019 08:12
De enige reden om te leasen (in ieder geval de enig goede) is als de "even" echt geen geld hebt en je perse een auto nodig hebt (en dat is niet omdat het lekker makkelijk is).
Onjuist. Een andere zeer legitieme reden is simpelweg: zekerheid qua maandlasten en geen onvoorziene hoge kosten voor onderhoud en reparatie.
Eens. Mijn visie; als je prive nieuw niet kunt kopen dan ook niet nieuw leasen.
Top 10 private lease is een Polo en een Fiesta, de rest is nog een formaatje kleiner.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Onjuist. Een andere zeer legitieme reden is simpelweg: zekerheid qua maandlasten en geen onvoorziene hoge kosten voor onderhoud en reparatie.
Persoonlijk zou ik dit verreweg de slechtste reden vinden om privé te gaan leasen. Onderhoud is gewoon in te plannen en reparatie is voor een flink aantal merken zeker de eerste 3-5 jaar kosten fabrikant en in nood ook prima te verzekeren.

Als je iets in een normale vorm niet kunt betalen is maandelijks een gemiddeld nog veel hoger bedrag op tafel leggen zeker de slechts mogelijke oplossing die ik me voor kan stellen. Lease voor bedrijven snap ik nog maar voor particulieren gewoon niet.
Wel een extra factor om jezelf heel snel in de schulden te werken (van een auto ben je rap af als je geen inkomsten heb van een leaseconstructie helaas niet)

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens hoor, mijn keuze zou het ook niet zijn. Maar jij denkt -net als ik- rationeel, terwijl er genoeg mensen zijn die een dergelijke keuze gewoon op het gevoel maken. En dan is zekerheid soms een heel zwaarwegende reden.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door jonis »

Veldt01 schreef:
17 dec 2019 14:39
Onjuist. Een andere zeer legitieme reden is simpelweg: zekerheid qua maandlasten en geen onvoorziene hoge kosten voor onderhoud en reparatie.
Persoonlijk zou ik dit verreweg de slechtste reden vinden om privé te gaan leasen. Onderhoud is gewoon in te plannen en reparatie is voor een flink aantal merken zeker de eerste 3-5 jaar kosten fabrikant en in nood ook prima te verzekeren.

Als je iets in een normale vorm niet kunt betalen is maandelijks een gemiddeld nog veel hoger bedrag op tafel leggen zeker de slechts mogelijke oplossing die ik me voor kan stellen. Lease voor bedrijven snap ik nog maar voor particulieren gewoon niet.
Wel een extra factor om jezelf heel snel in de schulden te werken (van een auto ben je rap af als je geen inkomsten heb van een leaseconstructie helaas niet)
Een lease auto kun je gewoon eerder inleveren tegen geldende voorwaarden.
Je eigen auto moet je nog maar eens zien te verkopen, dat hangt toch ook echt af van wat je hebt.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Geen idee of je die "geldende voorwaarden" al eens hebt gelezen. Ik koop met enige regelmaat leasecontracten af en kan je verzekeren dat je dan nog beter je gebruikte auto naar "wij kopen auto's" kunt brengen en hun eindbod meteen kunt accepteren.
Maar zoals moneyman al zegt sommige mensen houden van zekerheid en hebben weinig met totale kosten en om die reden zou lease een optie kunnen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door kweenie »

Veldt01 schreef:
17 dec 2019 14:39
Onjuist. Een andere zeer legitieme reden is simpelweg: zekerheid qua maandlasten en geen onvoorziene hoge kosten voor onderhoud en reparatie.
Persoonlijk zou ik dit verreweg de slechtste reden vinden om privé te gaan leasen. Onderhoud is gewoon in te plannen en reparatie is voor een flink aantal merken zeker de eerste 3-5 jaar kosten fabrikant en in nood ook prima te verzekeren.

Als je iets in een normale vorm niet kunt betalen is maandelijks een gemiddeld nog veel hoger bedrag op tafel leggen zeker de slechts mogelijke oplossing die ik me voor kan stellen.
Wie zegt dat iemand die een auto least een koopauto niet zou kunnen betalen? Als iemand least omdat die gewoon zekerheid en duidelijkheid in de kosten wil, dan hoeft dat helemaal niet te betekenen dat een koopauto niet te betalen zou zijn. Net als dat, bijvoorbeeld, iemand die een koophuis kan betalen ook gewoon voor het gemak kan gaan huren.

jonis
Berichten: 2754
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door jonis »

Veldt01 schreef:
17 dec 2019 15:10
Geen idee of je die "geldende voorwaarden" al eens hebt gelezen. Ik koop met enige regelmaat leasecontracten af en kan je verzekeren dat je dan nog beter je gebruikte auto naar "wij kopen auto's" kunt brengen en hun eindbod meteen kunt accepteren.
Maar zoals moneyman al zegt sommige mensen houden van zekerheid en hebben weinig met totale kosten en om die reden zou lease een optie kunnen zijn.
Bij alphabet is afkoop private lease bijv gemaximeerd op verschil met contract kortere looptijd. Lijkt me toch wel fair.
Zul je je van te voren bewust van moeten zijn en niet achteraf klagen.
Bij wij kopen auto's loopt ook niet iedereen vrolijk weg.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Private lease, elektrisch of benzine?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

renewouters schreef:
16 dec 2019 11:43
de auditu schreef:
16 dec 2019 08:50
Huren, leasen of lenen met bijvoorbeeld een doorlopend krediet kunt u ook zien als een vorm van achteraf sparen. Als u dat kunt opbrengen, zou ik met dezelfde discipline proberen van tevoren te sparen. Uiteindelijk zal dat veel voordeliger zijn, omdat er dan geen dure schakels zitten tussen de fabrikant en de consument.
Een nieuwe auto is als private lease goedkoper dan kopen (de meeste mensen schatten de afschrijving te positief als ze kopen).
Alle 'onderzoeken' hiernaar rekenen verdacht veel onderhoudskosten voor de 40.000 kilometer in vier jaar waarmee voor de private lease gerekend wordt.

4 jaar en 40.000 kilometer betekent 0 keer een APK keuring, 2 kleine beurten en één grote beurt. En misschien twee nieuwe voorbanden en een setje ruitenwissers. Alles wat 'stuk' gaat valt onder garantie en met deze kilometers heb je verder geen slijtagedelen te vervangen.

Daarbij is met deze kilometers de afschrijving ook niet hoog. Jong gebruikte autootjes met weinig kilometers op de teller zijn erg gewild en hebben daardoor een hoge restwaarde.

Gesloten