LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Al die andere klanten die niet Alfatrion heten betalen graag alles vooruit als ze eindelijk over hun schoonmoeder kunnen lopen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hè nee. Niet weer die smakeloze schoonmoedergrap. Vanaf 2020 wat mij betreft verboden.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door geengast »

Je bent in het bezit van een foto. Die kun je op facebook plaatsen met onderschrift: 'helaas weten we niet van wij deze mat is, waarschijnlijk adres kwijt geraakt. Wie helpt ons de rechtmatige eigenaar te vinden'.

Dit mag zo en helpt vaak het snelst.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door witte angora »

Bedrijfsrisico. Hier doe je niks aan. Eventueel kun je je verlies aftrekken van de winst, zodat je in ieder geval de belasting er over terug krijgt.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
18 dec 2019 00:03
Als er een foto op staat van een gewraakt persoon is die mat misschien wel besteld om daar iedere dag eens lekker je voeten op te vegen en over die persoon te lopen.
Zou zomaar kunnen. Ik ben ooit op een rotmanier een bedrijf uitgewerkt. Kreeg nog wel een bon van 50 gulden voor bewezen diensten. Voor die 50 euro heb ik doelbewust nieuwe handdoeken gekocht. Bedenk zelf maar waarom... :mrgreen:

Maar het waarom van die bestelling doet eigenlijk niet ter zake. Er is iets besteld, de besteller wil de mat niet meer om wat voor reden ook, en de topicstarter zit ermee. Die kan hij moeilijk voor zijn eigen deur leggen, denk ik.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gister om 17.18 uur plaatste ik al een opmerking.....
Als iedereen een Komkommertijd mat gaat kopen krijgt deze ondernemer het vermoedelijk erg druk!

Helaas is een link naar dit leuke adres niet toegestaan.
Wilde als Huawei bezitter een echte Donald Trump mat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de verkoper een Boris Johnson mat geeft nu hij Premier van Brexitanië is geworden?
Ook een Japanse motor voor 't Lieve Engeltjes clubhuis?
Of als welkoms mat voor Café "de Blauwe Knoop" .

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door tttlocke »

geengast schreef:
18 dec 2019 08:21
Je bent in het bezit van een foto. Die kun je op facebook plaatsen met onderschrift: 'helaas weten we niet van wij deze mat is, waarschijnlijk adres kwijt geraakt. Wie helpt ons de rechtmatige eigenaar te vinden'.

Dit mag zo en helpt vaak het snelst.
Want zo'n foto van een tulpenveld of een berglandschap leidt tot 'de dader'?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
17 dec 2019 23:44
Moneyman schreef:
17 dec 2019 17:31
De les is: maatwerkbestellingen vooraf laten betalen.
Dat mag alleen niet. Je kan hooguit een aanbetaling verlangen van max 50%.
Klopt. Ik doel ook niet per sé op 100%-(vooruit)betaling. Ook een aanbetaling van 50% voorkomt dit soort grappen, en als dat niet het geval is heb je in ieder geval vast een groot deel van je kostprijs binnen :wink:
Bob Schurkjens schreef:
18 dec 2019 01:03
Hè nee. Niet weer die smakeloze schoonmoedergrap. Vanaf 2020 wat mij betreft verboden.
Eens. Net als de even smakeloze Alfatrion-grappen. O nee, want die zijn al verboden...
witte angora schreef:
18 dec 2019 08:37
Bedrijfsrisico. Hier doe je niks aan. Eventueel kun je je verlies aftrekken van de winst, zodat je in ieder geval de belasting er over terug krijgt.
Eens, in die zin dat je hier niks meer aan doet. De winst zit 'm in de les voor de toekomst :wink:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door witte angora »

Mensen, ga nou alsjeblieft niet weer een discussie over elkaar aan. STOP hiermee.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
18 dec 2019 11:09
Het klopt trouwens dat een aanbetaling van max 50% ook bij maatwerk van toepassing is. Ik meende dat dit een uitzondering was.
Juist bij maatwerk zou ik een beperking in de consumentenrechten ook heel voor de hand liggend vinden.

Toevallig heb ik net zelf een computer samengesteld en besteld bij een grote bekende speler. In de AV van het betreffende bedrijf staat netjes dat er niet meer dan 50% aanbetaling gevraagd mag worden. In de offerte die ik kreeg, stond echter "Het totaalbedrag van deze offerte is € 1.770. Wij zien uw betaling graag tegemoet. Hierna de offerte omgezet in een opdracht.". Nergens wordt expliciet gemeld welk bedrag ik dan precies over moet maken. Veel mensen zullen standaard denken dat ze het volledige bedrag over moeten maken en dat dus ook doen...

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou dat ook interpreteren als dat hij 100% wilt. Dat in de voorwaarden staat dat hij om niet meer dan 50% mag vragen betekend niet dat hij nu niet om 100% vraagt.

Maatwerk van een computer is niets meer of minder dan losse onderdelen bestellen en een beetje arbeid om die in elkaar te schroeven.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
18 dec 2019 11:56
Ik zou dat ook interpreteren als dat hij 100% wilt. Dat in de voorwaarden staat dat hij om niet meer dan 50% mag vragen betekend niet dat hij nu niet om 100% vraagt.
Klopt, dat is ook de uitdrukkelijke misleidende suggestie. Kwalijk.
alfatrion schreef:
18 dec 2019 11:56
Maatwerk van een computer is niets meer of minder dan losse onderdelen bestellen en een beetje arbeid om die in elkaar te schroeven.
De onderliggende motivatie is "dat gemonteerde onderdelen niet meer als nieuw verkoopbaar zijn". Maar juist bij dergelijke bedrijven, waar ze de hele dag door zelf samengestelde computers in elkaar sleutelen, is dat onzin. Ik zou overigens de discussie nog wel aandurven dat "zelf samengesteld" géén "maatwerk" is (tenzij er bijzondere, speciaal voor mij bestelde onderdelen gebruikt zouden zijn).

Maar goed, bij TS is er duidelijk wél sprake van maatwerk en een waarschijnlijk onverkoopbaar product.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
17 dec 2019 23:44
Heb je geen IP adres van de bestelling?
Moneyman schreef:
17 dec 2019 17:31
De les is: maatwerkbestellingen vooraf laten betalen.
Dat mag alleen niet. Je kan hooguit een aanbetaling verlangen van max 50%.

Dus al die webshops die aankopen vooraf via ideal laten betalen zijn in overtreding? Ik krijg nooit de optie om vooraf 50% via ideal te betalen. En IP zegt natuurlijk niets, geen shop krijgt van een provider zomaar iemands adres gegevens. Zelfs Brein krijgt die gegevens niet. Heb ik het nog niet eens over VPN gehad.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
17 dec 2019 23:46
En wat zeggen die IP adressen dan?

Niks. Een IP adres geeft nooit de exacte locatie. IP adres wordt ook door geen enkele provider vrijgegeven aan Jan en alleman.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

fonsflons schreef:
18 dec 2019 12:13
In dit geval zal geen enkele klant een proces beginnen om een deurmat.

Behalve de klant die niet over zich laat lopen...

Leen Bakker vraagt bij maatwerk ook 100% aanbetaling, is zelfs aangesloten bij Thuiswinkel.org. Wil je dat niet betalen, kun je niet bestellen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
18 dec 2019 12:02
Dus al die webshops die aankopen vooraf via ideal laten betalen zijn in overtreding? Ik krijg nooit de optie om vooraf 50% via ideal te betalen.
Volledige vooruitbetaling is bij consumenten alleen toegestaan als dat vooraf uitdrukkelijk is overeengekomen. Als dat laatste niet het geval is, is de webshop inderdaad in overtreding. Ongetwijfeld vanuit soortgelijke overwegingen als Fonsflons (die in de praktijk een prima zuiverende werking heeft).

Als die eis tot volledig vooruitbetaling niet in de overeenkomst zelf, maar in de Algemene Voorwaarden is opgenomen, zijn die voorwaarden overigens ook nog eens vernietigbaar (zie hier een voorbeeldbrief).

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ongetwijfeld vanuit soortgelijke overwegingen als Fonsflons (die in de praktijk een prima zuiverende werking heeft).
Precies! En volkomen begrijpelijk. Zo'n 10 jaar terug zag je bij Hema, LB e.d. nogal eens nooit afgehaalde zonwering, gordijnen in de winkels liggen die je voor 50% v.d. oorspronkelijke prijs mee kon nemen. Jammer voor mij, heb er meerdere keren leuke zonwering vandaan gehaald, maar een verliespost voor de winkels.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:00
alfatrion schreef:
18 dec 2019 11:56
Maatwerk van een computer is niets meer of minder dan losse onderdelen bestellen en een beetje arbeid om die in elkaar te schroeven.
De onderliggende motivatie is "dat gemonteerde onderdelen niet meer als nieuw verkoopbaar zijn".
Dan moet ik er mischien op terugkomen. Ik schrijf wel maatwerk maar bedoel overeenkomst van opdracht. Van maatwerk in de zin van het herroepingsrecht is geen spraken. Wie levert de goederen aan? Ik was uitgegaan van overeenkomst van opdracht tevens koop.
Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:00
Maar juist bij dergelijke bedrijven, waar ze de hele dag door zelf samengestelde computers in elkaar sleutelen, is dat onzin. Ik zou overigens de discussie nog wel aandurven dat "zelf samengesteld" géén "maatwerk" is (tenzij er bijzondere, speciaal voor mij bestelde onderdelen gebruikt zouden zijn).
In de zin van het herroepingsrecht is dat een uitgemaakte zaak. Het is prefab, ook als de onderdelen speciaal besteld zijn, dus is er gewoon een herroepingsrecht.
Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:00
Maar goed, bij TS is er duidelijk wél sprake van maatwerk en een waarschijnlijk onverkoopbaar product.
Eens, geen prefab.
Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:19
Als die eis tot volledig vooruitbetaling niet in de overeenkomst zelf, maar in de Algemene Voorwaarden is opgenomen, zijn die voorwaarden overigens ook nog eens vernietigbaar (zie hier een voorbeeldbrief).
Je komt hier niet onderuit door het bij iedereen in de overeenkomst te zetten.

Speedy123
Berichten: 1051
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Klant beweert geen bestelling geplaatst te hebben

Ongelezen bericht door Speedy123 »

View schreef:
17 dec 2019 14:30
Op 4 december om besteld een klant een deurmat met foto. Deze ligt klaar voor verzending en wij mailen de klant om betaling zodat wij het pakket kunnen versturen. Zegt de klant ik heb niets besteld. Wat kan je in dit geval doen ? Klant heeft haar mail, 06 nr adres ed allemaal bij de aanvraag ingediend.

Graag uw reacties
Het in bezit hebben van een mobiel nummer, email en NAW is niet voldoende om te spreken over een rechtsgeldige overeenkomst. Bij het eerste contact met de vermeende klant komt u er al achter dat deze geen overeenkomst met u gesloten heeft. Had u eerder naar de klant gereageerd, dan wist al direct dat er geen overeenkomst was. Even de order nabellen was al voldoende geweest.

Ik denk dat u het beste uw werk proces kunt aanpassen. Nu begint u aan een vermeende order zonder betaling ontvangen te hebben. Voor verzending verwacht u wel eerst betaling. Volgende keer gewoon betaling verlangen voordat u aan het werk begint.

Gesloten