LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Privacy en klantenkaarten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Klantenkaartvraag
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2019 21:24

Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Klantenkaartvraag »

Beste lezers,

Met de komst van de AVG-wet zijn er ook veranderingen gekomen in het opzoeken van klantenkaarten in verscheidene winkels. Dit kan dan alleen op vertoon van een legitimatiebewijs. Wat is hier eigenlijk de regelgeving voor? Ik was van mening dat men niet verplicht is een legitimatiebewijs te tonen tenzij politie hierom vraagt. Kan iemand mij dit verduidelijken op basis waarvan die gebeurt en of dit legitiem is?

Alvast bedankt.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klantenkaartvraag schreef:
29 dec 2019 21:29
Met de komst van de AVG-wet zijn er ook veranderingen gekomen in het opzoeken van klantenkaarten in verscheidene winkels. Dit kan dan alleen op vertoon van een legitimatiebewijs. Wat is hier eigenlijk de regelgeving voor?
Je zegt zelf dat er veranderingen zijn dank zij de AVG (= regelgeving). Dan geef je dus al antwoord op je eigen vraag.

Ik vraag me echter wel af welke veranderingen er dan zijn dankzij de AVG en waar je op doelt als je het hebt over "het opzoeken van klantenkaarten in de winkel". Ik heb er in ieder geval nog nooit mijn legitimatie voor hoeven laten zien.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In welke winkel moet je een klantenkaart met je ID opzoeken?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb een klantenkaart op naam van mijn Mail adres.....
Zolang G mail alle onzin namen nog accepteerde en je online die ook kunt registreren!

Een klanten kaart is voor vaste klanten en verder niets, een leuk spaar systeem waar je toch al kwam,
als ik verhuis ben ik plotseling spoorloos, en de waarde van die kaarten is Nihil.

AH heeft vele anonieme kaarten voor de Bolus korting en als ik hem vergeet vraag ik weer een nieuwe, dan liggen er vele in mijn auto!
De alleen met Bolus kaart korting zorgde dus juist voor meer overbodig plastic.
Niet de wet maar de managers die denken slim te zijn verspillen met duur systeem veel geld.

Een klant die enkele keren per jaar daar komt!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of gaat het om een groothandel? Makro of zoiets? Dan begrijp ik het wel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Beste Ex Vrachtwagen Chauffeur,

Kunt U mijn als ervaren Macro gebruiker zeggen hoeveel ex ondernemers en bestuurders van verenigingen hier misbruik van maken?

Ik ben zeker niet de enige demente oudere die ondanks de KVK voor de aanvraag deze vergat in te leveren!
Vooral de App op telefoon is ook over te zetten naar nooit klant of zelfstandig geweest personen!

Mijn dochter had dus zelf het moeten regelen maar Opa is 1 klik online en klaar!
Ook mijn zoon heeft dus mijn kaart nu, dus 1x registreren ooit voor niet meer bestaande firma en 3 frauderende Macro bezoekers?
Kaart is zoek geraakt, alleen de telefoon nog en wie heeft nu weer wat gekocht?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik kom er nooit. Misschien kom je er achter met een melding bij de ACM? Voor de supermarkten in de buurt misschien interessant. En dement ben ik nog lang niet, dat is onbehoorlijk off topic.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb alleen een klantenkaart van de kapper! Na acht stempels een keer gratis knippen! Zonder ID of naam erop.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Leuke kapper, na 8 mannetjes mevrouw sturen want die is normaal erg duur uit!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Knippen m/v € 12,50. Extra's wordt apart gerekend.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 dec 2019 10:10
Klantenkaartvraag schreef:
29 dec 2019 21:29
Met de komst van de AVG-wet zijn er ook veranderingen gekomen in het opzoeken van klantenkaarten in verscheidene winkels. Dit kan dan alleen op vertoon van een legitimatiebewijs. Wat is hier eigenlijk de regelgeving voor?
Je zegt zelf dat er veranderingen zijn dank zij de AVG (= regelgeving). Dan geef je dus al antwoord op je eigen vraag.

Ik vraag me echter wel af welke veranderingen er dan zijn dankzij de AVG en waar je op doelt als je het hebt over "het opzoeken van klantenkaarten in de winkel". Ik heb er in ieder geval nog nooit mijn legitimatie voor hoeven laten zien.
Alleen verwijzen naar die AVG is geen bevredigend antwoord. Volgens de AVG mogen alleen noodzakelijke gegevens verwerkt danwel opgeslagen te worden. Ik zie niet in waarom tonen ID nodig zou zijn bij het inleveren of uitgeven van een klantenkaart.

Grappige topic titel overigens. Met die klantenkaart gooi je immers je privacy te grabbel, voor een paar centen korting

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door renewouters »

breien schreef:
30 dec 2019 11:04
Theotrucker schreef:
30 dec 2019 10:56
Of gaat het om een groothandel? Makro of zoiets? Dan begrijp ik het wel.
Er zijn niet zo veel grote gezinnen dat men als consument naar de groothandel gaat. Ik denk bij klantenkaarten aan de bonus, Gamma en Hemakaarten
Je hoeft ook helemaal geen groot gezin hebben om daar te kopen. Niet alles gaat daar in grote hoeveelheden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door kweenie »

Klantenkaartvraag schreef:
29 dec 2019 21:29
Beste lezers,

Met de komst van de AVG-wet zijn er ook veranderingen gekomen in het opzoeken van klantenkaarten in verscheidene winkels. Dit kan dan alleen op vertoon van een legitimatiebewijs. Wat is hier eigenlijk de regelgeving voor? Ik was van mening dat men niet verplicht is een legitimatiebewijs te tonen tenzij politie hierom vraagt. Kan iemand mij dit verduidelijken op basis waarvan die gebeurt en of dit legitiem is?

Alvast bedankt.
Jouw klantenkaartgegevens zitten in de database van de winkel. Die gegevens mag de winkel niet zomaar met willekeurige mensen delen. Ze mogen zelfs niet aan een ander zeggen óf je überhaupt in het systeem voorkomt.

Dus op het moment dat hij je klantenkaart bent vergeten, en vraagt of ze de gegevens even opzoeken, dan moeten ze er wel zeker van zijn dat jij ook echt degene bent die je zegt dat je bent. Om dat te waarborgen mogen ze, voordat ze de informatie delen, vragen om aan te tonen dat je bent wie je zegt.

Ze mogen je dan dus vragen om jezelf te legitimeren (sterker nog, dat moeten ze zelfs voordat ze iets met je delen), maar ze mogen daarbij niet zomaar gegevens van je identiteitsbewijs overnemen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
30 dec 2019 10:38
Niet de wet maar de managers die denken slim te zijn verspillen met duur systeem veel geld.
Denk dat je wat tijd moet verdiepen in wat de bonus kaart van Albert Heijn aan informatie verschaf voor dergelijke niet onderbouwde onzin te verspreiden.

Onder andere het onderstaande artikel:
https://retailtrends.nl/news/37174/resu ... rekken-aan

Niet geregisteerde bonuskaarten zijn inderdaad niet relevant maar het succes zit hem in mensen die hem wel registeren en dit is een zeer grote groep.
Komkommertijd schreef:
30 dec 2019 10:38
Ook mijn zoon heeft dus mijn kaart nu, dus 1x registreren ooit voor niet meer bestaande firma en 3 frauderende Macro bezoekers?
Hoe kom je erbij dat dit fraude is? Het is enkel tegen de voorwaarden van de Macro zelf in er is dus geen sprake van fraude en er is geen wet die wordt overtreden als je met een oude Macro pas de macro bezoekt.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
30 dec 2019 11:16
Leuke kapper, na 8 mannetjes mevrouw sturen want die is normaal erg duur uit!
Ik zou in jouw geval vooral de augurkjes wat vaker laten gaan. Kinderen zijn doorgaans goedkoper... :mrgreen:

Maar over die klantenkaarten: ik heb gewoon een pasje van de appie, en een stempelkaart voor de koffie van de Kiosk. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit mij ID moest laten zien.

Misschien als ik de pas van de appie moet vervangen? Ik heb inmiddels een nieuwe pas in huis, moet alleen nog alle gegevens 'overzetten'. Maar dat gaat thuis, online. Geen idee of ik dan een ID nodig heb. Laat het niet waar zijn... :roll:

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
30 dec 2019 12:52


Maar over die klantenkaarten: ik heb gewoon een pasje van de appie, en een stempelkaart voor de koffie van de Kiosk. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit mij ID moest laten zien.

Misschien als ik de pas van de appie moet vervangen? Ik heb inmiddels een nieuwe pas in huis, moet alleen nog alle gegevens 'overzetten'. Maar dat gaat thuis, online. Geen idee of ik dan een ID nodig heb. Laat het niet waar zijn... :roll:
Dat is inderdaad niet waar. Ik heb al diverse klantenkaarten vervangen omdat ze kwijtgeraakt of kapot waren en daarbij is nog nooit om een ID gevraagd.
Ben dan ook benieuwd waar TS het over heeft.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of van sanoma misschien?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zoals Kweenie al aangeeft, gaat dit waarschijnlijk over het voordeel willen genieten van het hebben van de klantenkaart, zonder die kaart op dat moment te kunnen tonen (vergeten o.i.d.). De winkel is de beroerdste niet en in plaats van je terug naar huis te sturen, willen ze jouw kaart wel even opzoeken in het systeem.
Maar alleen als jij kunt aantonen dat je bent wie je zegt dat je bent.
De vraag is dus niet of het nodig is of noodzakelijk is, de vraag is of men dit mag doen.
Het antwoord is natuurlijk 'Ja dat mag'.
Je mag ook weigeren je ID te tonen. Dus in die zin heeft TS gelijk: er is geen wettelijke verplichting.
Dan wel even terug naar huis om je kaart op te halen als je het voordeel wilt genieten.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
30 dec 2019 13:54
Maar alleen als jij kunt aantonen dat je bent wie je zegt dat je bent.
De vraag is dus niet of het nodig is of noodzakelijk is, de vraag is of men dit mag doen.
Het antwoord is natuurlijk 'Ja dat mag'.
Waarom is dat "natuurlijk" zo? Het kan, zo bewijst de praktijk, ook prima zónder legitimatie.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy en klantenkaarten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 dec 2019 11:41
Moneyman schreef:
30 dec 2019 10:10
Klantenkaartvraag schreef:
29 dec 2019 21:29
Met de komst van de AVG-wet zijn er ook veranderingen gekomen in het opzoeken van klantenkaarten in verscheidene winkels. Dit kan dan alleen op vertoon van een legitimatiebewijs. Wat is hier eigenlijk de regelgeving voor?
Je zegt zelf dat er veranderingen zijn dank zij de AVG (= regelgeving). Dan geef je dus al antwoord op je eigen vraag.

Ik vraag me echter wel af welke veranderingen er dan zijn dankzij de AVG en waar je op doelt als je het hebt over "het opzoeken van klantenkaarten in de winkel". Ik heb er in ieder geval nog nooit mijn legitimatie voor hoeven laten zien.
Alleen verwijzen naar die AVG is geen bevredigend antwoord. Volgens de AVG mogen alleen noodzakelijke gegevens verwerkt danwel opgeslagen te worden. Ik zie niet in waarom tonen ID nodig zou zijn bij het inleveren of uitgeven van een klantenkaart.
Ik zie dat ook niet in. Ik verwijs niet naar de AVG, TS doet dat...

Gesloten