Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
tttlocke

Re: Kras: verhoging van de prijs tijdens de reis

Ongelezen bericht door tttlocke » 23 dec 2019 17:21

Lady1234 schreef:
23 dec 2019 16:57
tttlocke schreef:
23 dec 2019 14:44
De praktische benadering is nu plots gelijk aan de juridische aanpak?
Tsja, da's ook een uitweg.
Een uitweg? Wat is uw ‘praktische’ benadering dan? Een steen door de ruit van het reisbureau of zo?
Of 16 minuten een fijn telefoongesprek hebben?
Uw klacht op Radar zetten?
Mijn punt was dat uw praktische benadering verdacht veel op een juridische benadering lijkt. Compleet met zaken die voor geschillencommissie of rechter gebracht worden. De juridische benadering die volgens menig aanhanger van de praktische kant (u ook?) toch helemaal niet nodig zou zijn in dit soort zaken. Volgens mij is dat het punt van de OP.
Maar als nu de conclusie getrokken wordt dat een praktische aanpak eigenlijk ook juridisch van aard is, en in ieder geval niet zonder die juridische aspecten kan. dan is dat toch winst. En wellicht ook was het ook de bedoeling van TS om dat inzicht onder de aandacht te brengen.

Ik volg u wel in die aanpak. Maar zou er allereerst, na het telefoongesprek, nog een formele brief aan wagen, met mijn 'eisen', en juridische onderbouwing, deadline en het vooruitzicht van vervolgstappen (dit alles aannemend dat ik er werk van zou maken).

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 23 dec 2019 17:29

Nijogeth schreef:
23 dec 2019 16:49
Een andere kan ik niet bedenken, behalve als u kunt bewijzen dat de website toen anders was. Want zoals deze nu is, staat Kras gewoon in hun recht.
Zou je die willen uitleggen? Op de website staat dat de bootkosten zijn in begrepen en in de bijlage staat dat ik de bootkosten extra moet bij betalen. Verder ben ik benieuwd hoe je op basis van de informatie op de website uitkomt op €125 aan extra kosten. Overigens, de bewijslast ligt bij de reisorganisatie (art. 7:505 BW).

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 23 dec 2019 17:32

Ik ga er van uit dat A die vervolgstappen ook gezet heeft, want volgens mij zijn die stappen compleet logisch, behalve als je denkt: ‘laat maar zitten’.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 23 dec 2019 17:56

Een hoop discussie, maar ik blijf bij mijn eerdere reactie:
Erthanax schreef:
22 dec 2019 22:53
(...) Voor het restbedrag zou ik me achteraf niet druk meer maken, als de excursies de moeite waard waren en de gidsen goed.

Mijn praktische advies zou zijn: geniet van de herinneringen en de foto's.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 23 dec 2019 18:01

Vraagje, is de prijs ongeveer hetzelfde of flink hoger geworden.

Als ze het duurder maken en nu een totaal prijs of krijg ik als ik nu ga boeken nog een naheffing?
Op de huidige info zou ik op niets extra rekenen, dus begin maar een zaak.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 23 dec 2019 18:56

Lady1234 schreef:
23 dec 2019 17:32
Ik ga er van uit dat A die vervolgstappen ook gezet heeft, want volgens mij zijn die stappen compleet logisch, behalve als je denkt: ‘laat maar zitten’.
Ik heb een klacht gemaakt. Hierin maakte ik mijn onvrede duidelijk over het kindermenu dat we in Frankrijk kregen voorgeschoteld, het water dat verkocht is omdat je ziek zou worden van het leidingwater, de extra kosten waar ik mee werdt verrast en mogelijk heb ik ook de beste prijsgarantie nog ter sprake gebracht.

Hierop ben ik opgebeld en heb ik acht minuten gesprek gevoerd. Over het eten werd aangegeven dat ik ter plekke bij de reisleider moeten klagen omdat er dan wellicht nog iets te regelen zou zijn, terwijl mevrouw geen boodschap had aan het feit dat de reisleider niet bij het eten aanwezig was. Op het water was het verhaal dat de info correct is. En extra kosten ben ik aangehoord.

Ik heb daarop nog een mail gestuurd met de vraag of ik het correct zag dat ze me niet te gemoed kwamen en kreeg een bevestigt antwoord terug: men kon helaas niets voor me betekenen.

Hierop ben ik naar de reclame code commissie gegaan.[3] Die heeft geoordeeld dat de bootkosten vast en onvermijdbaar zijn en dat de overige kosten facultatieve prijstoeslagen zijn die aan het begin van het boekingsproces hadden moeten worden medegedeeld.

"Uit de informatie onder het kopje “bijkomende kosten ter plaatse” is (zeker in combinatie met de op reis uitgedeelde excursielijst) vooraf onvoldoende duidelijk op te maken wat wel en wat niet inbegrepen is. Er is een discrepantie tussen de informatie op de website en die op de persoonlijk uitgereikte lijst “Excursiekosten”, waardoor het bij het boeken van de reis onvoldoende duidelijk is hoe hoog de bijkomende kosten (minimaal) zullen zijn."

Na de uitspraak heb ik beroep ingesteld. Om in Amsterdam te komen heb ik iets van €18 uitgegeven. Het beroep koste mij €30 maar dat heb ik later teruggekregen. Ik ben alleen naar de zitting van de Commissie geweest.

Ik heb Kras een factuur gestuurd met daarop de posten extra kosten €125,50; water €5, eten in Frankrijk €5, beetje rente en incassokosten ad €48,40.

Van de bedrijfsjurist (die volgens NeoDutchio erover zouden waken dat alles volgens de regels gebeurt) kreeg ik als antwoord dat TUI h.o.d.n Kras niet tot betaling zou over gaan, dat de RCC een aanbeveling had gedaan aan TUI om op een andere wijze reclame te gaan maken, er geen uitspraak jegens mij als consument is gedaan en dat TUI niet is veroordeeld in de kosten.

Ik heb teruggeschreven dat dit allemaal feitelijk correct was, de uitspraak gebruikt kon worden om in te schatten hoe de rechter zou gaan oordelen en dit alles te zien was als een minnelijke poging om tot een oplossing te komen. En dat we natuurlijk best naar de rechter konden maar dat dit kosten verhogend zou werken en heb voorgesteld om te wachten om te wachten op de uitspraak van het College.

Het College vernietigde de uitspraak op een paar punten waarop ik ongelijk had gekregen en gaf mij daarop als nog gelijk. Ik stuurde en mail aan de bedrijfsjurist met de vraag of standpunt van TUI met betrekking tot de kosten nog het zelfde was. TUI reageerde met dat ze nu graag mijn factuur wilde betalen. Inmiddels voelde zij ook wel aan dat ik naar de rechter zou gaan, dat zij dat zouden verliezen, mijn kosten met zo'n €300 hoger zouden worden en ze er zelf veel tijd in zouden moeten steken.

Zie hier waarom zaken geschikt worden. Ik heb alles gekregen waar ik om vroeg, terwijl de gang naar de rechter onzekerheid met zich meebracht. Ik schat in dat er een kans is dat de rechter mij €5 a €10 minder zou kunnen toewijzen. En Kras heeft zich de proceskosten ad €300 en arbeid bespaard. Dit is voor beide partijen dus een win win uitkomst. Ik ben er zelfs nog drie tientjes winst uitgekomen en heb niets hoeven te betalen voor de excursies. :mrgreen:

[3] https://www.reclamecode.nl/uitspraken/r ... vb/252676/
Laatst gewijzigd door alfatrion op 23 dec 2019 19:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 23 dec 2019 19:08

Nou, dat is dan een mooie uitkomst; goed gedaan. Mij zou het veel te veel moeite zijn geweest; ik zou geen zin hebben in al dat gedoe voor 125 euro.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 23 dec 2019 19:12

Bijna 185 ;)

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 23 dec 2019 19:27

Nog mooier. Maar voor mij nog steeds te veel gedoe :wink:

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 23 dec 2019 19:29

Erthanax schreef:
23 dec 2019 19:27
Nog mooier. Maar voor mij nog steeds te veel gedoe :wink:

Wilde net schrijven, ook teveel gedoe voor € 185,-, maar je bent sneller. 8)
Ik word al moe als ik dat gedoe lees van A.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 23 dec 2019 19:39

alfatrion schreef:
23 dec 2019 17:29
Nijogeth schreef:
23 dec 2019 16:49
Een andere kan ik niet bedenken, behalve als u kunt bewijzen dat de website toen anders was. Want zoals deze nu is, staat Kras gewoon in hun recht.
Zou je die willen uitleggen? Op de website staat dat de bootkosten zijn in begrepen en in de bijlage staat dat ik de bootkosten extra moet bij betalen. Verder ben ik benieuwd hoe je op basis van de informatie op de website uitkomt op €125 aan extra kosten. Overigens, de bewijslast ligt bij de reisorganisatie (art. 7:505 BW).
De bootkosten staan inderdaad als inbegrepen, dat geldt echter niet voor de toegangstaks, waarvan men onder het kopje 'bijkomende kosten' zelf zegt dat deze 3-10 euro per persoon kunnen kosten. Reisde u toevallig met 2 personen?

Verder kom ik basis van de website niet aan een vast kostenplaatje, omdat ook duidelijk wordt aangegeven dat dit afhankelijk is van meerdere factoren, zoals grootte van de groep en op welke dag de excursie is (weekend of feestdagen is duurder).

Ik denk niet dat de vraag moet zijn op welke praktische manier je het geld terug kan krijgen, maar of het praktisch is om er veel tijd in te steken om geld terug te krijgen. Als de uitkomst alleen zegt dat het geld terug moet komen, dan is er niet echt een praktische manier. Als de uitkomst vrij is, dan is een praktische benadering wel mogelijk.

Maar ik weet dat je in veel topics de zaak zo benadert dat je naar TS zijn gewenste uitkomst toewerkt, daar waar anderen juist vinden dat dat niet altijd de juiste manier is. Soms wel, maar soms niet.

Als je de zaak anders benaderd. Wat is fijner? Jezelf niet druk maken om dat geld en genieten van de reis die je hebt gehad of achteraf een wrange nasmaak houden omdat je er nog tijd in moet gaan stoppen om geld terug te krijgen waarvan jezelf vindt dat je er recht op hebt?

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 23 dec 2019 20:21

Edit, Robin had het wel als eerst geroepen.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 23 dec 2019 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 23 dec 2019 20:35

Jammer, als ik was meegegaan wat voor hetzelfde werk het bedrag verdubbeld.

Volgende keer als meerdere klagen een lijstje met namen maken en samen klagen.
Nu heeft Kras wel een krasje opgelopen, ik zal zeker geen reis bij hun boeken, omdat ik minder juridisch onderlegd ben, en hoewel tijd zat, en vooral geen zin in heb.

Ik zou als ik toevallig bij Alfa in de groep zat hem zeker een goede fles Whiskey of zo hebben aangeboden.
bij een stuk of 20 klagers had hij dan 19x iets leuks gekregen en hier niet meer actief geweest en een flinke kater gehad.

Ik heb nog enkele goede flessen uit Brexitannië want de Schotten zijn nog niet weg helaas.
Blijkbaar vergeten ze dat elke klacht hier jarenlang omzet kan kosten, vooral omdat naast de Kras bussen Tui ook met
een 737 Max vliegt, en ik wil jullie allen hier graag nog jarenlang lastig vallen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 23 dec 2019 20:35

fonsflons schreef:
23 dec 2019 20:21
Komisch. Er is er altijd in iedere klas wel eentje die nadat de truc verklapt is heel hard roept: ja, ik wist dat. Hallo allemaal, ik wist dat hoor, echt!!! Wat zijn jullie dom. En ik wist dat. Goed ik heb het niet gezegd maar ik wist het wel!!!!
Ehm... “nadat de truc verklapt is...”?

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 23 dec 2019 20:46

Slimme bedrijven scannen dit soort consumenten forums.

Dan voorkomen Tui & Kras reputatie schade.
UWV doet het hier redelijk, en bij scannen , wat nu weer...... wij doen geen vakanties!
Elk bedrijf kan door tijdig klachten goed af te handelen een goede naam opbouwen en alle die hier langs komen heb ik meestal mijn twijfels over.
Ik koop steeds minder bij bedrijven die hier passeren indien mogelijk.

Ik weet wat reclame kost en hoe nutteloos het is als we hier te lang op doorzagen voor een relatief flut bedrag van €185,-
Zal ik Kras een e mail sturen met link voor hun kant van 't verhaal... normaal moet de Topic starter dat doen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 23 dec 2019 20:54

Nijogeth schreef:
23 dec 2019 19:39
De bootkosten staan inderdaad als inbegrepen, dat geldt echter niet voor de toegangstaks, waarvan men onder het kopje 'bijkomende kosten' zelf zegt dat deze 3-10 euro per persoon kunnen kosten. Reisde u toevallig met 2 personen?
32. De toeristen belasting zit inbegrepen bij de bootkosten en het is ik wettelijk verplicht om die in de prijs te stoppen.
Nijogeth schreef:
Verder kom ik basis van de website niet aan een vast kostenplaatje, omdat ook duidelijk wordt aangegeven dat dit afhankelijk is van meerdere factoren, zoals grootte van de groep en op welke dag de excursie is (weekend of feestdagen is duurder).
Kras kan best een lijst als in de bijlage kosten maar dat met min, gemiddeld en max.
Nijogeth schreef:
Ik denk niet dat de vraag moet zijn op welke praktische manier je het geld terug kan krijgen, maar of het praktisch is om er veel tijd in te steken om geld terug te krijgen.
Dat is aan mij om te bepalen.
Nijogeth schreef:
Maar ik weet dat je in veel topics de zaak zo benadert dat je naar TS zijn gewenste uitkomst toewerkt, (...)
Dat is niet waar.
Nijogeth schreef:
Jezelf niet druk maken om dat geld en genieten van de reis die je hebt gehad of achteraf een wrange nasmaak houden omdat je er nog tijd in moet gaan stoppen om geld terug te krijgen waarvan jezelf vindt dat je er recht op hebt?
Ik heb geen wrange nasmaak.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 23 dec 2019 21:20

fonsflons schreef:
Alles goed?
Je laat je wel kennen, fonsflons.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 » 23 dec 2019 21:26

Zo vaak geeft Alfa een reactie waarbij een TS juridisch gelijk heeft (stelling Alfa) maar we het nooit zeker zullen weten omdat niemand ooit een uitspraak heeft ontlokt cq de moeite nam stappen te ondernemen.

Nu toont Alfa een keer een (eigen) voorbeeld waarin iemand wel de moeite nam en juridisch ook gelijk kreeg....en dan lees ik veel reacties die ik interpreteer als "je moet er maar de tijd in willen steken".

Alfa...k ben nog steeds niet je nr1 fan maar deze steek je in je zak...van harte met deze uitspraak.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 23 dec 2019 21:27

tttlocke schreef:
23 dec 2019 21:20
fonsflons schreef:
Alles goed?
Je laat je wel kennen, fonsflons.
Gaat prima hier!

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 23 dec 2019 21:29

Moneyman schreef:
23 dec 2019 20:35
fonsflons schreef:
Komisch. Er is er altijd in iedere klas wel eentje die nadat de truc verklapt is heel hard roept: ja, ik wist dat. Hallo allemaal, ik wist dat hoor, echt!!! Wat zijn jullie dom. En ik wist dat. Goed ik heb het niet gezegd maar ik wist het wel!!!!
Ehm... “nadat de truc verklapt is...”?
Niet goed lezen en conclusies trekken die niet te rechtvaardigen zijn op basis van de informatie waarover je beschikt wordt door fonsflons vertaald als: 'alfatrion luisde lezers erin met een truc'.
En vervolgens wordt degene die niets meer of minder deed dan niet die onjuiste conclusie trekken (en die ook direct in dit topic dat aangaf) op niet mis te verstane wijze door het slijk gehaald. Niet alleen misplaatst, maar ook gewoon naar.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 23 dec 2019 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten