LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
27 dec 2019 13:04
ZeerPrivé schreef:
27 dec 2019 12:58


Eens! Komt dan ook nog bij dat veel ouderen tientallen jaren in een veel te grote sociale huurwoning blijven zitten, omdat ze niet willen verhuizen naar een kleinere, praktischer woning.
I.p.v. die verzorgingshuizen massaal te slopen, hadden ze deze beter om kunnen bouwen naar zelfstandige appartementen voor 65+.
“Niet willen verhuizen” zou ik niet zeggen, financieel is het vaak niet te doen voor die mensen.
Ik woon in een straat met zo’n 40 identieke eengezinswoningen met 4 slaapkamers. Daarvan ken ik toch wel 16 mensen, ouderen, die er alleen wonen.
Ze zouden best naar een gelijkvloerse woning willen, maar de huur gaat dan toch zeker 150 euro omhoog. En dat is wat hen tegenhoudt.

Lowieze, als mensen een laag inkomen hebben, krijgen ze bij een hogere huur ook meer huurtoeslag. Dus onderaan de streep komt de huur niet veel hoger uit. Daarnaast zouden de wbv's voor deze groep een verhuiskostenvergoeding kunnen verstrekken.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
27 dec 2019 13:05
Kunnen we dan niet verplichten dat je boven de bijvoorbeeld 70 verplicht naar Groningen moet verhuizen en daar zo lang mag blijven als je wilt? Of als we heel drastisch aanpakken Limburg?

Eenmaal daar , nooit meer terugkomen? Dan kan de rest van Nederland door ontwikkelen.
Zoals Sun City in Amerika, is misschien zo gek nog niet :lol:

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Verhuiskosten is inderdaad nog zo'n dingetje. Als je jonger bent, doe je een hoop zelf. Als Abraham en Sara eenmaal naast je staan, wordt het wel prettiger als dingen voor je gedaan worden. De verhuiskosten nemen dan inderdaad in rap tempo toe. Vergeleken daarmee zijn de kosten voor een paar rolletjes behang niet meer dan een fooi.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
27 dec 2019 13:15
Verhuiskosten is inderdaad nog zo'n dingetje. Als je jonger bent, doe je een hoop zelf. Als Abraham en Sara eenmaal naast je staan, wordt het wel prettiger als dingen voor je gedaan worden. De verhuiskosten nemen dan inderdaad in rap tempo toe. Vergeleken daarmee zijn de kosten voor een paar rolletjes behang niet meer dan een fooi.

Daarom vind ik het ook wel terecht dat deze groep aanspraak kan maken op zo'n vergoeding. Klussen is leuk als je - relatief - jong en gezond bent, maar ouderen moeten vaak al die klussen uitbesteden. Als het voor wbv's goedkoper is, zouden ze ook de nieuwe woning instap klaar kunnen opleveren.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
27 dec 2019 13:10

Lowieze, als mensen een laag inkomen hebben, krijgen ze bij een hogere huur ook meer huurtoeslag. Dus onderaan de streep komt de huur niet veel hoger uit. Daarnaast zouden de wbv's voor deze groep een verhuiskostenvergoeding kunnen verstrekken.
Naar verhouding betaal je dan toch meer huur. Je krijgt dan niet ineens 150 euro meer huurtoeslag. Heb net een proefberekening gedaan. Bij een huurverhoging van 150 euro, krijg ik 60 euro meer huurtoeslag.
Er zijn inderdaad wel woningstichtingen die willen meebetalen als je een eengezinswoning verlaat, maar helaas is dat bij ons niet zo.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze, als jij maar € 60,- meer huurtoeslag krijgt, behoor je niet tot de laagste inkomens waar ik het over heb. In jouw geval ben je dan € 90,- euro meer kwijt, maar grote kans dat de nieuwe woning energie zuiniger is. Bovendien krijg je er ook 'gemak' voor terug, o.a. alles gelijkvloers.

In de randstad krijgt deze groep vaak wel een verhuiskostenvergoeding en daarnaast ook nog voorrang.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook de laagste inkomens krijgen de huur boven een voor hen bepaalde grens niet helemaal gecompenseerd door de huurtoeslag.

Als voorbeeld.

Het deel van de rekenhuur boven de kwaliteitskortingsgrens (2017: € 414,02 per maand) tot aan de aftoppingsgrens (2017: € 592,55 per maand) wordt voor 65% gesubsidieerd; het deel van de rekenhuur boven de aftoppingsgrens wordt voor 40% gesubsidieerd. De percentages staan in het Besluit op de huurtoeslag, de rest staat in de Wet op de huurtoeslag.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik schrijf ook niet dat ze alles gecompenseerd krijgen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Het leuke is dat er nauwelijks woningen onder de 600 euro zijn. Dus als je goedkoop zit, zeg onder de 450, denk je wel een keer of drie na voor je je spullen gaat inpakken. Sterker nog, daar hoef je niet eens over na te denken.

Overigens heb ik die stap indertijd wel gezet, omdat ik daadwerkelijk naar een kwalitatief betere en zuinigere woning ging. Op gas bespaar ik hier zo'n 800 m3 per jaar vergeleken met die woning. Daarmee ben ik nog steeds duurder uit dan met wat ik had, aan de andere kant heb ik wel veel meer ruimte.

Met de volgende woning zal ik met gas waarschijnlijk weer meer kwijt zijn. En dat zal ik niet terug zien in minder kosten voor de huur.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@WA: dat laatste lijkt mij dus juist zeer onwaarschijnlijk aangezien de wbv's juist bezig zijn hun woningen gasloos en energiezuinig te maken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als je van een woning met een eigen cv verhuist naar eentje met stadsverwarming, ben je helemaal in de aap gelogeerd.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Niemand is verplicht naar een woning met stadsverwarming, of nog erger blokverwarming, te verhuizen. Ik zal zeker niet voor 1 v.d. 2 kiezen als ik verhuis.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt. Ik ben inmiddels aan het kijken in een andere regio. De eerste blokverwarmingen en stadsverwarmingen ben ik al tegen gekomen - en ik reageer daar absoluut niet op.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
27 dec 2019 16:43
Klopt. Ik ben inmiddels aan het kijken in een andere regio. De eerste blokverwarmingen en stadsverwarmingen ben ik al tegen gekomen - en ik reageer daar absoluut niet op.
Gezien de schaarste, kan niet ieder zich die luxe permitteren: Die woningen met blok/stadsverwarming blijven echt niet leeg staan

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die zijn dan voor de mensen die geen idee hebben, dat ze dat de kop gaat kosten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door kweenie »

Lowieze schreef:
27 dec 2019 13:04
“Niet willen verhuizen” zou ik niet zeggen, financieel is het vaak niet te doen voor die mensen.
Ik woon in een straat met zo’n 40 identieke eengezinswoningen met 4 slaapkamers. Daarvan ken ik toch wel 16 mensen, ouderen, die er alleen wonen.
Ze zouden best naar een gelijkvloerse woning willen, maar de huur gaat dan toch zeker 150 euro omhoog. En dat is wat hen tegenhoudt.
Dat komt vooral doordat de huurverhogingen jarenlang kunstmatig laag zijn gehouden. Het is daardoor al vele decennia zo dat mensen die langer in een huurwoning wonen, in de regel veel minder huur betalen dan nieuwe huurders. Met als gevolg dat mensen op een gegeven moment relatief zo goedkoop wonen, dat iedere verhuizing tot een huurverhoging leidt.

Maar de simpele langetermijnoplossing voor dat probleem is om de huur van zulke woningen (met een huur ver onder het marktconforme tarieven) relatief meer laten stijgen. En dan wordt er weer moord en brand geschreeuwd.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:
28 dec 2019 08:34
Lowieze schreef:
27 dec 2019 13:04
“Niet willen verhuizen” zou ik niet zeggen, financieel is het vaak niet te doen voor die mensen.
Ik woon in een straat met zo’n 40 identieke eengezinswoningen met 4 slaapkamers. Daarvan ken ik toch wel 16 mensen, ouderen, die er alleen wonen.
Ze zouden best naar een gelijkvloerse woning willen, maar de huur gaat dan toch zeker 150 euro omhoog. En dat is wat hen tegenhoudt.
Dat komt vooral doordat de huurverhogingen jarenlang kunstmatig laag zijn gehouden. Het is daardoor al vele decennia zo dat mensen die langer in een huurwoning wonen, in de regel veel minder huur betalen dan nieuwe huurders. Met als gevolg dat mensen op een gegeven moment relatief zo goedkoop wonen, dat iedere verhuizing tot een huurverhoging leidt.

Maar de simpele langetermijnoplossing voor dat probleem is om de huur van zulke woningen (met een huur ver onder het marktconforme tarieven) relatief meer laten stijgen. En dan wordt er weer moord en brand geschreeuwd.
Onze huren zijn niet kunstmatig laag gehouden. We hebben bijna elk jaar een forse huurverhoging gekregen. Het is alleen zo dat, als er ergens een sociale huurwoning leeg komt, er bij elke nieuwe huurder 50 euro bovenop de huur komt. Ik heb aan één kant al de 4e huurder zitten sinds wij hier wonen. Die betalen dus 3 x 50 euro meer dan ik.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
28 dec 2019 08:34
Dat komt vooral doordat de huurverhogingen jarenlang kunstmatig laag zijn gehouden. Het is daardoor al vele decennia zo dat mensen die langer in een huurwoning wonen, in de regel veel minder huur betalen dan nieuwe huurders. Met als gevolg dat mensen op een gegeven moment relatief zo goedkoop wonen, dat iedere verhuizing tot een huurverhoging leidt.

Maar de simpele langetermijnoplossing voor dat probleem is om de huur van zulke woningen (met een huur ver onder het marktconforme tarieven) relatief meer laten stijgen. En dan wordt er weer moord en brand geschreeuwd.
Is hier een huisjesmelker aan het woord? Grotere onzin lees ik niet dagelijks.
Recent zijn, mede door verhuurdersheffing, de huren jaren meer verhoogd dan de inflatie.
En vroeger gebeurde niet anders
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2000/32 ... inds-jaren

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door jonis »

Lowieze schreef:
28 dec 2019 08:45
kweenie schreef:
28 dec 2019 08:34
Lowieze schreef:
27 dec 2019 13:04
“Niet willen verhuizen” zou ik niet zeggen, financieel is het vaak niet te doen voor die mensen.
Ik woon in een straat met zo’n 40 identieke eengezinswoningen met 4 slaapkamers. Daarvan ken ik toch wel 16 mensen, ouderen, die er alleen wonen.
Ze zouden best naar een gelijkvloerse woning willen, maar de huur gaat dan toch zeker 150 euro omhoog. En dat is wat hen tegenhoudt.
Dat komt vooral doordat de huurverhogingen jarenlang kunstmatig laag zijn gehouden. Het is daardoor al vele decennia zo dat mensen die langer in een huurwoning wonen, in de regel veel minder huur betalen dan nieuwe huurders. Met als gevolg dat mensen op een gegeven moment relatief zo goedkoop wonen, dat iedere verhuizing tot een huurverhoging leidt.

Maar de simpele langetermijnoplossing voor dat probleem is om de huur van zulke woningen (met een huur ver onder het marktconforme tarieven) relatief meer laten stijgen. En dan wordt er weer moord en brand geschreeuwd.
Onze huren zijn niet kunstmatig laag gehouden. We hebben bijna elk jaar een forse huurverhoging gekregen. Het is alleen zo dat, als er ergens een sociale huurwoning leeg komt, er bij elke nieuwe huurder 50 euro bovenop de huur komt. Ik heb aan één kant al de 4e huurder zitten sinds wij hier wonen. Die betalen dus 3 x 50 euro meer dan ik.
Als je de reactie van Kweenie begrepen had.....

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Jonis: inderdaad het voorbeeld dat @Lowieze geeft, is precies wat @Kweenie bedoeld. Omdat het verboden is de huur voor een zittende bewoner op te trekken naar een marktconforme huur, zitten veel ouderen die al 40 jaar in hetzelfde huis wonen voor een huur die niet meer van deze tijd is. Een jaarlijkse huurverhoging van een paar % maakt de huur niet marktconform.

Komt nog bij dat veel huurders die ergens lang wonen (dus voor de enkele jaren geleden ingevoerde regel van passend wonen) een dusdanig inkomen hebben dat zij helemaal niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, de z.g. scheefwoners.
Dus die blijven ook zitten waar zij zitten.

Gesloten