LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stadsverwarming duurder dan gas

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
A89
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2019 10:51

Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door A89 »

Dag allen,

Ik heb net een nieuwe hoekwoning gekocht met een stadsverwarmingsunit in plaats van een CV ketel. De warmteleverancier waar onze wijk aan vastzit is Ennatuurlijk. Wat ik me afvroeg is of meerdere mensen met een stadsverwarming significant veel duurder uit zijn dan mensen met een gasaansluiting.

Deze week een bericht van Ennatuurlijk ontvangen waarin gemeld werd dat mijn nieuwe maandbedrag in 2020 voor warmte 175 euro (?!) per maand zal worden. Nu hebben wij een volledig geïsoleerd huis, overal dubbele beglazing, een net nieuwe stadsverwarmingsunit en een maximaal ingestelde temperatuur van 20 graden overdag (18,5 's nachts). Boven staan ook maar 2 verwarmingen aan van de 5.

Als je nu online gasaanbieders vergelijkt dan zou ik met mijn huidige verbruik op bedragen rond de 110 euro per maand uitkomen. Dat is 65 euro minder dan bij Ennatuurlijk. Dit is een verschil van 780 euro (?!!) op jaarbasis.

Ik weet niet hoe anderen hier tegenaan kijken maar ik vind dit abnormale bedragen. Zeker als alle warmteleveranciers je op hun site neergooien met quotes als het "Niet Meer Dan Anders Principe". Waarin zij beweren dat mensen voor warmte in principe niet meer hoeven te betalen dan mensen met een gasaansluiting. In welk opzicht is 65 euro per maand niet meer? Of valt dit nog binnen de 'in principe' marge? En waarom wordt hier niks aan gedaan...

Ik vind het prima om iets meer per maand kwijt te zijn aan duurzamere energie (ook dit is maar de vraag). Maar 780 euro op jaarbasis is ronduit belachelijk!!

Zijn er meerdere mensen met dit probleem?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door berndv »

A89 schreef:
19 dec 2019 11:16
En waarom wordt hier niks aan gedaan...
En wie zou daar in uw ogen iets aan moeten doen? Moet de overheid gaan bepalen hoeveel een energieleverancier mag vragen? Het is een vrije markt, zowel voor aanbieder als voor afnemer. Het is voor een ieder vrij om de energieleverancier te kiezen die je maar wilt. In uw geval zou dat dan wel betekenen dat u de stadsverwarming af moet laten koppelen en zult moeten investeren in een CV of warmtepomp installatie. En ja, dit kost geld, en niet zo weinig ook. Maar die kosten moet u natuurlijk wel meetellen in uw volledige kostenplaatje:
A89 schreef:
19 dec 2019 11:16
Als je nu online gasaanbieders vergelijkt dan zou ik met mijn huidige verbruik op bedragen rond de 110 euro per maand uitkomen. Dat is 65 euro minder dan bij Ennatuurlijk. Dit is een verschil van 780 euro (?!!) op jaarbasis.
Daar is natuurlijk onderhoud van de verwarmingsinstallatie en onderhoud van het transport van de warmte niet in meegeteld.
A89 schreef:
19 dec 2019 11:16
Boven staan ook maar 2 verwarmingen aan van de 5.
En de deuren naar de ruimten waar de overige 3 radiatoren staan zijn hermetisch afgesloten? Want alleen dan heeft dit namelijk effect, anders zal de warme lucht zich gewoon verdelen over de vloer, met als gevolg dat de 2 nog werkende radiatoren veel harder moeten werken, en dus langer aan moeten staan.

Cro
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Cro »

Hoewel stadsverwaming inderdaad volgens een nmda principe gaat is het rekenmodel gebaseerd op een fictieve situatie waarbij niet zuinig omgesprongen wordt met gas en er ook relatief duur onderhoud mee wordt genomen voor de CV ketel. Daardoor zullen mensen die zeer zuinig zouden zijn qua gasverbruik en een minder luxe ketel zullen gebruiken met minder onderhoud mogelijk wel meer betalen voor stadsverwarming dan wanneer zij nog gas zouden gebruiken voor het verwarmen. Stadsverwarming kan dus wel degelijk duurder zijn dan gas.

Hou er echter wel rekening mee dat de bedragen waarmee je nu komt voorschotten zullen zijn, dat zegt niets over wat de uiteindelijke kosten zullen zijn. Die €175 kan bijvoorbeeld geschat zijn op het gemiddelde verbruik voor een huis van dit type of bijvoorbeeld op het gebruik van de vorige bewoners wanneer het geen nieuwbouw betreft. Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat je ook daadwerkelijk €175 per maand kwijt gaat zijn, mocht je daadwerkelijk zuinig zijn dan kan het best zijn dat je dit bedrag flink omlaag kan laten zetten of dat je na een jaar flink terug zal krijgen.
berndv schreef:
19 dec 2019 13:35
A89 schreef:
19 dec 2019 11:16
En waarom wordt hier niks aan gedaan...
En wie zou daar in uw ogen iets aan moeten doen? Moet de overheid gaan bepalen hoeveel een energieleverancier mag vragen? Het is een vrije markt, zowel voor aanbieder als voor afnemer.
Voor stadsverwarming stelt de overheid inderdaad de tarieven vast, juist omdat hier weinig tot geen concurrentie mogelijk is.
https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven

Daarbij geeft de overheid aan dat dit niet meer mag kosten dan wanneer er gas gebruikt zou zijn, echter is de rekenmethode zo opgezet dat volgens diverse bronnen deze nog steeds de mogelijkheid bied voor warmte leveranciers om veel te vragen voor deze warmte.

Zie bijvoorbeeld: https://www.stadsverarming.nl/falen-mee ... uitgelegd/ een uitleg van een organisatie die dit aan de kaak heeft gesteld.
Laatst gewijzigd door Cro op 19 dec 2019 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door riddert »

Wat betalen uw wijkgenoten dan aan kosten?

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
19 dec 2019 13:35
En wie zou daar in uw ogen iets aan moeten doen? Moet de overheid gaan bepalen hoeveel een energieleverancier mag vragen? Het is een vrije markt, zowel voor aanbieder als voor afnemer. Het is voor een ieder vrij om de energieleverancier te kiezen die je maar wilt. In uw geval zou dat dan wel betekenen dat u de stadsverwarming af moet laten koppelen en zult moeten investeren in een CV of warmtepomp installatie. En ja, dit kost geld, en niet zo weinig ook. Maar die kosten moet u natuurlijk wel meetellen in uw volledige kostenplaatje:
Kun je dat een "vrije markt" noemen? Koopcontracten van nieuwbouw, met ingebakken aansluiting op warmtenet. En afsluiting betekent een boete van soms tienduizenden euros. En geen gasleiding als alternatief.

Technisch is het warmtenet een goed systeem. Maar in een echt vrije markt zouden de warmtenet prijzen kosten concurrerend moeten zijn, anders zou het warmtenet door de tucht van de markt verdwijnen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat stadsverwarming (veel) duurder is dan een eigen cv ketel op gas is een veelgehoorde klacht, maar helaas is daar bitter weinig aan te doen als men daar al op aangesloten is.

Er zijn tv programma’s mee gevuld.


Het zou voor mij een reden geweest zijn een dergelijk huis niet te kopen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

A89 schreef:
19 dec 2019 11:16
Dag allen,

Ik heb net een nieuwe hoekwoning gekocht met een stadsverwarmingsunit in plaats van een CV ketel. De warmteleverancier waar onze wijk aan vastzit is En natuurlijk. Wat ik me afvroeg is of meerdere mensen met een stadsverwarming significant veel duurder uit zijn dan mensen met een gasaansluiting.
Dat is al decennia lang bekend, maar de politiek wil er niets aan doen. Ook U bent nu dus een melkkoe geworden voor de stadsverwarming. Het zal wel erger worden in dit land, want de overheid wil van het gas af, zelfs nu bekend is dat stadsverwarming vaak geen CO2 bespaart.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

A89 schreef:
19 dec 2019 11:16

Als je nu online gasaanbieders vergelijkt dan zou ik met mijn huidige verbruik op bedragen rond de 110 euro per maand uitkomen. Dat is 65 euro minder dan bij Ennatuurlijk. Dit is een verschil van 780 euro (?!!) op jaarbasis.

Ik weet niet hoe anderen hier tegenaan kijken maar ik vind dit abnormale bedragen. Zeker als alle warmteleveranciers je op hun site neergooien met quotes als het "Niet Meer Dan Anders Principe". Waarin zij beweren dat mensen voor warmte in principe niet meer hoeven te betalen dan mensen met een gasaansluiting. In welk opzicht is 65 euro per maand niet meer? Of valt dit nog binnen de 'in principe' marge? En waarom wordt hier niks aan gedaan...

Wat van belang is, is de prijs die u betaalt per GJ en dat vergelijken met de gasprijs (per m3).

Edit, ik lees op de site van Ennatuurlijk een prijs van €26,65/GJ, dat is circa 32m3 gas (LHV). Komt overeen met een gasprijs van €0,83/m3, dus wel duurder dan gas. Spaart wel ketel en onderhoud uit.

Verder vraag ik me af of u van die stadsverwarming afkunt, zonder extra kosten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

A89 schreef:
19 dec 2019 11:16
Dag allen,

Ik heb net een nieuwe hoekwoning gekocht

Dit bericht, is dit nu een nieuwe woning vers gebouwde of voor U een andere woning die al enkele jaren oud is?

Voor mijn nieuw kan ook een 60 jaren oude zijn.......

Overal isolatie was in 1975 al maar welke en hoeveel isolatie?

Daarom deze vraag en geen antwoord van mijn.
Geeft eens bouwjaar van de woning en meer info.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U kunt ook op een alternatieve wijze gaan verwarmen en de stadsverwarming opzeggen. Of in de kou gaan zitten. Dag heeft u zelf in de hand.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is wel apart als je de beschrijving leest bij Ennatuurlijk, in 2018 gingen ze voor een voorbeeld standaard berekening uit van 35 Gj, maar in 2019 houden ze 30 Gj aan. Blijkbaar gaat iedereen ineens minder stoken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik en vele andere weigerden in Purmerend een huis in Stads...VERARMING deel te kopen.
ja, zo noemen ze dat daar.
Er zijn tevreden gebruikers, maar ook vele open haarden en houtkachels voor als het weer eens stoorde!
Dus door de betrouwbaarheid , of het ontbreken hiervan is de wijk dus bij elke storing extra vuil!

Huur of Koop maakte niets uit, ik denk dat grote delen van Nederland dit probleem zullen krijgen.
De ervaren nooit meer in dergelijke wijk mensen zullen weigeren van 't gas af te gaan!

Naast hier is ook in Rusland, Sint Petersburg dit probleem bekend, na elke storing komt er een stroom storing door alle
elektrische die dan aan gaan!
Ik heb nergens een land gevonden waar iedereen hier tevreden mee was.... en wat als mensen weigeren?
Ik zal er nooit voor kiezen, dan maar elders wonen en als de huizenprijzen afhankelijk worden van het systeem, zijn we toch verkeerd bezig!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door sjohie »

TS, je vergelijking gaat mank, want in die warmteprijs zit ook het onderhoud van het hele systeem verrekend, en dat zit niet in de gasprijs van die vergelijkingssites. Om het enigszins recht te trekken, zou je ook het onderhoud en de afschrijving van een CV installatie in huis mee moeten nemen. Maar goed, dan nog zijn er forse verschillen, zo ligt een groot deel van de infrastructuur van zo'n stadsverwarmingsnet in de openbare ruimte, waar je qua beheer en onderhoud tegen veel regels en dus kosten aanloopt. Verder wordt zo'n systeem vaak gevoed door een grote fabriek, die ook een vinger in de pap heeft. En ja, ook wil zo'n bedrijf er geld aan verdienen, en doordat ze een monopoly hebben, draaien vaak wat te veel aan de tarief-knop. Dat heeft weer een politieke reactie opgeleverd, vandaar de al hierboven genoemde bepalingen van de ACM, maar ja, onder aan de streep is het meestal iets duurder, en weer nee niet zoveel duurder als jij op je digitale bierviltje hierboven hebt berekent.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door 16again »

Inkijkje in onzinnig 40km warmte traject:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/25/le ... a-a3965061

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door sibora »

Ze hadden het nooit uit moeten vinden ,Ik zit zelf in een huis gebouwd !981 ( huur huis ) totaal ongeschikt voor wijkverwarming , maar je kan niet anders . Wat te denken van een verbruik van 71 gj . Overdag 20 graden met de nacht 18 graden . Als ik in de nacht niet zou stoken ; verbruik nog 49 GJ . Tel uit je winst ! En als ze je dan zelfs nog de aansluitkosten ´´ verdoken ´´laten betalen ( Essent ) is het helemaal te gek voor woorden . Ik weet nog dat een kopstuk van Essent een huis aan het zoeken was in Breda ; hij kon er geen vinden , hij wilde geen huis met wijkverwarming , Zo zie je maar !

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In Purmerend en Zaandam staan precies dezelfde huizen, Stadsverwarming en Aardgas + ketel.
Bij de tarief verschillen van niet 1 maar 10 woningen 5 Purmerend en 5 Zaandam is de duurste met Gas nog altijd goedkoper dan de goedkoopste op Stadsverwarming.

Het gemiddelde is €47,- per maand hoger in Stadsverwarming Purmerend.
Dat is dus gemiddelde 5 om 5 bewoners!
Dan kom je per jaar op €564,- of elke 3 jaren een nieuwe ketel?

Dit zijn collega's van elkaar en als die in Purmerend ooit weg kunnen, graag zelfs...
En die in Zaandam willen juist nooit een dergelijke nu hebben met dit door hun zelf geleverde bewijs!

Zelfs de bepaald niet goedkope Feenstra leverde voor minder een Lease ketel met volledig onderhoud en is nog flink goedkoper!
Dan heb je dezelfde zekerheid en zolang de leverancier niet een redelijke prijs rekende , ik weiger over te gaan als het in mijn wijk aangelegd gaat worden.

Dit onderzoek was in 2017 en met de huidige gasprijs zou het iets anders kunnen zijn, maar ook stadsverwarming is gekoppeld aan de gasprijzen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vergeet niet wat je naar die joule prijs nog betaalt voor het systeem. Dat is ook aanzienlijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door renewouters »

Nu zien we precies wat er gebeurt als de overheid weer een monopolie op dit soort dingen krijgt (waar zoveel mensen om onbegrijpelijke redenen zo naar terug verlangen). Maar goed dat we voor de normale energievoorziening marktwerking hebben.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Komkommertijd schreef:
20 dec 2019 08:44
Ik en vele andere weigerden in Purmerend een huis in Stads...VERARMING deel te kopen.
ja, zo noemen ze dat daar.
Er zijn tevreden gebruikers, maar ook vele open haarden en houtkachels voor als het weer eens stoorde!
Dus door de betrouwbaarheid , of het ontbreken hiervan is de wijk dus bij elke storing extra vuil!

Huur of Koop maakte niets uit, ik denk dat grote delen van Nederland dit probleem zullen krijgen.
De ervaren nooit meer in dergelijke wijk mensen zullen weigeren van 't gas af te gaan!
De gaskraan wordt gewoon door gemeenteraden dichtgedraaid en de stadsver(w)arming wordt dan opgedrongen. Zogenaamd omdat dat beter is voor het klimaat. Onbegrijpelijk dat daar weinig protesten tegen komen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Stadsverwarming duurder dan gas

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er straks verkiezingen zijn kun je kiezen tussen een partij voor of tegen!

Vraag op Nieuwjaar receptie alle partijen en zorg voor groepje.
Dan gaan ze als ze straks moeten beslissen vaak iets anders stemmen en komt het er niet.

Niet wij maar de raad beslist en die kiezen we zelf en we kunnen meerdere partijen benaderen met vragen omdat het vrijwel overal bewezen duurder is.

Gesloten