LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
T_M
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2019 17:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door T_M »

witte angora schreef:
23 dec 2019 10:55
Feit is wel dat, blijkens berichten van vandaag, steeds meer kinderen in één-oudergezinnen opgroeien. Dat is nu zo'n 16%. Gezinnen met één volwassen ouder. De papa's, en in zo'n 10% de moeders, zullen ongetwijfeld ergens anders wonen. Maar ook dat kost heel wat woonruimte.

En dan heb je nog het aantal alleenstaanden zonder kinderen. Hier in het portiek, 8 woningen met 2 slaapkamers, wonen zegge en schrijven 2 stellen met kinderen. De 6 overige appartementen zijn bewoond door één alleenstaande moeder, één alleenstaande moeder van wie het kind uit huis is geplaatst, en 4 alleenstaanden.
Helemaal juist, in de jaren 50 was er een veel hogere bezettingsgraad van woningen. Soms zelfs meerdere gezinnen in een woning. Dat werd ook aangegeven tijdens de uitzending - het aantal m2 per persoon is enorm gestegen.
Veel mensen vinden een woning die voldoet aan allerlei eisen op de plek waar ze werken een grondrecht, maar m.i. moet je dat zien als recht op een dak boven je hoofd voor een prijs die je niet in de armoede stort. Dat je dan concessies moet doen, en tijdelijk genoegen moet nemen met wat minder groot of optie om woning te delen zou bespreekbaar moeten zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Dat je dan concessies moet doen, en tijdelijk genoegen moet nemen met wat minder groot of optie om woning te delen zou bespreekbaar moeten zijn”

Ik weet niet of u weleens ingewoond hebt, nou ik wel in het begin van mijn huwelijk. En ik heb zelfs nog inwoning gehad, terwijl ik zelf inwoonde, overigens min of meer vrijwillig aangeboden aan een familielid die op straat stond, maar in principe is die onvrijheid vreselijk.

En het kwam niet “soms” voor in de jaren vijftig, maar het was schering en inslag in de jaren vijftig en zestig. Daar moet niemand naar terugwillen.

witte angora
Berichten: 30563
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Soms lees je inderdaad verhalen van mensen die anderen in huis nemen. Allemaal succesverhalen natuurlijk. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Je hebt geen enkele privacy meer. Je zult goede afspraken moeten maken, maar als de inwoner zich er niet aan houdt, heb je een probleem.

Het kan goed gaan - mijn pleegzoon heeft bij meerdere hospita's gewoond. Een eigen kamer, gemeenschappelijk gebruik van de douche, dat soort dingen. Maar ik zou er zelf niet aan moeten denken een kamer aan een wildvreemde te moeten verhuren.

Voor mezelf zou ik het niet erg vinden kleiner te gaan wonen, liefst met een balkon in plaats van een tuin. Kwestie van wat spullen weg doen. Eenmaal weg, mis je het ook niet meer. Maar vind maar eens wat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door kweenie »

Naar de tijd van min of meer verplichte inwoning zoals in de tijd van de echte woningnood moeten we inderdaad niet terug willen gaan. Maar in essentie is het wel zo dat veel mensen 'verwend' zijn en niet snel tevreden zijn. Ik ken ook hele buurten vol niet al te oude eengezinswoningen met drie slaapkamers (weliswaar niet erg groot), waar de meeste stelletjes die er komen wonen weer vertrekken voordat het eerste kind op de basisschool zit. Dat is hun goed recht natuurlijk, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat je in zijn situatie moet klagen als er geen 'geschikte' woning te vinden is. (Want in feite wonen die al in een geschikte woning...)
Er is inderdaad een trek naar de steden door jongeren, maar ze komen vaak ook weer terug. Het hutjemutje op elkaar gestapeld wonen in de stad is populair bij de jeugd, maar gezinnen en ouderen hebben nog altijd liever een grondgebonden woning met voor en achtertuin.
https://www.pbl.nl/publicaties/trek-van-en-naar-de-stad
Conclusie:
Als we alleen kijken naar binnenlandse verhuisstromen dan lijkt het dus wel mee te vallen met de populariteit van de grote steden als woonplek.
Volgens mij wordt hier een beetje appels met peren vergeleken. Op mondiaal niveau heeft een stad eerder de oppervlak van de provincie Utrecht (of bij wijze van spreken van de Randstad), terwijl bij de onderzoeken binnen Nederland een verhuizing naar een voorstad al gauw als ontstedelijking wordt gezien.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Kweenie “Ik ken ook hele buurten vol niet al te oude eengezinswoningen met drie slaapkamers (weliswaar niet erg groot), waar de meeste stelletjes die er komen wonen weer vertrekken voordat het eerste kind op de basisschool zit. Dat is hun goed recht natuurlijk, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat je in zijn situatie moet klagen als er geen 'geschikte' woning te vinden is. (Want in feite wonen die al in een geschikte woning...)”

En vertrekken ze dan omdat ze het huis te klein vinden of omdat ze aan huur net zoveel kwijt zijn als aan een koopwoning?
Dat zie ik namelijk in mijn buurt gebeuren en ik geef ze geen ongelijk. De huren zijn zo enorm gestegen, dat je beter naar een koopwoning kunt uitkijken.

Elalbir
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2015 22:06

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Elalbir »

Helaas is er met geen woord gerept over de verslechterde markt situatie tengevolge van ruwweg 100.000 mensen uit de diverse andere landen. Past dit politiek gezien niet?
Verder: een directe verlichting van de woningnood kan gevonden worden in het vrij geven voor volledige bewoning van woningen in vakantie parken etc.. Deze oplossing is zo voor de hand liggend dat je je afvraagt waarom in deze richting geen initiatieven ontwikkeld worden.

boris.pasternak
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2018 12:10

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door boris.pasternak »

Dit zombiekabinet eruit schoppen, waarna referenda in leven roepen, waarna Nexit, waardoor grenzen sluiten, waarna alle asieleisers retour herkomstlanden (op echte vluchtelingen na die ook niet in eigen regio terechtkunnen), en het probleem 'woningnood' is opgelost.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, referenda zijn de oplossing. Lekker mensen zonder verstand laten beslissen. Willen we echt stappen gaan zetten, moeten we af van het zomaar verkrijgen van kiesrecht op basis van leeftijd en het feit dat er meerdere partijen aan de macht komen. Een partij die nu in de regering zit kan helemaal geen van hun belangrijke standpunten uitvoeren, omdat er meerdere partijen inzitten en ze weer moeten gaan polderen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Jefdus »

boris.pasternak schreef:
23 dec 2019 15:46
Dit zombiekabinet eruit schoppen, waarna referenda in leven roepen, waarna Nexit, waardoor grenzen sluiten, waarna alle asieleisers retour herkomstlanden (op echte vluchtelingen na die ook niet in eigen regio terechtkunnen), en het probleem 'woningnood' is opgelost.
Het probleem opgelost? Nederland zal waarschijnlijk in zo'n diepe recessie storten, dat we wel andere zaken aan ons hoofd zullen hebben dan een gebrek aan woningen...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Flex woningen?

De na de oorlog gebouwde noodwoningen waren voor enkele jaren en stonden ook te lang.
Slecht geïsoleerde en half verrot vaak en systeembouw mag, maar niet te goedkoop en later met de rommel zitten.

Ik zie op vakantie parken ook dat er vaak na 20 jaren de eerste Chalets gesloopt worden, jammer van werk en materiaal.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Erthanax »

Grenzen "sluiten" en een strikte controle instellen van alle in- en uitgaande personen en goederen, werkelijk een briljant idee waarvoor het noodzakelijk is een gigantisch overheidsapparaat van grenswachten (douane en marechaussee) op te tuigen. Tenminste, als je het huidige verkeer zonder al te veel vertraging wil laten doorgaan. Alleen al die tienduizenden passagiers op Schiphol.

Even achter op de sigarendoos: Neem een beetje grensovergang met elke twee seconden een auto per rijstrook. Ofwel zo'n 4000 auto's per uur.
Als je die goed moet controleren (personen en goederen, ook in de laadruimte van trucks) doe je er bijvoorbeeld 5 per uur. Om dan 4000 voertuigen per uur te controleren zijn er 800 controleplaatsen nodig bij die ene grensovergang! Die hoeven niet allemaal 24/7 in gebruik, maar in drie diensten per etmaal zijn er bv 800+600+400=1800 man/vrouw personeel nodig. Doe er nog vakantie bij, wat ziekteverzuim en opleiding en je hebt 3000 man nodig om het jaarrooster rond te krijgen. Op die ene grensovergang dus. De werving van alles bij elkaar tienduizenden nieuwe grenswachten wordt nog een leuke uitdaging, gezien de tekorten in onderwijs, zorg, politie.

Over de kosten van die tienduizenden nieuwe grenswachten, het ondersteunend personeel en de noodzakelijke systemen en infrastructuur hebben we het nog niet gehad. Daar zullen de nexiteers vast wel over hebben nagedacht. Of toch niet?

En er wordt geen huis extra mee gebouwd natuurlijk,want grote bouwprojecten kunnen voorlopig niet doorgaan omdat eerst het halve land verbouwd moet worden tot grenspost. Het woningtekort blijft dus nog langer in stand.

Of je voert zonder verdere aanpassingen alleen strenge controles in. Dan staat binnen een paar uur letterlijk het halve land stil, komt er niets meer in en gaat er niets meer uit. "Diepe depressie" is dan nog een understatement.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

In de jaren eind 60-er begin 70, hadden we ook grensposten , volledige werkgelegenheid, en om de lonen betaalbaar te houden, (en dus de werkgevers te pleasen) begon men toen buitenlanders binnen te halen.
Toen was er geen sprake van "diepe depressie."

Wellicht is dat het nexit ideaalbeeld , een weg terug daarheen is er echter niet meer. Althans, ik zie hem niet

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Erthanax »

Destijds was er veel minder grensoverschrijdend verkeer. Internationaal vrachtvervoer was een ramp, met lekker veel formulieren die allemaal moesten worden afgestempeld. Schiphol was ook een paar flinke maten kleiner, om maar wat te noemen.
Dichte grenzen betekenen een enorme economische teruggang en heeft geen enkele positieve invloed op het aantal woningen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vroeger liepen er achter de vuilnisauto 2 mannen die zware emmers leegden en niets gescheiden.
Terug naar vroeger kan vaak niet eens meer.

Wel is de papieren krant bij mijn digitaal geworden, minder bezorgers en ook minder oud papier.

Maar huizen, vroeger een kachel in woonkamer en nu gehele huis met C.V. Dat is ook verspilling.
Maar als je weet dat ik al schreef, 5 jaren terug jarenlang te koop en leegstand en zwaar onder oorspronkelijke vraagprijs verkocht.
Dan ga je geen voorraad bouwen, dus kijk eens hoe het rond 2014 was, veel keuze die niemand wilde en nu vliegen ze weg!
Als je in 5 jaren van leegstand en financiële problemen met 2 huizen naar tekorten gaat, ik hoopte op betere markt maar had dit ook niet voorspeld, en als je de geschiedenis die ik hier eerder schreef van rond 2000 en van 1981 tot 1987 eens na gaat lezen... dit is 3e keer dat ik een huizen crisis meegemaakt heb en de gevolgen erna.
Daar kan geen enkele regering iets aan doen.

Lees even een aantal pagina's terug wat ik eerder schreef hier!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door kweenie »

Lowieze schreef:
23 dec 2019 12:25
En vertrekken ze dan omdat ze het huis te klein vinden of omdat ze aan huur net zoveel kwijt zijn als aan een koopwoning?
Dat zie ik namelijk in mijn buurt gebeuren en ik geef ze geen ongelijk. De huren zijn zo enorm gestegen, dat je beter naar een koopwoning kunt uitkijken.
Het is een combinatie-wijk. Het zijn voornamelijk koopwoningen. Gebouwd als huurwoning, maar in de loop der jaren te koop aangeboden aan de huurders.

T_M
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2019 17:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door T_M »

kweenie schreef:
23 dec 2019 12:20
Volgens mij wordt hier een beetje appels met peren vergeleken. Op mondiaal niveau heeft een stad eerder de oppervlak van de provincie Utrecht (of bij wijze van spreken van de Randstad), terwijl bij de onderzoeken binnen Nederland een verhuizing naar een voorstad al gauw als ontstedelijking wordt gezien.
Ik weet niet wat hun definitie is van dorp/stad, maar zou je best gelijk in kunnen hebben. Wat je wel kunt zien is dat de huizenprijzen in de krimpregio's weer aan het stijgen zijn, dat lijkt me wel een teken dat de krimp daar minder is dan in het verleden. In Groningen / Friesland / Zeeland / Limburg kun je best wel spreken van een woningtrauma. Sommige mensen hebben daar jaren moeten wachten op verkoop, de angst om met een huis te blijven zitten is pas recent een beetje aan het verdwijnen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
23 dec 2019 21:15
Schiphol was ook een paar flinke maten kleiner, om maar wat te noemen.
Schiphol is zwaar gesubsidieerd, en kost volop geld.

Of denk je dat die stedentrips voor een habbekrats echt wat opleveren? Buiten gezondheidsklachten van omwonenden.

T_M
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2019 17:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door T_M »

16again schreef:
23 dec 2019 20:33
Wellicht is dat het nexit ideaalbeeld , een weg terug daarheen is er echter niet meer. Althans, ik zie hem niet
De een ziet het als de oplossing van alle problemen de ander ziet het als de totale ineenstorting van een land. Waarheid ligt vast ergens in het midden. Brexit is wel een aardig experiment, eerst even afwachten hoe dat af gaat lopen voordat de 'experts' van beide kampen hun mening verkondigen.
In de tussentijd is er wel een soort van Nexit denktank opgestart, op zich een prima ontwikkeling. Ergens goed over nadenken en hopelijk open discussies met tegenstanders kan geen kwaad.

T_M
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2019 17:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door T_M »

Komkommertijd schreef:
23 dec 2019 18:27
Flex woningen?

De na de oorlog gebouwde noodwoningen waren voor enkele jaren en stonden ook te lang.
Slecht geïsoleerde en half verrot vaak en systeembouw mag, maar niet te goedkoop en later met de rommel zitten.

Ik zie op vakantie parken ook dat er vaak na 20 jaren de eerste Chalets gesloopt worden, jammer van werk en materiaal.
Flexwonen is nu wel even anders hoor, zijn best goed gebouwde en geïsoleerde units. Wel vrij klein, segment tiny house.
https://www.youtube.com/watch?v=7KSyiGDzwDY

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ T M ,

Er zitten enkele zeer goede tussen......

Maar als je als project ontwikkelaar voor veel verdienen gaat en mooie modellen elders liet maken in Oost Europa,
Ik weet dat je van buiten niet kunt zien of je rommel of kwaliteit kreeg helaas.

Een Oost Europees bedrijf had foto van HSB en daar waren stevige balken en harde steenwol platen zichtbaar!
Na stormschade tijdens plaatsen bleken de balken planken geworden en de platen ingeblazen vlokken die kunnen uitzakken na enkele jaren, dus minder gewicht en voordeliger, maar de oude foto zag iedereen.... vooral Flex woningen worden vaak verdacht voordelig aangeboden en vele eerder opgeleverde huizen en scholen met beperkte levensduur bleven te lang staan.

Daar waarschuw ik voor.

Gesloten