LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
H.Oudenaarden
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2019 23:08

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door H.Oudenaarden »

Naar mijn idee wordt er wel erg snel de schuld bij de ander gelegd. Waar is de eigen verantwoording van de burger?
Ik vrees dat scheidingen een groot beslag leggen op de woningnood, hoeveel woningen zouden er weer beschikbaar komen als alle partners weer bij elkaar gaan wonen?
En wordt er wel goed gespaard? Of gaan we liever pret maken, dure vakanties, uitgaan e.d. om daarna te klagen dat er geen geld is om een woning te kopen? Kom op mensen, kijk eerst eens naar jezelf en je uitgavepatroon en kijk eens verder dan je neus lang is.

Trijntje64
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 dec 2019 18:23

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Trijntje64 »

Dank voor de uitgebreide aandacht die u besteedt aan de huisvestingsproblemen in Nederland. Het onderwerp houdt mij al enkele jaren bezig: ook ik ben na echtscheiding (2016) in een vergelijkbare situatie terecht gekomen. Het moge duidelijk zijn dat het beleid van de overheid heel snel moet worden aangepast.

Maar ik ben ook van mening dat er een mentaliteitsverandering moet komen onder de burgers die mijns inziens te individualistisch zijn ingesteld en niet open staan voor nieuwe woonvormen. Eenzaamheid, de toename van eenpersoonshuishoudens en de vergrijzing dwingen ons om na te denken over woningdelen...een suggestie die ook in de uitzending werd gedaan en volgens mij niet 'het begin van het einde hoeft te betekenen'. In en om de grote steden zien we voorzichtige ontwikkelingen: zoals de terugkeer van hospita's die (Buitenlandse) studenten huisvesten, die in het onmenselijke hospiteersysteem niet kunnen concurreren met de Nederlandse studenten.

Wanneer ik kijk naar onze zuiderburen, dan krijg ik de indruk dat daar veel meer mogelijkheden zijn om voor een paar honderd euro een deel van een huis te huren. Dat vraagt omdenken van burgers en uiteraard versoepeling van de regels, zodat meerdere huurders samen 1 huis kunnen huren of kopen, zonder dat zij een duurzame relatie met elkaar zijn aangegaan.

Ik vraag mij ook af waarom in de landbouwgebieden niet op zeer korte termijn toestemming kan komen voor veel meer Tiny House projecten. Daar is zeer veel vraag naar, ook onder '(potentiële) slachtoffers van de woningnoodramp. Er zijn allerlei creatieve ideeën denkbaar, die ik op dit forum niet allemaal zal uitwerken.

Verder verbaas ik mij over de toenemende dreiging die ontstaat voor woningzoekenden die zijn uitgeweken naar vakantieparken. Zij mogen er volgens de regels maar 10 maanden per jaar wonen, hun toekomst is zeer onzeker.

Gezien de situatie die Radar schildert zou 'nood breekt wet' op zijn plaats zijn. Terecht eindigt de uitzending met de vraag hoe het gesteld is met 'I feel your pain' van al die beleidsmakers en bouwbedrijven die zich verrijken, en mede verantwoordelijk zijn voor 'het verdriet van miljoenen'.

Dus Radar: mijn compliment voor de uitzendingen en hierbij de suggestie om het onderwerp 'Tiny houses en 'nieuwe woonvormen' onder de aandacht te brengen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus het is mijn schuld dat iedereen gaat scheiden en er daardoor te weinig woningen zijn?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er worden verbanden gelegd tussen leefwijze en woningnood die helemaal niet onderbouwd worden laat staan aangetoond.

Als scheidingen en onverantwoord consumptiegedrag woningnood zouden veroorzaken, zal u dat beter moeten onderbouwen. Ik zie de causaliteit niet.

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

H.Oudenaarden schreef:
25 dec 2019 00:28
En wordt er wel goed gespaard? Of gaan we liever pret maken, dure vakanties, uitgaan e.d. om daarna te klagen dat er geen geld is om een woning te kopen? Kom op mensen, kijk eerst eens naar jezelf en je uitgavepatroon en kijk eens verder dan je neus lang is.
Als iedereen gaat sparen, begint het tegen elkaar opbieden, en wordt de prijs van de schaarse woningen alleen maar verder opgedreven. Je "oplossing' kan voor een enkel individu een koophuis bereikbaar maken, voor de groep als geheel is het natuurlijk geen oplossing, en blijft de stoelendans

Kijk eens verder dan je neus lang is.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door renewouters »

Elalbir schreef:
23 dec 2019 13:41
Helaas is er met geen woord gerept over de verslechterde markt situatie tengevolge van ruwweg 100.000 mensen uit de diverse andere landen. Past dit politiek gezien niet?
Die hebben ook bijna geen impact op de problemen op de woningmarkt. 100.000 mensen is 1 op de 170. Om het in perspectief te plaatsen: bij een grote voetbalvereniging zou dit neer komen komen op 5 sporters uit andere landen. Verwaarloosbaar klein dus.

Overigens zijn de leiders van de politieke partijen die dit soort onzin uiten zelf ook van buitenlandse afkomst.

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
27 dec 2019 08:42
Die hebben ook bijna geen impact op de problemen op de woningmarkt. 100.000 mensen is 1 op de 170.
1 op de 170? Beter is een vergelijking te maken met het aantal huizen dat er tekort is. En dan kom je niet uit op een getal van 1 op 170

Volgens CBS heeft 23% van de inwoners in ons land een immigratie achtergrond:
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/47/bevolking

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan wordt het dus 1 op de 4. Oftewel, zo'n 2 miljoen van de bijna 8 miljoen huishoudens.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door moederslink »

Scheidingen zijn meer schering en inslag dan ooit.
Al deze nieuwe singles moeten wonen en zijn ook vaak urgent omdat er kinderen bij betrokken zijn die ze weer een prettig en veilig " thuis " willen bieden , dus ja ik denk dat dit zeker meespeelt op de krappe woningmarkt.

16again
Berichten: 16086
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
27 dec 2019 11:58
Dan wordt het dus 1 op de 4. Oftewel, zo'n 2 miljoen van de bijna 8 miljoen huishoudens.
En een populist kan dan van mening zijn dat die 2 miljoen huizen de oplossing zijn voor de woningsnood. Al zie ik zelf daar geen praktische oplossing voor.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik zie is dat er simpelweg te weinig woningen zijn. Ik zie niet in waarom 2 miljoen huishoudens, waarvan de meerderheid al tientallen jaren hier is en een bestaan heeft opgebouwd, ineens naar elders zouden moeten gaan.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
27 dec 2019 12:11
Scheidingen zijn meer schering en inslag dan ooit.
Al deze nieuwe singles moeten wonen en zijn ook vaak urgent omdat er kinderen bij betrokken zijn die ze weer een prettig en veilig " thuis " willen bieden , dus ja ik denk dat dit zeker meespeelt op de krappe woningmarkt.
Natuurlijk speelt het mee, maar het is een combinatie van veel mensen die om één of andere reden een huis zoeken en te weinig beschikbare bestaande/nieuwbouw huizen.
En dat er steeds meer mensen gaan scheiden wordt al jaren gezegd, maar toch zit daar geen stijgende lijn in.
Het percentage is gemiddeld al jaren 1 op de 3 huwelijken.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar ik wel een stijgende lijn in zie, is de leeftijd van mensen. Daar is iedereen zo verschrikkelijk blij mee, maar ieder jaar dat mensen langer leven, houden ze ook een jaar langer een woning 'bezet'.

Hadden mensen vroeger, nadat ze het ouderlijk huis verlieten, een woonduur van een jaar of 50, dat zal tegenwoordig al gauw een jaar of 60-65-70 zijn. Waarbij mensen vroeger op veel jongere leeftijd naar het bejaardenhuis gingen, dat ook nog eens.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aan de andere kant vertrekken jongeren over het algemeen nu veel later uit het ouderlijk huis.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
27 dec 2019 12:49
Waar ik wel een stijgende lijn in zie, is de leeftijd van mensen. Daar is iedereen zo verschrikkelijk blij mee, maar ieder jaar dat mensen langer leven, houden ze ook een jaar langer een woning 'bezet'.

Hadden mensen vroeger, nadat ze het ouderlijk huis verlieten, een woonduur van een jaar of 50, dat zal tegenwoordig al gauw een jaar of 60-65-70 zijn. Waarbij mensen vroeger op veel jongere leeftijd naar het bejaardenhuis gingen, dat ook nog eens.
Precies, had daar afgelopen dagen ook een gesprek over. We worden steeds ouder en moeten maar zelfstandig blijven wonen, dus we (de ouderen) nemen steeds meer woonruimte in beslag.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
27 dec 2019 12:51
Aan de andere kant vertrekken jongeren over het algemeen nu veel later uit het ouderlijk huis.
En de oorzaak daarvan is heel vaak dat er geen betaalbare huizen voor starters beschikbaar zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5430
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
27 dec 2019 12:49
Waar ik wel een stijgende lijn in zie, is de leeftijd van mensen. Daar is iedereen zo verschrikkelijk blij mee, maar ieder jaar dat mensen langer leven, houden ze ook een jaar langer een woning 'bezet'.

Hadden mensen vroeger, nadat ze het ouderlijk huis verlieten, een woonduur van een jaar of 50, dat zal tegenwoordig al gauw een jaar of 60-65-70 zijn. Waarbij mensen vroeger op veel jongere leeftijd naar het bejaardenhuis gingen, dat ook nog eens.

Eens! Komt dan ook nog bij dat veel ouderen tientallen jaren in een veel te grote sociale huurwoning blijven zitten, omdat ze niet willen verhuizen naar een kleinere, praktischer woning.
I.p.v. die verzorgingshuizen massaal te slopen, hadden ze deze beter om kunnen bouwen naar zelfstandige appartementen voor 65+.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
27 dec 2019 12:58


Eens! Komt dan ook nog bij dat veel ouderen tientallen jaren in een veel te grote sociale huurwoning blijven zitten, omdat ze niet willen verhuizen naar een kleinere, praktischer woning.
I.p.v. die verzorgingshuizen massaal te slopen, hadden ze deze beter om kunnen bouwen naar zelfstandige appartementen voor 65+.
“Niet willen verhuizen” zou ik niet zeggen, financieel is het vaak niet te doen voor die mensen.
Ik woon in een straat met zo’n 40 identieke eengezinswoningen met 4 slaapkamers. Daarvan ken ik toch wel 16 mensen, ouderen, die er alleen wonen.
Ze zouden best naar een gelijkvloerse woning willen, maar de huur gaat dan toch zeker 150 euro omhoog. En dat is wat hen tegenhoudt.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat daar wel veel meer redenen voor zullen zijn.

Als voorbeeld. Vroeger, in mijn tijd, werd er veel jonger getrouwd, er waren toen overigens ook geen woningen.
De gezinnen zijn tegenwoordig vaak aanzienlijk kleiner, dus wat thuis blijft wonen, heeft meer de ruimte.
Kinderen zitten vaak veel langer op school, dus voordat ze aan het werk gaan en kunnen gaan sparen, volgt ook later.

Uiteraard is dat generaliserend gesproken.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Mensen willen vaak wel naar een kleinere woning, maar veel voormalige seniorenwoningen zijn wat het zijn - voormalige seniorenwoningen, waar jongeren in zitten, die er ook nog eens de hoofdprijs voor betalen. En die moeten daar dan maar een gezin in zien te stichten, compleet met kinderen en alles. Terwijl ouderen dus nergens heen kunnen.

Dat zeg ik, ik heb hier een levensloopbestendige woning, uitstekend geschikt voor mensen in een rolstoel, een of twee kinderen geen bezwaar. Maar ik kom hier niet weg, en voor een bejaardentehuis, want dat zijn de grotere 55+complexen nu eenmaal, voel ik me nog veel te jong.

Gesloten