LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb een reis geboekt bij Kras. De geboekte reis is de hoogte punten naar Italië.[1] Op dag twee ben ik geconfronteerd met kosten ad €125,50.[2] Het betreft bijkomende kosten voor excursies en vervoerkosten naar Florence en Venetië alsmede toeristenbelasting (die zit verwerkt in de bootkosten). Deze kosten waren niet van te voeren aangeven.

Ik heb deze kosten uiteraard betaald, maar ben wel van mening dat ik dit bedrag niet had hoeven te betalen. Toen ik terug was heb ik een klacht ingediend. Hierop belde en medewerker van Kras. Het gesprek duurde acht minuten en de medewerker eindigde het gesprek met de mededeling dat ze het fijn vond om mij te hebben aangehoord.

In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om dit bedrag terug te krijgen.

[1] https://www.kras.nl/vakantie/italie/rei ... van-italie

[2] Zie de bijlage
Bijlagen
2019_06_25 16_04 Office Lens.jpg
(62.3 KiB) 5453 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door alfatrion

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

door alfatrion » 23 dec 2019 18:56

Lady1234 schreef:
23 dec 2019 17:32
Ik ga er van uit dat A die vervolgstappen ook gezet heeft, want volgens mij zijn die stappen compleet logisch, behalve als je denkt: ‘laat maar zitten’.
Ik heb een klacht gemaakt. Hierin maakte ik mijn onvrede duidelijk over het kindermenu dat we in Frankrijk kregen voorgeschoteld, het water dat verkocht is omdat je ziek zou worden van het leidingwater, de extra kosten waar ik mee werdt verrast en mogelijk heb ik ook de beste prijsgarantie nog ter sprake gebracht.

Hierop ben ik opgebeld en heb ik acht minuten gesprek gevoerd. Over het eten werd aangegeven dat ik ter plekke bij de reisleider moeten klagen omdat er dan wellicht nog iets te regelen zou zijn, terwijl mevrouw geen boodschap had aan het feit dat de reisleider niet bij het eten aanwezig was. Op het water was het verhaal dat de info correct is. En extra kosten ben ik aangehoord.

Ik heb daarop nog een mail gestuurd met de vraag of ik het correct zag dat ze me niet te gemoed kwamen en kreeg een bevestigt antwoord terug: men kon helaas niets voor me betekenen.

Hierop ben ik naar de reclame code commissie gegaan.[3] Die heeft geoordeeld dat de bootkosten vast en onvermijdbaar zijn en dat de overige kosten facultatieve prijstoeslagen zijn die aan het begin van het boekingsproces hadden moeten worden medegedeeld.

"Uit de informatie onder het kopje “bijkomende kosten ter plaatse” is (zeker in combinatie met de op reis uitgedeelde excursielijst) vooraf onvoldoende duidelijk op te maken wat wel en wat niet inbegrepen is. Er is een discrepantie tussen de informatie op de website en die op de persoonlijk uitgereikte lijst “Excursiekosten”, waardoor het bij het boeken van de reis onvoldoende duidelijk is hoe hoog de bijkomende kosten (minimaal) zullen zijn."

Na de uitspraak heb ik beroep ingesteld. Om in Amsterdam te komen heb ik iets van €18 uitgegeven. Het beroep koste mij €30 maar dat heb ik later teruggekregen. Ik ben alleen naar de zitting van de Commissie geweest.

Ik heb Kras een factuur gestuurd met daarop de posten extra kosten €125,50; water €5, eten in Frankrijk €5, beetje rente en incassokosten ad €48,40.

Van de bedrijfsjurist (die volgens NeoDutchio erover zouden waken dat alles volgens de regels gebeurt) kreeg ik als antwoord dat TUI h.o.d.n Kras niet tot betaling zou over gaan, dat de RCC een aanbeveling had gedaan aan TUI om op een andere wijze reclame te gaan maken, er geen uitspraak jegens mij als consument is gedaan en dat TUI niet is veroordeeld in de kosten.

Ik heb teruggeschreven dat dit allemaal feitelijk correct was, de uitspraak gebruikt kon worden om in te schatten hoe de rechter zou gaan oordelen en dit alles te zien was als een minnelijke poging om tot een oplossing te komen. En dat we natuurlijk best naar de rechter konden maar dat dit kosten verhogend zou werken en heb voorgesteld om te wachten om te wachten op de uitspraak van het College.

Het College vernietigde de uitspraak op een paar punten waarop ik ongelijk had gekregen en gaf mij daarop als nog gelijk. Ik stuurde en mail aan de bedrijfsjurist met de vraag of standpunt van TUI met betrekking tot de kosten nog het zelfde was. TUI reageerde met dat ze nu graag mijn factuur wilde betalen. Inmiddels voelde zij ook wel aan dat ik naar de rechter zou gaan, dat zij dat zouden verliezen, mijn kosten met zo'n €300 hoger zouden worden en ze er zelf veel tijd in zouden moeten steken.

Zie hier waarom zaken geschikt worden. Ik heb alles gekregen waar ik om vroeg, terwijl de gang naar de rechter onzekerheid met zich meebracht. Ik schat in dat er een kans is dat de rechter mij €5 a €10 minder zou kunnen toewijzen. En Kras heeft zich de proceskosten ad €300 en arbeid bespaard. Dit is voor beide partijen dus een win win uitkomst. Ik ben er zelfs nog drie tientjes winst uitgekomen en heb niets hoeven te betalen voor de excursies. :mrgreen:

[3] https://www.reclamecode.nl/uitspraken/r ... vb/252676/
Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door Jasper45 »

alfatrion schreef:
22 dec 2019 22:19
...Deze kosten waren niet van te voeren aangegeven.
Ook niet in AV oid?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door 16again »

Op die link naar kras.nl zie ik een knop "inbegrepen" , daar wordt mij duidelijk dat bijv entree her en der niet is inbegrepen.

Opmerkelijk overigens, dat Alfatrion hier vragen stelt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door Erthanax »

De kosten voor gidsen en audiosysteem staan bij Kras vermeld onder Bijkomende kosten zie ik. Het diner in Rome op dag 7 is ook niet inbegrepen (wel dag 1-6 en 8-11), volgens het programma. De boottocht Venetië met gids is dan weer wél inbegrepen. De omschrijving is al met al wel een zoekplaatje. Het grootste deel lijkt correct te zijn.

Voor het restbedrag zou ik me achteraf niet druk meer maken, als de excursies de moeite waard waren en de gidsen goed.

Mijn praktische advies zou zijn: geniet van de herinneringen en de foto's.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Als de presentatie op de website nu hetzelfde is als wat ten tijde van het aanbod aan alfatrion gecommuniceerd is, waarom schrijft hij dan 'Deze kosten waren niet van te voeren aangeven'?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
22 dec 2019 22:41
Opmerkelijk overigens, dat Alfatrion hier vragen stelt.
Ik vond het opmerkelijker dat de vraag blijkbaar pas na een half jaar boven komt borrelen.
(Gezien de datum van de afbeelding en een eerdere vraag over drinkwater tijdens de busreis.)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door moederslink »

Alfa, ik heb andere ervaringen met Kras rondreizen :
je betaalt de reis en het verblijf uiteraard vóóraf en ter plekke kon je iedere avond bij de reisleiding de optionele excursies e.d boeken en betalen. Dat was administratief wel even wat gedoe voor de reisleiding en kostte wat tijd natuurlijk.
Nooit heb ik van te voren al bij het boeken dit soort excursies betaald , omdat ik nooit weet van te voren hoe ik mij voel zo.n dag. Misschien wilde ik wel een lui dagje tussendoor.

Er staat duidelijk dat dit soort excursies extra bij te boeken zijn, maar dan moet je de keus tijdens het boeken hebben :
-of je betaalt alles van te voren wat je wilt meemaken en kunt dat aanvinken en moet € 125 in één keer betalen
-of je betaalt in Italië ter plekke de prijs van dát wat je wilt , maar die keus moet dan ook bij de boeking staan.
Zomaar geconfronteerd worden met alle kosten van alle uitstapjes , zonder dat je daar een keus in had, lijkt mij vreemd. Of had je dit aangevinkt?

Of je laat het er nu bij omdat je die excursies sowieso wél wilt en geniet er dan ook van.
Of als je daar niet zeker van bent vraag dan naar de mogelijkheden om ter plaatse te boeken en te betalen voor datgene wat je wél wilt.

PS ...op de bijlage staan de prijzen van 2019 :?: :?: :?:

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kweenie schreef:
22 dec 2019 23:09
16again schreef:
22 dec 2019 22:41
Opmerkelijk overigens, dat Alfatrion hier vragen stelt.
Ik vond het opmerkelijker dat de vraag blijkbaar pas na een half jaar boven komt borrelen.
(Gezien de datum van de afbeelding en een eerdere vraag over drinkwater tijdens de busreis.)
Nou, zo opmerkelijk is het niet aangezien Alfatrion ook een aanvullende verzekering afsloot voor een wasmachine, die al heel snel een probleem aan de pomp had, terwijl zijn uitleg toch meestentijds is dat men veel langer garantie heeft dan aangegeven.

Als Kras hier verkeerd gehandeld zou hebben, had hij toch de weg wel geweten om het recht te laten zetten, zou ik zo denken.

Het kan ook zijn dat het een soort huiswerkopdracht is. Als test.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door moederslink »

Alfa, heb je deze reis in 2019 ( al ) gemaakt en wil je nu een balletje opgooien met de vraag : hoe het forum ( en dan de ' praktijkmensen ' ) dit had aangepakt ? 😉

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
22 dec 2019 23:27
Het kan ook zijn dat het een soort huiswerkopdracht is. Als test.
Misschien als een soort van 'Kerstpuzzel'?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door moederslink »

Op zich vind ik dit wel een interessante vraag ;
ik ben nogal een " Krasfan " en ik kan mij niet voorstellen dat je hierin van te voren geen keus hebt ( gehad ) en dat je dan maar gewoon wordt geconfronteerd met de totale som van al deze extra.s en moet betalen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
22 dec 2019 22:19
Ik heb een reis geboekt bij Kras. De geboekte reis is de hoogte punten naar Italië.[1] Op dag twee ben ik geconfronteerd met kosten ad €125,50.[2] Het betreft bijkomende kosten voor excursies en vervoerkosten naar Florence en Venetië alsmede toeristenbelasting (die zit verwerkt in de bootkosten). Deze kosten waren niet van te voeren aangeven.

Ik heb deze kosten uiteraard betaald, maar ben wel van mening dat ik dit bedrag niet had hoeven te betalen. Toen ik terug was heb ik een klacht ingediend. Hierop belde en medewerker van Kras. Het gesprek duurde acht minuten en de medewerker eindigde het gesprek met de mededeling dat ze het fijn vond om mij te hebben aangehoord.

In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om dit bedrag terug te krijgen.

[1] https://www.kras.nl/vakantie/italie/rei ... van-italie

[2] Zie de bijlage
Dan confronteer je ze gewoon met alle relevante wetsartikelen en sleep je ze voor de rechter. Je hebt als die artikelen vast wel als parate kennis bij de hand.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gaat alfatrion niet om het juridische traject. Hij is benieuwd welke aanpak de "praktisch ingestelde" forumleden zouden kiezen:
alfatrion schreef:
22 dec 2019 22:19
(...) In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om dit bedrag terug te krijgen.
Zoals aangegeven zou ik het erbij laten.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen zin om voor hypothetische problemen oplossingen aan te gaan dragen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
22 dec 2019 23:52
Het gaat alfatrion niet om het juridische traject. Hij is benieuwd welke aanpak de "praktisch ingestelde" forumleden zouden kiezen
Ik denk niet dat dit bij veel andere forumleden zal spelen, omdat een en ander ook bij de reisbeschrijving aangegeven staat en het die voor weinig mensen een grote verrassing zal zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
22 dec 2019 22:19
In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om dit bedrag terug te krijgen
Dat ligt er helemaal aan. Op dit moment staat netjes beschreven wat inbegrepen is in de reis en wat niet. Als dat ten tijde van het boeken ook zo was is er geen reden om het bedrag terug te krijgen.

Ook het telefoongesprek is te weinig info. Leuk dat dit 8 minuten geduurd heeft, maar wat was daar uitgekomen?

Zoals bekend is met halve info geen duidelijk antwoord te geven.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kan me niet voorstellen dat Alfatrion zich niet goed inleest vóór het boeken van een reis en het kopje “bijkomende kosten ter plaatse” overslaat :D

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door BL2 »

In elk geval houd Alfatrion jullie weer lekker van de straat......

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bij elke georganiseerde reis komen extra kosten.
Deze staan altijd al voor een groot deel in de kolom inbegrepen en soms ook bij het dagprogramma vermeldt
Je bent niet verplicht om mee te doen, maar dan heb je wel je eigen verantwoordelijkheid om op tijd weer aanwezig te zijn op het afgesproken opstappunt.
Anders heb je kans dat de bus weg is en dat je op eigen gelegenheid en kosten terug moet naar het hotel
Uit de beschrijving:
Niet inbegrepen
• Reserveringskosten € 10 per boeking
• Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking van max. 9 personen

Optioneel (direct bij te boeken)
• Excursie Florence inclusief treinticket en stadsgids € 25
• Reis- en annuleringsverzekering
• Overnachting voorafgaand aan uw reis op één van de geselecteerde opstapplaatsen, inclusief ontbijt

Bijkomende kosten ter plaatse
• Entreegelden tenzij anders vermeld
• Eventuele verplichte gidsen en optionele excursies
• Kosten voor het openbaar vervoer
Klik hier voor een indicatie van de bijkomende kosten (onder voorbehoud van wijzingen)
<klik>
Bijkomende kosten ter plaatse
De kosten voor de entreegelden, lokale gidsen, fooien en het openbaar vervoer zijn niet inbegrepen tenzij anders vermeld. Ook bij eventuele extra, niet genoemde excursies en/of (lokale)stadsgidsen zijn de kosten exclusief.

Entreegelden & Gidskosten
De kosten voor de entreegelden behorende bij het dagprogramma zijn niet inbegrepen tenzij anders vermeld. Ook bij eventuele extra, niet genoemde excursies zijn de entreegelden exclusief. Toegangstaks Venetië min. € 3 tot max. € 10 per persoon.

Gidskosten zijn normaliter ca. € 5 tot € 10 per persoon per gids. De exacte gidskosten zijn afhankelijk van de uiteindelijke groepsgrootte en eventuele feest- en weekenddagen en kunnen met het oog hierop hoger uitvallen, waardoor het bedrag kan afwijken. In Milaan, Rome & Venetië zijn de gidskosten inbegrepen.

Audiosysteem
Tijdens onze reizen wordt er steeds vaker door lokale gidsen en/of onze reisleiding gebruik gemaakt van een audio-systeem, bestaande uit oordopjes die zijn verbonden met een kleine ontvanger die om uw nek hangt. De gids en/of reisleider is dan duidelijk verstaanbaar voor iedereen, ook als u wat verder weg staat. De kosten bedragen ca. € 3 per persoon. De kosten zullen ter plaatse met u worden verrekend.

Openbaar vervoer
Treinticket Ronta - Florence € 11 (retour).

Fooien
Een fooi geven voor uw reisleider en chauffeur is niet verplicht, maar wel gebruikelijk. Als u tevreden over hen bent, kunt u aan het einde van de reis naar eigen inzicht een fooi geven. Dit zal zeker op prijs gesteld worden.

Noot: alle genoemde bijkomende kosten vormen slechts een indicatie en zijn nadrukkelijk onder voorbehoud. Afhankelijk van bijvoorbeeld feestdagen of voorkeuren van de groep e.d. kan het voorkomen dat niet al deze genoemde bezienswaardigheden bezocht worden. Indien de tijd het toelaat kunnen er andere bezienswaardigheden bezocht worden, waarvan de entreegelden niet in deze reisinformatie vermeld zijn. Alle genoemde prijzen zijn per persoon en onder voorbehoud van wijzigingen en afhankelijk van groepsgrootte.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
22 dec 2019 23:52
Het gaat alfatrion niet om het juridische traject. Hij is benieuwd welke aanpak de "praktisch ingestelde" forumleden zouden kiezen:
alfatrion schreef:
22 dec 2019 22:19
(...) In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om dit bedrag terug te krijgen.
Inderdaad. De vraag is vrij helder, dacht ik.
Lady1234 schreef:
22 dec 2019 23:57
Ik heb geen zin om voor hypothetische problemen oplossingen aan te gaan dragen.
Grappig. Normaal laat je je daar ook niet door tegenhouden :D
alfatrion schreef:
22 dec 2019 22:19
Deze kosten waren niet van te voren aangeven.
Jou kennende, ga ik er blind vanuit dat de website sindsdien is verbeterd en dat de omschrijving voorheen minder duidelijk was.
alfatrion schreef:
22 dec 2019 22:19
In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om dit bedrag terug te krijgen.
Ik zou contact leggen met Kras en een klacht indienen. Afhankelijk van de reactie zou ik bepalen of het me de moeite waard is om door te gaan.

Gesloten