LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

angel1978 schreef:
27 dec 2019 18:14
Klaas Jan schreef:
27 dec 2019 13:19
edwinwl schreef:
27 dec 2019 11:24
De werkelijke vraag:
Als netbeheerder en/of energieleverancier heb je een zorgplicht.
Hoort bij deze zorgplicht dat je (nieuwe) klanten moet wijzen op de (aanzienlijke) meerkosten van een zwaardere dan standaard aansluiting?
Het antwoord op die vraag is 'ja'.

Waar staat die verplichting? Of is het gewoon een mening?
Dat is een goeie opmerking @angel1978. Eigenlijk is mijn reactie een reactie op meningen hierboven die als antwoord 'nee' geven op de vraag rond een zorgplicht van Enexis. Dat zijn ook maar meningen.

Maar n.a.v. uw opmerking opmerking het volgende: ik stuitte op dit blog http://www.janpieterbedankt.nl/JanPiete ... disch.html
Een blog over een min of meer vergelijkbaar geval. Waarbij ik meteen de opmerking plaats dat ik niet kan instaan voor de juistheid van de inhoud ervan.

Maar wat betreft mijn 'ja' op een vraag naar zorgplicht trof mij in dit blog hier de zin: 'Immers Enexis is hier de deskundige. Alleen zij weet welke aansluitcapaciteit / aansluitwaarde voor gedupeerde nodig is. Gedupeerde is NIET deskundig op het gebied van aansluitingen, aansluitwaardes etc. en heeft recht op consumentenbescherming.'

Daar ben ik het volkomen eens. Ik zie hier nogal eens 'u had het kunnen weten' voorbijkomen maar het is maar de vraag of dat altijd op gaat. Er zijn veel menselijke mensen die denk ik een elektriciteitsrekening niet helemaal begrijpen. Omdat dat soort rekeningen ingewikkeld zijn.

Het is voor een energieleverancier een koud kunstje om klanten opmerkzaam te maken op de aansluitcapaciteit en de bijbehorende tarieven. Op alle facturen. Dat is nou service verlenen en transparant zijn in je documenten.

Dat zou niet afgedwongen moeten worden door wet- of regelgeving maar een natuurlijk iets vanuit netwerkbeheerders en energieleveranciers moeten zijn omdat deze uiteraard alleen maar tevreden klanten willen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je gaat dan wel uit van de veronderstelling dat iedereen weet wat überhaupt de normale aansluitwaarde is. Als ik puur een waarde van 15, 25 of 35 (ofzo) zie staan, zonder enige duiding, zegt dat de gemiddelde consument waarschijnlijk niets. Alleen al de logische en simpele toevoeging “zware aansluiting” of iets dergelijks zou al genoeg zijn.

Klaasjan bracht zijn “ja” als een feit, terwijl het een mening is, maar ik onderschrijf zijn mening hierin volledig. En ik zou er persoonlijk zelfs gerust voor gaan procederen ook.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Over welke situatie hebben we het dan precies? En waar procedeer je dan over?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
29 dec 2019 01:01
Over welke situatie hebben we het dan precies? En waar procedeer je dan over?
Voor de teveel betaalde onnodige kosten natuurlijk. Edwin heeft ze teruggekregen, anderen vaak ook niet.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij krijgt Edwin slechts de teveel betaalde bedragen terug van NA de wijziging, en dat is ook logisch. Niet van de jaren ervoor.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Klaas Jan schreef:
28 dec 2019 09:30
Het is voor een energieleverancier een koud kunstje om klanten opmerkzaam te maken op de aansluitcapaciteit en de bijbehorende tarieven. Op alle facturen. Dat is nou service verlenen en transparant zijn in je documenten.

Dat zou niet afgedwongen moeten worden door wet- of regelgeving maar een natuurlijk iets vanuit netwerkbeheerders en energieleveranciers moeten zijn omdat deze uiteraard alleen maar tevreden klanten willen.
En hoe zo een energieleverancier moeten kunnen zien dat de aansluiting te zwaar is? Ik kan een sauna op zolder hebben staan. In de schuur achter een rijtjeswoning kan een krachtstroomapparaat staan. Hoe diep in je persoonlijk omgeving zou een energieleverancier moeten gaan om te weten of je een te zware aansluiting hebt?

Een aantal jaar geleden kwam een topic voorbij van een persoon met een kapotte waterleiding na de meter. Ook daar werd van gezegd dat het waterbedrijf had moeten weten dat er iets mis zou zijn. Hoe ver zou de privacy moeten gaan? Moet er real time meegekeken moeten kunnen worden? Mogen ze in de tuin gluren of ik een zwembad gegraven heb? Of in het geval van een te zware aansluiting, moet een medewerker bij u thuis komen om te kijken welke apparaten u heeft om te zien of de aansluiting wel of niet te zwaar is?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De kosten voor zo’n zwaardere aansluiting zijn dermate veel hoger dan de kosten voor een gewone aansluiting dat dat mijns inziens iedereen moet opvallen na de eerste jaarafrekening. Ik kan mij nog voorstellen dat iemand, die voor het eerst op zichzelf gaat wonen geen idee heeft, maar als je van het ene huis naar het andere gaat, moet die extra hoge nota je toch wel de ogen openen.

mennobuys
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2018 11:03

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door mennobuys »

Zoals ik al in mijn eerste post heb aangegeven, zal ik aan het kortste eind trekken. Het is idd ons eerste huis dus we hebben geen vergelijk. Ik zie tot nu toe enkel meningen en niemand die daadwerkelijk te maken heeft gehad met een soort gelijk geval en hier ook iets mee gedaan heeft, met of zonder succes.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mennobuys schreef:
29 dec 2019 10:16
Zoals ik al in mijn eerste post heb aangegeven, zal ik aan het kortste eind trekken. Het is idd ons eerste huis dus we hebben geen vergelijk. Ik zie tot nu toe enkel meningen en niemand die daadwerkelijk te maken heeft gehad met een soort gelijk geval en hier ook iets mee gedaan heeft, met of zonder succes.
Kortste eind? Uw huis heeft een bepaalde aansluiting waar u voor betaald. U betaald dus niet teveel voor de aansluiting. Met terugwerkende kracht een lagere aansluiting bestaat niet.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@mennobuijs

U hebt het in al die jaren nog nooit met iemand gehad over uw energienota, dat die toch wel erg hoog was en is? Nooit eens op een vergelijkingssite gekeken met een oude afrekening erbij?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Klaas Jan schreef:
28 dec 2019 09:30

Dat is een goeie opmerking @angel1978. Eigenlijk is mijn reactie een reactie op meningen hierboven die als antwoord 'nee' geven op de vraag rond een zorgplicht van Enexis. Dat zijn ook maar meningen.

Maar n.a.v. uw opmerking opmerking het volgende: ik stuitte op dit blog http://www.janpieterbedankt.nl/JanPiete ... disch.html
Een blog over een min of meer vergelijkbaar geval. Waarbij ik meteen de opmerking plaats dat ik niet kan instaan voor de juistheid van de inhoud ervan.

Maar wat betreft mijn 'ja' op een vraag naar zorgplicht trof mij in dit blog hier de zin: 'Immers Enexis is hier de deskundige. Alleen zij weet welke aansluitcapaciteit / aansluitwaarde voor gedupeerde nodig is. Gedupeerde is NIET deskundig op het gebied van aansluitingen, aansluitwaardes etc. en heeft recht op consumentenbescherming.'

Daar ben ik het volkomen eens. Ik zie hier nogal eens 'u had het kunnen weten' voorbijkomen maar het is maar de vraag of dat altijd op gaat.


Leuk dat blog, maar op basis van welke gegevens zou Enexis moeten weten welk type aansluiting passend is voor de afnemer? Wanneer het verbruik tamelijk gelijkmatig verdeeld is over een etmaal, kun je met een verbruik van 20.000 kWh makkelijk uit met een hoofdaansluiting van 3*25A. Je kan bij een continue last van 3*25A zelfs tot 150.000kWh pet jaar afnemen.

Toch kan het zijn dat iemand met een verbruik van minder dan 5000 kWh behoefte heeft aan een 3*35A aansluiting. Om te bepalen wat de juiste aansluiting is, dient de netbeheerder te beschikken over privacy-gevoelige informatie. Bestaande uit ofwel real-time verbruiksgegevens ofwel een complete lijst met apparatuur in huis, met bijbehorend een overzicht van welke apparaten op welke fase zijn aangesloten én in welke combinaties de apparatuur gelijktijdig gebruikt wordt.

Het eerste, monitoren van real-time verbruik mag niet. Is wettelijk verboden. Met toestemming van de bewoner mag een slimme energiemeter op zijn vaakst één keer per kwartier worden uitgelezen. De netbeheerder kan op deze wijze dus niet aan de gegevens komen die noodzakelijk zijn om pro-actief advies te geven over de best passende aansluitwaarde.

Het tweede, een overzicht van verbruikers en het gebruik daarvan, daar beschikt de netbeheerder ook niet.

De netbeheerder kan dus niet pro-actief een advies geven over wat de juiste aansluiting is. Het enige wat de netbeheerders wel kunnen doen, is informeren welke aansluiting aanwezig is en een tarievenblad beschikbaar stellen met daarop de kostprijzen van andere mogelijkheden. Dat doen ze. Vervolgens dient de netbeheerder je correct te informeren wanneer je navraag doet of overstap naar een andere aansluitwaarde mogelijk cq aan te raden is. Dat informeren over de aansluitwaarde zal dan moeten gebeuren op basis van de informatie die je zelf afgeeft over de aanwezige apparatuur.

Er zijn veel menselijke mensen die denk ik een elektriciteitsrekening niet helemaal begrijpen. Omdat dat soort rekeningen ingewikkeld zijn.

Het is voor een energieleverancier een koud kunstje om klanten opmerkzaam te maken op de aansluitcapaciteit en de bijbehorende tarieven. Op alle facturen. Dat is nou service verlenen en transparant zijn in je documenten.

Dat zou niet afgedwongen moeten worden door wet- of regelgeving maar een natuurlijk iets vanuit netwerkbeheerders en energieleveranciers moeten zijn omdat deze uiteraard alleen maar tevreden klanten willen.
Op elke energierekening die ik de afgelopen 11 jaar heb ontvangen, staat de aansluitwaarde vermeld. En ik stap vrijwel elk jaar over naar een andere energieleverancier, dus mijn ervaring is niet van slechts één energieleverancier. Ook staat op elk energiecontract vermeld op basis van welke aansluitwaarde de netwerkkosten berekend worden. Je doet hier dus een oproep voor iets wat al jarenlange realiteit is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
28 dec 2019 23:48
Je gaat dan wel uit van de veronderstelling dat iedereen weet wat überhaupt de normale aansluitwaarde is. Als ik puur een waarde van 15, 25 of 35 (ofzo) zie staan, zonder enige duiding, zegt dat de gemiddelde consument waarschijnlijk niets. Alleen al de logische en simpele toevoeging “zware aansluiting” of iets dergelijks zou al genoeg zijn.
Enexis geeft dit aan door de gebruikelijke tarieven vet te maken en de toevoeging "De aansluiting die de meeste huishoudens hebben, is vetgedrukt." Je kunt dan dus al vrij snel zien dat je een 'ongebruikelijke' aansluiting hebt.

Maar er kunnen diverse redenen zijn waarom bewust en zwaardere aansluiting is gekozen. Die zwaardere aansluiting is er immers niet voor niets. Het is dan dus niet aan de netwerkbeheerder om te zeggen dat de aansluiting niet 'passend' is.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

mennobuys schreef:
30 sep 2018 11:17

Het blijkt nu dus dat we al bijna 13 jaar € 50,00 per maand te veel betalen voor deze aansluiting. Bij navraag bij Enexis (netwerk) wordt aangegeven, dat dit mijn eigen verantwoordelijkheid is en dat ik dat zelf had moeten zien. Verder geven ze aan, dat Essent (energie leverancier) dit had kunnen aangeven.

Enexis geeft aan, dat ze sinds een 3 tal jaar brieven versturen als er een nieuwe bewoner komt op een adres met een verzwaarde aansluiting. Alle papieren van onze verhuizing hebben we nog, en op geen enkel document is ons verteld dat het een hogere aansluiting is dan normaal. ?
Je woont en betaalt al 13 jaar, dus logisch dat 3 jaar Enexis' beleid om brieven aan nieuwe bewoners te sturen, bij jullie niet is aangekomen.

VErder je iegen verantwoordelijkheid en dus dokken. Voortaan gewoon alles na (laten) kijken wat je aan rekeningen en afschriften ontvangt en betaalt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door kweenie »

Fiesiekus schreef:
29 dec 2019 11:20
Je woont en betaalt al 13 jaar, dus logisch dat 3 jaar Enexis' beleid om brieven aan nieuwe bewoners te sturen, bij jullie niet is aangekomen.
En blijkbaar zijn de brieven bij de invoering van het capaciteitstarief tien jaar geleden ook ongelezen terzijde gelegd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
29 dec 2019 11:16
Moneyman schreef:
28 dec 2019 23:48
Je gaat dan wel uit van de veronderstelling dat iedereen weet wat überhaupt de normale aansluitwaarde is. Als ik puur een waarde van 15, 25 of 35 (ofzo) zie staan, zonder enige duiding, zegt dat de gemiddelde consument waarschijnlijk niets. Alleen al de logische en simpele toevoeging “zware aansluiting” of iets dergelijks zou al genoeg zijn.
Enexis geeft dit aan door de gebruikelijke tarieven vet te maken en de toevoeging "De aansluiting die de meeste huishoudens hebben, is vetgedrukt." Je kunt dan dus al vrij snel zien dat je een 'ongebruikelijke' aansluiting hebt.
Als dat daadwerkelijk zo is, en het dus ook voor de minder geïnformeerde consument duidelijk is (of kan zijn :wink: ) dat er bij hem sprake is van een afwijkende aansluitwaarde, dan voldoet de jaarafrekening aan de eisen die ik daaraan zou stellen.

Ik ben wel benieuwd of Edwin kan bevestigen dat dat hij hem ook het geval is. Uit zijn eerdere posts zou ik opmaken dat het minder duidelijk was.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
29 dec 2019 08:54
tttlocke schreef:
29 dec 2019 01:01
Over welke situatie hebben we het dan precies? En waar procedeer je dan over?
Voor de teveel betaalde onnodige kosten natuurlijk. Edwin heeft ze teruggekregen, anderen vaak ook niet.
Ik maak uit zijn reactie niet op dat hij die € 2000 teruggekregen heeft.

Procederen in het geval van TS is nog minder aan te raden: die had immers al een verzwaarde aansluiting voordat dit capaciteitstarief werd ingevoerd en het qua kosten verschil ging maken. Die invoering is bovendien met een uitgebreide voorlichtingscampagne gepaard gegaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
29 dec 2019 10:07
De kosten voor zo’n zwaardere aansluiting zijn dermate veel hoger dan de kosten voor een gewone aansluiting dat dat mijns inziens iedereen moet opvallen na de eerste jaarafrekening. Ik kan mij nog voorstellen dat iemand, die voor het eerst op zichzelf gaat wonen geen idee heeft, maar als je van het ene huis naar het andere gaat, moet die extra hoge nota je toch wel de ogen openen.
En het moet zeker opvallen als je helemaal niet verhuisd bent maar als je ten tijde van de invoering van dit capaciteitstarief al in een woning met verzwaarde aansluiting woonde. Hetzelfde huis, dezelfde aansluiting en plots een aanzienlijk hogere rekening. En dan is er destijds ook nog uitgebreid over de invoering van dit capaciteitstarief gecommuniceerd, tot en met advertentiecampagnes aan toe.
Dat is volgens mij de situatie van TS.
Procederen heeft volgens mij in die situatie zeker geen zin.

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

Een vergelijkbaar geval:
https://nos.nl/artikel/2316699-telecomb ... sites.html
"De ACM verwijt de telecomproviders vooral onduidelijk te zijn over de prijzen."

Ik heb de energieleverancier en de netbeheerder gevraagd eea uit te zoeken. (overigens géén Enexis)
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door edwinwl op 30 dec 2019 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat is daar vergelijkbaar aan?

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

@lady1234: uw mening is duidelijk.

Nog een vergelijkbaar geval:
energie-f51/ongewild-teveel-vermogen-in ... 85101.html

Gesloten