Er is geen sprake van een verplichting.
Daar gaat het niet om.
Het gaat erom of het is toegestaan.
In het klantenregistratiesysteem zeker.
Volledigheidshalve wijs ik u er op dat hier staat identificeren, hetgeen een ruimer begrip is dan legitimeren.art. 12 lid 2 AVG schreef:De verwerkingsverantwoordelijke faciliteert de uitoefening van de rechten van de betrokkene uit hoofde van de artikelen 15 tot en met 22. In de in artikel 11, lid 2, bedoelde gevallen mag de verwerkingsverantwoordelijke niet weigeren gevolg te geven aan het verzoek van de betrokkene om diens rechten uit hoofde van de artikelen 15 tot en met 22 uit te oefenen, tenzij de verwerkingsverantwoordelijke aantoont dat hij niet in staat is de betrokkene te identificeren.
art. 12 lid 4 AGP schreef:Wanneer de verwerkingsverantwoordelijke geen gevolg geeft aan het verzoek van de betrokkene, deelt hij deze laatste onverwijld en uiterlijk binnen één maand na ontvangst van het verzoek mee waarom het verzoek zonder gevolg is gebleven, en informeert hij hem over de mogelijkheid om klacht in te dienen bij een toezichthoudende autoriteit en beroep bij de rechter in te stellen.
Arnoud Egelfriet schreef: Veel organisaties grijpen dan lui en makkelijk naar het kopietje identiteitsbewijs. Naast dat dit lang niet altijd zinnig is (ik kan een kopie paspoort van een ander opsturen, immers) mag het ook helemaal niet van de AVG. Artikel 12 maakt duidelijk dat je geen extra gegevens mag vragen alvorens een verzoek te honoreren. Je moet dus als verantwoordelijke nagedacht hebben hoe je betrokkenen herkent.
Aanleiding voor het topic was een winkel die kennelijk geen genoegen neemt met alleen het noemen van postcode en huisnummer.Erthanax schreef: ↑31 dec 2019 17:53Bij de bouwmarkt en de parfumerie hoef ik alleen postcode en huisnummer te noemen. De vriendelijke mevrouw bij de kassa ziet dat er inderdaad een klantenkaart is en ik krijg de beloofde korting. Daar ging het topic toch over?
Of ik me moet legitimeren als ik de gegevens in wil zien weet ik niet. Nooit behoefte aan gehad.
Ik acht het verzoek alleen voor toewijzing vatbaar als u ook toegevoegt:alfatrion schreef: ↑31 dec 2019 18:16Ik sla de correspondentie over waarin de winkel doet alsof ze aan de AVG wilt voldoen en ondertussen weigert de AVG na te leven.
Moneyman is bij Winkel langs geweest en heeft daar een verzoekschrift achter gelaten. In dit verzoekschrift wordt verstrekking van een kopie op straffe van een dwangsom verzocht als mede een verklaring voor recht dat Winkel onrechtmatig heeft geweigerd om in de winkel inzage te verlenen. Het verzoekschrift heeft als bijlagen: a) de correspondentie waaruit duidelijk wordt dat de klant de NAW gegevens als mede de geboortedatum heeft verstrekt; b) dat klanten wel direct worden geholpen als zij hun paspoort in de winkel laten zien en c) het onderstaand citaat. Ik acht het verzoek voor toewijzing vatbaar.
Mijn brief is heel duidelijk.
Het gaat niet om wat je zegt maar om wat je doet. Je hebt alle gegevens die je nodig hebt om te identificeren en toch stel je een kopie van de ID verplicht. Dat is het zelfde als weigeren, omdat je dat helemaal niet als voorwaarde mag stellen.
Je hebt zelf in de brief duidelijk gemaakt dat dit niet zou gebeuren zonder actie van de klant en je had al alle gegevens die je nodig had om de indicatie te doen.
Je moet echt beter lezen: ik stelde nergens de kopie verplicht. Identificatie is noodzakelijk. Als een voorbeeld werd de kopie van het ID genoemd:
En later:
Het inzagerecht wordt bovendien bij herhaling expliciet erkend.
Nogmaals dat voldoende gegevens bekend zijn, heb je er nu bij verzonnen.